Atle Torp
Skribent i magasinet Hjemmekino
Innlegg: 574
Registrert: 23.08.2004
Bosted: Fetsund
E-post
Nettside
Jeg har sett veldig nøye på Burmester sin "billigste", og den er for så vidt veldig interessant. Da må den i så fall spesialbestillis, for chrome passer ikke helt inn i mitt oppsett
Med vennlig hilsen
Atle Kildahl Torp
Fotograf / Skribent i magasinet Hjemmekino
roffe
Skribent i magasinet Hjemmekino
Innlegg: 442
Registrert: 23.08.2005
E-post
Skal du ha fullbalansert hele veien (både innganger og utganger)?
Atle Torp
Skribent i magasinet Hjemmekino
Innlegg: 574
Registrert: 23.08.2004
Bosted: Fetsund
E-post
Nettside
Ikke nødvendigvis, men jeg vil anse det som en fordel.
Med vennlig hilsen
Atle Kildahl Torp
Fotograf / Skribent i magasinet Hjemmekino
Svensk Roger
Ekspert
Innlegg: 10
Registrert: 30.11.2008
E-post
Hei
Va med og låne en Chapter preface av Andre, matcher vel åtminste prisen.
Atle Torp
Skribent i magasinet Hjemmekino
Innlegg: 574
Registrert: 23.08.2004
Bosted: Fetsund
E-post
Nettside
Har prøvd den. Den taklet ikke høy spenning inn på inngangene. Ellers var den særdeles god ...
Med vennlig hilsen
Atle Kildahl Torp
Fotograf / Skribent i magasinet Hjemmekino
AndreWerdenskrieg
Meget Kunnskapsrik med egen hjemmekino
Innlegg: 402
Registrert: 03.04.2006
Bosted: Stockholm
E-post
Nettside
Hvordan synes du Mark Levinson fungerer med disse höyttalerne?
Er det uaktuelt med CD-spiller med preamp?
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Atle Torp
Skribent i magasinet Hjemmekino
Innlegg: 574
Registrert: 23.08.2004
Bosted: Fetsund
E-post
Nettside
ML-en fungerer meget bra. Det spiller i alle fall langt fra det mange karakteriserer som amerikansk lyd.
Men i følge folk jeg stoler på spiller den nærmest "slafsete" i forhold til den nye 320 ... Og da må sistnevnte være svært god!
Jeg har vært inne på tanken om en spiller med preamp innebygget, slik som Meridian 808, men jeg er så utrolig fornøyd med Ayonen min (også på ADAM Tensor Beta), så skal jeg bytte er det kun for å bytte teknologi, ikke for å bytte spiller. Dermed er nok Linn sin Akurate DS allerede spikret.
Med vennlig hilsen
Atle Kildahl Torp
Fotograf / Skribent i magasinet Hjemmekino
AndreWerdenskrieg
Meget Kunnskapsrik med egen hjemmekino
Innlegg: 402
Registrert: 03.04.2006
Bosted: Stockholm
E-post
Nettside
"Atle Torp" skrev:ML-en fungerer meget bra. Det spiller i alle fall langt fra det mange karakteriserer som amerikansk lyd.
Men i følge folk jeg stoler på spiller den nærmest "slafsete" i forhold til den nye 320 ... Og da må sistnevnte være svært god!
Jeg har vært inne på tanken om en spiller med preamp innebygget, slik som Meridian 808, men jeg er så utrolig fornøyd med Ayonen min (også på ADAM Tensor Beta), så skal jeg bytte er det kun for å bytte teknologi, ikke for å bytte spiller. Dermed er nok Linn sin Akurate DS allerede spikret.
Mark Levinson har alltid virket spennende, synes jeg. Både lyd og design virker å väre i särklasse, men har desverre hört lite at denne produsenten. Har stor forståelse hvis du bytter teknologi. Er meget interessert i hvor bra og praktisk man faktisk kan få dette.
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Atle Torp
Skribent i magasinet Hjemmekino
Innlegg: 574
Registrert: 23.08.2004
Bosted: Fetsund
E-post
Nettside
Egentlig er det ganske enkelt. Veldig mange har møtt det jeg er i ferd med å gjøre med visse fordommer, men ingen har på en måte avskrevet det. Til det er nok forståelsen for at lagring og overføring av musikk fra en harddisk kontra CD egentlig er to sider av samme sak, BORTSETT fra at allerede rippet og buffret musikk ikke har noen feil som følge av drivverk. Og drivverk er alle enige om at har veldig mye å si. Jeg har prøvd alle Squeezeboxene, og også spilt musikk fra PC. Men det var ikke før jeg støtte på Linn sitt system, og måten de overfører dataene på, at jeg ble både hensatt og henført av det jeg hørte. Og Linn har sannsynligvis det kjipeste brukergrensesnittet av dem alle. Så summa summarum burde jeg allerede da gått lei, men lyden blåste alle slike tanker unna. Og etter å ha vært på demo og hørt alle DS-spillerne etter hverandre, og også hørt forskjell på 320kb MP3, 44,1KHz og Studio Master i ekte 96kHz, var det ingen tvil. Sneaky som under første lytteseanse slo meg i bakken låt nesten banalt, og langt i fra bra
i forhold til både Majik og Akurate.
Så nå er jeg inne på et spor som fører meg dit hvor jeg aldri tidligere har vært. Minst mulig farging. Tonnevis av dynamikk (ADAM Tensor rett og slett gruser Duo på dette punktet). Men ikke minst - No Nonsence. At noen (de aller fleste når jeg tenker meg om) mener det kan bli både analytisk og sterilt er jeg ikke i tvil om. Men for min del har jeg aldri spilt like mye musikk.
Med vennlig hilsen
Atle Kildahl Torp
Fotograf / Skribent i magasinet Hjemmekino
AndreWerdenskrieg
Meget Kunnskapsrik med egen hjemmekino
Innlegg: 402
Registrert: 03.04.2006
Bosted: Stockholm
E-post
Nettside
Jøss, både overraskende og inspirerende å lese. Har begynt å igjen få interessen for musikk etter flere år med kun film, så dette er spennende saker.
N00bspørsmål: hva er det som gjør at enkelte høyttalere er så bra på dynamikk kontra andre?
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
SannaX
DIY / Åpen baffel-sjef
Innlegg: 21
Registrert: 24.11.2008
E-post
ADAM gruser DUO!? Håper ikke Nissen leser dette
Jeg henger meg forøvrig på AW når det gjelder dynamikkspørsmålet. Hva er det som gjør at ADAM kan gruse DUO, som jo er kjent for å være noe av det ypperste innen dynamikk?
900sl
Aktiv
Innlegg: 86
Registrert: 29.10.2008
E-post
"Atle Torp" skrev: Sneaky som under første lytteseanse slo meg i bakken låt nesten banalt, og langt i fra bra i forhold til både Majik og Akurate.
Så det var såpass forskjell mellom de?
Atle Torp
Skribent i magasinet Hjemmekino
Innlegg: 574
Registrert: 23.08.2004
Bosted: Fetsund
E-post
Nettside
Tenk dere at man skal mate elementene fra en forsterker. Mellom disse to sitter det spoler, kondensatorer og motstander. Deretter skal man mate en to og en halv-, tre- eller fireveis høyttaler med èn eller kanskje to forsterkere. Dette er i realiteten et aldri så lite tapsprosjekt.
Så tenker dere at filtreringen gjøres på signalnivå, elektronisk. Og når signalet er ferdig delt opp i riktig frekvensomfang, først da leveres det til forsterkerne, som sitter i direkte sammenheng med elementene. Dermed har man én forsterker til hvert element.
Det ligger også i båndelementenes natur å være ultrakjappe. Det er en enorm flate oppstykket i en mengde "belger" som utgjør diskant og mellomtone. Disse responderer hurtig og flytter mye luft.
Snickers kan sikkert forklare dette i detalj hvis han leser tråden.
Det som er sikkert er at disse får meg til å regelrett skvette når jeg drar på skikkelig på musikk som har akustisk gitar, bassgitar eller skarptromme som er litt fremtredende (eksempelvis Marcus Millers
Moonlight Sonata eller Steely Dans
Shame About Me. Det har jeg aldri før opplevd med en høyttaler.
Med vennlig hilsen
Atle Kildahl Torp
Fotograf / Skribent i magasinet Hjemmekino
Atle Torp
Skribent i magasinet Hjemmekino
Innlegg: 574
Registrert: 23.08.2004
Bosted: Fetsund
E-post
Nettside
"900sl" skrev:"Atle Torp" skrev: Sneaky som under første lytteseanse slo meg i bakken låt nesten banalt, og langt i fra bra i forhold til både Majik og Akurate.
Så det var såpass forskjell mellom de?
Ja.
Med vennlig hilsen
Atle Kildahl Torp
Fotograf / Skribent i magasinet Hjemmekino