Logo

”C8” – Norges minste(?) familiekino.

Skriv et svar
12.01.2009 21.45.45 #91 av 191
Postet av: roffe
"SuperB" skrev:Blir litt misunnelig av å følge med på prosjektet ditt. Har lyst på hus med dedikert hjemmekino selv også... Men det er maaange år frem i tid, dessverre.

Alt til sin tid. :-) Jeg har planlagt dette i 4-5 år, minst, og drømt om egen hjemmekino fra før det var et begrep (jeg kalte det et "audiovisuelt rom" i dagdrømmene mine).
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.01.2009 22.18.21 #92 av 191
Postet av: eyestone
Dette ser RÅbra ut! Flott med så god dokumentasjon og masse bilder. Du gjør en god jobb! Hva slags kamera/objektiv bruker du?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.01.2009 23.40.32 #93 av 191
Postet av: roffe
"eyestone" skrev:Dette ser RÅbra ut! Flott med så god dokumentasjon og masse bilder. Du gjør en god jobb! Hva slags kamera/objektiv bruker du?

Takk. Man forsøker.

Jeg bruker hovedsaklig et Nikon D50 med et Sigma 10-20mm vidvinkelzoomobjektiv når jeg fotograferer i dette rommet. Det er det nærmeste objektivet i dette bildet:


Ellers bruker jeg som oftest stativ og lang lukkertid (du ser det de gangene jeg har gjort en kjapp knipsing med blitz). Har også en IR-utløser som jeg ofte bruker når jeg tar bilde med stativ, så slipper skjelvende hender å tulle til bildet.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.01.2009 01.07.43 #94 av 191
Postet av: eyestone
Det ser jo ut til å fungere veldig bra. Ikke så voldsomt mye fortegning på bildene heller. Om du sliter med hvitbalanse, så kan du jo prøve en Expocap eller noe i den duren? Bruker selv D300 med 16-85mm her hjemme. Stativ er en selvfølge!

Hvor fikk du tak i det dempematerialet? Er det Rockwoll spesielt laget for lyd? Og hva slags høyttalere er det du har tenkt å ha oppe ved taket? Om du ønsker røpe dette da? :)

Vel, kan ikke si annet enn at jeg skal følge spent med. Gleder meg til å se hvordan det utvikler seg videre!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.01.2009 07.25.45 #95 av 191
Postet av: roffe
Hvitbalansen er sjelden noe problem så lenge jeg husker å ta bilder i RAW-format. :-)

Rockwool har spesielle plater for akustikk, ja:
http://guiden.rockwool.no/produkter/him ... stikkplate

Høyttalerne i taket er vanlige in-walls fra Dayton. På grunn av plassbegrensninger vanlig 2-veis med 5 1/2" kevlar basselement med ekte faseplugg og vinklbar diskant:
http://www.daytonaudio.com/audio/inwall_ultra.html
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.01.2009 21.33.06 #96 av 191
Postet av: roffe
Flere nye veggplater ferdige her. Jobber fortsatt på to vegger samtidig, uten at jeg kan si det er nevneverdig kjappere. Snart halvveis rundt. :-)

Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.01.2009 21.36.23 #97 av 191
Postet av: roffe
To nye plater ferdig. Den ene litt mer komplisert. Jeg lar bildene stå for snakkingen.





Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.01.2009 22.48.08 #98 av 191
Postet av: Rune
Må si jeg liker fargene (iallfall slik de fremstår på min skjerm) Virker til å bli en skikkelig lun å fin hjemmekino dette.

Har du noen planer om når første film går. (er det nye James Bond eller blir det før.) (25 mars tror jeg)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.01.2009 08.51.01 #99 av 191
Postet av: roffe
"Rune" skrev:Må si jeg liker fargene (iallfall slik de fremstår på min skjerm) Virker til å bli en skikkelig lun å fin hjemmekino dette.

Har du noen planer om når første film går. (er det nye James Bond eller blir det før.) (25 mars tror jeg)

Hehe. Vi får se, men håper å få lyd og bilde i kinoen ganske snart, og ihvertfall innen utgangen av februar. Men om det da lydmessig er helt slik jeg har planlagt eller om det er kun noen midlertidige høyttalerløsninger på plass, det vil vise seg...

Det blir jo gjerne litt usikkert med ferdigdatoer og slikt når det er så mye DIY.

Ellers har jeg begynt å lure på å legge et løst vegg til vegg teppe... Men fargepaletten blir stort sett den samme, altså betyr det brunlig gulvteppe, i så fall.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.01.2009 16.20.52 #100 av 191
Postet av: roffe
Mer av det samme, altså akustikkplater.
Denne veggen har nå fått 5 plater, kun 1 gjenstår:



På denne siden av rommet har det ikke skjedd så mye…



En ting som jeg ikke har nevnt er at rammene til innfellingshøyttalerne er satt inn. Dette ser man her og på forrige bilde.



Og her er det som nå gjenstår av veggene. Jeg må sette på ”lister” i hjørnene foran i rommet før jeg får korrekte mål for de to gjenværende platene på sideveggene.



De ekstra observante ser kanskje at jeg har hentet inn en SqueezeBox Classic som lurer under arbeidsbordet. Den gamle CD-spilleren er igjen forvist til en annen bod…
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.01.2009 22.38.29 #101 av 191
Postet av: roffe
Litt annet enn akustikkplater til en forandring. :-)
Det er nå strukket kabler i kabelkanalene og laget gjennomføringer til audiokabler en rekke steder. Hjørne”listene” i front er satt skrått på, og blir således kabelkanaler fra tak til gulv.

Her er det strukket høyttalerkabler til venstre surroundhøyttalere, samt HDMI for projektoren:



Tilsvarende til surroundhøyttalerne på høyre side av rommet:



Her sees tydelig listene i front som også tjener som kabelkanaler.



Et nærbilde av hullet for en av høyttalerkablene i front. Dette er ganske enkelt bassrefleksrør fra Biltema som er kappet til plankens tykkelse. Takk til Atle Torp (akto) for denne ideen.



Hull for AV-kabler bak møbelet i front:



Mange kabler, men fortsatt plass til litt til:



Et nærbilde av gjennomføringen til HDMI-kabelen under taket bak i rommet:



Og det er fortsatt mer treverk som skal inn. Her er noe mer forhåndsmalt:

Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.01.2009 07.48.25 #102 av 191
Postet av: roffe
Var bortreist hele helgen, så pga. manglende framdrift i helgen kommer det heller ikke noen nye bilder. Satser på å få klemt inn noen timer i kveld og enda noen flere i morgen kveld, så får vi se... :-)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.01.2009 09.47.57 #103 av 191
Postet av: kenti
Du her jo fin fremgang her, roffe. Ikke lenge til en kan innvilge seg selv audiens nå 8)
Med vennlig hilsen
Kent-Erik Tøllefsen
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.01.2009 09.53.04 #104 av 191
Postet av: roffe
"Audiens"... Hehe. Besøk er vel ikke akkurat noe man må søke om etterhvert, men det er vel en fordel å vente til lyd og bilde er noenlunde på plass.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.01.2009 10.40.59 #105 av 191
Postet av: eksu
"roffe" skrev:"Audiens"... Hehe. Besøk er vel ikke akkurat noe man må søke om etterhvert, men det er vel en fordel å vente til lyd og bilde er noenlunde på plass.

Sist jeg var innom var det da musikk der. ;)
Epson | Panasonic | Denon | Emotiva | SVS
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar