Logo

HTPC Guide - Endelig...

Skriv et svar
12.01.2009 09.11.57 #46 av 129
Postet av: petre2006
Som jeg sa, jeg installerte ikke drivere til IMON, men brukte de til MP. EJg er litt usikker her, siden jeg ikke klarer å genere problemet du sikter til. Jeg ville spurdt på MP forumet, der er mye gode fagfolk der ute.

''Star Wars klokka'' er derimot noe jeg har valgt å leve med. DVS, den er der kun når PC booter, den forsvinner straks driverene/og eller softwaren initialiserer displayet. Har du den konstant?

:mrgreen:

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.01.2009 09.16.42 #47 av 129
Postet av: helsten2
"petre2006" skrev:
''Star Wars klokka'' er derimot noe jeg har valgt å leve med. DVS, den er der kun når PC booter, den forsvinner straks driverene/og eller softwaren initialiserer displayet. Har du den konstant?


Klokka vises når maskina er suspended - av og til ! Noen ganger blir displayet svart. Av og til virker det som om MiniDisplay softwaren i MediaPortal 'dør' og ''Star Wars klokka'' dukker opp ...
Ville vært OK hvis det var mulig å få justert fonten.

Startet MMC for å teste fjernkontrollen. Funket helt perfekt her, men altså ikke i MediaPortal. Da rare var at da jeg startet MediaPortal rett etter MMC så funket fjernkontrollen en liten stund! :shock:

LCDen på kabinettet oppdateres fremdeles ca. hvert 20 sekund ! Leste i MiniDisplay-tråden på MediaPortal forumet at flere hadde dette problemet (og enda flere har problemer med fjernkontrollen). Men fant ingen løsning som funket - var mye gjetting her (prøv og feil).

Frustrerende med software som ikke funker når andre påstår at det 'går så det griner' :cry:

Har også fått på plass det nye skjermkortet - ingen problemer her :wink: Det betyr at boksen er ferdig bygget 8)
Så hardware guiden var meget bra! Takker.
:idea: Foreslår at det også lages en detaljert software guide slik at at du vet nøyaktiv hvilken programvare du trenger og at alt fungerer sammen.

Venter fremdeles på CanalDigital for å teste TV. Receiver og 55" flat-TV er også 'på vei' :)
(så her er det flere muligheter til å finne ting som ikke funker :? )

Helge
:mrgreen:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.01.2009 01.05.06 #48 av 129
Postet av: helsten2
Da har jeg startet å teste ut TV funksjonen i MediaPortal. Det var ikke enkelt å finne ut hvordan TV serveren skulle konfigureres for å finne Canal Digitals kanaler ... (manuell scan med Symbol Rate = 6.950 MSym/s og Frekvens = 386 MHz).
Fant da alle radio og TV kanaler uten problemer.
Men jeg har enda ikke noen radio knapp i MediaPortal - selv etter re-installasjon :cry: (eller Plugin-knapp eller Setup-knapp)
TV kanalene funker - bra til og begynne med, men etter hvert som du navigerer rundt så blir de mer og mer hakkete. Etter hvert fryser bildet eller du får en feilmelding når du prøver å skifte kanal: "Unable to timeshift. Channel is scrambled" (eller noe sånt). Så på forumet i MediaPortal at dette problemet ble rapportert første gang i 2006 ... Da er det slutt på TV moroa. Power off er det eneste jeg har fått til å fikse problemet ...
Hvis jeg lar samme kanal stå på en stund så blir bildet etter hvert mer og mer hakkete.
TV bildet har også en stipe øverst - svart og hvit (8-10 pixels bred - tvers over skjermen). Ikke pent :(
Kjører bildet ut på PC-skjerm (VGA) - har ikke koblet til TV via HDMI enda (dvs ikke receiver heller)

En god nyhet: Plutselig funker LED displayet som det skal (slutt på 20 sekunders delay). Men det kommer ikke opp igjen etter en suspend/resume.

Og fjernkontrollen funker fremdeles ikke ...

Virker som om det er litt for tidlig for MediaPortal ...

Noen tips?

Helge
:mrgreen:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.01.2009 17.56.18 #49 av 129
Postet av: petre2006
Hei,

Har vert borte litt i de siste dagene, mye styrå holde på med både på jobb og privat. Vel, det er LANGT fra tidlig for mediaportal, de har faktisk brukt 5 år på å utvikle versjon 1 som akkurat kom før jul. Det er likevel mye å ta tak i, og det er ikke like lett, det er helt korrekt. De fleste av oss tar turen innom MediaPortal foraet, for å lese om andres lignende hodepine, og lese svarene til de ulike doktorene :lol:

Og, du har helt rett, det skulle vert en guide på softwaren også. Er mest Hardwaremann jeg da, men har sydd ihop en liten sak her som passer bra på det anbefalte oppsettet mitt av hardware. Skal poste den som egen sak litt senere. Denne guiden er skrevet for en Harmony 555 fjernkontroll

Software og innstillinger som passer til HTPC guiden, ferdig tweaket og testet med suksess: (søk på google om hvordan ulike oppgaver gjøres, har ikke tid akkurat nå til å skrive fullstendig guide)

1. Installer Windows Vista (Premium eller Ultimate)

2. Installer alle oppdaterte drivere til alle komponentene

3. Restart PC, se til at alt er 'up to date' av både drivere og programvare

4. Skru av indeksering OG!!!:::---->>> UAC for ytelse løft av dimensjoner

5. Installere f.eks Cyberlink PowerDVD demo, og nei, vi skal ikke bruke programmet, men codec'ene i bunn (CoreAVC er nok det også meget lekkert om du vil svi av de pengene det koster)

6. Installer ferskeste driver av Imon / Soundgraph, du trenger egentlig BARE driveren. Alt annet programvarerask kan fjernes, og IMON softwaren skal IKKE kjøre, i det HELE TATT! Omstart av PC

7. Installer nyeste versjon av MediaPortal ----> http://www.team-mediaportal.com/download.html

8. Last ned nyeste versjon av IRSS (1.4.2 build xxxx, finenr den nederst på FØRSTE post) og installer den i henhold til beskrivelsen -----> http://forum.team-mediaportal.com/mce-r ... 1-a-33512/ Omstart av PC

9. Start Mediaportal config

10. Gå på 'remote', skru av alt her, ingenting skal være igjen

11. Gå til plugins, se nederst ; Der vil du finne to ting som skal 'enables' 1. MiniDisplay og 2. MP Control plugin for IR server

12. MiniDisplay : Velg å konfigurere denne, da til IMON som du ser ut av oppsettet der, ta gjerne å gå igang med å tweake litt på innstillingene... bla.a at den skal skri seg HELT av når du går ut av MediaPortal ;-) OK, lagre, OK

13. Hvis du har en MCE fjernkontroll, hopp til punkt 15. , hvis ikke og at du bruker f.eks en Logitech Harmony, read on;

14. Sett din Logitech Harmony til å styre Windows Media Center (i harmony softwaren---> Legg til komponent, Microsoft--->Windows Media Center )

15. Trykk på 'Start' knappen i Vista, naviger til ''IR Server Suite'', velg under der ''Input service configuration''

16. Velg her IMON til å være 'receiver', høyreklikk også på den og velg MCE som hardware mode på nedtrekket... og Microsoft MCE som transmitter, ikek noe ekstra konfigurering her. Lagre ----> OK og lukk etc..

17. Start MP Config igjen, gå ned til ''MP Control plugin for IR server''. Se til at den står til f.eks en eller annen MCE remote (hvis ikke, fjern eksisterende, og 'add en med MCE i seg)... MEN, her kommer det ALLE 'CLUET* PÅ HELE FORBANNA VERDENSVEVEN IKKE NEVNER MED ETT ORD! Tro meg, jeg leita lenge før jeg fant det ut.. Altså, knappene på en HArmony sender ikke kodene til en MCE remote, men vi kan 'mappe' det enkelt om.

Trykk på 'plussen' forran fjernontrollen i den listen, og de ulike knappene vil listes nedover etter dette. Vel, trykk f.eks på 'stop' på skjermen, slik at den blir merket. Pek så fjernkontrollen mot HTPC'en og trykk inn 'stop' på den.. MP registerer en ny knapp, og det må du gjøre for hver enkelt knapp. Tar noen minutter, men det fungerer fin-fint.

18. Når du er ferdig, så er det bare å lagre dette, og teste det ut. Start MP, og du vil se at display og remote virker slik som den skal ;-)

19. For å få bukt med TV plagene dine, vil jeg anbefale deg å bruke andre codec'er. Prøv (under MP configuration) å sette TV til å bruke de nå enten (hvis du har installert noen av de, vil uansett råtipse om at powerDVD sine har gitt de beste resultatene til nå på TV) PowerDVD, CoreAVC, FFDSHOW etc codec'ene til å lage bildet, dette løste de problemene jeg har møtt på for TV

20. ang. Radio problemet ditt, vet jeg rett og slett ikke. Har prøvd å fremprovosere det her, men nei.. her virker det på to forskjellige 'rigger' jeg holder på med. Spør på MP forumet, det er helt sikkert en løsning!

21... tillegspunkt: SKAL du ha Blu Ray/HD DVD på MP, er det plugins på MP nettstedet for å implementere enten PowerDVD, TMT og/eller WinDVD i MP, enkelt og greitt !

Prøv det jeg har skrevet over her nå, det er litt tweaking og triksing som skal til, men det er heller ikke så ille om man bare er villig til å forske og lese litt. Min mening er nå, at MP er bedre enn WMC... (oi... nå hører jeg buldringen i massene..haha!)

Petter :shock:


EDIT ; Liten ting ang TV greiene!! Det tror jeg har med drivere og FirmWare å gjøre!

Siste driver til kortet : http://www.digital-everywhere.com/en/al ... -4-5-N.zip
Siste Firmware til kortet : http://www.digital-everywhere.com/en/al ... update.zip

De må kjøres, helst driver først, SÅ firmware. Kombinerer du det med en annen Codec enn det du har hatt, så tror jeg lag/og crash er borte.
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.01.2009 15.09.24 #50 av 129
Postet av: helsten2
"petre2006" skrev:
1. Installer Windows Vista (Premium eller Ultimate)

Ultimate installert. Ingen problemer her.
"petre2006" skrev:
2. Installer alle oppdaterte drivere til alle komponentene

OK. Ingen problemer (tror jeg ... :oops: )
"petre2006" skrev:
3. Restart PC, se til at alt er 'up to date' av både drivere og programvare

OK - såvidt jeg vet ...
"petre2006" skrev:
4. Skru av indeksering OG!!!:::---->>> UAC for ytelse løft av dimensjoner

OK
"petre2006" skrev:
5. Installere f.eks Cyberlink PowerDVD demo, og nei, vi skal ikke bruke programmet, men codec'ene i bunn (CoreAVC er nok det også meget lekkert om du vil svi av de pengene det koster)

Fulgte oppskrift fra MediaPortal for å få til dette. Tror jeg gjorde alt riktig, men da jeg byttet til denne 'fantastiske' codec-en så ble det slutt på videoen :shock: . Da jeg gikk tilbake til mine gamle codec-er så funket heller ikke de :cry: . Prøvde så ut de som var tilgjengelig i setup - en etter en - og nå har jeg ihvertfall video ... Men det er utrolig hvor mye tid en kan tulle bort på codec-er. Og det er utrolig frustrerende.
Har fremdeles endel problemer. F.eks. etter å ha sett DVD images (iso, ts, img , ...) så får du en svart skjerm. Må reboote.
"petre2006" skrev:
6. Installer ferskeste driver av Imon / Soundgraph, du trenger egentlig BARE driveren. Alt annet programvarerask kan fjernes, og IMON softwaren skal IKKE kjøre, i det HELE TATT! Omstart av PC

Her har jeg prøvd alle mulige forslag - både ditt og alt jeg fant på MediaPortal forumet. Ingenting virket. Det endte med at jeg plugget inn en IR mottaker som var med MCE fjernkontrollen (USB). Da funket den (med iMon aktiv) :wink:
"petre2006" skrev:
7. Installer nyeste versjon av MediaPortal ----> http://www.team-mediaportal.com/download.html

OK. Men jeg har ikke turt å ta den siste beta'n.
"petre2006" skrev:
8. Last ned nyeste versjon av IRSS (1.4.2 build xxxx, finenr den nederst på FØRSTE post) og installer den i henhold til beskrivelsen -----> http://forum.team-mediaportal.com/mce-r ... 1-a-33512/ Omstart av PC

9. Start Mediaportal config

10. Gå på 'remote', skru av alt her, ingenting skal være igjen

11. Gå til plugins, se nederst ; Der vil du finne to ting som skal 'enables' 1. MiniDisplay og 2. MP Control plugin for IR server

12. MiniDisplay : Velg å konfigurere denne, da til IMON som du ser ut av oppsettet der, ta gjerne å gå igang med å tweake litt på innstillingene... bla.a at den skal skri seg HELT av når du går ut av MediaPortal ;-) OK, lagre, OK

13. Hvis du har en MCE fjernkontroll, hopp til punkt 15. , hvis ikke og at du bruker f.eks en Logitech Harmony, read on;

14. Sett din Logitech Harmony til å styre Windows Media Center (i harmony softwaren---> Legg til komponent, Microsoft--->Windows Media Center )

15. Trykk på 'Start' knappen i Vista, naviger til ''IR Server Suite'', velg under der ''Input service configuration''

16. Velg her IMON til å være 'receiver', høyreklikk også på den og velg MCE som hardware mode på nedtrekket... og Microsoft MCE som transmitter, ikek noe ekstra konfigurering her. Lagre ----> OK og lukk etc..

17. Start MP Config igjen, gå ned til ''MP Control plugin for IR server''. Se til at den står til f.eks en eller annen MCE remote (hvis ikke, fjern eksisterende, og 'add en med MCE i seg)... MEN, her kommer det ALLE 'CLUET* PÅ HELE FORBANNA VERDENSVEVEN IKKE NEVNER MED ETT ORD! Tro meg, jeg leita lenge før jeg fant det ut.. Altså, knappene på en HArmony sender ikke kodene til en MCE remote, men vi kan 'mappe' det enkelt om.

Trykk på 'plussen' forran fjernontrollen i den listen, og de ulike knappene vil listes nedover etter dette. Vel, trykk f.eks på 'stop' på skjermen, slik at den blir merket. Pek så fjernkontrollen mot HTPC'en og trykk inn 'stop' på den.. MP registerer en ny knapp, og det må du gjøre for hver enkelt knapp. Tar noen minutter, men det fungerer fin-fint.

18. Når du er ferdig, så er det bare å lagre dette, og teste det ut. Start MP, og du vil se at display og remote virker slik som den skal ;-)

Prøvde alt dette (se over). Funket ikke.
"petre2006" skrev:
19. For å få bukt med TV plagene dine, vil jeg anbefale deg å bruke andre codec'er. Prøv (under MP configuration) å sette TV til å bruke de nå enten (hvis du har installert noen av de, vil uansett råtipse om at powerDVD sine har gitt de beste resultatene til nå på TV) PowerDVD, CoreAVC, FFDSHOW etc codec'ene til å lage bildet, dette løste de problemene jeg har møtt på for TV

Prøvd diverse varianter som er foreslått på forumet. Ingenting funker. Det eneste som skjer er et hakkete bilde, lyd uten bilde, ingenting i det hele tatt (!) eller at hele driten fryser.
Ser også på forumet at her er det mange som sliter.
Denne biten bør nok forbedres i MediaPortal slik at du ikke trenger en doktorgrad i codec for å se på TV 8)
"petre2006" skrev:
20. ang. Radio problemet ditt, vet jeg rett og slett ikke. Har prøvd å fremprovosere det her, men nei.. her virker det på to forskjellige 'rigger' jeg holder på med. Spør på MP forumet, det er helt sikkert en løsning!

Funker. Reinstallerte igjen og der var'n ... :!:
"petre2006" skrev:
21... tillegspunkt: SKAL du ha Blu Ray/HD DVD på MP, er det plugins på MP nettstedet for å implementere enten PowerDVD, TMT og/eller WinDVD i MP, enkelt og greitt !

Har ikke kommet så langt ennå ... Har installert WinDVD9. Tok akkurat en kjapp test. WinDVD kræsjer noen sekunder etter oppstart ... HVER gang. Uten at jeg prøver å spille av en video :twisted: Blir det mer moro nå så ....
"petre2006" skrev:
Prøv det jeg har skrevet over her nå, det er litt tweaking og triksing som skal til, men det er heller ikke så ille om man bare er villig til å forske og lese litt. Min mening er nå, at MP er bedre enn WMC... (oi... nå hører jeg buldringen i massene..haha!)

Har fremdeles problemer med suspend/resume. Veldig ofte funker ikke TVen etter en resume "Unable to start timeshifting. Channel is scrambled". Dette skjer også mens du ser på TV og vil bytte kanal (meget hyppig). Power off er det eneste som hjelper. Prøvd å justere timeouts, men det hjelper ikke. Utrolig frustrerende :cry:
Har også prøvd å gjøre opptak. Funker greit hvis boksen står på, men det skjer ingenting hvis den er suspended.
Også her har jeg prøvd med alle mulig 'power management' og 'resume' tools og anbefalinger/setup som jeg har funnet. Ingenting funker. :cry:
"petre2006" skrev:
EDIT ; Liten ting ang TV greiene!! Det tror jeg har med drivere og FirmWare å gjøre!

Siste driver til kortet : http://www.digital-everywhere.com/en/al ... -4-5-N.zip
Siste Firmware til kortet : http://www.digital-everywhere.com/en/al ... update.zip

De må kjøres, helst driver først, SÅ firmware. Kombinerer du det med en annen Codec enn det du har hatt, så tror jeg lag/og crash er borte.

Hadde disse inne, men har re-installert dem

Men radio, internett radio, lysbilder, spilling av MP3 fra server og værmelding funker da ihvertfall .. stort sett :roll:

Helge
:mrgreen:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.01.2009 13.00.48 #51 av 129
Postet av: helsten2
Hei igjen,

prøver å få HDMI-ut til å funke, men det klarer jeg ikke ... :oops:

Kan du si hvordan dette skal konfigureres?

Har DVI-ut fra grafikk-kortet (ATI Sapphire Radeon HD4550) koblet til HDMI-inn på lydkortet (Asus Xonar).

Regner med at det et eller annet sted må konfigureres at all lyd skal ut på HDMI og at video også skal ut på HDMI (fra lydkortet).

Prøvd å få konfigurert to skjermer (en VGA for PC og en HDMI for TV (via receiver)), men får kun opp muligheten til å sette opp en skjerm. Tenkte at skjermene skal ha samme bilde, men forskjellig oppløsning. Når alt er konfigurert (og funker) så hadde jeg tenkt å fjerne VGA skjermen.

På forhånd takk.

Mvh
Helge
:mrgreen:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.01.2009 16.37.14 #52 av 129
Postet av: petre2006
Hei du,

Etter det forrige innlegget mitt har jeg ikke annet råd til deg at du enten:

1. Begynner helt på nytt, installerer alt fra bunnen av og deretter om du har problem, tar de via MediaPortal sitt fora, da jeg rett og slett ikke klarer å gi deg støtte på det, da jeg ikke klarer å få disse feilene opp.
2. Guiden var i utgangspunktet ment for MediaCenter, og det er ikke noe i veien for å prøve det? :-) MediaPortal er noe jeg har fått for meg 'på mine eldre dager', da ting virker bedre og det utvikles mer der.

Siste posten din:

Nei, det du må gjøre

1. Ta å utnytt hardwaren som du nå har. Derfor, sørg for at drivere er installert... Gå så inn i Catalyst Control Centre og velg 'enable crossfire'. Lagre. Avslutt PC.
2. Ta bildet UT fra ENTEN HDMI eller DVI onboard inn til HDMI in på Xonar kortet. Dernest ut fra Xonar kortet til valgfri HDMI display/reciever. Dernest, skal du ha skjerm nr.2, så må dette signalet da komme fra VGA porten, ikke fra enten HDMI eller DVI.
3. Dette gjør, at du kopler sammen onboard GPU og skjermkortet i PCIexpress 'sloten', og forener deres krefter. Dette kan IKKE gjøres andre veien, så du må ta det fra onboard.
4. Du vil ikke kunne velge scaling options med crossfire, så som du nevner, fjern VGA skjermen så fort du kan, så får du maks på det ene bildet (HW akselerasjon, scaling etc... full kontroll!)
5. Utover det, skal det ikke være noen innstillinger* :P

Petter

* = Pass på å sette HDMI som lydutgang på lydkortet, les om hvordan du gjør det i manualen.
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.01.2009 17.25.41 #53 av 129
Postet av: helsten2
Takk igjen. Da ble det lyd, gitt :D

Venter fremdeles på ny TV med HDMI inngang, så jeg får ikke testet video enda ...

Og det fins ikke noe Crossfire tilgjengelig i Catalyst Control Centre (ikke listet opp som et valg i lista til venstre i konfigureringsskjermbildet). Prøvde å installere en patch. Da ble det blåskjerm kræsj :cry:
Maskina starter greit etter kræsjet, men jeg får BSOD hver gang jeg installerer CCC (med drivere). Har prøvd un-install/re-install flere ganger, ja ...
Sjekket også ATI's hjemmesider - og der står det at AMD780G chipset (som jeg har - hovedkort: GA-MA78GPM-DS2H) IKKE støtter Crossfire :? Stemmer dette? Vil maskina isåfall klare full HD (1080p)?
Skjermkortet (Sapphire Radeon HD4550 ) er med på lista over skjermkort som støttes ...

Fortsetter å bruke MediaPortal, selv om det er litt 'snusk' her og der. Har alle funksjoner jeg er ute etter.
Skal slutte å plage deg med denne. Endte opp med å konfigurere ekstern DVD spiller. Etter mye søking fant jeg også en oppdatert MPEG2 codec som gjorde at jeg ble kvitt 'svart-skjerm' etter å ha spilt av DVD-image filmer fra disk (ISO, img, ts, ...).

Følgende problemer gjenstår:
- Suspend/resume. Veldig ofte funker ikke TVen etter en resume. Får "Unable to start timeshifting. Channel is scrambled". Dette skjer også forholdsvis ofte når du skifter kanal. Har sett at andre har hatt samme problem, men jeg har ikke funnet noen løsning. Du får samme feilmelding hvis du fjerner smartkortet ... Kan de være CAMen?
- MediaPortal våkner ikke fra suspend for å gjøre opptak (recording). Aner ikke hvorfor...
- Bruker MCE Standby Tool som du tipset om. Funker bra, men plutselig kan det bli stopp på logon-bildet (PC låst - venter på passord). Må da de-installere toolet og installere på nytt for at det skal funke ....
- Kommer ikke inn på Eurosport lenger (funket til å begynne med). Alle andre kanaler er OK - inkl. Eurosport HD :!:
- Et par kanaler (CNN, TV3 har en 8-10 pixels bred linje øverst i bildet - tvers over skjermen. Støy.

MediaPortal 1.0.1 kommer visstnok i mars så en kan jo håpe ...

Helge
:mrgreen:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.01.2009 09.12.08 #54 av 129
Postet av: petre2006
"helsten2" skrev:
Og det fins ikke noe Crossfire tilgjengelig i Catalyst Control Centre (ikke listet opp som et valg i lista til venstre i konfigureringsskjermbildet). Prøvde å installere en patch. Da ble det blåskjerm kræsj :cry:
Maskina starter greit etter kræsjet, men jeg får BSOD hver gang jeg installerer CCC (med drivere). Har prøvd un-install/re-install flere ganger, ja ...
Sjekket også ATI's hjemmesider - og der står det at AMD780G chipset (som jeg har - hovedkort: GA-MA78GPM-DS2H) IKKE støtter Crossfire :? Stemmer dette? Vil maskina isåfall klare full HD (1080p)?
Skjermkortet (Sapphire Radeon HD4550 ) er med på lista over skjermkort som støttes ...



Kan vel være at den ikke støtter Crossfire, men kanskje du leste at den støttet Hybrid Crossfire? Det stemmer IKKE at den ikke støtter dette, en funksjon som tillater deg å kople på ett kort f.eks 4550 som du har, ot onboard.

Litt usikker på hva patch og driver du kjører, men for å være helt sikker...

Gå å last ned siste driver, søk da som følgende:

1. Vista 32bit edition
2. Integrated/motherboard
3. Radeon HD3200
4. OK

Du vil komme til versjon 8.12 (snart kommert 9.1) og last ned full pakke, ikke bare drivere. Installer dette. Du får BSOD sier du, dette er IKKE bra.. Får du det med det andre skjermkortet (4550) utav også, når du skal installer drivere?

Og ja, 1080p er ingen problem for onboard GPU'en, det trengs ikke ekstra kraft for å vise det. Ekstrakraften er der for å lette oppgavene ytterligere, samt evt. tyngre grafiske ting.

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.01.2009 13.01.47 #55 av 129
Postet av: helsten2
"petre2006" skrev:
Kan vel være at den ikke støtter Crossfire, men kanskje du leste at den støttet Hybrid Crossfire? Det stemmer IKKE at den ikke støtter dette, en funksjon som tillater deg å kople på ett kort f.eks 4550 som du har, ot onboard.

Litt usikker på hva patch og driver du kjører, men for å være helt sikker...

Gå å last ned siste driver, søk da som følgende:

1. Vista 32bit edition
2. Integrated/motherboard
3. Radeon HD3200
4. OK

Du vil komme til versjon 8.12 (snart kommert 9.1) og last ned full pakke, ikke bare drivere. Installer dette. Du får BSOD sier du, dette er IKKE bra.. Får du det med det andre skjermkortet (4550) utav også, når du skal installer drivere?

Og ja, 1080p er ingen problem for onboard GPU'en, det trengs ikke ekstra kraft for å vise det. Ekstrakraften er der for å lette oppgavene ytterligere, samt evt. tyngre grafiske ting.


8.12 var den jeg hadde fra før. Men jeg lastet den ned igjen, stoppet CCC (avslutt i i systemstatusfeltet) og installerte på nytt. Ingen BSOD :)

Men fremdeles ingen mulighet til å konfigurere crossfire... :?

Får vel bare kjøre uten - satser på at det er nok 'guffe' alikevel ... :!:

Mvh
Helge
:mrgreen:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.01.2009 14.21.15 #56 av 129
Postet av: petre2006
For å være sikker;

Du kjører bildet fra onboard grafikkkortet, ikke fra 4550? Du får nemlig IKKE Hybrid Corossfire den andre veien. Sjekk også i BIOS (trykk på delete knappen noen ganger helt i begynnelsen) at det er valgt for bla.a DVI-D-SUB (ikke HDMI-D-SUB) OG at ''surround-viev'' er enablet.

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.01.2009 15.14.22 #57 av 129
Postet av: helsten2
"petre2006" skrev:For å være sikker;

Du kjører bildet fra onboard grafikkkortet, ikke fra 4550? Du får nemlig IKKE Hybrid Corossfire den andre veien. Sjekk også i BIOS (trykk på delete knappen noen ganger helt i begynnelsen) at det er valgt for bla.a DVI-D-SUB (ikke HDMI-D-SUB) OG at ''surround-viev'' er enablet.


:shock: NIX

Siden et av bygge-steppene var "Disable onboard vga OG sett 'first VGA' til å være PCIe" så trodde jeg at kun var 4550 som skulle brukes.

Har også DVI-ut fra HD4550 koblet til HDMI-inn på lydkortet (Asus Xonar). Er dette riktig? (det var sånn jeg forsto installasjonguiden som var med Xonar-kortet).

HDMI-ut fra lydkortet går til HDMI-inn på receiver. Er det riktig? (det er ihvertfall lyd ...)
(HDMI på hovedkortet er ikke i bruk ...)

Har tydligvis misfortått noe.... :oops:

Helge
:mrgreen:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.01.2009 16.52.11 #58 av 129
Postet av: petre2006
Heh, mulig jeg har guidet feil, skal lese igjennom på nytt og evt. rette dette.

1. Vel, HVIS du skal ha CrossFire, skal det IKKE disables noe GPU/GFX i BIOS :-)
2. Koble også inn surroundview hvis det er der/ikke er der, varierer noe fra modell til modell
3. SÅ, set 'first to IGP' / onboard :-) - Lagre
4. Dernest, skal du ta bildesignalet fra onboard løsningen, ikke addonkortet :-)

Tror dette kanskje løser problemet ditt. Men, guiden påpekte nok ikke dette med Hybrid Crossfire, derfor kobler man da vekk onboard GPU'en :mrgreen:

Petter

P.S: SÅ: HDMI/DVI onboard -> HDMI In Xonar -> HDMI out XONAR -> Reciver HDMI In -> Reciever HDMI out -> TV
Esktra skjerm : VGA oboard -> VGA skjerm
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.01.2009 17.29.29 #59 av 129
Postet av: helsten2
"petre2006" skrev:Heh, mulig jeg har guidet feil, skal lese igjennom på nytt og evt. rette dette.

1. Vel, HVIS du skal ha CrossFire, skal det IKKE disables noe GPU/GFX i BIOS :-)
2. Koble også inn surroundview hvis det er der/ikke er der, varierer noe fra modell til modell
3. SÅ, set 'first to IGP' / onboard :-) - Lagre
4. Dernest, skal du ta bildesignalet fra onboard løsningen, ikke addonkortet :-)

Tror dette kanskje løser problemet ditt. Men, guiden påpekte nok ikke dette med Hybrid Crossfire, derfor kobler man da vekk onboard GPU'en :mrgreen:

Petter

P.S: SÅ: HDMI/DVI onboard -> HDMI In Xonar -> HDMI out XONAR -> Reciver HDMI In -> Reciever HDMI out -> TV
Esktra skjerm : VGA oboard -> VGA skjerm


Greit.

MEN:
- Etter at jeg endret BIOS så fikk BSOD under oppstart.
- Kjørte så Windows repair og da klarte jeg etter hvert å få start på boksen igjen.
- Ser ut til at Windows automatisk leter etter og installerer all drivere på nytt. Men jeg er ikke sikker på hvor godt dette funker.
- Kommer også en melding om inkompatibilitet mellom grafikkadapter og onboard adapter... MediaPortal kræsjer nå under oppstart ...
- Ingenting skjer hvis jeg prøver å gå inn i CCC (starter ikke). Prøvde å re-installere denne: BSOD :cry: :cry: :cry:
Prøvde deretter å installere chipset driverne på nytt. BSOD! Virker som om alle drivere som har med ATI å gjøre kræsjer...under installasjon ! :cry:

Det skal ikke være lett, nei ...

:mrgreen:

EDIT: Formatterte disken og re-installerte all software i natt (med ny bios setup). Har nå mulighet for setup av 4 skjermer i CCC, men fremdeles ikke Crossfire.
VGA kommer fra utgangen på 4550 (ikke 3220 på hovedkortet - her klarer jeg ikke å få ut noenting)
Ellers har jeg akkurat de samme problemene som sist (ingenting ble borte :? )

EDIT2: Prøvde akkurat å kjøre en driveroppdatering av skjermkortene fra hardwarelista i 'Enhetsbehandling'. BSOD! Kan ikke boote etterpå! :evil: Gikk tilbake til siste 'gode' windows versjon. DA kræsjer MediaPortal under oppstart :evil: :evil: :evil: :cry: :cry: :cry:

EDIT3: Har formattert og re-installert igjen. Disabled onboard GPU. Crossfire var aldri tilgjengelig i CCC. Det verste var å finne Codecs som fungerte. Skrev ned fungerende codec-konfigurasjon før begge re-installasjoner. Men ikke f... om de fungerte etterpå :surprised: Og råd og tips på 'fungerende setups' i MediaPortal forumet funker selvsagt ikke på min maskin. Utrolig frustrerende.
Har nå noe som funker 'sånn noenlunde', men det er fremdeles endel snusk relatert til MediaPortal:
- Planlagte opptak startes ikke hvis maskina er i 'suspend'-mode
- EPGen oppdaterer seg ikke underveis. Prøvd alle mulige opsjoner her, men nix. Du får opp noe som dekker 1-2 timer ved oppstart. Deretter er det 'No data available'. Prøvde WebEPG. Det eneste den gjorde var å rote til rekkefølgen på kanalene.
Får aldri EPG data for radio-kanalene.
- Og den allestedsnærværende "Unable to start timeshifting. Channel is scrambled" dukker stadig opp ... :?

Et spørsmål ang. LCD-skjermen på Antec-boksen: Er det mulig å justere bakgrunnsfargen til å bli tilnærmet svart? Har prøvd 'brightness/contrast' i MiniDisplay setup-en, men det hjalp ikke mye...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.02.2009 17.42.39 #60 av 129
Postet av: extremil
"petre2006" skrev:
Jeg bygger en slik HTPC ca. en gang i uken, og har gjort meg noen erfaringer. Bla.a, så er det bare å styre unna Asus sine løsninger akkurat nå, skal du ha bilde på Plasma/LCD TV og/eller PJ via HDMI eller DVI, de har nemlig en bug som gjør at de ikke virker, og det er mer eller mindre bekreftet av ASUS denne general tabben.. Så, har du kabinett som tar mATX så holder du deg til Gigabyte sitt GA-MA78GM-S2H eller GA-MA78GPM-DS2H kort. Dette er da AM2 kort, så du må ha en AMD cpu. Får du tak i XX50 serier (enten AthlonX2 eller PhenomX4) innen AM2 CPU, så får du veldig bra CPU som bruker lite strøm (ergo trenger lite kjøling, mindre bråk fra vifte). Det meste får du fra Komplett.no ja, men skal du finne fullsortiment og spare kanskje opptil en tusenplapp på en HTPC så vill jeg brukt Amentio.no (selv om de er danske, så er det solid butikk)

Petter


Hei, har nettopp bygget en HTPC med Asus p5Q pro hovedkort. Skal benytte meg av et sapphire radeon HD4550 når det kommer i posten. Hva mener du med at bilde fra ASUS over HDMI ikke virker? Planen var å sette HTPCen under plasmaen når den var ferdig konfigurert. Jeg satser på full-HD både på lyd og bilde, vil jeg få meg en ubehagelig overraskelse?

Er dette i så fall driver eller hardware problem fra asus?
Eller snakker du om grafikkort fra ASUS?

Hilsen Emil
HTPC-oppsett Breaking news! Fungerende link
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar