Atles hjemmekino
Jeg tenkte jeg skulle begynne med litt bakgrunnsinformasjon om meg selv. Ut over de bildene som ligger i tråden nå vil jeg bruke denne tråden som en blogg for min egen del i tiden fremover.
Min interesse for musikk startet tidlig. Som 12-åring leverte jeg reklame for FK (forbrukerkontakt), en jobb jeg var for ung til, men som jeg klarte å fikse via noen omveier. Jeg sparte lenge for å kunne kjøpe mitt første musikkanlegg, med CD-spiller og vinylsnurrer og hele pakka. Dette var et AIWA-anlegg med Altec Lansing-høyttalere. Min første CD var Gary Moores ”Still Got The Blues”, mens jeg hadde flere kofferter med kassetter. For en tid!
Etter årevis som fattig student på grunnskole og tre år på elektrolinja, så fikk jeg fagbrev som energimontør i Bærum Elverk. På den tiden gikk det an å leve av lærlinglønna, og i 1995 reiste jeg innom Hi-Fi Huset i Bærum sammen med en kollega som skulle handle seg nye høyttalere. Selv om jeg var meget musikkinteressert var jeg ikke så opptatt av det man spilte av musikken på, og det var ikke bare jeg som var sjokkert når jeg kom hjem med det som for min del betonet seg som et EKSTREMT dyrt anlegg. Vi snakket om en kostnad på 18.000,-, behørig finansiert via Cresco. Anlegget den gang besto av en komplett pakke fra Focal Chorus. Dette ble drevet av en Sony DBR830 og en Pioneer DV626. TV-en var en 29” CRT fra Sony.
Så gikk tiden, og vi kjøpte oss eget hus. Og det var her planene om en egen hjemmekino tok form. Filminteressen steg i takt med bunken av filmer, og det var særlig lyden i disse filmene som tiltalte meg på en slik måte at interessen vokste.
I mens jeg bygde meg en hjemmekino testet jeg en del utstyr. Jeg syntes det til tider var forbausende lett å høre forskjell på forskjellige ting, og at to identiske anlegg kunne spille totalt forskjellig fra rom til rom. Jeg ble ved en tilfeldighet kjent med en herremann ved navn Flageborg, og via internettforumer traff jeg også andre med samme interesse. Jeg lærte mye av disse folka, og jeg fant hele denne lydinteressen så fascinerende at jeg kan vel si jeg ble 100 % hekta. Ikke minst var miljøet rundt HiFi og hjemmekino enormt, og folka var utelukkende flotte mennesker. Vi reiste rundt på messer, og jeg begynte å ta opp igjen min gamle hobby fotografering. Dermed var det gjort.
Når min egen hjemmekino var ferdig var jeg naturlig nok SVÆRT stolt av hva jeg hadde fått til. Faktisk hadde jeg ikke trodd det skulle bli så bra, og lydmessig følte jeg selv at jeg hadde skutt blink. Dermed sendte jeg en e-post til det eneste bladet jeg gadd å abonnere på. Den gang het det DVD & Hjemmekino. De var interessert i å lage en Hjemme Hos-artikkel i min hjemmekino! Jeg svevde på skyene hvert sekund frem til journalisten kom noen uker senere. Dessverre er rommet mitt et fototeknisk mareritt. Den stakkars fotojournalisten hadde knapt med tid, og jeg tilbød han derfor å ta med seg en CD med bilder som jeg selv hadde brukt dagevis på å ta. Han aksepterte det, og mine bilder kom på trykk.
Senere ble det lagt ut en annonse hvor det samme bladet søkte etter skribenter. Jeg tenkte at dette kunne jeg jo tenke meg, for selv om min skribenterfaring var svært knapp har jeg alltid vært målrettet og vrang. Om det var fordi jeg maste, eller fordi de så et skjult potensial i meg, at jeg fikk jobben vet jeg ikke, men jeg ble ansatt som freelancer sammen med Rune Åsenden, aka ”Anfield” her inne. Dermed levde vi herrens glade dager, noe som gikk ut over min andre heltidsstilling som serviceteknikker i et Oslo-basert kompressorfirma. Etter hvert åpnet det seg andre muligheter, og en skrekkens dag for et par år siden sa jeg opp min godt betalte jobb for å skrive og fotografere på heltid.
Pr. i dag er jeg redaksjonsmedlem i magasinet Hjemmekino, og ut over det jobber jeg som fotograf.
På den private siden er jeg svak for dynamikk, bass, og heavy metal …
Dette var i grove trekk min lille historie. Under følger det en bildekavalkade over noe av mitt private utstyr jeg har hatt fra interessen for god lyd startet. Jeg har beholdt musikkinteressen, og kan fortsatt kose meg med musikk som ikke er betegnet som ren HiFi.
Jeg har dessverre svært få bilder fra Chorus-tiden. Leserne får bære over med meg.
Et av mine første anlegg. Focal Cobalt
Store esker gjør noe med en ung mann, særlig når de inneholder elektronikk
Som nevnt; store esker gjør noe med en ung mann. Bildet er 20kg gammelt
Enda større esker. Focal Electra
Mer kraft må til for å drive store høyttalere
Planene om en kino i kjelleren skisseres
Utstyr kjøpes inn. Her en Barco CRT ved siden av en 50kg tung bikkje og en standard DLP
Ny sofa fra Ekornes
Nye stoler fra samme leverandør. Serien heter forresten Ekornes Pegasus Stressless
Det nye rommet tar form
Kinoen er endelig ferdig!
Min tredje projektor.
DIY-kabler i mitt nye rom
Kabelgjennomføringene til teknisk rom
Mine første effektforsterkere. Vincent.
Cobalt surroundhøyttalere. Disse har jeg enda
Sofaen i sitt rette element
Stemningsbilde på bakprojeksjonsplata fra Stewart
Min andre projektor. Epson.
Effektforsterkere som har gitt meg timesvis med gåsehud på Martin Logan. Nakamichi PA7EII Stasis
SVS PB12-Ultra/2. Mitt første brutale møte med SVS.
SVS PB13-Ultra. To stykker av disse fyller kinoen med bass. De får lov å utfolde seg under 60Hz.
Og med seriøse subwoofere må man kalibrere. Det er slik det som oftest ser ut i kinoen
Mitt første møte med EKTE high-end. Martin Logan Vantage. Jeg har faktisk sippet foran disse - av ren lykke
Panelene er like transparente som lyden
Tilhørende senter
Etter å ha tatt bilder av min favoritt Kari Bremnes fikk jeg noen signerte skiver i posten.
Og Sissel har helt rett - Husk å lytte (og drikke godt brennevin!)
Nå snakker vi alvor! Avantgarde = dynamikk
En forsterker som har rørt meg hardt og brutalt. Dette er den eneste 300B-forsterkeren jeg noensinne ville vurdert. Ayon 300B
En annen forsterker som har satt dype spor. Audiopax Stereo 88. 2 x 15W til den nette sum av 65.000,- bør spille bra. Og det gjør den ...
Yamaha DSP-Z11 kommer til å bli gammel her.
DVD er dødt for min del. Nå er det HD som gjelder
Bilspill er grisemoro, særlig når det gjøres slik
Selvfølgelig spiller jeg gitar! Hva tar du meg for?
De skal tidlig krøkes. Helene lærer om livets realiteter.