Logo

HTPC Guide - Endelig...

Skriv et svar
22.12.2008 08.58.38 #31 av 129
Postet av: roger79
...og jeg gir meg ikke...

...med å utvide innkjøpslisten. Hva slags prosjektor vil være å anbefale til den noe dyrere HTPC-utgaven i guiden din, Petter? Støy er vel kanskje noe av det viktigste, men jeg føler samtidig sterkt for kontrastforhold og lampegaranti. Har du noen tips? Prislapp 0k-20k.

mvh.,
Roger
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.12.2008 08.30.59 #32 av 129
Postet av: petre2006
Hepps roger79,

Mange spørsmål i like mange tråder :-) Vel, for å ta det første først: Det er ikke så altfor mange ting som er forandret siden guiden ble skrevet, men det kommer til å skje dramatiske ting iløpet av Februar/Mars når både Intel, ATi(AMD) og nVidia kommer med sine helt nye brikkesett for dette med integrert grafikk. Foreløpig er det ATI brikkesettene som er mest 'bang for the buck' mens Intel har ett sett som er kanskje er like godt (dog, det viser seg på tester at det NOK engang er avhengig av en CPU, dette er for dårlig Intel..FY!) men som koster en del mer. nVidia ser jeg da som den eneste reele 'utmanaren', akkurat nå, men de har ikke fått vekk hikken sin de sliter med på 8200 og 8300 chipsettene sine enda. Skal rettferdigjøres med at de HAR nå fått det vekk ved å kombinere det med ett esktra skjermkort, noe som gir knall resultater.

Jeg bygger en slik HTPC ca. en gang i uken, og har gjort meg noen erfaringer. Bla.a, så er det bare å styre unna Asus sine løsninger akkurat nå, skal du ha bilde på Plasma/LCD TV og/eller PJ via HDMI eller DVI, de har nemlig en bug som gjør at de ikke virker, og det er mer eller mindre bekreftet av ASUS denne general tabben.. Så, har du kabinett som tar mATX så holder du deg til Gigabyte sitt GA-MA78GM-S2H eller GA-MA78GPM-DS2H kort. Dette er da AM2 kort, så du må ha en AMD cpu. Får du tak i XX50 serier (enten AthlonX2 eller PhenomX4) innen AM2 CPU, så får du veldig bra CPU som bruker lite strøm (ergo trenger lite kjøling, mindre bråk fra vifte). Det meste får du fra Komplett.no ja, men skal du finne fullsortiment og spare kanskje opptil en tusenplapp på en HTPC så vill jeg brukt Amentio.no (selv om de er danske, så er det solid butikk)

En CAM er en modul som man setter inn kortet man har fra enten Parabol eller Kabelselskapet for å kunne vise betal TV kanaler, eller RiksTV. Når disse er satt sammen, så setter man dette inn i TV kortet slik at man kan få frem betal kanalene.

Prosjektører skal ikke jeg begi meg utpå, her er det mang meninger og øyne. Jeg personlig har preferanser innen BenQ og/eller Epson, mens naboen har netopp de to i vragstrupen. Sett heller spørsmålet ut i PJ delen av forumet, og hør hva de har å si der ;-)

God jul da, og lykke til!

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.01.2009 11.05.59 #33 av 129
Postet av: helsten2
Hei,
og takk for glimrende guide. Er helt grønn på PC bygging og har brukt romjula til å lese stoff på nettet. Har nå bestillt hardware basert på anbefaling for 'dyr utgave'.

Noen spørsmål:
1. I byggeinstruksjonen kan jeg ikke finne noe om montering av lydkort. Kan du si litt om dette?
2. Skal lydkort og skjermkort kobles sammen? Isåfall hvordan?
3. Hvordan kobler du til høytalere? Forsterker via SPDIF, eller? Hjemmekinoanlegg?
4. TV Kort: Her er det jo 'firewire ute og går'. Hvordan skal denne kobles? Direkte til hovedkortet? Eller til en hvilken som helst ledig Firewire kontakt? Hvilken kabel skal til TVen?
5. CAM: Iflg. CanalDigital så har de nå begynt med 'pairing' av dekoder og smartkort (jeg har kabel-TV). Lurer derfor på om jeg fremdeles kan bruke kortet på min CAM?
6. Bør en ikke laste ned siste versjon av drivere fra hardwareleverandørene? Eller kommer de med Windowsoppdateringen?
7. Vil TV-en nå fungere som en PC skjerm? Kan jeg bruke DVI kontaktene i tillegg?
8. Fungerer Microsoft RC-6 fjernkontrollen mot IR-mottakeren i kabinettet (og Windows MCE) uten noen konfigurering?

På forhånd takk.

PS: Har nå vært innom diverse forum og det ser ut som om Asus Xonar HDAV1.3 ikke funker spesielt bra! Driverproblemer? Har jeg kjøpt katta i sekken?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.01.2009 08.40.12 #34 av 129
Postet av: petre2006
"helsten2" skrev:Hei,
og takk for glimrende guide. Er helt grønn på PC bygging og har brukt romjula til å lese stoff på nettet. Har nå bestillt hardware basert på anbefaling for 'dyr utgave'.


Hei du, skal prøve å svare etter beste evne her:
"helsten2" skrev:
Noen spørsmål:
1. I byggeinstruksjonen kan jeg ikke finne noe om montering av lydkort. Kan du si litt om dette?

Monteringen av lydkortet er rimelig plankekjøring. Den passer i PCIeX1 sporet, nærmest CPU. Slik jeg har pleidd å montere de, er bare å dytte de nedi sporet, og skru fast med en skrue på toppen. Kortet er akkurat såpass høytt at du får på plass frontaudioconectoren på toppen, hårfint. HVIS du har valgt Deluxeutgaven, og skal ha ett slikt analogt panel i tillegg, så har jeg valgt i de to tilfellene de jeg har bygd, å sette det analogekortet helt til høyre (sett bakfra) og koplet de to kortene sammen med den medfølgende flatkabelen (den er mer enn lang nok til akkurat det)
"helsten2" skrev:
2. Skal lydkort og skjermkort kobles sammen? Isåfall hvordan?

Nei, de koples ikke sammen slik som jeg tror du tror .. hehe, skjønte du den? Vel, det medfølger en DVI->HDMI kabel, og bruk da denne. Sett inn DVI pluggen på hovedkortet og sett inn på lydkortet på 'HDMI in' inngangen. OBS; Ikke fall for fristelse å sende HDMI fra hovedkort til HDMI lydkort (vertfall, ikke uten å disable lydkortdelen på hovedkortet)

"helsten2" skrev:
3. Hvordan kobler du til høytalere? Forsterker via SPDIF, eller? Hjemmekinoanlegg?

Spørs jo litt hva du er på utkikk etter da? Tør jeg spørre om du har en reciever som har støtte for å dekode de nye lydformatene? (DDTHD og DTSMA) Hvis du har det, så har du også HDMI inngang og tar enkelt en HDMI kabel fra lydkortet som sender bilde/lyd på samme kabel til reciever og lar den ta seg av det.

HVIS du derimot IKKE har en reciever som støtter de nye lydformatene hadde du strengt tatt klart de fin uten XOnar kortet. Likevel, lydkvaliteten er nok 20-30% på Xonar enn på onboard lydkortet til Realtek. Da må du nok bruke enten HDMI og få det på onboard lydkortet eller S/PDIF optisk ut til reciever.

"helsten2" skrev:
4. TV Kort: Her er det jo 'firewire ute og går'. Hvordan skal denne kobles? Direkte til hovedkortet? Eller til en hvilken som helst ledig Firewire kontakt? Hvilken kabel skal til TVen?

Her står du fritt. TV kortet som du har bestillt, gir deg tre muligheter, da du faktisk kan 'bygge om' firewire kontaktene på kortet i ett enkelt grep. Så, da sitter du med muligheten å enten:
1. Bruke Firewire porten BAK på Hovedkort (da må ledningen ut av PC og bakpå, ikke helt topp, men ok)
2. Bruke Firewireporten FORRAN på hovedkort.. Sier seg selv, ikke mye smart/pent
3. Bruke firewireporten onboard (er nok det beste , enkelt og rent/ryddig)

"helsten2" skrev:
5. CAM: Iflg. CanalDigital så har de nå begynt med 'pairing' av dekoder og smartkort (jeg har kabel-TV). Lurer derfor på om jeg fremdeles kan bruke kortet på min CAM?

Pairing har de fleste NORSKE selskaper på det meste idag har ejg en følelse av. Noe jeg har etterspurt, i all evighet til de alle sammen er; HVA OM JEG VIL VÆRE LOVLIG; BETALE FOR KORT og ABBONEMENT... MEN IKKE BRUKE DERES SØPPEL? HVA DA? Svaret er alltid... stillhet. Ditt svar derimot, er at det ikke er noe problem. Det er 'ulovlig' å gjøre dette (sett fra selskapene sine sider) og du vil aldri kunne få noe support den dagen bildet ditt ikke er på TV skjermen. Kjøp riktig CAM og kort til ditt prosjekt, f.eks Canal Digital på parabol er valget ditt (slik jeg anbefaler) DigitalEverywhere TV kort (DVB-S) med tilhørende Conax CAM.

"helsten2" skrev:
6. Bør en ikke laste ned siste versjon av drivere fra hardwareleverandørene? Eller kommer de med Windowsoppdateringen?

Godt poeng, og JO, alltid de nyeste, men aldri (om du er nybegynner) nyeste BETA drivere (og VERTFALL IKKE ALPHA!!)

"helsten2" skrev:
7. Vil TV-en nå fungere som en PC skjerm? Kan jeg bruke DVI kontaktene i tillegg?

Ja, du kan ha noe som heter surround view/extended desktop, og dette er veldig enkelt å sette opp. Siden du har ett Xonar kort, bruk da DVI ut på hovedkort til HDMI in på Xonar, deretter HDMI ut til TV/PJ/reciever og da MÅ du bruke VGA ut på bildet til en monitor. Så, DVI og VGA kan brukes samtidig som to uavhengige skjermer (samme med HDMI og VGA) men du kan ikke bruke HDMI og DVI samtidig.

"helsten2" skrev:
8. Fungerer Microsoft RC-6 fjernkontrollen mot IR-mottakeren i kabinettet (og Windows MCE) uten noen konfigurering?

Ja - Hvor fikk du tak i den, finenr den ikke selv lenger.... De siste HTPC'ene jeg har bygget har jeg måttet selge med en Harmony 555 istedet for..

På forhånd takk.

"helsten2" skrev:
PS: Har nå vært innom diverse forum og det ser ut som om Asus Xonar HDAV1.3 ikke funker spesielt bra! Driverproblemer? Har jeg kjøpt katta i sekken?


Var tilfelle for en mnd siden ja, fungerte derimot fint med den analogen delen 1-1, men ikke i det hele tatt med HDMI lyd. Dette er sagablott, og jegf har solgt to HTPC'er den i julestrida uten problem på HDMI lyd i Vista. Husk nå at TMT som følger med, er den eneste programvaren som kan benytte seg av hardwaren for å hente ut de nyeste lydformatene. Lyden generellt, er der, uansett format ellers.

Takk selv, alltid interessant å se hva andre får til. Og, ett siste ord; en HTPC er ett evigt arbeide, blir ALDRI ferdig!
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.01.2009 09.31.36 #35 av 129
Postet av: helsten2
Takk for kjapt og detaljrikt svar! Gleder meg til å starte bygginga! :D

Microsoft RC-6 fjernkontrollen hadde jeg liggende fra før. Fant heller ikke noe på nettet ...

Et spørsmål til:
Kreves det noen addons eller spesiell konfigurering av Windows MCE? Hvis mulig vil jeg gjerne ha alt i samme brukergrensesnitt (viktig for kone-faktoren, vet du :wink: )
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.01.2009 11.08.10 #36 av 129
Postet av: petre2006
Hei igjen,

Nei, det er ikke mulig å få alt i ett slik jeg ser det idag. Likevel, finnes en liten gråsone løsning som kan gi deg tilnærmet alt i samme grensesnitt, men er ikke godt nok utprøvd til at jeg vil anbefale. int ; MediaPortal ;-)

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.01.2009 21.27.27 #37 av 129
Postet av: helsten2
Hei,

da er jeg endelig igang med bygginga. :D

Må si at det ble mer fikling enn jeg trodde - selv om dette er første forsøk på PC bygging. Det er trangt her .... !!!
Her er noen punkter hvor jeg fikk problemer. Har sikkert gjort alle nybegynnertabber, men setter pris på litt feedback på hva jeg burde gjort. :wink: (og jeg er enda ikke ferdig ... :? )

- Ikke klart hvilke skruer som skal brukes hvor. Så ut som de lengste skulle brukes på hovedkortet (GA-MA78GPM-DS2H), men de ble for lange. Tok derfor de minste. Med siden disse var uten stoppskiver så er de mye mindre enn indikatorene (sirklene rundt skruehullene) på hovedkortet. Brukte de lengste på hardisken ...
-Vanskelig å få installert Zalman CNPS8700 CPU Cooler'n. Antar det er noen tricks her. Skar meg til blods på kjøleribbene og blødde ut hovedkortet ... :oops: Skikkelig vanskelig å få bøylen med festeklemma på plass! Thermal Greaset hadde skikkert tørket før jeg var fikk det til!
Ledningen fra vifta hadde kun 3 pinner. Hovedkortet (CPU_FAN) har 4. Hva gjør du da?
- Hvis du installerer vifta før du installerer memory så kommer du ikke til i sporet nærmest vifta.
- Også uklart hvilke ledninger fra kabinettet som skal kobles hvor. Når du leser instruksjonsbøkene så står det at hvit (evt. sort) ledning er '-'. Hvordan kobler du da en sort og hvit ledning?
- Skjermkortet (Sapphire Radeon HD 3850 512MB "Ultimate Edition") tar jo opp 2 spor (kjøleribbene dekker eX1 sporet fullstendig). Hvordan får jeg nå installert lydkortet (Asus Xonar HDAV1.3) :?:
(Fysisk umulig å få inn begge kortene samtidig - såvidt jeg kan skjønne :shock: ). Og ja, det ble bråstopp i bygginga ! :cry:

På forhånd takk!

Mvh
Helge
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.01.2009 09.23.01 #38 av 129
Postet av: petre2006
"helsten2" skrev:Hei,

da er jeg endelig igang med bygginga. :D


Ja, grattis, det er som sagt lagt fra noen enkel oppgave, og det vil heller ALDRI bli ferdig ;-)

"helsten2" skrev:Må si at det ble mer fikling enn jeg trodde - selv om dette er første forsøk på PC bygging. Det er trangt her .... !!!
Her er noen punkter hvor jeg fikk problemer. Har sikkert gjort alle nybegynnertabber, men setter pris på litt feedback på hva jeg burde gjort. :wink: (og jeg er enda ikke ferdig ... :? )


et er trangt ja, og trøsten får vel være det at det faktisk finnes laaaaaaaaaaaangt trangere kabinett. Har fått den tvilsomme gleden av å knote med ett selvbygg fra en fyr som gav opp, da med det minste Silverstone kabinettet. DET var trangt det... Kunne skrevet masse om det her, men det burde nesten fulgt med vaselin skulle det ha vert løselig ;-) (joda, fikk til den og til slutt)

"helsten2" skrev:
- Ikke klart hvilke skruer som skal brukes hvor. Så ut som de lengste skulle brukes på hovedkortet (GA-MA78GPM-DS2H), men de ble for lange. Tok derfor de minste. Med siden disse var uten stoppskiver så er de mye mindre enn indikatorene (sirklene rundt skruehullene) på hovedkortet. Brukte de lengste på hardisken ...


1. De lengste skal til harddiskene, det stemmer.
2. Det samme med de korte, med stor skive, egentlig.
3. Tror de heller skal bruke mindre, mener det skal følge med noen som dette her , altså se på de to nederste blanke her, noe i den dur skal du bruke for å feste hovedkortet.

"helsten2" skrev:-Vanskelig å få installert Zalman CNPS8700 CPU Cooler'n. Antar det er noen tricks her. Skar meg til blods på kjøleribbene og blødde ut hovedkortet ... :oops: Skikkelig vanskelig å få bøylen med festeklemma på plass! Thermal Greaset hadde skikkert tørket før jeg var fikk det til!


Ta det helt med ro, kjølepastaen tørker ikke, vertfall ikke før man har brukt det over lang lang tid. Det beste jeg kan tilråde deg er å lese monteringsanvisningen NOK en gang, det er litt knot, men det skal gå. Blod på hovedkortet gir sitt eget særpreg.. hehe -)

"helsten2" skrev:Ledningen fra vifta hadde kun 3 pinner. Hovedkortet (CPU_FAN) har 4. Hva gjør du da?

Som du ser på holderen på hovedkortet, så er det en 'slider' som dekker bak for tre av de fire pinnene. Dytt ned vifte kontakten på denne slideren, og den velger da de tre riktige pinnene for deg 'automatisk'.

"helsten2" skrev:- Hvis du installerer vifta før du installerer memory så kommer du ikke til i sporet nærmest vifta.

Korrekt. Fordelen du har med dette tilslutt er uansett ett meget bra minnekit :-) (trangt som pokker)

"helsten2" skrev:- Også uklart hvilke ledninger fra kabinettet som skal kobles hvor. Når du leser instruksjonsbøkene så står det at hvit (evt. sort) ledning er '-'. Hvordan kobler du da en sort og hvit ledning?

Tror du tenker på dette med de to forskjellige 'powerkledningene' som Antec har utstyrt kabinettet med.. Skal langt på vei være enig med at det er noe talentøst, men det jeg har gjort er å sette den sorte og hvite inn i kabinettfronten, helt til høyre er det to pinner ledig (vel og merke på innsiden av kabinettfronten). Deretter, tar du den sorte/røde power kabelen og setter den til hovedkortet merket med 'power'

"helsten2" skrev:- Skjermkortet (Sapphire Radeon HD 3850 512MB "Ultimate Edition") tar jo opp 2 spor (kjøleribbene dekker eX1 sporet fullstendig). Hvordan får jeg nå installert lydkortet (Asus Xonar HDAV1.3) :?:
(Fysisk umulig å få inn begge kortene samtidig - såvidt jeg kan skjønne :shock: ). Og ja, det ble bråstopp i bygginga ! :cry:


Skal være med å gråte der ja, dette er helt klart min feil som ikke sjekket at jeg hadde fjernet den fra guiden. Damn.. Vel, here goes: Jeg hadde bygget mange med dette skjermkortet, (fantastisk bra forøvrig) men ingen i tillegg med Xonar kortet i tillegg. De med Xonarkort har jeg bare brukt de passive på lavere serie (34xx etc) og DERFOR ikke tatt høyde for at den 'fuckings' kjøleribba er på motsatt side på det kortet. Skikkelig 'my bad', beklager på det sterkeste!.

Vel, to løsninger:

1. Kjør uten ekstra skjermkort foreløping, evt. returner det og få pengene igjen. Du vil bli overrasket hvor bra den driver 1080p materiale uten ekstra skjermkort.
2. Skal du likevel ha mer fres, bytt det ut til ett 4550 kort, langt friskere og ribben på riktig side :-)

"helsten2" skrev:
På forhånd takk!

Mvh
Helge

Jo, takk selv. Jeg har endret den lille 'blemma' ang. skjermkort i guiden nå. Lykke til videre, og kom gjerne med mer spørsmål.

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.01.2009 09.50.16 #39 av 129
Postet av: helsten2
Hei,

og takk for kjapt svar - igjen :D

Ok, da prøver jeg å bytte kortet. Her en link til et 4550 kort hos Komplett:
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=404839

Gidder du å sjekke at dette er korrekt?
Vil være på den sikre siden. Merk at alle spor et i bruk (TV-kort og ASUS Extension i de 2 PCI brønnene). Tåler m.a.o. ingen kort som tar 2 spor.

Takk igjen
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.01.2009 10.06.12 #40 av 129
Postet av: petre2006
Det kortet er meget fint for oppgaven! :D

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.01.2009 01.11.30 #41 av 129
Postet av: helsten2
Fant ut at det var like greit å teste maskina - mens jeg venter på nytt skjermkort. Plugget inn alle strømkablene og slo på strømmen. Det funket !
Vista Ultimate- og driver-installasjon gikk greit. Alt funker så langt.
Har ikke prøvd TV kortet (venter på Canal Digital også) eller koblet til receiver/ høytalere enda så jeg vet ikke hvor bra denne biten blir.

Har konsentrert meg om 3 ting:
1. Avspilling av musikk (mp3) fra home server
2. Slideshow av bilder fra home server
3. Avspilling av film/video fra home server

1 & 2 funket greit (fra MMC), men under 3 så er noen formater jeg ikke får til i MMC (VOB, ISO, IMG, f.eks.).

Prøvde også å installere MediaPortal og det funket ... etter hvert. Kom ganske greit igjennom sjekklista (1-3).
Men her dukket det opp andre problemer:
- LED displayet på kabinettet viser kun dato og klokke - uansett (som en ticker). Null mediainformasjon ... Prøvde en plugin som skulle fikse dette, men den funket ikke (samme problemet i MMC). Her ville jeg kun hatt en klokke hvis det ikke var noe å vise. Ellers source og evt. kanalvalg. Muligens ticker på artist/sang/album ...
- Meget dårlig støtte for fjernkontrollen (Microsoft). Kun pil opp, ned, høyre og venstre samt 'OK' funket. Nesten umulig å komme seg tilbake til forrige meny (umulig å navigere seg til toolbaren på toppen av skjermen). Under avspilling av musikk eller film så funket ingenting på fjernkontrollen (FW, BCK, Pause, Stop, ....). Prøvde et par andre fjernkontroller jeg har liggende, men fikk akkurat de samme problemene.
Har scannet MediaPortal-forumet, men null og nix om dette. Fjernkontrollen skal visstnok funke UTEN tilpasninger... :?
- Start av MediaPortal tar LAAANG tid - 1-2 minutter.
- Trodde det var radio i MediaPortal (og det er det hvis du leser manualen), men ingenting i menyene ... :? Fant ikke noe om hvordan dette evt. skal konfigureres. Men det var linker til .pls filer i forumet - så det må jo gå an ...

Annet:
- Suspend (S3(STR) i Bios) / resume av PCen skal visstnok gå på 3 sek. Det tar minst 40 ... :shock: Og resume kommer opp i logon-skjermbildet! Må tast inn passordet på nytt - selv om jeg har autologon ... (ikke bra når den står i racket under TVen - uten tastatur). Fjernkontrollen funker ikke her heller (selv utenfor MediaPortal)
- Viftene er stillegående :D , men hardisken (Seagate Barracuda 7200.11 1TB) høres godt .. og det er overraskende mye aktivitet!
- Eject-knappen på kabinettet må trykkes MEGET hardt og LANGT inn for at optiske kassen skal åpnes. Kan ikke se at det er mulig å justere dette ... Og det er jo ikke Eject på fjernkontrollen (skikkelig irriterende :( )

------

Hmm, jeg trodde hardwaren kom til å bli det vanskligste her, men det ser ut til at programvaren kommer til å ta mer tid. Og jeg har enda ikke koblet til TV og receiver (full hjemmekino) :roll:. Er vant til XBMC på XBOX og den er utrolig enkel å sette opp. Og støtter (nesten) alle video formater :!: (men ikke HD).

Begynner å lure på om jeg har gitt meg ut på litt for dypt vann her, gitt ... :mrgreen:

Helge
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.01.2009 10.03.54 #42 av 129
Postet av: petre2006
"helsten2" skrev:Fant ut at det var like greit å teste maskina - mens jeg venter på nytt skjermkort. Plugget inn alle strømkablene og slo på strømmen. Det funket !
Vista Ultimate- og driver-installasjon gikk greit. Alt funker så langt.
Har ikke prøvd TV kortet (venter på Canal Digital også) eller koblet til receiver/ høytalere enda så jeg vet ikke hvor bra denne biten blir.


Ja, det hørtes bra ut :-) Bare å teste i vei, bli klokere og finne ut hva som blir 'akilleshælen' din og/eller ditt 'fata morgana'.. eller noe i den dur ;-)

"helsten2" skrev:
Har konsentrert meg om 3 ting:
1. Avspilling av musikk (mp3) fra home server
2. Slideshow av bilder fra home server
3. Avspilling av film/video fra home server


1 & 2 funket greit (fra MMC), men under 3 så er noen formater jeg ikke får til i MMC (VOB, ISO, IMG, f.eks.).


Har desverre 0 erfaring med Homeserver enda, fullstendig uprøvd, så der kan jeg ikke komme med tips eller råd. Ser du har 1TB disk, så TRENGER du Homeserver da?

"helsten2" skrev:
Prøvde også å installere MediaPortal og det funket ... etter hvert. Kom ganske greit igjennom sjekklista (1-3).
Men her dukket det opp andre problemer:
- LED displayet på kabinettet viser kun dato og klokke - uansett (som en ticker). Null mediainformasjon ... Prøvde en plugin som skulle fikse dette, men den funket ikke (samme problemet i MMC). Her ville jeg kun hatt en klokke hvis det ikke var noe å vise. Ellers source og evt. kanalvalg. Muligens ticker på artist/sang/album ...


Denne brukte jeg, fungerte fin-fint. Var det denne du også installerte?
http://forum.team-mediaportal.com/suppo ... ver-26713/

"helsten2" skrev:
- Meget dårlig støtte for fjernkontrollen (Microsoft). Kun pil opp, ned, høyre og venstre samt 'OK' funket. Nesten umulig å komme seg tilbake til forrige meny (umulig å navigere seg til toolbaren på toppen av skjermen). Under avspilling av musikk eller film så funket ingenting på fjernkontrollen (FW, BCK, Pause, Stop, ....). Prøvde et par andre fjernkontroller jeg har liggende, men fikk akkurat de samme problemene.
Har scannet MediaPortal-forumet, men null og nix om dette. Fjernkontrollen skal visstnok funke UTEN tilpasninger... :?


Det er vel litt drøy påstand at den har dårlig støtte for Micrsoft fjernkontrollen, når det er rundt netopp den kontrollen de har bygget MediaPortal ;-) Du må huske å velge 'MCE remote' i MediaPortal sitt konfigurasjons program, da blir det 'andre boller'

"helsten2" skrev:
- Start av MediaPortal tar LAAANG tid - 1-2 minutter.

Opplevde det samme selv den første gangen (siste 'riggen' jeg bygde nå, med en 2GHz AMDx2 så brukte den 9 sekunder på å starte MP), jeg tror det skyldes en av to:
1. Feil konfigurert Mediaportal, ett eller annet den sliter med å starte riktig? Kan være uferdigkonfigurert TV kort f.eks etc
2. At Vista FREMDELES indekserer PC'en din, noe som er helt grusomt (man burde kunne skru av dette i Vista om man vil..) spør du meg (kan også være årsaken til at du har noe HDD støy som du nevne ett annet sted her)

"helsten2" skrev:
- Trodde det var radio i MediaPortal (og det er det hvis du leser manualen), men ingenting i menyene ... :? Fant ikke noe om hvordan dette evt. skal konfigureres. Men det var linker til .pls filer i forumet - så det må jo gå an ...

Også en konfigurasjons sak, sjekk gjennom MP sin konfigurasjon og det skal selvsagt virke (virker som en drøm ellers ;-) )
"helsten2" skrev:
Annet:
- Suspend (S3(STR) i Bios) / resume av PCen skal visstnok gå på 3 sek. Det tar minst 40 ... :shock: Og resume kommer opp i logon-skjermbildet! Må tast inn passordet på nytt - selv om jeg har autologon ... (ikke bra når den står i racket under TVen - uten tastatur). Fjernkontrollen funker ikke her heller (selv utenfor MediaPortal)

40 sekunder er minst 30 sekunder for mye. Tipper Vista indekserer PC'en din og/eller noe autoupdate står å durer i bakgrunnen.. Sjekk at alle drivere er up to date, at alle innstillinger peker mot det riktige. Her er ett råtips fra meg til deg, installer dette lille programmet her : http://slicksolutions.eu/mst.shtml så skal du se problemene dine rundt dette forsvinner om du setter det riktig opp.
"helsten2" skrev:
- Viftene er stillegående :D , men hardisken (Seagate Barracuda 7200.11 1TB) høres godt .. og det er overraskende mye aktivitet!

Velkommen til Microsoft sin indekserings verden.Skru av skiten slik : http://www.mydigitallife.info/2007/09/1 ... g-service/

"helsten2" skrev:
- Eject-knappen på kabinettet må trykkes MEGET hardt og LANGT inn for at optiske kassen skal åpnes. Kan ikke se at det er mulig å justere dette ... Og det er jo ikke Eject på fjernkontrollen (skikkelig irriterende :( )

Ja, dette er en liten mekanisk sak. Hvis du limer på en liten dings, som dekker ejectknappen og ikke over dette, og la oss si 2-3mm tykk så er nok det problemet løst. ;-)

------
"helsten2" skrev:
Hmm, jeg trodde hardwaren kom til å bli det vanskligste her, men det ser ut til at programvaren kommer til å ta mer tid. Og jeg har enda ikke koblet til TV og receiver (full hjemmekino) :roll:. Er vant til XBMC på XBOX og den er utrolig enkel å sette opp. Og støtter (nesten) alle video formater :!: (men ikke HD).

Begynner å lure på om jeg har gitt meg ut på litt for dypt vann her, gitt ... :mrgreen:


Tja, dypt og dypt vann. Det er ikke lett, og det skal heller ingen prøve å bevise for deg. Men, ta det som ett prosjekt, det tar tid og du vil møte mange vegger på veien. Det er alltid noen 'der ute' som har funnet døren til denne veggen, gjerne nøkkelen også, og det er da du blir så hoppende glad når små floker løser store problem :-) Jeg er her, men kan ikke svare på ALT, men vil selvsagt prøve etter beste evne.

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.01.2009 12.51.49 #43 av 129
Postet av: helsten2
Hei,
og takk igjen. Flott at du gidder og bruke såpass med tid på en nybegynner !

"petre2006" skrev:Har desverre 0 erfaring med Homeserver enda, fullstendig uprøvd, så der kan jeg ikke komme med tips eller råd. Ser du har 1TB disk, så TRENGER du Homeserver da?

Vel, denne har jeg fra før - 3.5TB :D

"petre2006" skrev:Denne brukte jeg, fungerte fin-fint. Var det denne du også installerte?
http://forum.team-mediaportal.com/suppo ... ver-26713/

Det er med en videreutvikling i MediaPortal - se MiniDisplay i Plugins. Prøvde den gamle også, men ingen av dem funker :cry:

"petre2006" skrev: Du må huske å velge 'MCE remote' i MediaPortal sitt konfigurasjons program, da blir det 'andre boller'

Det gjorde jeg faktisk. Funker ikke - garantert (kun piltastene + OK). Dette er en fjernkontroll som kom med en Dell maskin jeg kjøpte (med MMC). Det står Dell på fjernkontrollen, men den er til punkt og prikk lik Microsofts kontroll (design, knapper, layout, farger). Men jeg får vel kjøpe en ny en ...

"petre2006" skrev: 2. At Vista FREMDELES indekserer PC'en din, noe som er helt grusomt (man burde kunne skru av dette i Vista om man vil..) spør du meg (kan også være årsaken til at du har noe HDD støy som du nevne ett annet sted her)

Takker. Har slått av søk og indeksering. Ble betraktelig bedre.

"petre2006" skrev: 40 sekunder er minst 30 sekunder for mye. Tipper Vista indekserer PC'en din og/eller noe autoupdate står å durer i bakgrunnen.. Sjekk at alle drivere er up to date, at alle innstillinger peker mot det riktige. Her er ett råtips fra meg til deg, installer dette lille programmet her : http://slicksolutions.eu/mst.shtml så skal du se problemene dine rundt dette forsvinner om du setter det riktig opp.

Takk igjen. Nå går det på 10-15 sek.

----

Så det mest irriterende (bortsett fra fjernkontrollen) er at LCDen ikke funker. FrontView (i iMON) funker. Viser tikkende dato+klokke. 'Test'-knappen i konfigureringsdialogen av MiniDisplay funker. Men ingenting kommer opp når MediaPortal kjører. Prøvd både med FrontView av og på. :?
Og at jeg ikke får radio i MediaPortal. Ut fra det jeg leser så skal dette være med i standardinstallasjonen. Har prøvde å lage en radio folder og legge inn .pls filer her. Funker ikke. Det er en radio-plugin - prøvd denne også. Null radio på menyen... :evil:
... OG at MediaPortal går i svart etter noen sekunder(!) uten input. Og da tar den ikke input fra infrarød lenger ...

Noen tips?

Helge
:mrgreen:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.01.2009 13.39.35 #44 av 129
Postet av: petre2006
"helsten2" skrev:
Så det mest irriterende (bortsett fra fjernkontrollen)


Hmm, du nevnte det var en Dell utgave, men tror ikke det skal ha noe å si... Blir bare synsing fra min side. Husker tilbake i fjor, da hadde jeg en tilsynelatende lik fjernkontroll, men da fra Happauge, og den oppførte seg IKKE som MCE fjernkontroll.. Som sagt, blir litt synsing. Hvis du har litt is i magen, så kjøper du deg en Harmony 555 eller One for å få den til å styre MP, dernest leser du den fjorten sider lange guiden om hvordan du skal få den til å virke helt mot MP på forumsidene der. Når den først er konfigurert skikkelig, går den som en drøm.

"helsten2" skrev:
er at LCDen ikke funker. FrontView (i iMON) funker. Viser tikkende dato+klokke. 'Test'-knappen i konfigureringsdialogen av MiniDisplay funker. Men ingenting kommer opp når MediaPortal kjører. Prøvd både med FrontView av og på. :?

TROR det er noe med at IMON programmet kjører. Se om du kan 'drepe det', og BARE bruke drivere. Beste er vel å ta fullstendig avinstallering, også bruke de drivere som den linken på MP forumet tilsier. Jeg har ikke installert IMON drivere/softwaren NÅR jeg bruker MP, så jeg kjenner egentlig ikke problemet ditt nok til at jeg kan gi deg riktige råd. Men, prøv det....

"helsten2" skrev:
Og at jeg ikke får radio i MediaPortal. Ut fra det jeg leser så skal dette være med i standardinstallasjonen. Har prøvde å lage en radio folder og legge inn .pls filer her. Funker ikke. Det er en radio-plugin - prøvd denne også. Null radio på menyen... :evil:
... OG at MediaPortal går i svart etter noen sekunder(!) uten input. Og da tar den ikke input fra infrarød lenger ...

Vel, hva med en fullstendig 'begynn på nytt' ;-) Slikt løser mange problem!

Da tar jeg helg!

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.01.2009 02.51.08 #45 av 129
Postet av: helsten2
Her går det i musesteg ...

Av/Re-installerte MediaPortal og iMon. Da fikk jeg LCD skjermen på kabinettet til å funke ... vel, nesten :?

Viser de opplysningene jeg er ute etter (avh. av kontekst), men displayet oppdateres kun ca. hvert 20 sekund. Ikke særlig stilig med ticker eller Equalizer da ... :x
Prøvde t.o.m. å sette USB ledningen i kabinettet på en annen kontakt. Hjalp ikke ...

Er det mulig å bli kvitt den stygge am/pm klokka - med star wars fonten?

Etter en suspend/resume kommer ikke LCDen tilbake. Star Wars klokka blir borte og LCDen går i svart.

Noen tips her? (Har vært inne på diverse forum - ikke funnet noe :cry: )

Helge
:mrgreen:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar