Logo

”C8” – Norges minste(?) familiekino.

Skriv et svar
30.01.2009 09.58.51 #121 av 191
Postet av: roffe
"Jorn.Finnerud" skrev:Sier det meste om størrelsen på kinoen når to PC-vifter er nok til å kjøle den ned;) Fantastisk kult prosjekt dette Roffe!

Takk. :-)

Synes det er litt kult selv også. Har jo brukt mange år på å modne dette prosjektet. Viktigste grunnen til utsettelsen var rett og slett tvilen om det var mulig å få til noe bra på så liten plass. Men 40-årskrisa har tatt overhånd, og jeg bestemte meg for å betrakte det som en utfordring. Liten hjemmekino er bedre enn ingen hjemmekino, og nå er "film før førti" en realitet. ;-)

Når det gjelder det med bruk av PC-vifter, så tror jeg faktisk mange undervurderer jobben slike vifter faktisk gjør. Det er ganske mye varme som utvikles inne i et PC-kabinett (strømforsyningene skal gjerne levere over 300W, og mesteparten omsettes i varme), og det skal flyttes ut slik at ingenting overopphetes. Dersom tallene for hvor mye luft PC-vifter flytter normalt er korrekte, så skal de flytte like mye luft per tidsenhet som vanlige avtrekksvifter for bad.
En av de PC-viftene jeg bruker flytter 56 kubikkmeter luft i timen (mindre enn normalt) og produserer da 8dB(!) støy. En vanlig baderomsvifte flytter rundt 100 kubikkmeter luft i timen. Støymessig er det knock-out i favør av PC-viften, selv i forhold til silent-versjoner av baderomsviftene. :-) Baderomsviften er imidlertid designet for å kunne operere med fuktig luft og i grenselandet kaldluft/varmluft. Altså ganske sikkert et mer robust design med større rom for temperaturvariasjoner.
Jeg kommer imidlertid til å trekke luften ut av kinorommet og videre inn i huset, mens frisk til-luft kommer inn gjennom vanlige kjellerventiler. Jeg mener derfor at PC-viftene får ganske optimale driftsforhold.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.01.2009 10.05.18 #122 av 191
Postet av: roffe
"Msport" skrev:Ulempen med PC vifter (etter min erfaring), er at dem etter et års tid starter å bråke litt. Uansett koster dem nesten ingen ting, slik at dem er relativt billige å bytte.

Disse viftene benytter visstnok en lagerløsning som ikke slites like lett som konvensjonelle glidelagre. Sitat fra produsentens side:
"Self-stabilising oil-pressure bearing (SSO bearing): The NF-S12 series are equipped with a magnetically centred, self lubricating oil-pressure bearing that provides a new level of quietness and long-term stability."

Jeg er ikke bekymret. ;-)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.01.2009 11.43.29 #123 av 191
Postet av: Msport
"roffe" skrev:
"Msport" skrev:Ulempen med PC vifter (etter min erfaring), er at dem etter et års tid starter å bråke litt. Uansett koster dem nesten ingen ting, slik at dem er relativt billige å bytte.

Disse viftene benytter visstnok en lagerløsning som ikke slites like lett som konvensjonelle glidelagre. Sitat fra produsentens side:
"Self-stabilising oil-pressure bearing (SSO bearing): The NF-S12 series are equipped with a magnetically centred, self lubricating oil-pressure bearing that provides a new level of quietness and long-term stability."

Jeg er ikke bekymret. ;-)

Hvor har du kjøpt dem? Muligens det er noe for meg også.
Pioneer PDP-5080XA # Onkyo TX-SR875 # Emotiva XPA-5
Panasonic DMP-BD60 # Logitech Squeezebox Duet # Project Debut III
B&W DM683 # B&W HTM61 # Focal Dôme x 4 # SVS! PB12-Plus
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.01.2009 12.20.35 #124 av 191
Postet av: roffe
"Msport" skrev:
Hvor har du kjøpt dem? Muligens det er noe for meg også.

Hos microplex.no

Mulig de har andre alternativer også. De har et enormt utvalg, og etter at jeg var innom og kjøpte disse, så jeg at de hadde fått inn andre merker med like gode eller bedre støytall.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.01.2009 14.56.24 #125 av 191
Postet av: roffe
Synes egentlig bildene forteller det meste her.

26_litendoer_02.jpg 26_litendoer_02.jpg ( 49,94140625 KB) Vist 431 ganger 26_litendoer_03.jpg 26_litendoer_03.jpg ( 40,8349609375 KB) Vist 431 ganger 26_litendoer_04.jpg 26_litendoer_04.jpg ( 57,1826171875 KB) Vist 432 ganger 26_litendoer_05.jpg 26_litendoer_05.jpg ( 75,5576171875 KB) Vist 431 ganger 26_litendoer_06.jpg 26_litendoer_06.jpg ( 39,1455078125 KB) Vist 428 ganger
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.01.2009 15.10.34 #126 av 191
Postet av: eksu
"roffe" skrev:Synes egentlig bildene forteller det meste her.

Gjør de det? Synes du skal forklare jeg. :mrgreen:
Epson | Panasonic | Denon | Emotiva | SVS
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.01.2009 15.14.03 #127 av 191
Postet av: roffe
"eksu" skrev:
"roffe" skrev:Synes egentlig bildene forteller det meste her.

Gjør de det? Synes du skal forklare jeg. :mrgreen:

Ser de ligger i motsatt rekkefølge, ellers er det vel ganske klart, eller. Er det spørsmål, så tar jeg dem, vet du. :-)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.01.2009 15.39.52 #128 av 191
Postet av: roffe
Lerretet tar utgangspunkt i en Dreamscreen-duk. Skal ha 180 cm bredt lerret. Ingen alternativer mellom 170cm og 200cm gjorde at jeg gikk for sistnevnte.

Men først til rammen, laget av 30x48mm treverk. Her har jeg prøvehengt den på veggen for å få et inntrykk av størrelsen. Ikke for liten, i hvert fall.



Ferdig med spenning av lerretet, samt den sorte, moltonkledde rammen rundt.



Et nærbilde av hvordan jeg har benyttet beslag for å feste lerret og ramme sammen. Beslaget skrus opp på veggen (lerretet er eneste ramme som ikke får borrelås).



Rett forfra, ferdig festet på vegg. Jeg kan for øvrig fortelle at også lerretet har fått akustikkplater på baksiden.



Fra en annen vinkel. Vidvinkelen gjør at rommet ser mye større ut, men jeg synes det er litt stilig.

Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.01.2009 15.48.49 #129 av 191
Postet av: eksu
Nå er det vel ikke lenge til det blir demo. :D
Epson | Panasonic | Denon | Emotiva | SVS
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.01.2009 16.22.54 #130 av 191
Postet av: roffe
"eksu" skrev:Nå er det vel ikke lenge til det blir demo. :D

Nei, skulle tro det går kort tid nå. :-)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.01.2009 16.27.48 #131 av 191
Postet av: Rune
Flott, men jeg tror det henger fryktelig høyt for menneskene på første rad.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.01.2009 16.46.39 #132 av 191
Postet av: roffe
"Rune" skrev:Flott, men jeg tror det henger fryktelig høyt for menneskene på første rad.

Vi får se. Jeg har både dratt inn pinnestoler og prøvesittet, samt sittet på plattformkanten og tittet før jeg gjorde dette valget av høyde, så jeg tror det blir bra. Ihvertfall ikke fryktelig høyt. Husk at rommets største takhøyde er 217cm. Det kan hende at det henger litt lavere enn du tror.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.01.2009 16.59.41 #133 av 191
Postet av: Rune
Kan godt hende jeg bare blir lurt ja av takhøyden. Når jeg monterte mitt lerret for første gang vurderte jeg en del før jeg hengte det opp. Men etter et par filmer så innså jeg at det hang ca 20-30cm for høyt. Uansett så er det jo en bagatell da det enkelt kan flyttes ned. Jeg tror iallfall med vanlig sittestilling at du blir litt anstrengt. (må titte for mye opp)

Flott prosjekt og bra fremdrift. Nesten som jeg må ta meg en tur for å se hva som er mulig på et lite rom.

Har du fått hengt opp projektoren?
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.01.2009 17.09.47 #134 av 191
Postet av: roffe
"Rune" skrev:Kan godt hende jeg bare blir lurt ja av takhøyden. Når jeg monterte mitt lerret for første gang vurderte jeg en del før jeg hengte det opp. Men etter et par filmer så innså jeg at det hang ca 20-30cm for høyt. Uansett så er det jo en bagatell da det enkelt kan flyttes ned. Jeg tror iallfall med vanlig sittestilling at du blir litt anstrengt. (må titte for mye opp)

Flott prosjekt og bra fremdrift. Nesten som jeg må ta meg en tur for å se hva som er mulig på et lite rom.

Har du fått hengt opp projektoren?

Det er ikke mulig å flytte lerretet når jeg er ferdig. Det blir felt inn i veggen rundt. Blir det for ille får jeg heve stolene. ;-) (det har allerede noen jeg kjenner gjort for å få plass til en buttshaker).
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.01.2009 17.15.12 #135 av 191
Postet av: Rune
Hvordan skal du plassere senter? Husk du bør plassere senter helt oppunder lerretkanten hvis det ikke skal oppleves som at lyden kommer under lerretet fra. (i noen oppsett syns jeg nesten lyden kommer distraherende langt ned i forhold til lerret) .
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar