Logo

Anfields lytterom - Vi rykker tilbake til start...

Skriv et svar
22.10.2008 22.15.29 #1 av 200
Postet av: Anfield
Det er med glede jeg nå har registrert meg på hjemmekino.no og at jeg får anledningen til å dele mine opp- og nedturer med felles lyd- og bildeentusiaster på hjemmekino.no

For de som ikke har hørt om Anfield og hans "sjokobunker" før, så der det vel på sin plass med et lite tilbakeblikk:

I mange år har jeg vært en meget aktiv bruker av naboforumet avforum.no. Jeg ble i 2004 en aktiv medlem og i løpet av de neste årene ble jeg oftere og oftere bitt av AV-basillen. Det endte med at nysgjerrigheten ofte tok litt overhånd og det ble ofte testing av både lyd- og bildeprodukter i stort antall på fritiden. Såpass mye ble det at mine skriverier på nevnte forum ble oppdaget og jeg fikk muligheten til å skrive fast for fagbladet Hjemmekino i snaut tre år.

Da jeg valgte å slutte som skribent i Hjemmekino, var det for å gripe fatt i en "once in a lifetime"-mulighet. Jeg fikk det norske agenturet for merker som YBA, Ayon, Kudos og Gemme Audio. Dette medførte (selvfølgelig) at en tilværelse som skribent for Hjemmekino ikke lenger var forenlig med egen importvirksomhet, og jeg sluttet i Hjemmekino i 2007.

Etter snaut to års drift av enkeltpersonsforetaket Sound Planet, gikk det såpass bra at vi (min kone og jeg) var nødt til å flytte firmaet ut av vår enebolig og søkte større lagerkapasitet og bedre displaymuligheter for produktene som mine agenturer hadde behov for. Veien frem til å realisere en livslang drøm om å starte en dedikert lyd- og bildeforretning i min hjemby Arendal viste seg snart å være en reell mulighet.

3 oktober åpnet Sound Planet Arendal AS dørene til sine nye lokaler på Stoa i Arendal. Det var selvfølgelig en gledens dag.

I dag er det derimot en dag for refleksjon. For å få dette til, måtte det endel forsakelse til. Min egen hjemmekino, som forøvrig takknemlig ble stemt frem til å være en av de mest populære på det nevnte konkurrende forum, ble lagt brakk. Alle produkter ble solgt for å finansere oppstarten av Sound Planet Arendal AS.

Nå er det derimot tidspunktet for å se fremover. Jeg har "råmaterialet / sjokobunkeren" fremdeles i behold. Problemet er bare at det ikke er noen produkter der.

I tiden som kommer vil jeg nå bruke litt tid på de valgene av produkter som skal inn i min egen litte AV-hule, der jeg forhåpentligvis i fremtiden igjen skal klare å kose meg med god musikk, en god cognac, og ta i mot besøk fra gode venner og AV-entusiaster. Jeg er i en heldig situasjon, da jeg har tilgang på mye godt utstyr gjennom min forretning. Men de som kjenner meg vet at jeg aldri, og da mener jeg aldri, kommer til å la et produkt som ikke fortjener plassen i mitt oppsett, til å bli stående. Jeg vet det høres idealistisk ut, men slik er min verden. Tro det, eller la være...

Jeg har foreløpig ingen bilder, men de kommer så snart jeg kan vise frem rommet "in natura" før vi begynner med blanke ark og innedringen av både selve rommet og utstyret tar til.

Jeg ønsker deg velkommen med på ferden til Anfield nye hjemmekino, og senter for lyd- og bildeglede.....
Er på nytt på jakt etter HIFI-gleden.....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.10.2008 22.25.24 #2 av 200
Velkommen til forumet!

Hvilke alternativer er det du har har sett på som muligens skal få plass i din "sjokobunker"?
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.10.2008 06.25.27 #3 av 200
Postet av: Berit
Velkommen hit! Det blir spennende å følge med! :D
Hjemmekino.no - På nett siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.10.2008 10.31.26 #4 av 200
Postet av: Cowboy
Sjokobunker altså. Joda - her får vi følge med etterhvert. :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.10.2008 10.40.26 #5 av 200
Postet av: Anfield
Navnet "Sjokobunker" henger igjen etter etter at jeg hadde besøk av felles AV-kompiser, som synes at de forskjellige brunfargene i rommet (som igjen ligger i kjelleren) minnet om sjokolade. Derav navnet "Sjokobunker"... :D
Er på nytt på jakt etter HIFI-gleden.....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.10.2008 10.45.10 #6 av 200
Postet av: Anfield
"Tommy(Actionchicken)" skrev:Velkommen til forumet!

Hvilke alternativer er det du har har sett på som muligens skal få plass i din "sjokobunker"?


Det finnes utrolig mye spennende å velge mellom. Det som uansett er klart er at rommet må kunne brukes til både musikklytting og gode filmopplevelser. Hovedfokuset blir dog på musikk, og således vil ikke mange digre subwoofere og ørten bakkanaler og eventuelle prescense-høyttalere bli prioritert.

Før jeg gav alt "på båten" for å få butikken opp å gå så har favorittmerkene mine i dette rommet vært Audiovector Mi3 Signature og ikke minst referansen min, Martin Logan Vista. Begge er aktuelle igjen, men det er også mye annet på høyttalersiden jeg må utforske.

På elektronikksiden er det viktig at det er brukervennlig da kona i huset ,som også er lidenskapelig musikkinteressert, også skal benytte rommet. Derfor er jeg usikker på rørutstyr, selv om jeg selv har hatt mine beste lyttestunder foran rørutstyr. Skal kun lydkvalitet bestemme, ville jeg nok valgt det, men her det flere hensyn å ta.

Decisions, decisions.....
Er på nytt på jakt etter HIFI-gleden.....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.10.2008 10.57.55 #7 av 200
Postet av: Atle Torp
Arendals store sønn er på plass :D

Jeg har mange bilder fra åpningen av butikken, som Anfield skal få, men jeg har hatt et par PC-havarier som har gjort at jeg ikke har hatt noen arbeidsstasjon. Her er imidlertid et foreløbig (selv om det kanskje ikke passer helt inn i denne tråden)



Edit: Det var en irriterende måte bildet ble vist på. Er det andre måter å gjøre dette på slik at man kan se hele bildet uten å måtte scrolle?
Med vennlig hilsen
Atle Kildahl Torp
Fotograf / Skribent i magasinet Hjemmekino
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.10.2008 10.58.13 #8 av 200
Postet av: kamelon
Hjertelig velkommen!
Dette blir spennende. Du har jo et av de flotteste nick`ene innpå her :D
Regner med du er supporter av det eneste laget som gjelder :D
I think football always should be played on grass...Bob Marley
Min kino: http://min.hjemmekino.no/cinema.aspx?id=123
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.10.2008 16.12.00 #9 av 200
Postet av: Typhoon7
"Anfield" skrev:På elektronikksiden er det viktig at det er brukervennlig da kona i huset ,som også er lidenskapelig musikkinteressert, også skal benytte rommet. Derfor er jeg usikker på rørutstyr, selv om jeg selv har hatt mine beste lyttestunder foran rørutstyr. Skal kun lydkvalitet bestemme, ville jeg nok valgt det, men her det flere hensyn å ta.


Det skal du ikke bekymre deg for. Jeg har rør i mitt oppsett, men det hindrer ikke samboeren min fra å bruke anlegget. Hun bytter dog ikke rørene.

Kjør på :-)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.10.2008 16.22.52 #10 av 200
Postet av: Rune
"kamelon" skrev:
Regner med du er supporter av det eneste laget som gjelder :D

Hvordan du får brukernavn til å ha noe med Bodø Glimt / TIL å gjøre er meg en gåte ;-)
De har jo samlet tross alt langt flere poeng enn noe lag i tippeligaen.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.10.2008 17.30.15 #11 av 200
Postet av: kamelon
Hvordan du får brukernavn til å ha noe med Bodø Glimt / TIL å gjøre er meg en gåte ;-)
De har jo samlet tross alt langt flere poeng enn noe lag i tippeligaen.


hehehe..Du er fortsatt like interessert i det fantastiske spillet kalt "fotball" Rune? :D
I think football always should be played on grass...Bob Marley
Min kino: http://min.hjemmekino.no/cinema.aspx?id=123
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.10.2008 20.06.21 #12 av 200
Postet av: Anfield
"Typhoon7" skrev:
"Anfield" skrev:På elektronikksiden er det viktig at det er brukervennlig da kona i huset ,som også er lidenskapelig musikkinteressert, også skal benytte rommet. Derfor er jeg usikker på rørutstyr, selv om jeg selv har hatt mine beste lyttestunder foran rørutstyr. Skal kun lydkvalitet bestemme, ville jeg nok valgt det, men her det flere hensyn å ta.


Det skal du ikke bekymre deg for. Jeg har rør i mitt oppsett, men det hindrer ikke samboeren min fra å bruke anlegget. Hun bytter dog ikke rørene.

Kjør på :-)


Jeg har min andel av erfaring innen rør, og da følgelig kona også. Men rørutstyr lar du jo ikke stå på 24/7, og det trenger jo som kjent endel oppvarmingstid før det låter optimalt. "Noen" har strengt tatt ikke tid til slikt, og ønsker å ha best lyd med en gang.... ;-)
Er på nytt på jakt etter HIFI-gleden.....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.10.2008 20.30.39 #13 av 200
Postet av: Typhoon7
Kjøper det argumentet. Blir uansett spennende å følge med på hva som skjer i bunkeren. Det har jo vært mye bra utstyr innom der før. Planer om vinylsnurrer?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.10.2008 21.20.38 #14 av 200
Postet av: Anfield
Vinylsnurrer kommer garantert.... :D
Er på nytt på jakt etter HIFI-gleden.....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.10.2008 07.28.29 #15 av 200
Postet av: kenti
Det blir veldig moro å følge sjokobunkeren fra start igjen, Anfied.

Er det muligheter for at det blir Audiovector igjen? Vet jo at det også er høyttalere som ligger deg nært.
Med vennlig hilsen
Kent-Erik Tøllefsen
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar