Logo

HTPC Guide - Endelig...

Skriv et svar
02.02.2009 07.34.19 #61 av 129
Postet av: petre2006
Kjapt;

ASUS har i den siste tiden produsert store mengder hovedkort med kresne/defekte HDMI utganger, uten at det egentlig finnes noen software/firware patch som ordner dette. De vil til og med ikke innrømme det, men forumene deres renner over av fortvilte kjøpere både på deres Intel og AMD hovedkort. Likevel, de som har fått de til å fungere, de fungerer. Likevel, du skal kjøre ett 4550 kort, så du vil uansett IKKE merker noe til dette, så pust helt rolig ut ;-)

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.02.2009 19.58.33 #62 av 129
Postet av: extremil
"petre2006" skrev:
Likevel, du skal kjøre ett 4550 kort, så du vil uansett IKKE merker noe til dette, så pust helt rolig ut ;-)

Fantastiske nyheter, takk for raskt svar. Jeg smir mens jernet er varmt og spør likeså godt om du kjenner til noen gode passive/halvpassive cpu coolere. Stock-vifta fra Intel lager kvalme i kabinettet mitt. Har kikket på Noctua NH-C12P. Den passer til både hovedkort og kabinett, noen erfaringer med denne/gode alternativer?

Hilsen Emil
HTPC-oppsett Breaking news! Fungerende link
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.02.2009 06.41.49 #63 av 129
Postet av: petre2006
Ja,

Har en slik kjøler i mitt ekstrem tower på jobb, finnes INGENTING å utsette på den..

Noctua er min favoritt hva det gjelder vifter, og ettersom de i tillegg har begynt å lage kjølere OG sette sine egne vifter oppå der igjen, så er det ikke til å skjule min begeistring for de. However, etter mine beregninger og mitt skjønn, er de langt på vei mer egnet for en desktop/tower PC, og høyere effekter, pluss at de er rådyre på pris.

Så, jeg ville gløttet litt over på konkurenten deres, tenker da på en Thermalright, f.eks denne her ; http://www.thermalright.com/new_a_page/ ... xp140.html og kombinert med en Noctua vifte, slik som denne her http://www.noctua.at/main.php?show=prod ... d=5&lng=en (med den resistoren som følger da med, er du under 6 dBa, og det er ikke hørbart). De to ilag, er kremen av kremen, og sier noen andre noe annet, så får det stå for deres regning.

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.02.2009 19.15.54 #64 av 129
Postet av: extremil
Kjip dag for HTPC-bygging. Definitivt to skritt tilbake i dag... Fikk LG Blueray ROMen i posten, hadde jo helt klart ikke tatt hensyn til den når jeg kjøpte RAM med kjøleribber. RAMen returnes, får klare meg med noe uten kjøleribbe.

Origen S16V kabinett kan ikke kombineres med blueray OG kjøleribbe-ram.

Så netshop hadde tilbud på noctua kjøleren (B-vare 400,-) så slo til. Tror jeg må avbestille den også pga blueray-ROMen.

En annen ting som er pes med Origens kabinetter er at de har eget ROM-deksel. Må forsøke å pirke av det originale dekselet, slik at disk-materen fungerer.

Bare sånn til info, om noen vil forøske seg på Origen S16V kabinettet...
(Ser jo jævli bra ut da i det minste, og bra byggekvalitet).

EDIT: Hvor får du tak i den Thermalright kjøleren du tipset om? Finner ingen norske forhandlere (finner egentlig ingen forhandlere)...
HTPC-oppsett Breaking news! Fungerende link
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.02.2009 06.51.31 #65 av 129
Postet av: petre2006
Hei igjen,

Den Thermalright kjøleren hadde både Komplett og Netshop inntil nå nylig, men ser den er vekke nå.. Hmm.. Kanskje få den fra utlandet?

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.02.2009 20.09.56 #66 av 129
Postet av: extremil
Fiksa det med Dremel, litt vondt å kutte i en så lekker kjøleribbe, men kjørte på siden alternativet var 300 kroner dyrere (og kanskje også dårligere kjøling). Nå er alt på plass. Førsteinntrykket av BD-ROMen var at den hørtes ut som en støvsuger, men resten er meget stillegående. Da var det bare å sette i gang med softwareknotet.
HTPC-oppsett Breaking news! Fungerende link
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.02.2009 22.31.09 #67 av 129
Postet av: petre2006
AnyDVD vil drepe lyden i BD ROM'en, tro meg :-)

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.02.2009 20.15.05 #68 av 129
Postet av: Tron
Tusen takk for en glimrende guide som gjorde at en amatør som meg klarte å bygge en HTPC.
Jeg har bygd den dyre varianten og er generelt veldig godt fornøyd med resultatet. Det har likevel dukket opp to spørsmål etter ferdigstilling.

1) De to viftene i kabinettet (på siden) syns jeg støyer litt for mye. Slik jeg klarte å koble dem har jeg heller ikke mulighet til å justere hastigheten (tror jeg i hvert fall) annet enn med bryteren på kabelen. Skal jeg ha mulighet til å justere hastigheten på disse (sånn som jeg kan på CPU-vifta), eller kanskje best av alt - kan jeg slå de av?

2) TV'en jeg har koblet meg til er en Sony KDL40W4000. Jeg har koblet meg med DVI-HDMI inn på tv'en i 1080x1920 oppløsning (selv om det i manualen til tv'en står at det ikke skal gå :? ). Så lenge jeg slår på tv'en før jeg slår på htpc'en (eller vekker den fra dvale) går alt bra, men hvis htpc'en står og går når jeg bytter til HDMI-inngangen på tv'en klarer ikke denne å oppdage signalet og forblir svart. Vet noen her hva dette kommer av? Har også forsøkt å kjøre annen oppløsning (som det i manualen står at den skal takle) uten at dette hjelper. Dette er kanskje mer et spørmål til et sony-forum, men jeg prøver her først siden jeg likevel har et annet spørsmål.

-Tron-
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.02.2009 07.22.08 #69 av 129
Postet av: petre2006
Hei du,

Vel, for å ta de to spørsmålene i kronologisk rekkefølge:

1. Noen er mer kresne på viftestøy enn andre, og er du sikker på at det er de du hører? I såtilfelle, benytt deg av muligheten å bruke litt mer penger og kjøp deg to Noctua vifter av denne typen her : http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=325741
Kan vel legge til at 8dBa er ikke akkurat merkbart for øret, men om så er så går du ned fra 14dBa fra dagens vifter til 8dBa og det BURDE holde, i massevis. Kan også være aktuellt for deg, å gå over til totalt passivt kjølte løsninger fra f.eks hFX ('classic' kabinettet deres har jeg bygget to HTPC'er av)

2. Som du påpeker, dette er jeg 99% sikker på at er ett problem på selve TV'en. En workaroundløsning kan være å installer MCE standby tool, sette HTPC'en i standby, switche over på HDMI inngangen for deretter sette HTPC'en igang igjen med 'on' knappen, enten via fjernkontrollen eller den fysiske 'on' knappen.

Gudd løkk, bare å pøsa på med frågor! ;-)

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.02.2009 10.25.32 #70 av 129
Postet av: teebee
er vel få tver som takler 1080x1920 eller har du den på høykant? :D på min gamle philips lcd så har jeg valget mellom HD og PC på samme porten. noen ganger kommer bildet på HD og andre ganger på PC. er det slik på sonyen oxo?
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.02.2009 14.41.36 #71 av 129
Postet av: Tron
Selvfølgelig bruker jeg skjermen på høykant! :biggrin: Det gjør jo at jeg kan ligge på sofaen og se film med hodet i horisontalen! Hehe...

Jeg tror ikke sonyen har et slikt valg, uten at jeg skal si det 100 % sikkert. Workaround'en jeg har i dag er bare å trykke på "sleep"-knappen på tastaturet mitt, for så å vekke den til live igjen rett etterpå. Det funker som bare det, men er bare litt ekstra tungvindt.

Støyen derimot, kommer helt klart fra de to viftene på siden. Kan nevne at nivået på de to på siden er merkbart høyere enn den inne i kabinettet. Er dette i samsvar med hva andre opplever? Mulig jeg må spytte i de kronene ekstra for å få stillheten jeg ønsker.

Kan for øvrig legge til at 8 dBA definitivt kan være hørbart. A-en bak dB betyr at man har vektet frekvensinnholdet i signalet forskjellig, noe de lave (og veldig høye) frekvensene kommer veldig "godt" ut av. Et støysignal med mye lavfrekvent innhold (noe viftestøy ofte kan være) kan derfor være sjenerende selv med veldig lav dBA-verdi. Litt "off-topic", men til info.

-Tron-
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.02.2009 18.38.15 #72 av 129
Postet av: petre2006
Hepps Tron

Vel, på to bygg jeg har hatt til nå, har jeg skiftet fra Antec viftene til de Noctuaene.. Det gikk fra bittelitt sus til tilnærmet dørgenes stille :D Jeg kan med stor sikkerhet røpe at Noctua har markedets definitivt stilleste vifter, uten tvil. Og, det burde holde i massevis med en vifte, det følger med en plate til å tette igjen ett av hullene på siden i Antec esken, gjør det ikke?

Gudd løkk! Nå reiser jeg til syden i fjorten dager, jæ#/% lei dette kalde været. Derfor, blir det lite svar herfra i den perioden :-)

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.02.2009 17.36.57 #73 av 129
Postet av: petre2006
Forøvrig, test av 35 ulike 12cm vifter her : http://www.madshrimps.be/?action=getarticle&articID=892
Legg merke til at Noctua ikke er blant de ti beste, sånn 'all-over', men den er den stilleste på markedet :-)

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.02.2009 05.02.35 #74 av 129
Postet av: helsten2
Hei,

Jeg har 1stk
- Digital Everywhere FloppyDTV
installert i min HTPC (med CAM og smartkort fra Canal Digital).
Lurte på å sette inn et TV-kort til (av samme slag), slik at jeg kan se på TV mens opptak pågår.

1. Trenger jeg CAM og nok et smartkort til det andre TV-kortet? Jeg har sjekket på produsentens hjemmeside og så vidt jeg kan se så er svaret ja. Enkelte forum sier at det IKKE trengs CAM/smartkort på det andre kortet (software håndterer dette...).
Vet du noe om dette? Er det noen tricks her ... (lovlige, selvsagt)?
2. Kobling: Onboard firewireport er allerede brukt av det første TV-kortet. Hvordan kobles det andre kortet? Er det mulig å bruke daisy-chain (trenger isåfall detaljert forklaring, hvilke kabler som trengs, etc.)
3. Noen spesiell splitter for å få inn signalet på begge tunere (uten tap av kvalitet på signalet)?

På forhånd takk.

Helge
:mrgreen:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.02.2009 09.46.44 #75 av 129
Postet av: teebee
vet ikke svaret på ditt spørsmål, men lurer på hvilken cam du har? tenkte å kjøpe en til min tv for CD kabeltv.
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar