Logo

”C8” – Norges minste(?) familiekino.

Skriv et svar
05.02.2009 20.49.29 #166 av 191
Postet av: Torja
Nydelig prosjektor, rett og slett berre lekker... :wink:
Nå stikker det nesten litt misunnelse her. Hvordan er den på støy i det lille rommet, hvis du har fått prøvd noe særlig der? Gi tilbakemelding når du har prøvd den mot lerretet også.

Dette blir jo veldig bra, jo.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.02.2009 20.51.42 #167 av 191
Postet av: roffe
"Torja" skrev:Nydelig prosjektor, rett og slett berre lekker... :wink:
Nå stikker det nesten litt misunnelse her. Hvordan er den på støy i det lille rommet, hvis du har fått prøvd noe særlig der? Gi tilbakemelding når du har prøvd den mot lerretet også.

Dette blir jo veldig bra, jo.

På grunn av lite lerret og god lydkontroll vil den alltid bli kjørt med lampen i eco-mode (low brightness), og da er støyutslippet kun 22dB. Det kan jeg leve med. :-)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.02.2009 21.43.57 #168 av 191
Postet av: Rune
Nå er jeg også veldig misunnelig på projektor. Gleder meg til Projektor 2009 hvor jeg endelig kan få sette denne lekkerbiskenen selv. Hva er førsteinntrykket?

Har du fått sett noe film?
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.02.2009 07.48.29 #169 av 191
Postet av: roffe
"Rune" skrev:Nå er jeg også veldig misunnelig på projektor. Gleder meg til Projektor 2009 hvor jeg endelig kan få sette denne lekkerbiskenen selv. Hva er førsteinntrykket?

Har du fått sett noe film?

Har jo sjekket litt, men det er såpass mange innstillinger at jeg ikke kan si at ting er optimalisert.

Førsteinntrykket er at den egentlig er litt for lyssterk for et såpass lite lerret, selv i low lamp modus. Det blir rett og slett fortsatt tendens til grått istedenfor svart i bilder med relativt store flater med svart. I bilder med omtrent 50/50-fordeling av lyst og mørkt er imidlertid historien en annen, og kontrasten og dynamikkfølelsen er i slike bilder veldig flotte. Det er imidlertid ikke verre enn at jeg kan leve med dette og kommer til å glemme det når jeg er i filmmodus istedenfor bildeanalysemodus.

Jeg synes ut fra det jeg selv kan se at Natural-innstillingen faktisk ikke er så gal når det gjelder fargegjengivelse. Det lille jeg har justert med DVE ga meg ihvertfall ikke mye å justere inn fra slik det skal være. Men så er ikke jeg en måleprobe heller.

Den "vandrende fokus"-problematikken som er rapportert ser jeg også. Det kan virke som om fokus endrer seg en tanke mellom kald og varm projektor. Likevel er det ikke enormt den vandrer, så ved vanlig filmvisning kan det faktisk være vanskelig å legge merke til at den er ute av fokus.

Støyen er heldigvis ikke plagsom i low mode på lampen. I high brightness mode støyer den for mye etter min smak. Det er også litt knatring i autoirisen, men heller ikke den er spesielt plagsom, men den kan høres i stille filmpartier.

Alt i alt er jeg godt fornøyd. Kommer sikkert til å skrive mer om mine inntrykk av denne når jeg begynner å bli trygg på at jeg har hentet det beste ut av den.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.02.2009 08.51.52 #170 av 191
Postet av: Nitro
Tror en kalibrering kan trylle frem det siste detaljene på denne, har bare sett pre prod utgaven av denne men den ble en helt annen projektor etter kalibrering. Vurderer denne selv, men da jeg har projektoren i et overskap som er 40cm dypt er jeg redd den blir for dyp, vet du sån ca hvor mye denne bygger i dybden med kabler i?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.02.2009 09.05.11 #171 av 191
Postet av: roffe
"Nitro" skrev:Tror en kalibrering kan trylle frem det siste detaljene på denne, har bare sett pre prod utgaven av denne men den ble en helt annen projektor etter kalibrering. Vurderer denne selv, men da jeg har projektoren i et overskap som er 40cm dypt er jeg redd den blir for dyp, vet du sån ca hvor mye denne bygger i dybden med kabler i?

Farger og detaljer er jeg fornøyd med. Det er bare at autoirisen åpenbart ikke kan trylle i spesielle bilder der native-kontrasten blir åpenbar.

Kommer jo an på kablene. Men selve projektoren er jo 39cm lang inkl linsa, og plugger og stive kabler bygger fort 7-8 cm bakover i tillegg. Et alternativ kan selvfølgelig være kabler med vinklede plugger, men fortsatt blir det sikkert rundt 3 cm bakover for pluggen. Ville vel også vurdere dette i forhold til kjøling. Den henter også inn friskluft bakfra, så her bør det ikke være for tett, da vil den nok slite med kjølingen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.02.2009 09.20.21 #172 av 191
Postet av: Nitro
Ja med kjøleluft inn bak blir det fort mer problem ja, kan altis montere den under skapet men forsatt vil jeg ha den inntil veggen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.02.2009 21.15.24 #173 av 191
Postet av: roffe
Etter at frontene var limt på subbene ble kantene pusset ned, og kassen grunnet. Etter det så det slik ut.



Inn med internkabling og elementer, og vips hadde jeg denne situasjonen. Disse sklir nærmest perfekt inn under plattformen med en liten klaring i de to plassene i midten.



Til høyre i bildet er det plass for subwooferforsterkeren som er satt løst i en provisorisk ramme. Grunnen er at dette er en forsterker jeg bare har på lån. Signalkabel og strømkabel er lagt klart.



Når alt er innunder og koblet var det klart for å sette på frontene igjen. Her er også møblene endelig på plass. Av en eller annen grunn ser det ut som det er rødtoner i sofaen. Det er ikke synlig med det blotte øyet, for å si det slik.



Her har jeg fått inn reservesenteren, en Patos Basic C210 som skal gjøre en midlertidig jobb sammen med Daliene til jeg får delene til DIY-høyttalerne jeg har planer om.

Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.02.2009 22.04.50 #174 av 191
Postet av: roffe
De fleste har kanskje fått med seg at jeg brukte flere år før jeg bestemte meg for å begynne den fysiske byggingen av egen hjemmekino. Når jeg først startet opp, så fant jeg ut at jeg ikke ville begynne å poste bilder før byggingen var kommet godt i gang, et slags ”point of no return”. Derfor begynte jeg i det stille mens jeg tok bilder. Først nesten en måned ut i prosjektet begynte jeg å poste fremdriften på Internett.

Som Ingrid Espelid Hovig i fjernsynskjøkkenet på NRK sa med et lurt smil: ”Nå har vi juksa litt”, og så dro hun fram en ferdigstekt pai med persilledusk to minutter etter at hun hadde satt den i ovnen.

Det jeg fant ut etter hvert var at det var greit å ha en buffer av bilder. Det gjorde at jeg kunne poste med litt jevnere hastighet enn den faktiske fremdriften og dermed ville det også være morsommere å følge tråden.

Faktisk var jeg ferdig med hjemmekinoen allerede lørdag 31. januar, altså for en uke siden. Nå er jeg à jour med bildene, og med unntak av at dette bildet nedenfor også er juks (satt sammen av to bilder), så er det slik det har sett ut den siste uka (fikk senteren litt etter at bildene ble tatt). Det betyr at jeg allerede har fått litt erfaring med hvordan ting oppfører seg her.

Beklager jukset, men håper tråden har vært interessant å følge. Dette er C8 versjon 1.



Men det er ikke slutten. Nå begynner de tingene jeg ikke har rukket. Det betyr blant annet ventilasjon, DIY-høyttalere i front og den store jobben med å pusse opp gangarealet utenfor som vil kulminere med en fullstendig omkabling av kinoen til utstyrsskapet i veggen til venstre. Det skal også velges en ny receiver. Etter det har jeg foreløpig ikke lagt noen planer.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.02.2009 13.55.33 #175 av 191
Postet av: Msport
Synes det har vært veldig gøy og følge med. Spesielt med tanke på størrelsen - se hva en gjennomtenkt løsning på relativt lite areal kan bring av løsninger og resultat.

Og resultatet ser meget bra ut!
Pioneer PDP-5080XA # Onkyo TX-SR875 # Emotiva XPA-5
Panasonic DMP-BD60 # Logitech Squeezebox Duet # Project Debut III
B&W DM683 # B&W HTM61 # Focal Dôme x 4 # SVS! PB12-Plus
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.02.2009 20.43.32 #176 av 191
Postet av: roffe
"Msport" skrev:Synes det har vært veldig gøy og følge med. Spesielt med tanke på størrelsen - se hva en gjennomtenkt løsning på relativt lite areal kan bring av løsninger og resultat.

Og resultatet ser meget bra ut!

Takk skal du ha. :-)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.02.2009 18.31.45 #177 av 191
Postet av: roffe
Jeg er som dere skjønner nå à jour med fremdrift og bilder. Det blir ikke flere fremdriftsjuks i prosjektet nå. For jeg er jo ikke ferdig. Hele frontrekka av høyttalere er en provisorisk løsning, jeg trenger elektronisk romkorreksjon og fortsatt er det ikke satt inn noe ventilasjon.

Derfor har jeg begynt å røre litt på meg igjen. Her ser dere materialene til de prosjektene som er rett rundt hjørnet.



Jeg har ikke kappet alt dette i dag. Faktisk er noen av disse materialene skåret til for flere år siden(!). Så det jeg har gjort i dag er de fire øverste platene, samt kappet de to lektene som ligger på siden til riktig bredde på langs. De 19mm MDF-platene skal bli et par lukkede subwoofere i front for å få ”rett-i-fleisen”-punch i bassen.

Lektene er til avtrekksvifteløsningen, og her skal jeg også ha noen tynnere MDF-plater. Hadde noen 3mm tykke plater liggende som jeg hadde tenkt å bruke til maskering som det ikke ble noe av (foreløpig). De ble litt lite stive, så under stabelen over ligger det noen 3mm MDF-plater som jeg limer sammen til 6mm (sponplaten er bare for å fordele trykket jevnt, og skal ikke brukes til noe spesielt). Her kan disse skimtes under sponplaten.



Så det som er planen videre er altså subber i front og en avtrekksvifteløsning. Stay tuned. :wink:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.02.2009 20.54.33 #178 av 191
Postet av: Msport
Har du dannet deg noe inntrykk rundt plasseringen av bakhøttalerene? Var det vellykket?
Pioneer PDP-5080XA # Onkyo TX-SR875 # Emotiva XPA-5
Panasonic DMP-BD60 # Logitech Squeezebox Duet # Project Debut III
B&W DM683 # B&W HTM61 # Focal Dôme x 4 # SVS! PB12-Plus
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.02.2009 21.07.00 #179 av 191
Postet av: roffe
"Msport" skrev:Har du dannet deg noe inntrykk rundt plasseringen av bakhøttalerene? Var det vellykket?

Jeg har ikke tenkt så nøye over det, men jeg har da fått opplevelsen av surround, og så lenge jeg ikke har hørt noe negativt, så regner jeg det som vellykket. En kamerat som var innom på en 20 minutters demo syntes det fungerte bra, sa han.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.02.2009 22.00.35 #180 av 191
Postet av: roffe
I hele går var jeg sykepleier i heimen og fikk ikke gjort noe i mer med hjemmekinoen. I dag har jeg vært alene med barna, men har fått gjort littegrann etter barnas sengetid.

Jeg har rett og slett fått satt en av subboksene til liming. Siden jeg kun bakfra tillater synlige skruer, så har jeg brukt treplugger for å holde ting i posisjon og tvinger til å holde boksen sammen til limet herder. Hadde kun tvinger nok til en boks, så dette vil også ta litt tid, med to bokser på gang. Fronten limes på separat etter hvert.



Så det går framover, selv om det ikke går lynfort. For at limherdingen ikke skal ta flere dager har jeg forresten flyttet boksen inn fra garasjen til til et sted der det er en tanke varmere.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar