Hei,
Har vert borte litt i de siste dagene, mye styrå holde på med både på jobb og privat. Vel, det er LANGT fra tidlig for mediaportal, de har faktisk brukt 5 år på å utvikle versjon 1 som akkurat kom før jul. Det er likevel mye å ta tak i, og det er ikke like lett, det er helt korrekt. De fleste av oss tar turen innom MediaPortal foraet, for å lese om andres lignende hodepine, og lese svarene til de ulike doktorene
Og, du har helt rett, det skulle vert en guide på softwaren også. Er mest Hardwaremann jeg da, men har sydd ihop en liten sak her som passer bra på det anbefalte oppsettet mitt av hardware. Skal poste den som egen sak litt senere. Denne guiden er skrevet for en Harmony 555 fjernkontroll
Software og innstillinger som passer til HTPC guiden, ferdig tweaket og testet med suksess: (søk på google om hvordan ulike oppgaver gjøres, har ikke tid akkurat nå til å skrive fullstendig guide)
1. Installer Windows Vista (Premium eller Ultimate)
2. Installer alle oppdaterte drivere til alle komponentene
3. Restart PC, se til at alt er 'up to date' av både drivere og programvare
4. Skru av indeksering OG!!!:::---->>> UAC for ytelse løft av dimensjoner
5. Installere f.eks Cyberlink PowerDVD demo, og nei, vi skal ikke bruke programmet, men codec'ene i bunn (CoreAVC er nok det også meget lekkert om du vil svi av de pengene det koster)
6. Installer ferskeste driver av Imon / Soundgraph, du trenger egentlig BARE driveren. Alt annet programvarerask kan fjernes, og IMON softwaren skal IKKE kjøre, i det HELE TATT!
Omstart av PC7. Installer nyeste versjon av MediaPortal ---->
http://www.team-mediaportal.com/download.html8. Last ned nyeste versjon av IRSS (1.4.2 build xxxx, finenr den nederst på FØRSTE post) og installer den i henhold til beskrivelsen ----->
http://forum.team-mediaportal.com/mce-r ... 1-a-33512/ Omstart av PC9. Start Mediaportal config
10. Gå på 'remote', skru av alt her, ingenting skal være igjen
11. Gå til plugins, se nederst ; Der vil du finne to ting som skal 'enables' 1. MiniDisplay og 2. MP Control plugin for IR server
12. MiniDisplay : Velg å konfigurere denne, da til IMON som du ser ut av oppsettet der, ta gjerne å gå igang med å tweake litt på innstillingene... bla.a at den skal skri seg HELT av når du går ut av MediaPortal
OK, lagre, OK
13. Hvis du har en MCE fjernkontroll, hopp til punkt 15. , hvis ikke og at du bruker f.eks en Logitech Harmony, read on;
14. Sett din Logitech Harmony til å styre Windows Media Center (i harmony softwaren---> Legg til komponent, Microsoft--->Windows Media Center )
15. Trykk på 'Start' knappen i Vista, naviger til ''IR Server Suite'', velg under der ''Input service configuration''
16. Velg her IMON til å være 'receiver', høyreklikk også på den og velg MCE som hardware mode på nedtrekket... og Microsoft MCE som transmitter, ikek noe ekstra konfigurering her. Lagre ----> OK og lukk etc..
17. Start MP Config igjen, gå ned til ''MP Control plugin for IR server''. Se til at den står til f.eks en eller annen MCE remote (hvis ikke, fjern eksisterende, og 'add en med MCE i seg)... MEN, her kommer det ALLE 'CLUET* PÅ HELE FORBANNA VERDENSVEVEN IKKE NEVNER MED ETT ORD! Tro meg, jeg leita lenge før jeg fant det ut.. Altså, knappene på en HArmony sender ikke kodene til en MCE remote, men vi kan 'mappe' det enkelt om.
Trykk på 'plussen' forran fjernontrollen i den listen, og de ulike knappene vil listes nedover etter dette. Vel, trykk f.eks på 'stop' på skjermen, slik at den blir merket. Pek så fjernkontrollen mot HTPC'en og trykk inn 'stop' på den.. MP registerer en ny knapp, og det må du gjøre for hver enkelt knapp. Tar noen minutter, men det fungerer fin-fint.
18. Når du er ferdig, så er det bare å lagre dette, og teste det ut. Start MP, og du vil se at display og remote virker slik som den skal
19. For å få bukt med TV plagene dine, vil jeg anbefale deg å bruke andre codec'er. Prøv (under MP configuration) å sette TV til å bruke de nå enten (hvis du har installert noen av de, vil uansett råtipse om at powerDVD sine har gitt de beste resultatene til nå på TV) PowerDVD, CoreAVC, FFDSHOW etc codec'ene til å lage bildet, dette løste de problemene jeg har møtt på for TV
20. ang. Radio problemet ditt, vet jeg rett og slett ikke. Har prøvd å fremprovosere det her, men nei.. her virker det på to forskjellige 'rigger' jeg holder på med. Spør på MP forumet, det er helt sikkert en løsning!
21... tillegspunkt: SKAL du ha Blu Ray/HD DVD på MP, er det plugins på MP nettstedet for å implementere enten PowerDVD, TMT og/eller WinDVD i MP, enkelt og greitt !
Prøv det jeg har skrevet over her nå, det er litt tweaking og triksing som skal til, men det er heller ikke så ille om man bare er villig til å forske og lese litt. Min mening er nå, at MP er bedre enn WMC... (oi... nå hører jeg buldringen i massene..haha!)
Petter
EDIT ; Liten ting ang TV greiene!! Det tror jeg har med drivere og FirmWare å gjøre!
Siste driver til kortet :
http://www.digital-everywhere.com/en/al ... -4-5-N.zipSiste Firmware til kortet :
http://www.digital-everywhere.com/en/al ... update.zipDe må kjøres, helst driver først, SÅ firmware. Kombinerer du det med en annen Codec enn det du har hatt, så tror jeg lag/og crash er borte.
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U