"helsten2" skrev:Hei,
og takk for glimrende guide. Er helt grønn på PC bygging og har brukt romjula til å lese stoff på nettet. Har nå bestillt hardware basert på anbefaling for 'dyr utgave'.
Hei du, skal prøve å svare etter beste evne her:
"helsten2" skrev:
Noen spørsmål:
1. I byggeinstruksjonen kan jeg ikke finne noe om montering av lydkort. Kan du si litt om dette?
Monteringen av lydkortet er rimelig plankekjøring. Den passer i PCIeX1 sporet, nærmest CPU. Slik jeg har pleidd å montere de, er bare å dytte de nedi sporet, og skru fast med en skrue på toppen. Kortet er akkurat såpass høytt at du får på plass frontaudioconectoren på toppen, hårfint. HVIS du har valgt Deluxeutgaven, og skal ha ett slikt analogt panel i tillegg, så har jeg valgt i de to tilfellene de jeg har bygd, å sette det analogekortet helt til høyre (sett bakfra) og koplet de to kortene sammen med den medfølgende flatkabelen (den er mer enn lang nok til akkurat det)
"helsten2" skrev:
2. Skal lydkort og skjermkort kobles sammen? Isåfall hvordan?
Nei, de koples ikke sammen slik som jeg tror du tror .. hehe, skjønte du den? Vel, det medfølger en DVI->HDMI kabel, og bruk da denne. Sett inn DVI pluggen på hovedkortet og sett inn på lydkortet på 'HDMI in' inngangen. OBS; Ikke fall for fristelse å sende HDMI fra hovedkort til HDMI lydkort (vertfall, ikke uten å disable lydkortdelen på hovedkortet)
"helsten2" skrev:
3. Hvordan kobler du til høytalere? Forsterker via SPDIF, eller? Hjemmekinoanlegg?
Spørs jo litt hva du er på utkikk etter da? Tør jeg spørre om du har en reciever som har støtte for å dekode de nye lydformatene? (DDTHD og DTSMA) Hvis du har det, så har du også HDMI inngang og tar enkelt en HDMI kabel fra lydkortet som sender bilde/lyd på samme kabel til reciever og lar den ta seg av det.
HVIS du derimot IKKE har en reciever som støtter de nye lydformatene hadde du strengt tatt klart de fin uten XOnar kortet. Likevel, lydkvaliteten er nok 20-30% på Xonar enn på onboard lydkortet til Realtek. Da må du nok bruke enten HDMI og få det på onboard lydkortet eller S/PDIF optisk ut til reciever.
"helsten2" skrev:
4. TV Kort: Her er det jo 'firewire ute og går'. Hvordan skal denne kobles? Direkte til hovedkortet? Eller til en hvilken som helst ledig Firewire kontakt? Hvilken kabel skal til TVen?
Her står du fritt. TV kortet som du har bestillt, gir deg tre muligheter, da du faktisk kan 'bygge om' firewire kontaktene på kortet i ett enkelt grep. Så, da sitter du med muligheten å enten:
1. Bruke Firewire porten BAK på Hovedkort (da må ledningen ut av PC og bakpå, ikke helt topp, men ok)
2. Bruke Firewireporten FORRAN på hovedkort.. Sier seg selv, ikke mye smart/pent
3. Bruke firewireporten onboard (er nok det beste , enkelt og rent/ryddig)
"helsten2" skrev:
5. CAM: Iflg. CanalDigital så har de nå begynt med 'pairing' av dekoder og smartkort (jeg har kabel-TV). Lurer derfor på om jeg fremdeles kan bruke kortet på min CAM?
Pairing har de fleste NORSKE selskaper på det meste idag har ejg en følelse av. Noe jeg har etterspurt, i all evighet til de alle sammen er; HVA OM JEG VIL VÆRE LOVLIG; BETALE FOR KORT og ABBONEMENT... MEN IKKE BRUKE DERES SØPPEL? HVA DA? Svaret er alltid... stillhet. Ditt svar derimot, er at det ikke er noe problem. Det er 'ulovlig' å gjøre dette (sett fra selskapene sine sider) og du vil aldri kunne få noe support den dagen bildet ditt ikke er på TV skjermen. Kjøp riktig CAM og kort til ditt prosjekt, f.eks Canal Digital på parabol er valget ditt (slik jeg anbefaler) DigitalEverywhere TV kort (DVB-S) med tilhørende Conax CAM.
"helsten2" skrev:
6. Bør en ikke laste ned siste versjon av drivere fra hardwareleverandørene? Eller kommer de med Windowsoppdateringen?
Godt poeng, og JO, alltid de nyeste, men aldri (om du er nybegynner) nyeste BETA drivere (og VERTFALL IKKE ALPHA!!)
"helsten2" skrev:
7. Vil TV-en nå fungere som en PC skjerm? Kan jeg bruke DVI kontaktene i tillegg?
Ja, du kan ha noe som heter surround view/extended desktop, og dette er veldig enkelt å sette opp. Siden du har ett Xonar kort, bruk da DVI ut på hovedkort til HDMI in på Xonar, deretter HDMI ut til TV/PJ/reciever og da MÅ du bruke VGA ut på bildet til en monitor. Så, DVI og VGA kan brukes samtidig som to uavhengige skjermer (samme med HDMI og VGA) men du kan ikke bruke HDMI og DVI samtidig.
"helsten2" skrev:
8. Fungerer Microsoft RC-6 fjernkontrollen mot IR-mottakeren i kabinettet (og Windows MCE) uten noen konfigurering?
Ja - Hvor fikk du tak i den, finenr den ikke selv lenger.... De siste HTPC'ene jeg har bygget har jeg måttet selge med en Harmony 555 istedet for..
På forhånd takk.
"helsten2" skrev:
PS: Har nå vært innom diverse forum og det ser ut som om Asus Xonar HDAV1.3 ikke funker spesielt bra! Driverproblemer? Har jeg kjøpt katta i sekken?
Var tilfelle for en mnd siden ja, fungerte derimot fint med den analogen delen 1-1, men ikke i det hele tatt med HDMI lyd. Dette er sagablott, og jegf har solgt to HTPC'er den i julestrida uten problem på HDMI lyd i Vista. Husk nå at TMT som følger med, er den eneste programvaren som kan benytte seg av hardwaren for å hente ut de nyeste lydformatene. Lyden generellt, er der, uansett format ellers.
Takk selv, alltid interessant å se hva andre får til. Og, ett siste ord; en HTPC er ett evigt arbeide, blir ALDRI ferdig!
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U