Logo

HTPC Guide - Endelig...

Skriv et svar
25.04.2009 07.38.55 #106 av 129
Postet av: helsten2
"petre2006" skrev:Fikk endret hovedkortet på den dyre utgaven etter ett råtips at det ikke var firewire port på DFI kortet.. Så, nå skal det være ok. Også skummet igjennom guiden, og flikket litt. Kom gjerne med forslag og nye moderatorer om nødvendig, mye rot her nå.

Petter

Betyr dette at du ikke har skrudd i sammen (og testet) en boks som er nøyaktig lik den du foreslår i guiden?

Helge
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.04.2009 08.05.39 #107 av 129
Postet av: teebee
på det nye gigabyte hovedkortet i dyr utgave har du skrevet at det støtter 7.1 audio gjennom hdmi. for meg virker dette kortet å ha samma versjon av lydkort som den i den billig utgaven og der har du du skrevet at det kun er 2.1 gjennom hdmi
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.04.2009 10.01.19 #108 av 129
Postet av: petre2006
"teebee" skrev:på det nye gigabyte hovedkortet i dyr utgave har du skrevet at det støtter 7.1 audio gjennom hdmi. for meg virker dette kortet å ha samma versjon av lydkort som den i den billig utgaven og der har du du skrevet at det kun er 2.1 gjennom hdmi


Den støtter 7.1 gjennom HDMI, men det er ikke slik 7.1 som man skulle tro, bare noe billig tull egentlig. Derfor, er det da tatt med ett HD lydkort.

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.04.2009 10.04.13 #109 av 129
Postet av: petre2006
"helsten2" skrev:
"petre2006" skrev:Fikk endret hovedkortet på den dyre utgaven etter ett råtips at det ikke var firewire port på DFI kortet.. Så, nå skal det være ok. Også skummet igjennom guiden, og flikket litt. Kom gjerne med forslag og nye moderatorer om nødvendig, mye rot her nå.

Petter

Betyr dette at du ikke har skrudd i sammen (og testet) en boks som er nøyaktig lik den du foreslår i guiden?

Helge


Korrekt.

Men, hvis jeg kan trøste noen, så er boksen HELT lik som før, men har ikke strømforsyning som standard utstyr. Begge hovedkortene har jeg brukt i en rekke PC'er i det siste, så egenskapene til de pluss alle tilhørende komponenter er brukt mangfoldige ganger og de passer meget godt sammen :D

Så testet sammen, ja, men ikke i den nye revisjonen av kabinettet fra Antec, så jeg ville kunne kategorisere det som OK

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.05.2009 09.16.12 #110 av 129
Postet av: Tron
Dette innlegget burde kanskje være under spørsmål og svar, men det gjelder spesifikt den dyre varianten i denne guiden så jeg slenger det inn her.

Det har skjedd en merkelig ting når jeg starter opp pc'en. Hvis den har vært avslått en natt virker alt som det skal, men hvis jeg restarter eller prøver å starte maskina etter at den bare har vært avslått noen minutter blir skjermen svart i det "loading"-bildet er ferdig. Oppstartslyden kommer, men bildet går i svart.

Jeg har søkt litt på nettet og funnet at det er mange som har dette problemet (selv om det virker som de ikke får skjermbilde uansett hvor lenge de har hatt maskinen avslått). Jeg fant også på AMD sine hjemmesider at Radeon HD 4000-klassen ikke er kompatibel med Vista. Er det det som er problemet? I såfall bør kanskje guiden endres til et skjermkort som er mer kompatibelt.

Er det noen som har opplevd lignende eller vet om en løsning?

teebee: Jeg har fortsatt problemet med at skjermen forblir svart hvis jeg bytter input på tv'en etter at htpc'en er slått på. I tillegg virker ikke workarounden bestandig hos meg lenger heller. Dette i kombinasjon med problemet jeg har nevnt over gjør at jeg av og til ikke får bilde på skjermen i det hele tatt, noe som kan være temmelig irriterende hvis jeg f.eks. har planer om å se en film. Trøsta er at alt fungerer kjempefint, når det fungerer. :smile:

PS: Jeg tror problemene begynte etter at jeg oppdaterte skjermkortdriveren (burde nok hørt på ordtaket "if it ain't broken, don't fix it!"). Skal forsøke å innstallere den gamle driveren igjen og se om det blir bedre da.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.05.2009 05.50.21 #111 av 129
Postet av: petre2006
Hei,

litt sent svar; however:

Vel, det er nok som du påpeker mest sannsynlig noe driverproblematikk. Jeg ville, om du har mulighet, installert versjon 9.1 eller 9.2 nå i første omgang. Jeg har sett i det siste noe smårusk med både 9.3 og 9.4. Kanskje problemene blir løst nå med versjon 9.5, det er kanksje verdt å prøve først :-)

OG, det er også BIOS innstillinger som burde vert sett over; tenker da på Suspend mode innstillinger. Kanskje du kunne ha sjekket at den står til S2, jeg mener det skal vere det beste valget.

Kanskje du også kunne ha sjekket innstillingene på Catalyst, at kortet er i Hybrid XFire modus, at du tar skjermbildet ut fra addonkortet og inn på evt. reciever/HD lydkort/TV/PJ etc. Last for sikkerhets skyld ned MCE standby tool ( http://slicksolutions.eu/cgi-bin/downlo ... t09091.zip ) og installer det.

Og, må bare få kommentere; Radeon ikke kompatibel med Vista må være tidenes skrivefeil i beste fall. Radeon serien (f.o.m 2000 serien) basererer seg (desverre kan mange si) rundt DirectX teknologien til Microsoft og f.o.m 3000 serien så var det versjon 10.1 av Direct X, og den er KUN i Vista. Så, nei, da har du lest rimelig feil. :biggrin:

Petter



"Tron" skrev:Dette innlegget burde kanskje være under spørsmål og svar, men det gjelder spesifikt den dyre varianten i denne guiden så jeg slenger det inn her.

Det har skjedd en merkelig ting når jeg starter opp pc'en. Hvis den har vært avslått en natt virker alt som det skal, men hvis jeg restarter eller prøver å starte maskina etter at den bare har vært avslått noen minutter blir skjermen svart i det "loading"-bildet er ferdig. Oppstartslyden kommer, men bildet går i svart.

Jeg har søkt litt på nettet og funnet at det er mange som har dette problemet (selv om det virker som de ikke får skjermbilde uansett hvor lenge de har hatt maskinen avslått). Jeg fant også på AMD sine hjemmesider at Radeon HD 4000-klassen ikke er kompatibel med Vista. Er det det som er problemet? I såfall bør kanskje guiden endres til et skjermkort som er mer kompatibelt.

Er det noen som har opplevd lignende eller vet om en løsning?

teebee: Jeg har fortsatt problemet med at skjermen forblir svart hvis jeg bytter input på tv'en etter at htpc'en er slått på. I tillegg virker ikke workarounden bestandig hos meg lenger heller. Dette i kombinasjon med problemet jeg har nevnt over gjør at jeg av og til ikke får bilde på skjermen i det hele tatt, noe som kan være temmelig irriterende hvis jeg f.eks. har planer om å se en film. Trøsta er at alt fungerer kjempefint, når det fungerer. :smile:

PS: Jeg tror problemene begynte etter at jeg oppdaterte skjermkortdriveren (burde nok hørt på ordtaket "if it ain't broken, don't fix it!"). Skal forsøke å innstallere den gamle driveren igjen og se om det blir bedre da.
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.05.2009 08.13.54 #112 av 129
Postet av: Tron
Syns ikke svaret ditt var sent i det hele tatt.

BIOS har jeg (klokelig, tror jeg) ikke gjort så veldig mye med, men skal undersøke om det er valgt som du skriver.
edit: Valgene jeg har er S1 (POS) og S3 (STR). Nå står min på S1. Skal jeg endre dette til S3? Ut fra hva jeg kan lese på nett om disse er S3 mindre strømkrevende og slår av alt av vifter (noe som jo er positivt).

Mulig MCE standby tool også kan være workaround'en på "svart skjerm"-problematikken når jeg skifter input på tv'en. Skal prøve det og gi tilbakemelding på om det virker for meg.

At skjermkortet skal funke i Vista syns jeg også bare skulle mangle, så det er betryggende å se at jeg har tatt feil. :smile:

-Tron-
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.05.2009 13.27.15 #113 av 129
Postet av: teebee
får du kun svart skjerm hvis mce er på?
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.05.2009 15.35.17 #114 av 129
Postet av: Tron
Nei, jeg har ikke kjørt MCE fram til nå, men har akkurat installert det. Problemet mitt nå er at det kreves restart, og da kommer jeg nok til å få svart skjerm igjen når jeg starter opp igjen. Men skal gi tilbakemelding etter hvert om hvordan det går her hos meg.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.05.2009 12.36.51 #115 av 129
Postet av: Tron
JIPPI!

Da ser det ut som det meste fungerer hos meg. MCE standby tool gjorde underverker. Jeg har fortsatt problemet med at jeg får svart skjerm i det loading-baren er ferdig hvis jeg restarter maskinen, men når jeg har fått bilde og bruker MCE standby tool til å sende pc'en i dvale kan jeg til og med skifte fram og tilbake mellom input'ene på tv'en uten å få svart skjerm.

Tusen takk, Petter, for en glimrende guide og mye hjelp i etterkant av byggingen. :smile:

PS! Sønnen min på snart to år har fått opp øynene for Biler på blue-ray nå. Utrolig lekre bilder og farger (selv om jeg tviler på at det er det han ser mest på...).
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.05.2009 20.20.55 #116 av 129
Postet av: helsten2
Har vært borte i helga og kom hjem til en ikke-fungerende HTPC :x

Har to Digital Everywhere FloppyDTV TV-kort. Begge har plutselig stoppet å fungere. De er rett og slett ikke synlig i device manager. Har prøvd manuell installasjon, men det funker ikke....( driverne blir tilsynelatende re-installert, og vises i device manager, men ingenting funker). Det virker som om kortene plutselig er ikke-eksisterende :evil:

Vista 32-bit ... Har fungert perfekt t.o.m. torsdag i forrige uke ...

Tips mottas med takk :!:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.05.2009 21.47.13 #117 av 129
Postet av: petre2006
Råtips (får ikke håpe det er sant) er at de kanskje har fått seg en 'trøkk seksten' via kabel nettet?! Har du hatt galvanisk skille mellom inngangen og kabelnett?

En annen teori er om IEE1394 (firewire) porten/koplingen din har fått seg en noe overbalstende trøkk (daisy chainet ikke du de?)

Det var mine forslag :|

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.05.2009 07.46.39 #118 av 129
Postet av: teebee
hiv inn ny hd og prøv xp eller win7 rc. vista skulle aldri blitt sluppet på markedet.

petre2006: hvilken fordel har vista over xp i htpc verden?
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.05.2009 08.30.11 #119 av 129
Postet av: helsten2
"petre2006" skrev:Råtips (får ikke håpe det er sant) er at de kanskje har fått seg en 'trøkk seksten' via kabel nettet?! Har du hatt galvanisk skille mellom inngangen og kabelnett?

En annen teori er om IEE1394 (firewire) porten/koplingen din har fått seg en noe overbalstende trøkk (daisy chainet ikke du de?)


Petter


Takk for tipsene. Tror imidlertid ikke noen av disse var årsaken. Tok ut begge kortene, reboot, shutdown, kortene inn igjen, reboot og alt var OK. :roll: Måtte bare konfigurere kortene på nytt i Mediaportals TV-server. :biggrin:
Så jeg vet ikke om dette skyldes Vista eller det er noe rart med Digital Everywhere FloppyDTV kortene :?

"teebee" skrev:hiv inn ny hd og prøv xp eller win7 rc. vista skulle aldri blitt sluppet på markedet.

petre2006: hvilken fordel har vista over xp i htpc verden?


Hmm, litt rart at det bare har skjedd med TV-kortet. Var inne på Digital Everywhere Support forum og så at minst en annen kar har hatt samme problem - på Vista 32. Han hadde opplevd at kortet var borte fra device manager 'en stund' og så kommet tilbake noen timer/reboots senere .... av seg selv :surprised:

Helge
:mrgreen:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.05.2009 10.28.31 #120 av 129
Postet av: teebee
jeg har opplevd før at program har sluttet å fungere i vista. etter det begynte jeg å installere programmene utenfor programfiler mappen så jeg fikk full kontroll over filene igjen. sikkert samme problem i win7 tenker jeg.
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar