Logo

”C8” – Norges minste(?) familiekino.

Skriv et svar
06.01.2009 00.22.24 #76 av 191
Postet av: roffe
Ny statuspost etter at elektrikerne har vært på besøk for tredje gang. Fortsatt ikke noe lys, men det er strukket en masse kabler og rør igjen og montert en del brytere, stikkontakter etc.



Et nærmere blikk på bryterne ved døra. Det blir ingen fancy fjernstyring av lyset i C8. Jeg syntes ikke det var nødvendig, så lenge det er ett skritt fra sweet spot til bryterpanelet. ;-) En fin ting er at varmen i gulvet har fått termostatstyringen, slik at den kan stå på kontinuerlig. Det gir mye bedre arbeidstemperatur i det kalde halvåret. Ellers er det på plass dimmer for downlights, to brytere for å switche inn de to downlightssonene som er planlagt, samt en egen bryter for det elektrikeren kaller den tekniske kursen, altså all hjemmekinoelektronikken.



Ettersom det har kommet inn stikkontakter har jeg montert opp en liten hylle fra IKEA, en gammel CD-spiller (Denon DCD-1500mkII) og et par PC-høyttalere (Audioengine 2) for musikk til arbeidet.



Et oversiktsbilde som viser stikkene i kabelkanalen langs frontveggen bedre. Det er også to doble stikk bak møbelet.



Et bilde tatt noe nærmere den ene stikkontakten. Her kan man se at denne kanalen måtte være høyere enn de andre listene for å gi nok rom til boksen bak stikkontakten.



Bildene her er stort sett tatt med arbeidslampe og lang lukkertid. Vet ikke om det var så lurt, egentlig. Bildene får rare skygger og mye gulskjær. Det er i hvert fall sikkert at om jeg skal ta flere slike bilder, så skal jeg ta de i RAW, slik at jeg får større rom til å justere hvitbalansen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.01.2009 19.51.54 #77 av 191
Postet av: roffe
Klart for ny statuspost etter at elektrikerne har vært på besøk for fjerde gang. Og endelig er downlights på plass. Her sees den ene sonen som blir foran ved lerretet. Tror dette kan bli ganske fint, jeg. :D



Et detaljbilde som viser at bryterne har fått en ramme rundt seg. Man kan også se den relativt røffe overflaten i materialene jeg har brukt.



Ny sikringsboks er plassert i en annen bod rett under hovedsikringsskapet i 1. etasje. Det kommer trefas ned, og det er lagt opp til tre individuelle 16A sikringer. To av dem er til bruk i hjemmekinoen. En til alle stikkene som skal fore elektronikken, og en til gulvvarmen. Til lyset brukes felles lyskurs for kjelleren.

Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.01.2009 23.10.51 #78 av 191
Postet av: roffe
Etter at elektrikerne var ferdig for denne gang var det klart for å begynne på å kle veggene.

Her kan man se de tre første akustikkplatene, som består av en treramme rundt Rockwool akustikkplater kledd med grå scenemolton. Det blir ikke så lekkert med den plata foran vinduet, kanskje, men jeg vil gjerne ha enkel mulighet til å komme til vinduet, og da er det greit å slippe unna med å fjerne en av platene. For øvrig er dette med disse platene ekstremt tidkrevende arbeid.



Trodde hver plate skulle ta omtrent en time, men det viser seg at hver plate tar over to(!) timer for min del. For hver plate måler jeg opp for å finne dimensjonene, kapper materialer, skrur dem sammen til rammer, freser avrunding på kantene, kapper til akustikkplater som felles inn i rammen og kler dem med scenemolton før de henges på veggen. Når rommet har rundt 20 plater, så vil dette ta en stund…

Videre sees to av de fire downlightene som utgjør en egen lyssone bak i rommet. Kjekt om man vil ha på litt lys mens man ser film også.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.01.2009 23.15.45 #79 av 191
Postet av: Msport
Den i vinduet kan vel være grei å kunne ta ut som nødutgang også?

Synes du er flink Roffe! Du skal ha skryt for jobben.

Har du forresten hørt sangen om "Roffe og jag"? "Vi har et band i et garasj. Vi har gittar og trummor, men endu inget bas" (fritt oversatt fra svensk). Sikkelig fengende, svensk raddis rock fra 70 tallet med svenske Nationalteateren!
Pioneer PDP-5080XA # Onkyo TX-SR875 # Emotiva XPA-5
Panasonic DMP-BD60 # Logitech Squeezebox Duet # Project Debut III
B&W DM683 # B&W HTM61 # Focal Dôme x 4 # SVS! PB12-Plus
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.01.2009 23.39.05 #80 av 191
Postet av: roffe
"Msport" skrev:Den i vinduet kan vel være grei å kunne ta ut som nødutgang også?

Synes du er flink Roffe! Du skal ha skryt for jobben.

Har du forresten hørt sangen om "Roffe og jag"? "Vi har et band i et garasj. Vi har gittar og trummor, men endu inget bas" (fritt oversatt fra svensk). Sikkelig fengende, svensk raddis rock fra 70 tallet med svenske Nationalteateren!

Ideelt sett burde jeg gravd ut større vindu i grunnmuren for å få dette godkjent som nødutgang. Men bedre med dette enn med ingenting, synes jeg, så tanken er tenkt. Det er faktisk laget en liten, sort hempe oppe i venstre kant av akustikkrammen som dekker vinduet, slik at rammen enkelt kan trekkes ut ved behov.

Takk for skrytet. :-) Gjør så godt jeg kan. Det er viktig å matche ambisjonsnivået til evnene.

Hehe. Har ikke hørt den sangen du refererer til, nei. ;-)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.01.2009 10.19.35 #81 av 191
Postet av: Msport
http://www.youtube.com/watch?v=KVJ2e0rz6ZU
Pioneer PDP-5080XA # Onkyo TX-SR875 # Emotiva XPA-5
Panasonic DMP-BD60 # Logitech Squeezebox Duet # Project Debut III
B&W DM683 # B&W HTM61 # Focal Dôme x 4 # SVS! PB12-Plus
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.01.2009 22.30.50 #82 av 191
Postet av: roffe
To nye veggplater klare. Første veggen ferdig. Ting tar tid.


Disse hadde mange ”morsomme” vinkler også. :|
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.01.2009 23.23.50 #83 av 191
Postet av: roffe
Jeg har tatt noen bilder av slutten av prosessen med å bygge disse akustikkplatene jeg kler veggen med. Det jeg ikke har bilder av er oppmåling av rammestørrelsen, kapping av materialer til rammen, forboring av hull til skruer, selve sammenskruingen, avrunding av kanter med håndoverfresen og tilskjæring av akustikkplatene. Her er en ramme med akustikkplaten i.



Et nærmere blikk på hjørnet viser hvordan det er skrudd sammen og avrundet.



Etterpå kapper man til stoffet. Man må ha så mye ekstra stoff at det lar seg spenne opp rundt rammen.



Stoffet spennes opp på rammen ved at man begynner å stifte fast på midten på sidene og jobber seg utover mot hjørnene.



I hjørnene forsøker man å brette det sammen så pent man klarer. Dette er metoden jeg har valgt.



Jeg forsøker å klippe vekk en del, slik at det ikke bygger for mye.



Etterpå legger jeg på borrelås. Teipen sitter dårlig på stoffet, så borrelåsen må stiftes fast.



Man fester borrelås også på veggen (stifter her også), og så er det bare å hekte opp stofframmen på veggen.

Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.01.2009 00.02.19 #84 av 191
Postet av: Tenor
Dette ser da unektelig bra ut, kult med akustikkplater kledd med høytalerstoff..Lurer på om det kan bli litt mye demping av rommet dersom du kler hele rommet på denne måten ?

Følger spent med videre :D
Skal vi ikke ha det gøy da ?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.01.2009 00.11.52 #85 av 191
Postet av: roffe
"Tenor" skrev:Dette ser da unektelig bra ut, kult med akustikkplater kledd med høytalerstoff..Lurer på om det kan bli litt mye demping av rommet dersom du kler hele rommet på denne måten ?

Følger spent med videre :D

Fint du synes det ser bra ut. Det er IKKE høyttalerstoff, men scenemolton.

For mye demping, spesielt i diskanten, er jo mulig. Dempingen kan justeres, det er jo null problem å ta ned en ramme og fjerne dempeplatene om det skulle være behov. Dette tuner jeg evt. til slutt.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.01.2009 07.15.04 #86 av 191
Postet av: Torja
Hvor tykke er de akustikkplatene du benytter? 50 cm?
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.01.2009 07.54.29 #87 av 191
Postet av: roffe
"Torja" skrev:Hvor tykke er de akustikkplatene du benytter? 50 cm?

Nei, kun 30mm. 50cm ville stjele alt for mye plass i rommet. Selv 50mm ville stjele 4 ekstra cm fra rombredden. ;-)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.01.2009 10.09.23 #88 av 191
Postet av: Torja
"roffe" skrev:
"Torja" skrev:Hvor tykke er de akustikkplatene du benytter? 50 cm?

Nei, kun 30mm. 50cm ville stjele alt for mye plass i rommet. Selv 50mm ville stjele 4 ekstra cm fra rombredden. ;-)

Skrev jeg cm? Jeg mente selvsakt mm. Men det skjønte du vel kjapt. Det er ikke greit med denne dysleksien...
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.01.2009 22.05.04 #89 av 191
Postet av: roffe
Flere nye veggplater ferdige her. Jobber på to vegger samtidig, uten at jeg kan si det er nevneverdig kjappere.

Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.01.2009 20.27.57 #90 av 191
Postet av: SuperB
Blir litt misunnelig av å følge med på prosjektet ditt. Har lyst på hus med dedikert hjemmekino selv også... Men det er maaange år frem i tid, dessverre.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar