Logo

Anfields lytterom - Vi rykker tilbake til start...

Skriv et svar
20.11.2008 11.03.38 #61 av 200
Postet av: Anfield
Da er det vel på tide å avsløre noen tanker for menigheten igjen... :D

Det har blitt noen endriner med tanke på oppsettet etter hvert som jeg har tenkt gjennom hva jeg ønsker meg. Jeg har tidligere i denne tråden sagt at jeg nå ønsker å gå for et 2,35:1-lerret. Etter en grundig gjennomgang har jeg bestemt meg for å droppe projektor og lerret i denne omgang. Dette er mer og mer tenkt som et rekreasjonsområde, der far (og mor) kan trekke seg bort fra hverdagens kjas og mas, slappe av med god musikk i rolige og harmoniske omgivelser. Med egen butikk, to små barn på 8 mnd og 3 år, familieliv, aktiviteter m.m. trengs jaggu dette for å roe ned.

Så da blir det en TV-løsning i stedet. Det blir en Loewe-TV, mest sannsynlig den splitter nye Art. 42"/46", 1080p, 100 hz, slim design. Utrolig lekkert og brukervennlig TV!

Som den oppmerksomme leser sikkert har sett så har jo lerret alltid vært benyttet i mitt rom tidligere. Lerretet skjuler et vindu som går mot garasjen, og som ha blitt maskert for å hindre lys i å slippe inn. Dette ser jo ikke videre lekkert ut:



Så hva gjør en? Joda:


(beklager dårlig/uskarpt bilde)

TVen blir vegghengt, med et feste som bygger et lite stykke ut fra veggen. Gjennom forhenget, slik at TVen blir hengende godt foran. Anlegget blir så plassert på den gode, gamle IKEA Lack-benken som er kommet til heder og verdighet igjen.

Når det gjelder komponenter til HIFI-biten så står det nå igjen et par, tre høyttalere og ditto elektronikkvarianter. Hva det ender opp med vil kun den som fortsetter å følge med få vite.....
Er på nytt på jakt etter HIFI-gleden.....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.11.2008 11.18.53 #62 av 200
Postet av: roffe
Spennende. :-)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.11.2008 11.20.31 #63 av 200
Postet av: 900sl
Nice! Ser frem til å følge med her :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.11.2008 12.27.48 #64 av 200
Postet av: Anfield
Kan jo også klargjøre litt mer rundt tankene og valget av TV i stedet for projektor. Når barna blir større er det tanken å flytte TV'en opp i hovedstua. Nå i dag er det uaktuelt å gjøre det, da våre to smårollinger mer eller mindre okkuperer den plassen per i dag. Den gode, gamle Loewe Aventos 32" CRT-TVen gjør jobben veldig bra foreløpig og byr på solid motstand når ivrige barnefingre ønsker å penetrere panelet. Når møblene våre også bærer preg av å være del av et småbarnshjem, så blir oppgraderingen av stua satt på vent frem til barne blir store nok til å la det stå i fred.....
Er på nytt på jakt etter HIFI-gleden.....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.11.2008 13.28.23 #65 av 200
Postet av: roffe
Hmmmm....

Jeg skjønner ikke det der helt. Betyr dette at det er uaktuelt for deg å bruke en projektor til TV-titting? Kommer dere ikke til å se TV sammen med barna?
Den gamle TVen er sikkert perfekt så lenge barna er små, men kjøper ikke argumentet om at du kjøper en TV nå fordi du senere ønsker å flytte den opp i stua. Utviklingen går så fort på flatskjermer at det som er bra i dag er akterutseilt av rimelige modeller innen barna har vokst opp, og kjenner jeg deg rett så vil oppgraderingen av stua fra barnerom til familierom av en slik art at du også vil ønske å perfeksjonere litt når den tid kommer.

Min erfaring med flatskjermer med dagens teknologi er også at det er vanskelig å finne en TV som fungerer optimalt både i nattemørket og i en stue med vinduer og dagslys inn. Tror dette vil endre seg raskt nå når LED-bakgrunsbelysning og OLED modner skikkelig og etterhvert tar over for dagens LCD-TVer. Det er ikke sikkert at TVen du kjøper til sjokobunkeren vil fungere like godt oppe i stua.

Eneste grunnen jeg ser for å kjøpe TV i sjokobunkeren er at du faktisk har lyst til å ha en TV der nå. Hva som skjer om 3-5 år virker for meg irrelevant for det valget.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.11.2008 13.43.38 #66 av 200
Postet av: Anfield
Du trenger ikke skjønne det, roffe.... ;-)

Jeg kjøper selvfølgelig TV fordi jeg mener det vil være det beste i det rommet vi lager, med de behovene vi har.

Når det gjelder Loewe og bildekvalitet så har jeg nå fått såpass god erfaring med dem at jeg er ovherhodet ikke bekymret for at de skal bli bra både til film og TV, med eller uten lys på i rommet. Sortnivået på en Loewe (og andre meget gode LCD-TVer) er nå så bra at en ikke "trenger å ha plasma" for å få gode bildeopplevelser på film.

Dessuten, går en for en meget god 1080p-TV i dag, så er ikke denne aktuerutseilt i løpet av et år eller to (for det er det tidsperspektivet det er snakk om). Det neste formatet ligger enda endel år unna, så om det viser seg at det skulle gå fortere så får jeg heller ta det når den tid kommer....

Du kan si hva du vil, men vanlige 576-oppløste TV-sendinger er ikke sååå kjekt å se på når du snakker om et lerret 2,50 meter bredde. Bildet blir altfor stort og oppløsningen er altfor dårlig. Argumentet er at vi begge mener at det vil bli mer TV-titting i rommet enn ren film i 2,35:1-format. Dette fordi at jeg og kona ofte ønsker å se TV samme dag, men på forskjellig kanaler (eksempelvis tirsdager da hun skal se Greys Anatomy mens far ønsker å se fotball fra Champions League).

En siste ting: jeg har fått skikkelig sansen for å se film på 2,35:1-lerret. Den økte opplevde bildekvaliteten med å slippe de to grå stripene over og under lerretet er en befrielse. Men TV-titting på et 2,35:1-lerret vil jo da by på problemer andre veien, ofte med de grå stripene på høyre og venstre side, mens bildet går langt over rammen igjen. Da må det justeres og zoomes. Ikke spesielt brukervennlig for kona det.... Og brukervennlighet i oppsettet var jo en av hjørnestenene om du husker....

Siden jeg bare bor 3 minutters kjøring fra butikken, så har jeg allerede sett over 10 filmer der siden vi åpnet, så jeg vet at det fungerer i praksis å se godfilmene i referansekinoen vår.... :D

Edit: Du endret litt på innlegget ditt mens jeg svarte.... ;-)
Er på nytt på jakt etter HIFI-gleden.....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.11.2008 14.28.01 #67 av 200
Postet av: orso
Spennende dette. Selv hadde jeg nok heller valgt en plasma i 50" fra Panasonic/Pioneer. Spesielt med tanke på at den skal henges i et rom uten mye lys. Da ser jeg ikke helt poenget med å velge LCD. LCD har etter min mening kun fortrinn på dette området. Vel, kanskje også PC bruk hvis en tar det med. Svartnivået er jo bra på gode LCDer, men dybdeperspektivet mangler sammelignet med plasmaer. Selv om jeg ikke kan si det med 100% sikkerhet, virker det også som faregjengivelsen er mer korrekt på plasma.
Men dette er jo ditt valg. :wink: Skal man først ha LCD er jo Loewe et glimrende alternativ.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.11.2008 14.39.18 #68 av 200
Postet av: roffe
Var ikke ment som noen kritikk, altså. Det var ikke helt klart for meg om Loewe-TVen du snakket om var en LCD eller en plasma (sikkert et lite kunnskapshull hos meg). Er sortnivået på Loewe-TVen bra nok, så er det bra nok. Og siden det er en LCD-TV vil den sikkert fungere glimrende i stua etterhvert under mer belysning.
Skjønner valget bedre nå, og det er klart at med døgnkontinuerlig tilgang til butikkens hjemmekino vil du jo ikke få "stort lerret-abstinens" med det første. :-)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.11.2008 15.14.20 #69 av 200
Postet av: Anfield
"orso" skrev:Spennende dette. Selv hadde jeg nok heller valgt en plasma i 50" fra Panasonic/Pioneer. Spesielt med tanke på at den skal henges i et rom uten mye lys. Da ser jeg ikke helt poenget med å velge LCD. LCD har etter min mening kun fortrinn på dette området. Vel, kanskje også PC bruk hvis en tar det med. Svartnivået er jo bra på gode LCDer, men dybdeperspektivet mangler sammelignet med plasmaer. Selv om jeg ikke kan si det med 100% sikkerhet, virker det også som faregjengivelsen er mer korrekt på plasma.
Men dette er jo ditt valg. :wink: Skal man først ha LCD er jo Loewe et glimrende alternativ.


Først og fremst så selger jeg jo Loewe, og ikke Pioneer. Så der har du jo endel av forklaringen... :wink:
En annen ting er at jeg nok ikke kommer til å slå av lyset helt som jeg tidligere har gjort (måttet gjøre) pga projektor. Nå går det an å ha på litt lys mens en ser på TV.

Når det gjelder dybdeperspektiv så er jeg enig med deg på prinsipielt grunnlag. Men Loewe benytter seg også av kontrastglass, og dette kontrastglasset hjelper ekstremt mye på den opplevde kontrasten og dybdefølelsen i bildet. Hvor bra det er i forhold til Panasonic/Pioneer-plasmaer vet jeg ikke. Strengt tatt må en jo da ta å sette opp de forskjellige TVene ved siden av hverandre.
Er på nytt på jakt etter HIFI-gleden.....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.11.2008 15.15.35 #70 av 200
Postet av: Anfield
"roffe" skrev:Var ikke ment som noen kritikk, altså. Det var ikke helt klart for meg om Loewe-TVen du snakket om var en LCD eller en plasma (sikkert et lite kunnskapshull hos meg). Er sortnivået på Loewe-TVen bra nok, så er det bra nok. Og siden det er en LCD-TV vil den sikkert fungere glimrende i stua etterhvert under mer belysning.
Skjønner valget bedre nå, og det er klart at med døgnkontinuerlig tilgang til butikkens hjemmekino vil du jo ikke få "stort lerret-abstinens" med det første. :-)


No offence taken.... :wink:

Kjekt at noen stiller spørsmål, gjør jo ting bare klarere for en selv når en må nøye forklare sine valg for andre....
Er på nytt på jakt etter HIFI-gleden.....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.11.2008 16.49.17 #71 av 200
Postet av: R3Devil
En hilsen til en "rival" ;)
Dette ser veldig bra ut!

I'll rather walk alone ;)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.11.2008 10.52.49 #72 av 200
Postet av: DevilEj
Herlig Anfield :P
Satt nettopp å leste gjennom denne tråden. Virkelig gøy å få følgle gjenoppstandelsen av sjokobunkeren på nært hold etter at den nå har ligget brakk så lenge. Dette er et rom som absolutt fortjener din oppmerksomhet igjen :D
Etter at min egen kino ble avviklet i vår savner jeg nettopp det du sier om å ha et rom å trekke seg tilbake i. En egen oase hvor verden kan stenges ute....... Det er noe eget å kunne stenge døren i kjelleren, og ta seg en god cognac til avslappende musikk. En vanlig stue fungerer dessverre ikke like godt til dette formålet, og våre tidligere helkvelder med f.eks tv-serier på dvd blir nå stadig avbrutt av ting som skjer i huset med barn, hunder og polakker som ringer på og skal selge et eller annet :roll:
Nå er dessverre rommet mitt okkupert av vår fornøyde 15 åring som ikke har noen som helst planer om å gi det tilbake de første 10-15 årene, så planene er lagt for et nytt kinoprosjekt som du vet.
Det er gøy å møte igjen noen av de gode gamle profilene her inne da av-forum dessverre ikke har blitt det samme igjen etter at dere trakk dere tilbake. Veldig enig i det Skrotnisse skriver tidligere her rundt gamle og nye av-forum medlemmer selv om jeg som moderator der strengt tatt ikke bør ha sånne meninger.
Min egen tråd der inne blir også mindre og mindre brukt, så jeg satser på at dette forumet kan blomstre videre med vår felles innsats. Savner alle entusiastiske innlegg om euforiske hifiopplevelser som aldri munnet ut i evindelige kabelkrangler etc.

Min egen erfaring rundt det du skriver om brukervennlighet i anlegget er absolutt i tråd med dine. Kona har faktisk helt sluttet å spille musikk på hifianlegget da hun ikke har tolmodighet til rør. Når hun vil ha lyd vil hun ha det umiddelbart. I tv-oppsettet er det derimot ingen problemer med trykking og innstilling. Man skal helt klart ha dette i bakhode ved valg av komponenter da det ikke er heldig om det blir et enmannsrom.
Jeg er blitt Ayonisert

Revolver Audio Reply Turntable
Ayon CD-1 -->
Ayon Polaris II -->
Ayon Typhon -->
Audio Physic Avanti 5
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.11.2008 17.31.29 #73 av 200
Postet av: Typhoon7
Stemmer det at jeg ser en Revolver på stereobenken? Blir den stående? I så fall er det vel 2 ting som er på plass.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.11.2008 19.29.03 #74 av 200
Postet av: Anfield
Stemmer at det er en Revolver Replay som står der. Det er opprinnelig et eksemplar som ble ødelagt i transporten fra England, som jeg nå driver og bytter motor og speed control på. Så dersom jeg lykkes med den jobben og den fungerer tilfredsstillende, så blir den stående. Og som du sier, da er to ting allerede på plass....

Vel.... Enda en, og kanskje aller største avgjørelsen ble tatt i går kveld. Høyttalerne er nå valgt. :mrgreen:

Og siden jeg liker å være litt "luremus", så legger jeg ut et lite utsnitt av emballasjen. Noen som har forslag på hva det kan være?

Er på nytt på jakt etter HIFI-gleden.....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.11.2008 19.41.59 #75 av 200
Postet av: Rune
"Anfield" skrev:
Og siden jeg liker å være litt "luremus", så legger jeg ut et lite utsnitt av emballasjen. Noen som har forslag på hva det kan være?


Kan det være en kasse med Lysholmer Double ICE? (ser ice bokstavene)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar