Logo

”C8” – Norges minste(?) familiekino.

Skriv et svar
03.01.2009 00.14.58 #61 av 191
Postet av: Tiger
Etter å ha studert bildene og lest tråden så fremstår prisjektet "C8" som Norges største 9 kvm hjemmekino. Lykke til videre. Følger med. :) PS: Gulvet med varme var en god idé og finishen / fargevalg var nydelig.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.01.2009 00.38.22 #62 av 191
Postet av: roffe
Takk for det, Tiger. Mulig gulvet får teppe av lydmessige behov etterhvert. Vi får se hvor mye gjenklang det er igjen i rommet når veggene er dempet.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.01.2009 07.32.06 #63 av 191
Postet av: DevilEj
Spennende å se hvordan sluttresultatet blir på 9 kvm. Mitt eget filmrom er ikke større enn 12, men har en åpen sidevegg mot stua. Litt greit i forhold til akustikk
Jeg er blitt Ayonisert

Revolver Audio Reply Turntable
Ayon CD-1 -->
Ayon Polaris II -->
Ayon Typhon -->
Audio Physic Avanti 5
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.01.2009 10.43.30 #64 av 191
Postet av: roffe
"DevilEj" skrev:Spennende å se hvordan sluttresultatet blir på 9 kvm.

Ja, og ikke minst høre sluttresultatet. Er veldig spent på hva jeg kan få til her. Fordelen med lite rom er jo enorm room gain i bassen. Samtidig flytter man stående bølger oppover i frekvens, slik at de fleste basale problemfrekvensene havner mellom 45 og 80Hz og som heltallsmultipler av disse. Om DET er en fordel er vel mer tvilsomt.

Elektronisk romkorreksjon er uansett et must. Blir spennende å se om jeg klarer å temme de berg- og dalbanekurvene i frekvensresponsen som jeg regner med vil dukke opp når jeg begynner å måle.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.01.2009 20.59.11 #65 av 191
Postet av: Msport
Jeg gleder meg veldig til å se resultatet (og selvsagt høre om hvor fornøyd du blir) - hva kan man få ut av 8-9 kvm? Blandt annet hvordan "logistikken" og gjennstående plassen blir igjen. Meget spennede prosjekt som muligens blir brukt til inspirasjon her hjemme :)
Pioneer PDP-5080XA # Onkyo TX-SR875 # Emotiva XPA-5
Panasonic DMP-BD60 # Logitech Squeezebox Duet # Project Debut III
B&W DM683 # B&W HTM61 # Focal Dôme x 4 # SVS! PB12-Plus
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.01.2009 21.55.58 #66 av 191
Postet av: roffe
Hyggelig at folk følger med. :-)

Hva mener du med "logistikken", msport?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.01.2009 23.11.36 #67 av 191
Postet av: Msport
"roffe" skrev:Hva mener du med "logistikken", msport?

Tenker på plassering av utstyret i rommet - hva man bla for plass til og hvor vellykket det blir. Veldig klønete ordlagt av meg.... :oops: Det er litt det jeg ville sett på som en utfordring, så jeg er spent på og følge med på hvordan du/dere blir fornøyd.
Pioneer PDP-5080XA # Onkyo TX-SR875 # Emotiva XPA-5
Panasonic DMP-BD60 # Logitech Squeezebox Duet # Project Debut III
B&W DM683 # B&W HTM61 # Focal Dôme x 4 # SVS! PB12-Plus
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.01.2009 23.38.58 #68 av 191
Postet av: sierra536
ser meget bra ut så langt.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.01.2009 10.47.39 #69 av 191
Postet av: roffe
"Msport" skrev:
"roffe" skrev:Hva mener du med "logistikken", msport?

Tenker på plassering av utstyret i rommet - hva man bla for plass til og hvor vellykket det blir. Veldig klønete ordlagt av meg.... :oops: Det er litt det jeg ville sett på som en utfordring, så jeg er spent på og følge med på hvordan du/dere blir fornøyd.

Hei Msport.

Utstyret blir hovedsaklig håndtert i "fase2" av prosjektet, som egentlig er oppussing av gangarealet utenfor hjemmekinoen. Da skal elektronikken for en stor del inn i eget skap som vil ligge på utsiden av dette 8-9 kvm store rommet. Ellers er det bare å følge med på bildefølgetongen her i denne tråden. :-)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.01.2009 10.48.20 #70 av 191
Postet av: roffe
"sierra536" skrev:ser meget bra ut så langt.

Takk. :-) Får håpe det ser bedre ut når det er ferdig.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.01.2009 19.32.20 #71 av 191
Postet av: roffe
Siden forrige status har plattformen nå fått gulv. Det er lagt på lister langs hele rommet og ”listen” i front av rommet er en kabelkanal. Og så er forresten døra kommet på hengslene også. Denne har vel blitt malt litt sånn innimellom alt mulig annet. ;-)



På bildet under er plattformen bygget opp. Som dere ser er det lister langs gulvet for denne også, men det mangler litt maling på enkelte ender der jeg har kappet etter forhåndsmalingen. Jeg kan fortelle at plattformen føles solid å gå på. Takhøyden er ikke all verden, omtrent 187cm, tipper jeg (er selv 185cm, og håret subber så vidt i taket).

Listingen av plattformen måtte jeg begynne på nytt med etter et par lister. Selv om plattformen har avstivninger på undersiden er den ikke 100% stiv og det ble knirk når gulvet gnisset mot gulvlistene. Jeg monterte derfor tetningslister av gummi på undersiden av gulvlistene rundt plattformen. Det hjalp veldig, og kan være et nyttig tips.

Her kan man for øvrig skimte hullene til de kommende innfelte surroundhøyttalerne i kabelkanalen langs taket ganske godt.



På dettebildet ser man tydeligere kabelkanalen i front av rommet. Den er litt høyere enn gulvlistene ellers, men jeg tror ikke det gjør så mye når veggene endelig er kledd inn. Frontveggen vil jo uansett skille seg fra resten ved å være sort, mens resten er planlagt i en gråfarge.



Her er alt klart for å få inn elektrikerne igjen og for å begynne å kle veggene.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.01.2009 11.59.17 #72 av 191
Postet av: Torja
Fin fremdrift her nå.
Ja jeg får masse tips ved å titte på prosjektet ditt. Litt ideer til egen kino framover nå :wink:
Dette ser i alle fall veldig bra ut :D
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.01.2009 12.22.47 #73 av 191
Postet av: roffe
Hyggelig å kunne være til inspirasjon. :-)

Likevel må jeg understreke at dette utgangspunktet er veldig lite, og et stykke fra det ideelle. Jeg vil nok anbefale alle å tenke nøye gjennom spesielt aspektet med lydisolering i forhold til resten av huset. Dette har jeg tenkt noe på, men ikke gjort vesentlige tiltak for å hindre, annet enn avstiving av noen papirtynne vegger.

Jeg vil nok anbefale et utgangspunkt på minst 3,0x4,0x2,4 meter som et absolutt minimum dersom du skal ha håp om å bygge en løsning med effektiv isolering av lyden fra resten av bygget og likevel ha omtrent like mye netto plass som jeg har igjen etterpå.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.01.2009 13.11.13 #74 av 191
Postet av: Torja
"roffe" skrev:Hyggelig å kunne være til inspirasjon. :-)

Likevel må jeg understreke at dette utgangspunktet er veldig lite, og et stykke fra det ideelle. Jeg vil nok anbefale alle å tenke nøye gjennom spesielt aspektet med lydisolering i forhold til resten av huset. Dette har jeg tenkt noe på, men ikke gjort vesentlige tiltak for å hindre, annet enn avstiving av noen papirtynne vegger.


Nå tenkte jeg jo personlig mest på løsninger med kabelkanaler jeg da :wink:
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.01.2009 13.13.32 #75 av 191
Postet av: roffe
"Torja" skrev:
Nå tenkte jeg jo personlig mest på løsninger med kabelkanaler jeg da :wink:

Ja, sånn sett blir dette rommet MEGET fleksibelt.

Det vil dere skjønne etterhvert som det kommer enda flere bilder av byggingen. Har en lur løsning på gang som jeg ikke har sett noen andre benytte i en hjemmekino.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar