Logo

Atle Torp (akto) sin kino *The End*

Skriv et svar
12.12.2008 09.20.27 #346 av 396
Postet av: Atle Torp
Jeg har sett veldig nøye på Burmester sin "billigste", og den er for så vidt veldig interessant. Da må den i så fall spesialbestillis, for chrome passer ikke helt inn i mitt oppsett :mrgreen:
Med vennlig hilsen
Atle Kildahl Torp
Fotograf / Skribent i magasinet Hjemmekino
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.12.2008 09.23.49 #347 av 396
Postet av: roffe
Skal du ha fullbalansert hele veien (både innganger og utganger)?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.12.2008 09.26.15 #348 av 396
Postet av: Atle Torp
Ikke nødvendigvis, men jeg vil anse det som en fordel.
Med vennlig hilsen
Atle Kildahl Torp
Fotograf / Skribent i magasinet Hjemmekino
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.12.2008 14.21.50 #349 av 396
Postet av: Svensk Roger
Hei
Va med og låne en Chapter preface av Andre, matcher vel åtminste prisen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.12.2008 14.23.27 #350 av 396
Postet av: Atle Torp
Har prøvd den. Den taklet ikke høy spenning inn på inngangene. Ellers var den særdeles god ...
Med vennlig hilsen
Atle Kildahl Torp
Fotograf / Skribent i magasinet Hjemmekino
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.12.2008 18.38.22 #351 av 396
Postet av: AndreWerdenskrieg
Hvordan synes du Mark Levinson fungerer med disse höyttalerne?
Er det uaktuelt med CD-spiller med preamp?
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.12.2008 19.01.54 #352 av 396
Postet av: Atle Torp
ML-en fungerer meget bra. Det spiller i alle fall langt fra det mange karakteriserer som amerikansk lyd.

Men i følge folk jeg stoler på spiller den nærmest "slafsete" i forhold til den nye 320 ... Og da må sistnevnte være svært god!

Jeg har vært inne på tanken om en spiller med preamp innebygget, slik som Meridian 808, men jeg er så utrolig fornøyd med Ayonen min (også på ADAM Tensor Beta), så skal jeg bytte er det kun for å bytte teknologi, ikke for å bytte spiller. Dermed er nok Linn sin Akurate DS allerede spikret.
Med vennlig hilsen
Atle Kildahl Torp
Fotograf / Skribent i magasinet Hjemmekino
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.12.2008 19.59.51 #353 av 396
Postet av: AndreWerdenskrieg
"Atle Torp" skrev:ML-en fungerer meget bra. Det spiller i alle fall langt fra det mange karakteriserer som amerikansk lyd.

Men i følge folk jeg stoler på spiller den nærmest "slafsete" i forhold til den nye 320 ... Og da må sistnevnte være svært god!

Jeg har vært inne på tanken om en spiller med preamp innebygget, slik som Meridian 808, men jeg er så utrolig fornøyd med Ayonen min (også på ADAM Tensor Beta), så skal jeg bytte er det kun for å bytte teknologi, ikke for å bytte spiller. Dermed er nok Linn sin Akurate DS allerede spikret.

Mark Levinson har alltid virket spennende, synes jeg. Både lyd og design virker å väre i särklasse, men har desverre hört lite at denne produsenten. Har stor forståelse hvis du bytter teknologi. Er meget interessert i hvor bra og praktisk man faktisk kan få dette.
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.12.2008 23.00.45 #354 av 396
Postet av: Atle Torp
Egentlig er det ganske enkelt. Veldig mange har møtt det jeg er i ferd med å gjøre med visse fordommer, men ingen har på en måte avskrevet det. Til det er nok forståelsen for at lagring og overføring av musikk fra en harddisk kontra CD egentlig er to sider av samme sak, BORTSETT fra at allerede rippet og buffret musikk ikke har noen feil som følge av drivverk. Og drivverk er alle enige om at har veldig mye å si. Jeg har prøvd alle Squeezeboxene, og også spilt musikk fra PC. Men det var ikke før jeg støtte på Linn sitt system, og måten de overfører dataene på, at jeg ble både hensatt og henført av det jeg hørte. Og Linn har sannsynligvis det kjipeste brukergrensesnittet av dem alle. Så summa summarum burde jeg allerede da gått lei, men lyden blåste alle slike tanker unna. Og etter å ha vært på demo og hørt alle DS-spillerne etter hverandre, og også hørt forskjell på 320kb MP3, 44,1KHz og Studio Master i ekte 96kHz, var det ingen tvil. Sneaky som under første lytteseanse slo meg i bakken låt nesten banalt, og langt i fra bra i forhold til både Majik og Akurate.

Så nå er jeg inne på et spor som fører meg dit hvor jeg aldri tidligere har vært. Minst mulig farging. Tonnevis av dynamikk (ADAM Tensor rett og slett gruser Duo på dette punktet). Men ikke minst - No Nonsence. At noen (de aller fleste når jeg tenker meg om) mener det kan bli både analytisk og sterilt er jeg ikke i tvil om. Men for min del har jeg aldri spilt like mye musikk.
Med vennlig hilsen
Atle Kildahl Torp
Fotograf / Skribent i magasinet Hjemmekino
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.12.2008 23.20.53 #355 av 396
Postet av: AndreWerdenskrieg
Jøss, både overraskende og inspirerende å lese. Har begynt å igjen få interessen for musikk etter flere år med kun film, så dette er spennende saker.

N00bspørsmål: hva er det som gjør at enkelte høyttalere er så bra på dynamikk kontra andre?
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.12.2008 23.47.44 #356 av 396
Postet av: SannaX
ADAM gruser DUO!? Håper ikke Nissen leser dette :mrgreen:
Jeg henger meg forøvrig på AW når det gjelder dynamikkspørsmålet. Hva er det som gjør at ADAM kan gruse DUO, som jo er kjent for å være noe av det ypperste innen dynamikk?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.12.2008 00.04.20 #357 av 396
Postet av: Skrotnisse
"SannaX" skrev:ADAM gruser DUO!? Håper ikke Nissen leser dette :mrgreen:
Jeg henger meg forøvrig på AW når det gjelder dynamikkspørsmålet. Hva er det som gjør at ADAM kan gruse DUO, som jo er kjent for å være noe av det ypperste innen dynamikk?



Nissen har så absolutt lest det!! ved to anledninger!!! Og planen er lagt: det er jul, og jeg rådigger the joker fra the dark knight, så om Atle en dag ikke blir sånn veldig aktiv på nettet er det pga at han sitter og stirrer på et visittkort av den mystiske sorten og lurer på hvorfor han ikke holdt kjeften sin :mrgreen:

Visittkort:


ps: sånn i tilfelle noen ikke helt tok spøken så vil jeg gjerne benytte anledningen til påpeke at dette faktisk bare er en spøk!
:mrgreen:
[url=http://forum.hjemmekino.no/viewtopic.php?f=32&t=11457][b][u]Skrot-teaterets Diskusjonstråd[/u][/b][/url]

[url=http://min.hjemmekino.no/cinema.aspx?id=140][b][u][color=red]Skrot-Teateret in living colors[/b][/u][/color][/url]
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.12.2008 00.07.06 #358 av 396
Postet av: 900sl
"Atle Torp" skrev: Sneaky som under første lytteseanse slo meg i bakken låt nesten banalt, og langt i fra bra i forhold til både Majik og Akurate.



Så det var såpass forskjell mellom de?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.12.2008 00.12.06 #359 av 396
Postet av: Atle Torp
Tenk dere at man skal mate elementene fra en forsterker. Mellom disse to sitter det spoler, kondensatorer og motstander. Deretter skal man mate en to og en halv-, tre- eller fireveis høyttaler med èn eller kanskje to forsterkere. Dette er i realiteten et aldri så lite tapsprosjekt.

Så tenker dere at filtreringen gjøres på signalnivå, elektronisk. Og når signalet er ferdig delt opp i riktig frekvensomfang, først da leveres det til forsterkerne, som sitter i direkte sammenheng med elementene. Dermed har man én forsterker til hvert element.

Det ligger også i båndelementenes natur å være ultrakjappe. Det er en enorm flate oppstykket i en mengde "belger" som utgjør diskant og mellomtone. Disse responderer hurtig og flytter mye luft.

Snickers kan sikkert forklare dette i detalj hvis han leser tråden.

Det som er sikkert er at disse får meg til å regelrett skvette når jeg drar på skikkelig på musikk som har akustisk gitar, bassgitar eller skarptromme som er litt fremtredende (eksempelvis Marcus Millers Moonlight Sonata eller Steely Dans Shame About Me. Det har jeg aldri før opplevd med en høyttaler.
Med vennlig hilsen
Atle Kildahl Torp
Fotograf / Skribent i magasinet Hjemmekino
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.12.2008 00.13.11 #360 av 396
Postet av: Atle Torp
"900sl" skrev:
"Atle Torp" skrev: Sneaky som under første lytteseanse slo meg i bakken låt nesten banalt, og langt i fra bra i forhold til både Majik og Akurate.


Så det var såpass forskjell mellom de?


Ja.
Med vennlig hilsen
Atle Kildahl Torp
Fotograf / Skribent i magasinet Hjemmekino
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar