Logo

HTPC Guide - Endelig...

Skriv et svar
28.02.2008 12.48.41 #1 av 129
Postet av: petre2006
Mini guide for HTPC

Definisjonen for HTPC : Home Theatre Personal Computer. En fullblods PC som passer inn i resten av stuen/hjemmekinoen uten at den støyer eller gir brekninger hva det gjelder utseendet (= høy WAF* faktor). Det er også viktig å påpeke at en HTPC har langt flere oppgaver enn bare å surfe Internet, den er nemlig ditt sentra for film, bilder, musikk, spill, TV og alle de andre oppgavene en vanlig PC må tåle til dagen.

For å i det hele tatt vurdere å bygge deg en HTPC bør det meste av faktorene ovenfor stemme for ditt formål, samt at det kreves en indre glød og entusiasme for at det skal fungere knirkefritt, til og med når ANDRE enn deg selv skal bruke den.

Jeg er en kar på 31 år, som har har vert systembygger i over 10 år nå, og driver i dag mitt eget lille datafirma der jeg nettopp spesialiserer meg på at kunden får det de VIL og SKAL ha. Nå har jeg brukt (hvis snitt levetiden er 79 år for en mann i Norge) 0.7 prosent av min tilmålte levetid på denne planeten på å studere fenomenet HTPC og bygget tre stykker som jeg allerede har solgt videre. I denne prosessen har jeg møtt alle vegger der er, jeg har klatret over dem og sitter nå tilbake med noe jeg kan stå inne for, og vil derfor dele mine erfaringer med dere. Bilder kan jeg også ta med, men sliter med formateringene her på forumet om skal jeg ta de med i artikkelen, men kanskje Rune eller noen andre som 'styrer skuten' kan være behjelpelig med det ved ett senere tidspunkt. Bilder eksiterer vertfall :-)

OK, så til selve ingressen: You gotta ask yourself.. Do' you wanna build a HTPC, well do ya, punk..?

Plusser :
- Alt på ett sted, mindre å holde styr på
- Veldig høy statusfaktor
- Gode utvidelses muligheter når 'det kommer noe nytt', ikke låst fast.
- Bilde kvaliteter som om mulig overgår de fleste 'standalones'
- Full frihet, det er ikke noen grenser for galskapen.

Minuser:
- Lett å bygge feil, da m.t.p kjøling, støy og ikke matchende komponenter
- Lett å 'spare penger' ved innkjøp av deler, og resultatet blir medio om ikke verre
- Svine dyrt
- Kan bli vanskelig for andre å bruke om du ikke lager det til enkelt i bruk.
- Dette er egentlig bare for entusiasten, ikke 'an mass'

Jeg setter opp to forslag, ett med tanke på budsjett og det andre med tanke på kvalitet tvers igjennom. Jeg tenker som så at det viktigste er støyen, alt det andre kommer i andre rekke. Vil også nevne at jeg i mine erfaringer har brukt AMD baserte løsninger, men det finnes også Intel løsninger som er akkurat like gode. Ja, jeg er AMD mann, men denne guiden er ikke farvet av den grunn. Løsningene er derimot prøvd med både nVidia og ATI løsninger på skjermkortsiden, det til grunn.

Hva trengs? Les neste innlegg.....
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.02.2008 12.50.55 #2 av 129
Postet av: petre2006
En HTPC, som er egnet til vanlig DVD, samt alle typer rip'er (DivX etc), bilder, musikk og enkle spill. Byggetid er ca. 1-4 timer, alt etter hvor trent du er.

Kabinett: Antec Fusion HTPC Enclosure (black eller silver)
Et solid bygget kabinett, med enten sort eller børstet stål front. Inkluderer også ett flott display som du kan få all slags informasjon (nyheter, EQ etc.) til å renne over. Kabinettet er utstyrt med to 12cm vifter som er tilnærmet helt stille, og flytter nok luft til alle komponentene. OBS! Komme uten strømforsyning! (se lenger ned for tips) Kabinettet i seg selv er helt genialt hva det kommer til å bygge noe i det. Alt er tilrettelagt for ryddighet, samt alt av mekanisk blir hengt opp på myke silikonbaserte puter som igjen gjør det vibrasjons fritt. Husk at kabinettet er i m-ATX faktor, noe som begrenser hovedkort valgene noe. Det er plass til to harddisker, og en optisk enhet. To USB og en FireWire i front, lyd inn og ut og volumkontroll samt en VELDIG god IR mottaker i front.

Strømforsyning: Corsair Powersupply 450W
Skal du ha luftsirkulasjon i kabinettet ditt, er dette veien å gå. Med en 12cm vifte som skyver mer luft enn to 8cm til sammen, er det ikke noe å utsette på denne ultra stille strømforsyningen her. Rosinen i pølsen er likevel at den er yttert stille!

Hovedkort: Gigabyte GA-MA78GM-US2H (ATI chipset)
Hovedkortet har onboard HD dekoder (HD3200 - Avivo), og bildet kommer ut på HDMI. Lyd kan også sendes ut, men da kun i to kanaler. Det er også onboard S/PDIF utgang, så det blir her man må at ut lyden skal man ha AC3 (Dolby Digital).

Prosessor: AMD Athlon 64 X2 4850+
To-kjerne prosessor hvor hver kjerne løper på 2.5GHz. Mer enn nok til å drive playback av de fleste kjente format. Er også kraftig nok til å dekode både Blu Ray og HD DVD om du skulle oppgradere i fremtiden.

Minne: Kingston Hyper X DDR2 PC8500 2GB
Crucial, Kingston eller Corsair er de tre merkene jeg bedriver tiden min mest med til daglig. Uansett, det finnes merker som OCZ, Geil, Hyper etc etc. Bare pass på å ikke brenne av for mye penger på merket, det er tross alt samme produsent av chippene uansett (Toshiba, Hyundai, Hitachi). Viktigste er at de har varme senker på seg, og at det er MINST 2GB, igjen fordelt på 2 brikker (1GB x 2) for å utnytte Dual Channel.

Harddisk: Seagate Barracuda 7200.10 320GB ELLER Samsung SpinPoint T166 320GB
Ok, hva det gjelder stille harddisker er Seagate og Samsung i sin egen liga. Det skiller ca. 200,- i pris på de to ulike merkene, i Samsungs favør. Vil du spare noen kroner så går du for Samsung. Vil uansett påpeke at Seagate er nok hakket bedre hva det det gjelder kvalitet og du kan forvente lenger levetid (hva det gjelder harddisker er egentlig levetid fullstendig relativt uansett merke, men Seagate er kjent for kvaliteten sin)

Optisk: LG DVD-brenner GSA-H55L ELLER Samsung DVD-brenner SH-S203
Her er det lett å se på prisen.. 'Det er jo bare en DVD leser, so what?' Igjen, LG og Samsung har skjønt hva de andre ikke bryr seg om, nemlig hvor mye ett optisk drev kan bråke. De kan faktisk bråke mye mer enn hva fire 1'' vifter på full pinne gjør. Mine erfaringer viser at LG's drev bråker hakket mindre, tilnærmet helt stille på full speed kontra Samsungs'. Igjen, når man ser DVD går ikke spilleren på mer enn 15% load i forhold til full fart, så da ER den helt stille. Den andre merkene har noe å jobbe med, og spesielt Plextor, NEC og ikke minst Optiark. Skulle ikke vært lov i 2008 å selge 'flymotorer'. HVIS du faller for en av de andre, så er det en løsning litt lenger ned i guiden her.

MAN KAN ta seg råd til å kjøpe en BD/HDDVD spiller, som heter LG GGC-H20L. Denne vil øke kostnaden ca. 600,-

Programvare:
Microsoft Windows Vista Home Premium
Inneholder Mediasenter delen, som er vesentlig skal du 'ha alt på en plass'. Vil også nevne at det finnes mange gode open source løsninger, som f.eks Mediaportal (da trenger man egentlig bare Vista Basic eller XP Home.

SlySoft AnyDVD (koster penger)
HELT essensielt skal du ha en totalt smertefri opplevelse på DVD/Blu Ray/HD DVD siden. (slysoft.com)

Cyberlink PowerDVD 8 Ultra (koster penger)
Skal du KUN se Blu Ray og DVD er denne det du trenger akkurat nå. Støtter IKKE HD DVD
ELLER
Corel WinDVD9+ Blu Ray (Blu Ray, DVD og HD DVD) (koster penger)
Meget rå på DVD upscaling
ELLER
Total Media Theatre Blu Ray (koster penger) (alt 'etende')

K-Lite Codec pack (Gratis)
De fleste codec'er for de fleste format, essentiell i alle HTPC'er

Ekstern hardware:
Logitech Harmony 525 fjernkontroll.

Annet:
- Antistatisk armbånd (så slipper du å få noen ubehagelige overraskelser når alt er montert)
- Stjerneskrujern (om elektrisk, pass på at den har moment så du ikke ødelegger noe)
- SATA kabler MED klips, om mulig vinklede kontakter. Klips utgaven følger med ABit sine kort.
- Noen få plastikk strips.

Samlet pris ca. 6000-7000,- (ca. 7500 med en BD/HD DVD spiller)
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.02.2008 12.52.55 #3 av 129
Postet av: petre2006
Dyrt men langt bedre forslag:

En HTPC, som har tilnærmet HQV på vanlig DVD, ett knallbilde på Blu Ray og HD DVD samt alle typer rip'er (DivX etc), bilder, musikk og en rekke avanserte spill. Byggetid er ca. 1-4 timer, alt etter hvor trent du er.

Kabinett: Antec Fusion Antec Fusion HTPC Enclosure (black eller silver)
Et solid bygget kabinett, med enten sort eller børstet stål front. Inkluderer også ett flott display som du kan få all slags informasjon (nyheter, EQ etc.) til å renne over. Kabinettet er utstyrt med to 12cm vifter som er tilnærmet helt stille, og flytter nok luft til alle komponentene. OBS! Komme uten strømforsyning! (se lenger ned for tips) Kabinettet i seg selv er helt genialt hva det kommer til å bygge noe i det. Alt er tilrettelagt for ryddighet, samt alt av mekanisk blir hengt opp på myke silikonbaserte puter som igjen gjør det vibrasjons fritt. Husk at kabinettet er i m-ATX faktor, noe som begrenser hovedkort valgene noe. Det er plass til to harddisker, og en optisk enhet. To USB og en FireWire i front, lyd inn og ut og volumkontroll samt en VELDIG god IR mottaker i front.

Hovedkort: Gigabyte GA-MA78GM-UD2H
På tide å bevege seg inn i AM3 verdenen, en sti som vil bli mulig å oppgradere i lang fremtid. Her ER det støtte for AM3 sokkel CPU'er, men det er ikke DDR3 støtte. Venter i spenning på de første AM3 kortene som er i mATX utforming, da vil de blir foreslått her.. Dette kortet kan brukes alene uten ekstra grafikk kort, meget god onboard løsning. Faktisk usikkert om jeg ville ha brukt ekstra skjermkort, såfremt jeg ikke hadde hatt krav til avanserte 3D spill etc.. Har HDMI for bilde og lyd (7.1 kanals, men ikke ekte HD!)og S/PDIF for lyd (5.1 kanals, HD formatet vil bli nedsamplet).

AMD Phenom™ II X3 720 Black Edition (95W)
Tre-kjerne prosessor hvor hver kjerne løper på 2.8GHz. Bruker litt mye effekt.. Ligger på 95W, vil vekke til live de små detaljene man måtte ha manglet på f.eks X2 og dette med HD avspilling. Kan likevel ved utnyttelse av denne CPU'en føre til litt viftestøy fra CPU, men det vil ikke forekomme ved vanlig filmtitting da det er en helt annen chip som tar seg av dette ;-) Mer enn nok til å drive playback av de fleste kjente format. Er også kraftig nok til å være en god samspiller på en rekke tunge spill.

Minne: Kingston Hyper X DDR2 PC8500 4GB
Crucial, Kingston eller Corsair er de tre merkene jeg bedriver tiden min mest med til daglig. Uansett, det finnes merker som OCZ, Geil, Hyper etc etc. Bare pass på å ikke brenne av for mye penger på merket, det er tross alt samme produsent av chippene uansett (Toshiba, Hyundai, Hitachi). Viktigste er at de har varme senker på seg, og at det er MINST 2GB, igjen fordelt på 2 brikker (1GB x 2) for å utnytte Dual Channel.

Harddisk: Seagate Barracuda 7200.10 1TB
Ok, hva det gjelder stille harddisker er Seagate og Samsung i sin egen liga. Western Digital har også begynt å vise muskler igjen, etter lengre tid med ymse produkter jeg ikke ville gitt min værste fiende engang. Likevel, verdt å ta en titt på de også igjen som nevnt. Det skiller ca. 200,- i pris på de ulike merkene, i Samsungs favør. Vil du spare noen kroner så går du for Samsung. Vil uansett påpeke at Seagate er nok hakket bedre hva det det gjelder kvalitet og du kan forvente lenger levetid (hva det gjelder harddisker er egentlig levetid fullstendig relativt uansett merke, men Seagate er kjent for kvaliteten sin)

Optisk: LG Blu-Ray-brenner GGW-H20L HD-DVD leser
En ultra stille Blu Ray Leser/skriver, HD DVD leser og selvfølgelig alle de andre formatene. Testet og må si jeg ble riktig så imponert over denne oppgraderte modellen. Denne er med å trekker opp prisen nevne verdig, men skal du ha HD i form av Blu Ray eller HD DVD så er det bare å 'blø med'

Lydkort: Asus Xonar HDAV1.3 (OBS! Se til å få tak på revision 2 her!)

Ja, det er et enkelt valg. Skal du ha HD lyd, eller ikke. Dette kortet henter ut ukomprimert lyd fra f.eks Blu Ray (og HD DVD) og sender det videre til reciever på HDMI kabelen sammen med bildet :-) Ja, det er ekte 7.1, det er Dolby True HD, det er DTS Master auduo og det er alt det slik det skal være. Dyr addon, men må man, så må man.

Skjermkort: HIS Radeon HD 4650 512MB DDR2 iSilence 4
HER får dere mye for pengene. ATI er markedsleder på HD for tiden, og kortet utmerket seg til beste resultat på DVD og HD bilder til nå. Her er onboard forbedret Avivo teknologi som sendes ut på DVI, inn på Xonar lydkortet. I tillegg er dette kortet er passivt kjølt=ingen støy. Og ja, kortet vel egnet til spill. Kombinerer seg med onboard løsningen til en Hybrid Xfire = ENDA mer kraft!

TV kort: Digital Everywhere FloppyDTV
Finnes for kabel/satelitt og bakkenettet. Kombineres med en CAM, for enten VIASat eller Canal Digital. Så, da kan du se TV via PC'en på TV/PJ og/eller ta opp det samme.

Strømforsyning: Corsair Powersupply 450W
Skal du ha luftsirkulasjon i kabinettet ditt, er dette veien å gå. Med en 12cm vifte som skyver mer luft enn to 8cm til sammen, er det ikke noe å utsette på denne ultra stille strømforsyningen her. Rosinen i pølsen er likevel at den er yttert stille!

Prosessorvifte: 'Stockviften til AMD'
Prøv den, altså den som følger med denne CPU'en... du vil bli overrasket hvor stille den er! Hvis ikke, ta en titt på kjølere fra bla.a Thermalright, Zalma, Scythe etc.. Husk nå bare på at den ikke bør være høyere enn 12 cm(120mm) da den skal passe nedi det lille kabinettet... ;-)

Programvare:
Microsoft Windows Vista Home Premium
Inneholder Mediasenter delen, som er vesentlig skal du 'ha alt på en plass'. Vil også nevne at det finnes mange gode open source løsninger, som f.eks Mediaportal (da trenger man egentlig bare Vista Basic eller XP Home.

SlySoft AnyDVD (koster penger)
HELT essensielt skal du ha en totalt smertefri opplevelse på DVD/Blu Ray/HD DVD siden. (slysoft.com)

Cyberlink PowerDVD 8 Ultra (koster penger)
Skal du KUN se Blu Ray og DVD er denne det du trenger akkurat nå. Støtter IKKE HD DVD
ELLER
Corel WinDVD9+ Blu Ray (Blu Ray, DVD og HD DVD) (koster penger)
Meget rå på DVD upscaling
ELLER
Total Media Theatre Blu Ray (koster penger) (alt 'etende')

K-Lite Codec pack (Gratis)
De fleste codec'er for de fleste format, essentiell i alle HTPC'er

Ekstern hardware:
Logitech Harmony One fjernkontroll, kjent Logitech kvalitet. OBS! Kan være noe knotete å sette opp!.
Logitech diNovo Edge trådløst tastatur og mus.

Annet:
- Antistatisk armbånd (så slipper du å få noen ubehagelige overraskelser når alt er montert)
- Stjerneskrujern (om elektrisk, pass på at den har moment så du ikke ødelegger noe)
- SATA kabler MED klips, om mulig vinklede kontakter. Klips utgaven følger med ABit sine kort.
- Noen få plastikk strips.

Samlet pris ca. 13.000 og oppover, alt etter hva du vil ha :-)-
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.02.2008 12.56.47 #4 av 129
Postet av: petre2006
Bygging (for BEGGE alternativ):

1.Pakk ut kabinettet, og ja, bli overrasket over den solide oppbyggingen. Fikk hakeslepp første gangen, og storkost meg siden. Åpne dekselet, på boksen. Det er nå på tide å få på deg antistatisk armlenke, og sette denne på kabinettet. Er også lurt å bygge dette på en plass du IKKE står på teppe, og ei heller har på deg genser som gnistrer som et bål.

2.Åpne opp hovedkort esken og pakk ut hoved kortet. I kabinettet er det et standard bakdeksel til hovedkort som du bare dunker inn i selve boksen, denne har vi ikke bruk for. Pakk ut den medfølgende bakplaten som kom med hovedkortet, og sett dette inn i stedet for. Før så hovedkortet på plass ned i boksen (riktig vei er essensielt ;-) )og se til at kortet passer sammen med skrue festene i bunnen av kassen. Kan være lurt å telle de før du setter nedi hovedkortet, og om det er for lite i forhold til kortet kan du skru i fler (følger med). Det som også er lurt er å telle skruefestene etterpå når kortet er kommet nedi, slik at du ikke har ett skruefeste som står rett i hovedkortet (kan føre til kortslutning når man skal skru på) Fest alle skruehullene godt. Det kan føre til jordingsfeil om du ikke gjør det.

3.Ta ut hardiskfestet og skru på plass harddisken, da igjennom de myke silikon putene. Sett på plass igjen harddiskfestet.

4.BUDSJETT MODELLEN : LES VIDERE – DYR UTGAVE : NESTE PUNKT.
Pakk ut prosessoren, og åpne låsen på hovedkortet. Sett prosessoren riktig vei, ikke tving proessoren nedpå. Se på selve prossesorsokkelen, der ser du fire hull som er tettet igjen, i et spesiellt mønster. Se på undersiden av prosessoren og se at mønsteret finner du igjen her. Da har du riktig vei, og nå skal det går enkelt. Lås igjen prosessorsokkelen. Sett så den medfølgende viften på plass. Litt knot her, men det følger med tegning som vil hjelpe deg. Til slutt setter du på ledningen som henger på viften, ned på hovedkortet der det står merket 'CPU FAN', ja, passer kun en vei.

5.DYR UTGAVE: GJELDER IKKE BUDSJETT MODELLEN
Pakk ut prosessoren, og åpne låsen på hovedkortet. Sett prosessoren riktig vei, ikke tving proessoren nedpå. Se på selve prossesorsokkelen, der ser du fire hull som er tettet igjen, i et spesielt mønster. Se på undersiden av prosessoren og se at mønsteret finner du igjen her. Da har du riktig vei, og nå skal det går enkelt. Lås igjen prosessorsokkelen. Pakk ut viften som vi kjøpte utenom, og følg anvisnigene bekrevet i manualen som fulgte med. Til slutt setter du på ledningen som henger på viften, ned på hovedkortet der det står merket 'CPU FAN', ja, passer kun en vei.

6.Pakk ut minne brikkene. Sett disse nedi hver sin sokkel. Dytt låsene til siden, og før brikkene nedi fra høyre til venstre. De passer kun en vei, så se på brikken sitt spor kontra hovedkortet sine minnespor, der vil du finne ett hakk som gir deg en pekepinne på hvilken vei de skal nedi. Ikke gi deg før minne brikkene er godt nedpå, og låsene er kommet opp igjen.

7.Ta opp den "optiske kassen" som er lokalisert til venstre sett framme i fra. Den er ikke festet, men er koplet på plass med et slags slide system i den velkjente silikon dempings biten. Skru fast den optiske enheten, men se til at du velger riktig lengde ut forbi denne kassen, da spilleren er nødt til å stå korrekt i forhold til trykkknappen i front. Spilleren blir nemlig skjult bak ståldøren i front når den er lukket :-) Sett kassen på plass igjen.

8.Kople til alle løse USB kabler i kabinettet, på hovedkortet der det står merket 'USB'. I begge tilfeller skal det være 4 ledige USB porter på hovedkortet. Det samme gjøres med FireWire kontakten. Til slutt, kople til de små tynne ledningene som er merket med 'Powerswitch' etc på hovedkortet. Se i manualen for hovedkortet hva som skal hvor. Alle de tynne kablene har en sort og en annen farge. Den siden av pluggen som har en annen farge skal trykkes nedpå den siden der det står merket '+'

Punkt 9. STRØKET!

10.DYR UTGAVE OG BUDSJETT MODELLEN
Sett så inn strømforsyningen. Skru den fast bakpå, også nå med fire skruer gitt. Legg ledningene i gjennom hullet som skiller kassen i to. Kople til den brede kontakten fra strømforsyningen til hovedkortet sin brede sokkel. Passer kun en vei ja. Kople så til den tynne, kvadratiske fire pinns pluggen fra strømforsyningen til hovedkortet (lokalisert rundt prosessoren) Passer også kun en vei ja. Kople til alle strømpluggene til harddisken og den optiske enheten. Kople også strøm til viftene. Ett av kabinettene jeg fikk hadde kopling til hovedkort, da setter du de på der det står SYS FAN eller CHA FAN. De to andre hadde ikke det, så da kopler du de til ledning fra strømforsyning.

11.Sett så på SATA kontaktene på både harddisken og den optiske enheten. (noen optiske enheter har flat kabel, da kan du selvsagt kun bruke det) Sørg for at du hører det lille kneppet fra klipset på SATA kontaktene, først da sitter de godt fast. Har du flatkabel, dytt denne på plass. Husk at hovedkortet bare har en IDE slot, og da kan faktisk kun en av delene (harddisk eller optisk) være av typen PATA, da det er en fysisk problemstilling i dette kabinettet som setter begrensninger på å kople to PATA enheter på samme kabel. Fest så pluggene til hovedkortet, om det er SATA sett de på SATA 1 og SATA 2. Flatkabelen skal der det står IDE på hovedkortet. Alle de pluggene jeg nå har nevnt passer også kun en vei. Ikke bruk makt, de skal i teorien smette rett på.

12.DYR UTGAVE: GJELDER IKKE BUDSJETT MODELLEN
Pakk ut skjermkortet. Lokaliser PCIe brønnen på hovedkortet. Denne står ALLTID nærmest prosessoren, og er ett lite hakk 'bakover' i forhold til de andre vanlige PCI sporene. Prøv å sette nedpå kortet for å finne ut hvilken bakplate du må fjerne for at kortet skal passe nedi. Fjern bakplaten. Åpne opp settet for passiv kjøling av skjermkortet, og følg bruksanvisningen for montering av dette. Sett så nedi skjermkortet på hovedkortet, og sørg for at det står korrekt i. Du vil høre ett lite knepp som en kvittering på det. Skru kortet fast med skruen som er igjen etter at du fjernet bakplaten. [b]OBS! Husk at ett slikt skjermkort vil 'stjele' en plass til i bredden, og dermed kan det blir plassproblemer for andre typer kort, slik som f.eks lydkort og.l/b]

13.DYR UTGAVE: GJELDER IKKE BUDSJETT MODELLEN
Pakk ut TV kortet. Monter dette på samme prinsipp som skjermkortet. Har du kjøpt med CAM og kortleser er det også plass til dette ved siden av TV kortet.

14.Pass på at kabler ikke 'flyter' inne i kabinettet. Det er stripsfester inne i kabinettet, noe som var bra. Men jeg brukte ytterligere tre strips for å feste det skikkelig, og det blir ryddigere og luftsirkulasjonen er også bedre. Gå over å se til at alle plugger står skikkelig i, og se også til at du nå ikke har noen løse plugger som 'ikke har adresse'. Plugger fra strømforsyningen er unntaket. Dette er plugger som er til overs. Ta å stripse disse sammen, og pakk de under den optiske brønnen om mulig. Sett på lokket, og kople til skjerm,tastatur/mus og strøm. Pass på at bryteren på står på '1'

15.Nå er det spennende. Virker dette? Skru på med den store knappen i front. Hvis alt virker skal du ettervert få ett bilde på skjermen.

16.OBS!!! Ved første gangsoppstart tar jeg alltid 'fatt på' ting i BIOS slik at det ikke blir ett problem senere. Trykk på DEL knappen noen ganger, rett etter at du får første bilde på skjermen. Du skal nå komme inn i en blå meny. Gjør du ikke det, skru av og prøv på nytt. Les i manualen til hovedkortet hvor du finner de ulike tingene jeg er på utkikk etter:

Klokke/Dato
Ta vekk 1,44'' diskett stasjon (disable)
Boot order (Optical DVD etc.. - Harddisken (HDD) – Hva som helst (USB XXX)
Budsjett modellen: Onboard shared video memory – Skru den opp til 256MB
Dyre modellen : Disable onboard (OBS!: HVIS DU IKKE SKAL HA CROSSFIRE!!!, ikke ellers) vga OG sett 'first VGA' til å være PCIeOBS!: HVIS DU IKKE SKAL HA CROSSFIRE!!!, ellers la den stå til IGP)
Save and exit – y

17.Åpne opp det optiske drevet, legg inn Windows platen og følg 'onscreen' instruksjoner. Installer windows, dette tar noe tid. Pass på at du haker av 'aktiver windows når tilkoplet internett' Det er en felle du kan angre bittert på å IKKE gjøre.

18.Når det er over, fortsetter du inn i windows og installerer drivere. Disse ligger på platen(e) som kommer med de ulike komponentene (hovedkort, skjermkort etc)

19.Sett igang en windows update, dette varierer noe i tid. Har du en treg linje tar det laaang tid, har du en rask linje tar det også lang tid :-) Have patience my friend. Når den er helt up to date, da og først da kan du aktivere windows versjonen din.

20.Installer Slysoft programvaren, følg onscreen der også. Slysoft programvaren er genial. Du gjør den optiske enheten, om det er DVD eller Blu Ray sonefri. Fjerner reklame på filmer, og du kan tweake deg inn i evigheten med funksjoner du knapt visste fantes.

21.DYR UTGAVE: GJELDER IKKE BUDSJETT MODELLEN
Installer Power DVD Ultra, WinDVD eller TMT for Blu Ray og DVD støtte. Bruk litt tid på å finne ut hvordan dette fungerer.

Nå er det kommet støtte for HD lyd via lydkort fra ASUS (Xonar 1.3), men pass på at du kjøper inn revisjon 2 av kortet, slik at du unngår noe begrensninger i hardwaren. Likevel, skulle 'uhellet' vere ute, er du likevel ikke fortapt, da programvaren til revisjon 1 nå er såpass finslipt at det fungerer. Forskjellen på revisjon 1 og 2 er at man har f.eks /24p og helt problemfri DTS HD Master audio på alle filmer som støtter det, faktisk noen filmer som ikke virket med det på rev. 1.. Limiteringen ligger UANSETT i at skal du få ut HD lyden fra filmen(e) så MÅ du i skrivende stund benytte deg av Arcsofts TMT som medfølger kortet

På budsjett modellen sitter du altså med 1080p bilde på HDMI og 5.1 lyd på S/PDIF/HDMI
OG
På den dyre modellen har du 7.1 lyd og 1080p bilde på en og sammen HDMI kabel.


Man kan selvsagt trekke fra komponenter du ikke vil ha, eller legge til ting du vil ha. Dette er bare en info fra meg til deg om at det er strengt tatt ikke noen som helst limit, i forhold til hva som finnes på markedet. Lommeboken/samboer bestemmer nok mer uansett ;-)

Nå ble jeg plutselig helt tom.. Men, dette er to meget gode løsninger som er nøye utprøvd hos meg, og de har fungert meget tilfredsstillende. Vil påpeke at man kanskje på økonomi modellen kunne ha satt inn ett skjermkort av bedre kaliber slik at du får HQV kvaliteten, det er snakk om 6-700,- mer. Du vil garantert ikke angre. Lykke til, jeg hører gjerne kommentarer og spørsmål, både her og på PM.

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.02.2008 13.29.54 #5 av 129
Postet av: MindWaste
Strøken guide Petter! :shock:
-Anders-

Min Kino
Parasound JC-1 / Usher BE8871 / 2 x DIY 12" SVS Sonosub / Logitech Transporter / Sony PS3 / LG 60pk950
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.02.2008 23.09.45 #6 av 129
Postet av: Cowboy
Fantastisk - jeg bøyer meg i støvet! Dette er jo genialt. Jeg har lyst på en htpc men har ikke peil i det hele tatt. Vel, jeg fikk det jo nå da... Takker petre2006. :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.02.2008 16.34.41 #7 av 129
Postet av: GeirB
Genialt, har lenge hatt lyst på en htpc, men som ofte ellers er det WAF og bruksterskel som stopper en.
Mener du at dette er så enkelt i bruk at både cd-spiller og DVD spiller kan settes vekk og at familien kan bruke htpc-en, eller må "far selv" være hjemme og ta ansvar, eller er dette et tillegg til alt det andre.


GeirB
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.02.2008 18.45.53 #8 av 129
Mange nyttige tips her Petter, bra!
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.02.2008 21.46.34 #9 av 129
Postet av: petre2006
"GeirB" skrev:Genialt, har lenge hatt lyst på en htpc, men som ofte ellers er det WAF og bruksterskel som stopper en.
Mener du at dette er så enkelt i bruk at både cd-spiller og DVD spiller kan settes vekk og at familien kan bruke htpc-en, eller må "far selv" være hjemme og ta ansvar, eller er dette et tillegg til alt det andre.


GeirB


Ja, om du tweaker inn programmene og Media Center delen, så har jeg lykkes å få en HTPC du ene og alene kan styre via KUN fjernkontrollen. Da snakker jeg om film (både SD og HD), bilder, musikk (CD og Mp3 m.v) OG internet. Som sagt, det er kun dine egne kunnskaper og interesser som setter grensene. Jeg stiller meg åpen for hjelp om noen lurer på hvordan ALT skal/kan gjøres.

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.03.2008 09.19.00 #10 av 129
Postet av: teebee
har du testet xbmc for linux på disse maskinene? ser ikke for meg at jeg kommer til å bruke windows mediaplayer til noe i nermeste framtid. liker ikke at den trenger å installere codecer hele tiden. dessuten for de som er opptatt av at mp3 ikke endres iforhold til den verdien som står i .sfv file så kan ikke windows mediaplayer brukes.
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.03.2008 10.40.51 #11 av 129
Postet av: petre2006
"teebee" skrev:har du testet xbmc for linux på disse maskinene? ser ikke for meg at jeg kommer til å bruke windows mediaplayer til noe i nermeste framtid. liker ikke at den trenger å installere codecer hele tiden. dessuten for de som er opptatt av at mp3 ikke endres iforhold til den verdien som står i .sfv file så kan ikke windows mediaplayer brukes.


Endelig ett innspill :-) Hepps, dette er et 'ongoing forever' prosjekt fra min side, og nei, det er ikke testet ut XBMC for Linux på disse maskinene. Siden du tydeligvis innstillingen og interessen, er jeg villig til å prøve ut alt. Så, først noen grunnleggende spørsmål, siden jeg ikke har funnet ut dette på nettet.

1. Støtte for optiske HD (BD, HDDVD etc) format?
2. Driver rutiner som henter frem potensialet i hardwaren (tenker da spesiellt Hovedkort og skjermkort)
3. Er dette media center, strictly? Tenker da på kan man f.eks surfe nettet, spille spill og andre PC oppgaver.
4. Hvordan er støtten opp mot de ulike TV kortene? I den ene jeg bygde ble det installert PVR4000HD kortet fra Happauge!

Ser punkt 3 kunne blitt løst med en dualboot, MEN! Litt av hensikten min er at PC'en står i standby modus når den ikke brukes. Jeg har tweaket de så grundig at jeg kom ned i 3 sekunder wakeup fra du trykker på noe (fjernkontroll/mus/tast/powerknapp) til at den er klar. Man bruker ytterligere 9 sek å mate den med en Blu Ray eller HD DVD om den er i hånden. Dernest, bruker den 7 sek på Blu Ray og 12 sek på HD DVD før første fram vises. Dette igjen er ca. 50-60% raskere en dagens standalone løsninger. Ok, mye detaljer her nå, la meg bryte dette ned;

Den skal være kjapp å bruke, ikke noe dill og dall. Jeg kan gjerne prøve XBMC og gi deg en tilbakemelding. Likevel, om du vet svarene på noe av de fire punktene jeg spurdte om kan jeg enten elminere det umiddelbart eller klemme til. Og jeg vet, som de fleste andre som ikke har en Micrsoft fettish at Windows Vista fremdeles er et halvgodt betaprodukt i bestefall, og det har jeg merket til de grader under de siste to mnd med PC'er/nettverk/bakover komp./ etc generellt.

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.03.2008 11.51.19 #12 av 129
Postet av: teebee
jeg kan utrolig lite om linux, men xbmc har så og si nettopp blitt portert til linux. regner med dette er kun et program du starter opp. så du vil da ha alle mulighetene som ligger i linux. om det er drivere som utnytter hw potensialet aner jeg ikke. vet heller ikke om det er støtte for bd eller hd-dvd.

xbmc er det beste mediacenteret jeg har sett. eneste problem er at gode gamle xboxen ikke har nok kraft til å drive hd materiale. ikke har den koblinger som trengs heller. scart på x264 eller hva formatet heter går vel ikke bra. xbox versjonen brukte mplayer som avspiller, mens på linux versjonen har de laget en egen avspiller. usikker på hvordan denne fungerer på linux versjonen.

grunnen for at jeg vil ha xbmc er at man der ikke trenger pakke ut filmene, men de spilles av som rar filer. det samme gjelder pakkede iso filer.

http://xbmc.org/wiki/?title=Linux_port_project les mere om xbmc (for linux) på denne siden.
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.06.2008 21.24.51 #13 av 129
Postet av: Totte
Jeg bare lurer på om dere har testet CCCP?
Den inkluderer ffdshow og haali matroska.

Da kan man spille av alt av video filer utenom quicktime formater.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.07.2008 18.44.47 #14 av 129
Postet av: Tron
Utrolig bra guide! Blir nok HTPC på meg nå! :D

Men et par spørsmål:
1) Siden guiden er fra starten av 2008 - har det kommet noen bedre produkter til samme (eller mindre) pris å sette inn i den dyre utgaven?
2) Har de kommet noen gode lydkort som kunne vært brukt? Jeg skulle også gjerne hatt optisk SPDIF med minst 5.1 lyd ut fra maskinen. Går det an å få til enkelt i den dyre varianten?

-Tron-
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.07.2008 08.45.42 #15 av 129
Postet av: teebee
jeg lurer også på om lyden er kommet i orden.
kan ikke se at xonar hdav1.3 har kommet i norske butikker enda. er vel denne som er igjen før jeg kjøper meg htpc.

5.1 klarer vel de fleste kort idag?
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar