Atle Torp
Skribent i magasinet Hjemmekino
E-post
Nettside
Det er på "å gjøre"-listen
Problemet er at denne Stewart-plata er i 4:3-format. Nå er det 100 % sort når jeg ser film, så det sjenerer ikke noe. Men jeg er redd for å skjære i plata i tilfelle den skulle sprekke. Det er for dyrt å kjøpe tilsvarende bakprojeksjonsplate (denne har en veiledende pris på 50k), så jeg driver å tenker for harde livet hva jeg skal foreta meg.
Jeg har prøvd å få tak i et billigere bakprojeksjonslerret i 16:9 for å sammenligne, men det er få som lager slike. Forslag mottas med takk!
Med vennlig hilsen
Atle Kildahl Torp
Fotograf / Skribent i magasinet Hjemmekino
eksu
Ekspert
E-post
Fine bilder og morsomt å se utviklingen du har hatt.
Epson | Panasonic | Denon | Emotiva | SVS
SuperB
Aktiv
E-post
Du tar utrolig flotte bilder! Et virkelig drømmeanlegg du har... Litt misunnelig, ja
edit: ...og veldig god cognac. Sissel som har spandert?
Anfield
Lidenskapelig lyd- og bildeentusiast
E-post
Nettside
Hva med frontprojeksjon, Atle? Helt skrinlagt? 2,35:1 er en "højdare" på film, det å slippe de "smågrå" stripene over og under bildet gir en enorm økning i filmopplevelsen.
Er på nytt på jakt etter HIFI-gleden.....
Atle Torp
E-post
Nettside
I det rommet jeg har her er dette en plan som raskt ble skrinlagt. 205 under taket blir for lavt, men jeg skal allikevel ta det opp til ny vurdering. Når det er sagt er det ingen smågrå striper her. Det er dønn sort, og med den projektoren jeg bruker så ser man ikke disse stripene - merkelig nok ...
Med vennlig hilsen
Atle Kildahl Torp
Atle Torp
E-post
Nettside
"SuperB" skrev:Du tar utrolig flotte bilder! Et virkelig drømmeanlegg du har... Litt misunnelig, ja
edit: ...og veldig god cognac. Sissel som har spandert?
Takk
Anlegget skal bli bedre. Nå er jo Avantgarde Duo solgt, og de nye høyttalerne kommer om ikke så lenge.
Cognacen har jeg kjøpt selv
Med vennlig hilsen
Atle Kildahl Torp
Anfield
E-post
Nettside
"Atle Torp" skrev:I det rommet jeg har her er dette en plan som raskt ble skrinlagt. 205 under taket blir for lavt, men jeg skal allikevel ta det opp til ny vurdering. Når det er sagt er det ingen smågrå striper her. Det er dønn sort, og med den projektoren jeg bruker så ser man ikke disse stripene - merkelig nok ...
Ja ja, selv har jeg jo kun 210 under taket, så frontprojeksjon er jo teknisk mulig. Men jeg skjønner deg jo utrolig godt når du kan bruke bakprojeksjon. Jeg ville gjort det samme. Bortsett fra at jeg jo ville valgt en 2,35:1 løsning, men et lerret fra en dyr og ikke navngitt produsent.....
Atle Torp
E-post
Nettside
Problemet mitt er jo bredden på rommet, og at frontveggen sin beskaffenhet gjør at jeg ikke kan sentrere lerretet. Dermed får jeg ikke plass til så stort lerret.
Med vennlig hilsen
Atle Kildahl Torp
roffe
E-post
Jeg planlegger i disse dager en bitteliten hjemmekino, og kommer ikke til å gå for 2.35:1, men faktisk for 1.85:1
Grunnen er også lav takhøyde, og jeg ønsker å ha senter både oppe og nede. Samtidig vil jeg med et slikt format slippe unna med noe mindre maskering oppe og nede enn om jeg gikk for 16:9-format. Ulempen er selvfølgelig at jeg for 16:9 må sidemaskere noe. Det vil gi meg 180 cm bredde i alle formater med bredde:høyde-forhold høyere enn 1.85:1, mens f.eks. 16:9 havner på 170cm, noe som var min opprinnelige plan, altså 170cm i 16:9. Ulempen med dette er at man da taper mye høyde når man faktisk skal ha 2.35:1 og etter min mening får litt for lite bilde. En annen ulempe er selvfølgelig at jeg må bygge et slikt lerret selv, men det er jo bare moro, om enn tidkrevende. Poenget mitt er vel at det går an å tenke litt utradisjonelt for utradisjonelle rom.
Atle Torp
E-post
Nettside
Da har jeg nettopp fått beskjed om at høyttalerne mine blir ferdigstilt nå, og de sendes neste uke. Gjett om jeg gleder meg!
Jeg gleder meg imidlertid ikke til å betale momsen
Med vennlig hilsen
Atle Kildahl Torp
Anfield
E-post
Nettside
Kan jeg skjønne... Heller ikke spesielt lett å få dem gjennom tollen som "gift"...
Rune
Nerd
E-post
Nettside
"Atle Torp" skrev:
Jeg gleder meg imidlertid ikke til å betale momsen
KAn den ikke passere som en BOK-hylle høyttaler? Bøker har jo ikke moms
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Atle Torp
E-post
Nettside
Vis meg den tiltenkte bokhyllen, så skal jeg ta det opp til vurdering
Med vennlig hilsen
Atle Kildahl Torp
Rune
Nerd
E-post
Nettside
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Atle Torp
E-post
Nettside
Ohhh
. Den var lekker! Fås den i sort og sølv tro?
Tipper tollerne er svært forståelsesfulle når jeg legger frem denne dokumentasjonen
Med vennlig hilsen
Atle Kildahl Torp