Logo

Atle Torp (akto) sin kino *The End*

Skriv et svar
01.11.2005 16.41.19 #1 av 396
Postet av: Atle Torp
Atles hjemmekino

Jeg tenkte jeg skulle begynne med litt bakgrunnsinformasjon om meg selv. Ut over de bildene som ligger i tråden nå vil jeg bruke denne tråden som en blogg for min egen del i tiden fremover.

Min interesse for musikk startet tidlig. Som 12-åring leverte jeg reklame for FK (forbrukerkontakt), en jobb jeg var for ung til, men som jeg klarte å fikse via noen omveier. Jeg sparte lenge for å kunne kjøpe mitt første musikkanlegg, med CD-spiller og vinylsnurrer og hele pakka. Dette var et AIWA-anlegg med Altec Lansing-høyttalere. Min første CD var Gary Moores ”Still Got The Blues”, mens jeg hadde flere kofferter med kassetter. For en tid!

Etter årevis som fattig student på grunnskole og tre år på elektrolinja, så fikk jeg fagbrev som energimontør i Bærum Elverk. På den tiden gikk det an å leve av lærlinglønna, og i 1995 reiste jeg innom Hi-Fi Huset i Bærum sammen med en kollega som skulle handle seg nye høyttalere. Selv om jeg var meget musikkinteressert var jeg ikke så opptatt av det man spilte av musikken på, og det var ikke bare jeg som var sjokkert når jeg kom hjem med det som for min del betonet seg som et EKSTREMT dyrt anlegg. Vi snakket om en kostnad på 18.000,-, behørig finansiert via Cresco. Anlegget den gang besto av en komplett pakke fra Focal Chorus. Dette ble drevet av en Sony DBR830 og en Pioneer DV626. TV-en var en 29” CRT fra Sony.

Så gikk tiden, og vi kjøpte oss eget hus. Og det var her planene om en egen hjemmekino tok form. Filminteressen steg i takt med bunken av filmer, og det var særlig lyden i disse filmene som tiltalte meg på en slik måte at interessen vokste.

I mens jeg bygde meg en hjemmekino testet jeg en del utstyr. Jeg syntes det til tider var forbausende lett å høre forskjell på forskjellige ting, og at to identiske anlegg kunne spille totalt forskjellig fra rom til rom. Jeg ble ved en tilfeldighet kjent med en herremann ved navn Flageborg, og via internettforumer traff jeg også andre med samme interesse. Jeg lærte mye av disse folka, og jeg fant hele denne lydinteressen så fascinerende at jeg kan vel si jeg ble 100 % hekta. Ikke minst var miljøet rundt HiFi og hjemmekino enormt, og folka var utelukkende flotte mennesker. Vi reiste rundt på messer, og jeg begynte å ta opp igjen min gamle hobby fotografering. Dermed var det gjort.

Når min egen hjemmekino var ferdig var jeg naturlig nok SVÆRT stolt av hva jeg hadde fått til. Faktisk hadde jeg ikke trodd det skulle bli så bra, og lydmessig følte jeg selv at jeg hadde skutt blink. Dermed sendte jeg en e-post til det eneste bladet jeg gadd å abonnere på. Den gang het det DVD & Hjemmekino. De var interessert i å lage en Hjemme Hos-artikkel i min hjemmekino! Jeg svevde på skyene hvert sekund frem til journalisten kom noen uker senere. Dessverre er rommet mitt et fototeknisk mareritt. Den stakkars fotojournalisten hadde knapt med tid, og jeg tilbød han derfor å ta med seg en CD med bilder som jeg selv hadde brukt dagevis på å ta. Han aksepterte det, og mine bilder kom på trykk.

Senere ble det lagt ut en annonse hvor det samme bladet søkte etter skribenter. Jeg tenkte at dette kunne jeg jo tenke meg, for selv om min skribenterfaring var svært knapp har jeg alltid vært målrettet og vrang. Om det var fordi jeg maste, eller fordi de så et skjult potensial i meg, at jeg fikk jobben vet jeg ikke, men jeg ble ansatt som freelancer sammen med Rune Åsenden, aka ”Anfield” her inne. Dermed levde vi herrens glade dager, noe som gikk ut over min andre heltidsstilling som serviceteknikker i et Oslo-basert kompressorfirma. Etter hvert åpnet det seg andre muligheter, og en skrekkens dag for et par år siden sa jeg opp min godt betalte jobb for å skrive og fotografere på heltid.

Pr. i dag er jeg redaksjonsmedlem i magasinet Hjemmekino, og ut over det jobber jeg som fotograf.

På den private siden er jeg svak for dynamikk, bass, og heavy metal …

Dette var i grove trekk min lille historie. Under følger det en bildekavalkade over noe av mitt private utstyr jeg har hatt fra interessen for god lyd startet. Jeg har beholdt musikkinteressen, og kan fortsatt kose meg med musikk som ikke er betegnet som ren HiFi.

Jeg har dessverre svært få bilder fra Chorus-tiden. Leserne får bære over med meg.

Et av mine første anlegg. Focal Cobalt


Store esker gjør noe med en ung mann, særlig når de inneholder elektronikk


Som nevnt; store esker gjør noe med en ung mann. Bildet er 20kg gammelt :mrgreen:


Enda større esker. Focal Electra


Mer kraft må til for å drive store høyttalere


Planene om en kino i kjelleren skisseres


Utstyr kjøpes inn. Her en Barco CRT ved siden av en 50kg tung bikkje og en standard DLP


Ny sofa fra Ekornes


Nye stoler fra samme leverandør. Serien heter forresten Ekornes Pegasus Stressless


Det nye rommet tar form


Kinoen er endelig ferdig!


Min tredje projektor.


DIY-kabler i mitt nye rom


Kabelgjennomføringene til teknisk rom


Mine første effektforsterkere. Vincent.


Cobalt surroundhøyttalere. Disse har jeg enda :shock:


Sofaen i sitt rette element


Stemningsbilde på bakprojeksjonsplata fra Stewart


Min andre projektor. Epson.


Effektforsterkere som har gitt meg timesvis med gåsehud på Martin Logan. Nakamichi PA7EII Stasis


SVS PB12-Ultra/2. Mitt første brutale møte med SVS.


SVS PB13-Ultra. To stykker av disse fyller kinoen med bass. De får lov å utfolde seg under 60Hz.


Og med seriøse subwoofere må man kalibrere. Det er slik det som oftest ser ut i kinoen :|


Mitt første møte med EKTE high-end. Martin Logan Vantage. Jeg har faktisk sippet foran disse - av ren lykke


Panelene er like transparente som lyden


Tilhørende senter


Etter å ha tatt bilder av min favoritt Kari Bremnes fikk jeg noen signerte skiver i posten.


Og Sissel har helt rett - Husk å lytte (og drikke godt brennevin!)


Nå snakker vi alvor! Avantgarde = dynamikk


En forsterker som har rørt meg hardt og brutalt. Dette er den eneste 300B-forsterkeren jeg noensinne ville vurdert. Ayon 300B


En annen forsterker som har satt dype spor. Audiopax Stereo 88. 2 x 15W til den nette sum av 65.000,- bør spille bra. Og det gjør den ...


Yamaha DSP-Z11 kommer til å bli gammel her.


DVD er dødt for min del. Nå er det HD som gjelder


Bilspill er grisemoro, særlig når det gjøres slik :twisted:


Selvfølgelig spiller jeg gitar! Hva tar du meg for?


De skal tidlig krøkes. Helene lærer om livets realiteter.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.11.2005 16.49.17 #2 av 396
Postet av: Knut
WOW, dette var rått. Masse vilt utstyr, og godt valg av sittegruppe!
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.11.2005 16.54.19 #3 av 396
Postet av: Atle Torp
Takk! Hyggelig å høre :-D

Sittegruppen er utrolig god, og heldigvis har jeg en
venninne som jobber på Ekornes, så da fikk jeg ett
godt tilbud... Ellers hadde jeg aldri tatt meg råd til det...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.11.2005 17.00.06 #4 av 396
Postet av: Typhoon7
Mye bra utstyr her. :D

Blir spennende å se bilder av det endelige resultatet i kjelleren. :wink:

Bruker du en vincent pr front og biamper?

Har forsåvidt sett bilder av hjemmekinoen din før, men artig å se at du legger den ut her også.

Spennende løsning på bildesiden også, med en Barco i bakprojeksjon.
Skulle vært artig å sett og hørt denne hjemmekinoen i aksjon.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.11.2005 17.36.45 #5 av 396
Postet av: Atle Torp
Takk for det Typhoon7

Jeg gleder meg sinnsykt til det er ferdig i kjelleren.
Det har jeg jobbet mot lenge nå:)

Bruker en Vincent pr front, riktig det. Planen er med tiden å ha 5 stk,
og kjøre surround på en og surround rear på en.
Vincentene er helt nye, så de er fortsatt på prøvestadiet enda.
Men til nå har de spillt overbevisende, og sammen med Denon
utgjør dette en god combo for en relativt billig penge.

Kinoen har ligget lenge på ett annet nettsted for lyd og bilde,
men jeg synes at dette nettstedet er meget spennende
og vil komme til å bruke det aktivt fremover!

Hvor bor du Typhoon7? Her er det åpent for demoer,
det er jo slik vi kan utvide vår horisont. Jeg benytter
alle anledninger til å besøke likesinnede :-D
Så du er hjertelig velkommen når det er ferdig!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.11.2005 18.05.50 #6 av 396
Postet av: Typhoon7
Takk for tilbudet :)
Skal notere meg det :wink:

Jeg bor i Trondheim enn så lenge, så det er litt langt unna.
Er dog en del turer på Østlandet, så man skal aldri si aldri.

Ser selv fram til den dagen jeg får et dedikert rom til hjemmekino. Samboeren er med på det, så det blir neste gang vi flytter. Da står også projektor på listen. Pr i dag har vi ikke plass, så jeg misunner deg, og alle andre, som har projektor,

Spennende at du nevner at Denon og Vincent spiller godt sammen. Vurderer selv egen effektforsterker (evt monoblokker) til å hjelpe min AVR-2805.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.11.2005 18.12.36 #7 av 396
Postet av: Atle Torp
Trondheim er ikke langt unna ;) Så bare noter det bak øret,
og send meg en PM hvis du skal nedover, og har litt tid til overs.

Hvordan høyttalere har du? Jmlaben blir litt spiss med denne comboen, men det skal jeg klare å tvike bort.
Sitter nå med 4 kvadrat med glass rett bak lytteposisjon,
og det er uheldig.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.11.2005 18.25.48 #8 av 396
Postet av: larax
Hei akto.
Dette ser kjempespennende ut.
Jm labb blir nok gromt i det rommet.
Vincent er jo også gromme saker.
Spennende med barco og bakprojeksjon.
Holder du til i oslo området, hadde det vært gøy med en tur innom
når du er klar.






http://min.hjemmekino.no/larax/
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.11.2005 18.34.04 #9 av 396
Postet av: Typhoon7
Selv har jeg System Audio med SA10 i front.

Er meget godt fornøyd med kombinasjonen Denon og SA, men er selvfølgelig ute etter å se om jeg kan finne ennå bedre komboer til å matche SA'ene med.

Dette trenger jeg strengt talt ikke å ødelegge din tråd med å spekulere i, men det er alltid spennende å høre andres meneinger om ulike komboer. :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.11.2005 18.42.36 #10 av 396
Postet av: Atle Torp
Bryr meg null og nix om hva som blir diskutert i min tråd ;)

Jeg tror Denon og SA er en god combo, for jeg synes også SA heller litt mot det lyse, og jeg tror det ville spilt godt med litt rør i signalveien der.

Ellers tror jeg de trenger noe med mye effekt. Hva med noe brukt Meridian? De går jo for en relativt billig penge brukt...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.11.2005 18.58.26 #11 av 396
Postet av: Typhoon7
Rør er helt klart noe jeg kunne tenkt å prøve.

Har aldri vært noen stor fan av å kjøpe brukt, selv om det er mye bra å finne til kurrante priser.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.11.2005 20.07.11 #12 av 396
Postet av: Flageborg
Dette ser bare helt "konge" ut. Gleder meg til en liten visitt med KJEMPE-DEMO!

Det blir spennende å høre hvordan det blir med dedikerte effekttrinn på fronthøytalerne. Kjører du ampliwiring? En forsterker for høyre/venstre bass og den andre forsterkeren for høyre/venstre mellomtone/diskant?

Creme de la creme'ers oppsett :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.11.2005 20.27.25 #13 av 396
Postet av: Rune
Dette kommer til å bli fantastisk bra!. Gleder meg til å se resultatet. Bakprojeksjon 3 rørs er noe jeg ikke har sett tidligere.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.11.2005 20.54.30 #14 av 396
Postet av: Snickers-is
Dette ser fett ut Akto. Kult med bakprojeksjon når du plutselig ser konturene av en stålampe kjerringa har ryddet bort på lerrettet ;)
MVH
Jørn Rune Kviserud

Mine mer eller mindre bransjerelaterte engasjemenenter:
Midgard Audio
Creative HiFi
CNC Xpress
AV expo
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.11.2005 20.58.00 #15 av 396
Postet av: Berit
Hei :D

Da er din nesten ferdige dedikerte hjemmekino lagt inn på:

http://min.hjemmekino.no/akto/
Hjemmekino.no - På nett siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar