Logo

HTPC Guide - Endelig...

Skriv et svar
24.03.2009 09.00.36 #91 av 129
Postet av: petre2006
"helsten2" skrev:Noen erfaringer med SSD-disk i HTPC? Enten for OS eller til bruk som timeshifting buffer for Mediaportal ? Verdt å investere i :?:


Nja,

Selve tanken bak å få seg en SSD er ikke dum, men det er noen få ankepunkter både for og mot SSD vs. vanlig harddisk, som her følger

Fordeler SSD:
Ufattelig (faktisk ubegripelig) lang levetid før den krasjer/blir ødelagt
Bruker lite energi (1-2watt..)
Helt stille, 0dBa
Tåler ytre påkjenninger som slag og støt

Ulemper SSD:
Treg, (mulig opptak kan bli hakkete.. ikke sikkert, dog)
Dyr
Liten lagringsplass

Fordeler vanlig harddisk:
Rask
Billig
"ubegrenset" lagringsplass

Ulemper vanlig harddisk:
Bruker en del effekt 12-20w
Støyer noe
Svært sårbar for ytre påkjennelser
Relativt liten garranti på hvor lenge den holder før den blir ødelagt og data forsvinner..

Dette var de viktigeste for og i mot på begge, hva det gjelder å bruke den i en HTPC, og med det begreunnes også at når jeg skriver dette så er vi i Q1 - 2009.. Mye skjer her, og iløpet av året tror jeg dere skal få mye artig til en langt billigere penge. Likevel, p.d.d ville ikke jeg brukt noe annet enn en vanlig disk, fra enten Seagate, Samsung eller Western Digital.

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.03.2009 09.11.40 #92 av 129
Postet av: teebee
lang levetid på en ssd disk? ssd disk opperere med maks antal skrivesykluser før området blir låst for ny lagring. jeg ville iallefall utstyrt maskinen med enorm mengde ram så man ikke ødlegger disken med overdrevet bruk av virtuelt minne.

petre2000:
hva synes du jeg skulle velge av corsair og seasonic psu? har lyst å gå for seasonic siden den er modulær.
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.03.2009 09.14.35 #93 av 129
Postet av: helsten2
"petre2006" skrev:
Likevel, p.d.d ville ikke jeg brukt noe annet enn en vanlig disk, fra enten Seagate, Samsung eller Western Digital.


Da legger jeg SSD på is inntil videre ... :wink:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.03.2009 09.46.59 #94 av 129
Postet av: petre2006
"teebee" skrev:lang levetid på en ssd disk? ssd disk opperere med maks antal skrivesykluser før området blir låst for ny lagring. jeg ville iallefall utstyrt maskinen med enorm mengde ram så man ikke ødlegger disken med overdrevet bruk av virtuelt minne.

petre2000:
hva synes du jeg skulle velge av corsair og seasonic psu? har lyst å gå for seasonic siden den er modulær.


Tull, SSD har en MBTF på 1.5 millioner timer.. det er sånn ca 10.000 ganger mer enn hva du kan forvente fra en vanlig disk. Tror du refererer til vanlige minnepinner fra tre fire år tilbake nå? Mye av det stemmer der ja.

Seasonic er veldig bra, ett godt valg, helt garrantert. Jeg selv er Corsair mann, men Seasonic, Antec, Corsair, OCZ og Tagan og noen få til er så absolutt å anbefale for gode og stillegående strømforsyninger. Tror dere alle vil bli overrasket over hvor mange merker som egentlig lages på samme fabrikken, nemlig fabrikken til Fortron Source... :biggrin:

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.04.2009 22.21.39 #95 av 129
Postet av: teebee
hmm alle delene til min htpc har kommet og jeg har byggd den i kveld. selfølgelig var ikke kabinettet koblet slik den skulle ifølge bruksanvisningen. satt der med to power switch og kun plass til en. men med hjelp av google fant jeg en som hadde tatt masse bilder av byggingen og fikk satt kablene rett. ferdi bygd og satte den på plass og slo den på. ingen bilde via hdmi, ingen bilde via vga og ingen bilde via dvi. kan vise seg at jeg har for ny cpu iforhold til bios versjon. sent mail til gigabyte for å høre om de vet hvilken versjon som den blir sendt ut med. så om jeg har for gammel bios må jeg 1) prøve med den jeg har i en annen pc. 2) låne en av en kamerat. 3) kjøpe ny billig som passer med min bios versjon

her er noe du kan legge til i guiden din.
bilder for å bygge bygge antec fusion remote http://s148.photobucket.com/albums/s37/ ... 1_2963.jpg
tipse at man burde sjekke hvilken biosversjon hovedkortet trenger til den cpu man velger og hvordan man eventuelt skal gjøre for å få den oppdatert.

enten får jeg opp htpc i morgen eller så prøver jeg etter påske. var litt klar for en test i dag :(
PS! om lydnivået er, som det den var når bare viftene virket, når den spiller film blir jeg strålende fornøyd med viftene. :D
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.04.2009 22.33.30 #96 av 129
Postet av: helsten2
Flere problemer med HTPCen ...

Lastet ned en full-HD (1080p) film (.mkv format) og prøvde å spille den. Det gikk dårlig :(
720p i .mkv format funker helt fint. Det samme gjelder blu-ray disk.

OS: Windows Vista Ultimate (med alle oppdateringer)
HTPC: Iflg. petre2006 - 'Den dyre utgaven' (ref. side 1 i dette forum)

1. WinDVD9+ Blu Ray: Gjenkjenner ikke formatet
2. PowerDVD 8 Ultra: Gjenkjenner ikke formatet
3. ArcSoft TotalMediaTheatre: Klarer å lese og spille av et eller annet, men hele skjermen er full av et slags grønt mønster.
4. Windows Media Player: Klarer å spille av, men lyd og bilde blir mer og mer hakkete etter hvert ( i løpet av få sekunder). Dette var faktisk den avspilleren som klarte seg best ...
5. VLC: Lyd, uten bilde
6. MPlayer: Klarer å spille av, men lyd og bilde blir mer og mer hakkete etter hvert ( i løpet av få sekunder)
7. MediaPortal: Klarer ikke å spille av noe (stopper med en gang og returnerer til menyen)

CPUen var på rundt 50% under mine forsøk. Det samme var memory forbruk. Prøvde å øke bufferstørrelser (der dette var mulig), men det tok bare litt lenger tid før hakkinga begynte.

Noen tips? Trodde jeg hadde kraftig nok maskin til dette ....

Helge
:mrgreen:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.04.2009 13.37.58 #97 av 129
Postet av: ørjanl
Først: Kjempe jobb med guiden, bare lurer på om det kommer en oppdatert
versjon av denne i nærmeste fremtid :D ?
Ikke nødvendigvis en komplett guide, men med oppdaterte deler ?
Viss noen har et relativt nytt oppsett som fungerer som bare det, post gjerne for inspirasjon.
Driver å snuser litt på forskjellige oppsett. Lurer på å kjøpe meg et som jeg kan lagra all musikk på og filmer jeg alt har på pc'en. Så lyd og bilde kvalitet er et must :)
Receiver: Yamaha RX-V663, TV: Pioneer PDP-LX5090H, BD: Sony BDP-S350, Front: Dali Lektor 6, Center: Lektor LCR, Surround: Lektor 1, Bak: Grundig, Sub: SVS PB10-NSD, Effektforsterker: Lyngdorf SDA 2175.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.04.2009 10.58.31 #98 av 129
Postet av: teebee
Hesten2:
ser du skrev tidligere att du er vant med xbmc. hvorfor ikke installere windows versjonen av den? det er den eneste avspilleren jeg har installert på min htpc og det fungerer helt optimalt (nesten). får vel ikke med støtte for tvbilder der kanskje og usikker på bluray plater, men den spiller av de fleste format.

petre2006:
kanskje oppdatere guiden snart?
- kabinettet er gått ut av produksjon og kan være vanskelig å få tak i. informere at det er dypere enn en reciever.
- kanskje bytte rekkefølge på når man setter på power sw\reset sw\osv til før man setter på cpu\kjøler så man har bedre plass til å rote i kabinettet.

hvilken tempteratur har dere i kabinettet? mitt ligger på 36-37 grader.
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.04.2009 11.09.31 #99 av 129
Postet av: helsten2
"teebee" skrev:Hesten2:
ser du skrev tidligere att du er vant med xbmc. hvorfor ikke installere windows versjonen av den? det er den eneste avspilleren jeg har installert på min htpc og det fungerer helt optimalt (nesten). får vel ikke med støtte for tvbilder der kanskje og usikker på bluray plater, men den spiller av de fleste format.


Vel, jeg trenger jo TV-biten også. Mener jeg leste et sted at det utvikles en TV funksjon for XBMC. Kommer definitivt til å prøve denne - når/hvis den kommer ... :!:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.04.2009 12.31.35 #100 av 129
Postet av: teebee
men til de filmene du har lastet ned er xbmc fint å ha. prøv den og oppdater din liste over program som ikke virker :P
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.04.2009 13.36.53 #101 av 129
Postet av: teebee
tron:
jeg har samme problem med svart skjerm om tv (philips) slås på etter htpc. skal prøve din workaround neste gang det skjer. vet du grunnen? jeg tenkte det var hdpc som var problemet.

petre2006:
ser du skriver at man får lyd utav spdif i din guide. man får da virkelig lyd ut av onboard hdmi også.
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.04.2009 19.52.17 #102 av 129
Postet av: teebee
hmm denne tråden har blitt overfyllt av spørsmål om problemer man får med sin htpc. hadde det ikke vært bedre å flytte denne diskusjonen til den tråden som er laget for dette formålet?
offesiell tråd: spørsmål og svar; HTPC
og om moderatorene kan gå inn og flytte slike spørsmål til den tråden. så kan man ha en diskusjon om andre alterative deler og endringere av guiden i denne tråden og bugfix i den andre.
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.04.2009 10.02.18 #103 av 129
Postet av: petre2006
Teebee og resten av dere: Skal oppdatere denne straks det er litt ledig tid, så i mellomtiden så er det bare å holde tråden varm, men forslaget til teebee før dette svarte her er noe av det lurere jeg har hørt i det siste, så gjør det!

Som sagt, kommer med update om ikke altfor lenge! Stay tuned! :D

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.04.2009 20.44.30 #104 av 129
Postet av: petre2006
Da var produktene i de to forslagene endret.. Kom med forslag om jeg har oversett noe, og ja, de burde være i en egen ny topic, gjerne låst også.. vet ikke helt, men kanskje moderator kunne tatt tak?

Skal gå igjennom guiden snart også, å se etter feil og mangler/utbedringer der også.

HEpps,

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.04.2009 07.10.27 #105 av 129
Postet av: petre2006
Fikk endret hovedkortet på den dyre utgaven etter ett råtips at det ikke var firewire port på DFI kortet.. Så, nå skal det være ok. Også skummet igjennom guiden, og flikket litt. Kom gjerne med forslag og nye moderatorer om nødvendig, mye rot her nå.

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar