Logo

”C8” – Norges minste(?) familiekino.

Skriv et svar
02.02.2009 13.35.43 #151 av 191
Postet av: roffe
"Torja" skrev:Tør jeg be deg vurdere Denon alikavel, på tross av så kalt slapp lyd, kansje den imponerer alikavel? Hvis du skal senere skal bruke effekt forsterkere tror jeg nesten ikke du kommer uttenom...

Ingen er ute av dansen ennå. Denon er med på lik linje med andre. Men etter hva jeg skjønner av testene og folk som har eid den og byttet til Yamaha, så oppleves Yamaha som mer levende også når man har separate effekttrinn. Noe av slappheten testerne har identifisert må da komme fra pre- eller prosesseringsdelen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.02.2009 18.27.28 #152 av 191
Postet av: kenti
Dette ser jo helt fantastisk bra ut, roffe. Det er virkelig et imponerende stykke arbeid du har gjort i rommet. Det at du skal ha to rader er jo heller ikke mindre imponerende :)
Med vennlig hilsen
Kent-Erik Tøllefsen
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.02.2009 21.39.47 #153 av 191
Postet av: roffe
"kenti" skrev:Dette ser jo helt fantastisk bra ut, roffe. Det er virkelig et imponerende stykke arbeid du har gjort i rommet. Det at du skal ha to rader er jo heller ikke mindre imponerende :)

Takk. :-)

Det er helt uaktuelt for meg å ha en hjemmekino hvis ikke hele familien på fire kunne se film sammen der.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.02.2009 22.49.28 #154 av 191
Postet av: roffe
Rommet ser jo ikke så bra ut bakover som framover, men det er den veien jeg må fotografere for å få med fronten på plattformen som består av tre deler, en på ca 120 cm i midten og en på omtrent 65cm på hver side.

Bilde fra høyre:



Bilde fra venstre:



Ellers har jeg også montert inn innfellingshøyttalerne. Her er venstre surround.



Og her er venstre, bakre surround.



En positiv overraskelse var det at frontene på plattformen fjernet en nesten klirrende lyd som var der når jeg klappet i hendene tidligere. Kanskje noen lokale ressonnanser under plattformen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.02.2009 18.27.55 #155 av 191
Postet av: Msport
Har du noen formening om hvordan det fungerer med bakhøytalerene montert i taket (eller et nedbygg slik du har gjort)? Lurer litt på dette her med tanke på hva jeg selv skal gjøre med tiden - planer om å gå fra 5.1 til 7.1 og da må taket på en eller annen måte tas i bruk. Ikke at det har noe med din tråd å gjøre, men sikler litt på Focal Dôme.
Pioneer PDP-5080XA # Onkyo TX-SR875 # Emotiva XPA-5
Panasonic DMP-BD60 # Logitech Squeezebox Duet # Project Debut III
B&W DM683 # B&W HTM61 # Focal Dôme x 4 # SVS! PB12-Plus
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.02.2009 19.44.52 #156 av 191
Postet av: roffe
"Msport" skrev:Har du noen formening om hvordan det fungerer med bakhøytalerene montert i taket (eller et nedbygg slik du har gjort)? Lurer litt på dette her med tanke på hva jeg selv skal gjøre med tiden - planer om å gå fra 5.1 til 7.1 og da må taket på en eller annen måte tas i bruk. Ikke at det har noe med din tråd å gjøre, men sikler litt på Focal Dôme.

Jeg har rett og slett gamblet litt i forhold til å bruke innfellingshøyttalere på denne måten. Jeg har ingen tidligere erfaring med innfellingshøyttalere.

Men jeg har lang erfaring med å ha små surroundhøyttalere montert høyt opp på veggen (nesten oppunder taket), og har også testet en rekke surroundsett der surroundhøyttalerne har vært vanlige, relativt små stativhøyttalere. Min erfaring er at løsningen med høyttalere høyt montert ikke viker tilbake for lavere monterte høyttalere. Av negative erfaringer med surroundhøyttalere er det mest åpenbare for meg surroundhøyttalere som er montert for nær lytteren. Da blir høyttalernes plassering veldig dominerende i lydbildet, og man får ikke "foldet ut" lydbildet mellom høyttalerne. Spesielt i et lite rom er det nesten umulig å plassere surroundhøyttalerne i lyttehøyde uten at det blir for nært, og da er plassering oppe under taket eneste logiske mulighet.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.02.2009 20.45.21 #157 av 191
Postet av: Msport
Takk for et meget oppklarende op betryggende svar Roffe. Ser ut som at mine planer fortsatt holder vann og nok blir realitet. Dette er nemlig noe jeg har tenkt mye på :roll:

Hva har du tenkt på å benytte av projektor og annet utstyr? Har du det meste klart (skjønte at høytalere var et DIY prosjekt - neste på lista) eller blir det lang handleliste?
Pioneer PDP-5080XA # Onkyo TX-SR875 # Emotiva XPA-5
Panasonic DMP-BD60 # Logitech Squeezebox Duet # Project Debut III
B&W DM683 # B&W HTM61 # Focal Dôme x 4 # SVS! PB12-Plus
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.02.2009 22.57.58 #158 av 191
Postet av: roffe
"Msport" skrev:Takk for et meget oppklarende op betryggende svar Roffe. Ser ut som at mine planer fortsatt holder vann og nok blir realitet. Dette er nemlig noe jeg har tenkt mye på :roll:

Hva har du tenkt på å benytte av projektor og annet utstyr? Har du det meste klart (skjønte at høytalere var et DIY prosjekt - neste på lista) eller blir det lang handleliste?

Mye vil bli avslørt ettersom statuspostingene mine skrider frem de nærmeste dagene. ;-)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.02.2009 23.14.42 #159 av 191
Postet av: roffe
Jeg har av flere grunner bestemt meg for å ha hyllehøyttalere i front, og slike krever jo en hylle. Jeg har forsøkt å lage disse slik at diskanten havner omtrent midt på lerretet, altså betydelig høyere enn tradisjonell høyttalerplassering for stereo. Her er noen bilder fra prosessen med disse hyllene.

Mangler man skruer av riktig dimensjon med sort hode så lager man noen:



Hyllene er kledd med scenemolton på undersiden og opp langs kantene. På toppen limes et litt tykkere stoff med en litt elastisk effekt som Biltema kaller høyttalerteppe. Dette kjennes nesten litt gummiert ut, og gir nok friksjon til at høyttalerne ikke flytter på seg. Skruene på bildet over brukes til å feste vinkeljernene til hyllen.



Hyllene oppe, sett rett forfra. Høyttalerne er høyst midlertidige, mine trofaste Dali 2A som jeg kjøpte da jeg var i militæret, men som nå stort sett er ”bodvare”.



Fra en litt annen vinkel.

Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.02.2009 07.54.32 #160 av 191
Postet av: Rune
FLott. Du får jo 2 SVS tuber under der :-)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.02.2009 10.57.44 #161 av 191
Postet av: roffe
"Rune" skrev:FLott. Du får jo 2 SVS tuber under der :-)

Vel, DET var ikke planen, men litt av tanken er å få plass til moderathøye gulvstående høyttalere dersom jeg har behov for dette i forbindelse med testing eller annet. Mener jeg har rundt 105cm klaring under hyllene.
Uansett er det kjekt å ha fleksibilitet på gulvet i front, så hyller istedenfor stativer er et bevisst valg i så måte.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.02.2009 22.32.23 #162 av 191
Postet av: roffe
En av tingene som ofte gjør en hjemmekino bedre og morsommere enn en offentlig kino er at man faktisk kan få til et trykk i basseffekter som er vanskelig i en enorm kinosal. Jeg har bygget høyttalere selv tidligere, og subwoofere er faktisk ikke SÅ vanskelig å lage. Så her er noen bilder som viser byggingen av et par subwooferkasser.

Men først et bilde av arbeidsplassen. Det meste dekkes av et fint støv når man freser i MDF, så dette er ikke noe man gjør i stua, akkurat.



Resultat av første runde med fresen. Jeg har ikke fått pusset kantene ennå her.



Resultat etter andre runde med fresen. Her har det blitt plass til noen bassrefleksporter også.



Nærbilde av freste elementhull og terminalen som skal være bak på kassene. Kassene skal altså ikke ha innebygget forsterker.



Den stygge baksiden. Slik ser innfestingen av rørene ut, de er limt, fuget og skrudd fast. Burde holde.



Har pusset ned kantene og frest hull til terminalene.



Her er kassene satt til liming av frontene. Kassene er ganske tunge, så det limes front mot front med den øverste kassa som press. Det blir derfor ingen skruehull i front av kassene. Frontene er også festet med treplugger, så det vil ikke forskyve seg mens limet herder.



Mens jeg ventet på limingen fant jeg ut at jeg hadde glemt å kable signalkabel til subwooferne. Her kommer den ned gjennom det som en gang skal bli utstyrsskapet.



Kjekt med kabelkanaler som kan åpnes. Her fortsetter subwoofersignalkabelen til front over lerretet.



Så går kabelen ned langs veggen bak lerretet og tres ut gjennomføringshullet i front (her skjult bak møbelet). Plugger loddes på til slutt.



Beklager belysningen i fotografiene. Glemte å finne fram stativet og har brukt blitz.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.02.2009 06.28.10 #163 av 191
Postet av: Torja
Å kunne åpne kabelgatene på nytt er kjekt, ja. Altid minst en ting som blir glemt alikavel. Ser veldig fint ut dette...
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.02.2009 07.03.29 #164 av 191
Postet av: roffe
"Torja" skrev:Å kunne åpne kabelgatene på nytt er kjekt, ja. Altid minst en ting som blir glemt alikavel. Ser veldig fint ut dette...

Takk. Kinoen er laget slik at man kan strekke om på det meste av kabler ved behov.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.02.2009 20.28.06 #165 av 191
Postet av: roffe
Selv om kjellervinduet i et 50 år gammelt hus ikke fyller dagens standard til rømningsvei, så er det kjekt å kunne åpne det skikkelig. Derfor ville jeg ikke at projektoren skulle henge i veien for vinduet. Den blå teipbiten viser hvor kanten på vinduet kommer når det åpnes.



Her er projektoren min akkurat kommet ut av esken sin. Det er en Epson EH-TW5000, om noen skulle lure.



Blitzbilder er som regel ikke så lekre, men akkurat her ser man ganske godt at finishen ligner litt på metallic lakk.



Jeg hadde først tenkt å lage et eget takoppheng, men så kom jeg over dette fra Chief som er meget enkelt å justere og som bygger kun 7.5cm ned fra taket. Da var valget ganske enkelt.



Dette bildet er tatt på frihånd av DOA-testen (den var IKKE DOA) i stua. Bildet er ikke representativt, siden dette er vist på kremhvit strukturtapet.



Epson EH-TW5000 montert i taket. Legg merke til at takfestet er skrudd solid i spikerslaget til takbordene. Dette sitter absolutt godt nok, om noen skulle være i tvil.

Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar