Du trenger ikke skjønne det, roffe....
Jeg kjøper selvfølgelig TV fordi jeg mener det vil være det beste i det rommet vi lager, med de behovene vi har.
Når det gjelder Loewe og bildekvalitet så har jeg nå fått såpass god erfaring med dem at jeg er ovherhodet ikke bekymret for at de skal bli bra både til film og TV, med eller uten lys på i rommet. Sortnivået på en Loewe (og andre meget gode LCD-TVer) er nå så bra at en ikke "trenger å ha plasma" for å få gode bildeopplevelser på film.
Dessuten, går en for en meget god 1080p-TV i dag, så er ikke denne aktuerutseilt i løpet av et år eller to (for det er det tidsperspektivet det er snakk om). Det neste formatet ligger enda endel år unna, så om det viser seg at det skulle gå fortere så får jeg heller ta det når den tid kommer....
Du kan si hva du vil, men vanlige 576-oppløste TV-sendinger er ikke sååå kjekt å se på når du snakker om et lerret 2,50 meter bredde. Bildet blir altfor stort og oppløsningen er altfor dårlig. Argumentet er at vi begge mener at det vil bli mer TV-titting i rommet enn ren film i 2,35:1-format. Dette fordi at jeg og kona ofte ønsker å se TV samme dag, men på forskjellig kanaler (eksempelvis tirsdager da hun skal se Greys Anatomy mens far ønsker å se fotball fra Champions League).
En siste ting: jeg har fått skikkelig sansen for å se film på 2,35:1-lerret. Den økte opplevde bildekvaliteten med å slippe de to grå stripene over og under lerretet er en befrielse. Men TV-titting på et 2,35:1-lerret vil jo da by på problemer andre veien, ofte med de grå stripene på høyre og venstre side, mens bildet går langt over rammen igjen. Da må det justeres og zoomes. Ikke spesielt brukervennlig for kona det.... Og brukervennlighet i oppsettet var jo en av hjørnestenene om du husker....
Siden jeg bare bor 3 minutters kjøring fra butikken, så har jeg allerede sett over 10 filmer der siden vi åpnet, så jeg vet at det fungerer i praksis å se godfilmene i referansekinoen vår....
Edit: Du endret litt på innlegget ditt mens jeg svarte....
Er på nytt på jakt etter HIFI-gleden.....