Logo

HD og HTPC

Skriv et svar
17.12.2007 22.45.09 #1 av 49
Postet av: petre2006
Blir litt brå start på en tråd, men jeg og noen andre holdt på å forringe en tråd (HD DVD vs. Blu Ray tråden) og flytter 'neste' topic hit, debatten raser videre her :-)

------------

Skal og vil lage meg en HTPC inne veeeldig kort tid. Bestillte som kjent HD-DVD spilleren fra Netshop, fikk snudd ordren i siste liten og venter nå på denne kombospilleren. Likevel, tilbake til tråden; Jeg har kjørt HD med knallsuksess de siste to dagene fra PC. Har løpt rundt i sirkel og vert skikkelig misfornøyd med kvaliteten selv med 1:1 på min PE8720 fra min PC med HDTV kortet XFX8800 GTX. Så, fant jeg ut to meget viktige ting:

1. nVidia kontroll panelet hadde en HDTV enabler (jeg valgte 720p sef) som jeg hadde glemt .. :-)
2. Velge 'REAL' på PE8720'en.. Da, og først da kom 1:1 og knivskarpe bilder, laaaaangt bedre enn HD tuneren fra Canal Digital

Kombinerer vi dette med den kombospilleren, for deretter finne programvaren som låser opp alle lockdowns/downsamples og fanden vet ikke hva de gjør for å kvele oss, så tror jeg at dette lukter fugl, vertfall ikke fisk ;-)

-------------------

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.12.2007 22.54.34 #2 av 49
Postet av: kamelon
Da gjenstår det bare å få CD og Viasat med hd-muligheter, i tillegg til hd-lyd inn i samme boksen..Så nærmer vi oss mål?????????
I think football always should be played on grass...Bob Marley
Min kino: http://min.hjemmekino.no/cinema.aspx?id=123
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.12.2007 07.11.34 #3 av 49
Postet av: petre2006
"kamelon" skrev:Da gjenstår det bare å få CD og Viasat med hd-muligheter, i tillegg til hd-lyd inn i samme boksen..Så nærmer vi oss mål?????????


Å få alt inn i samme boksen har jeg drømt om veeeldig lange, men siden vi har CD og VIASat så kan vi bare glemme det. Saken nå gjelder denne spilleren her som jeg skal ha inn i en HTPC :

http://www.nettopris.com/aspx/produkt/p ... plid=95957

Blir stas. Slipper å vente på en treg HD DVD eller Blu Ray spiller som aldri vil sette igang filmen. Og, alt som kommer av BD profiler, HDi menyer og vet ikke hva, bare å patche i vei, blir ikke plagsom begrensning i HW'en?

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.12.2007 09.14.47 #4 av 49
Postet av: orso
Dette blir spennende å følge med på. Som jeg nevnte i den andre tråden, går jeg over til en HTPC løsning om ikke så lenge. Kommer til å drøye det så lenge jeg kan (må ha HTPC før nye høyttalerne kommer), siden HD er relativt nytt og prisene er høye. Utfordringen min er også at jeg sansynligvis trenger en slimline HD DVD/Blu-ray brenner/leser til å passe i mitt kommende HFX kabinett.

Så vidt jeg vet er det to programvarer som man kan bruke til å spille av HD DVD og Blu-ray. Det er PowerDVD Ultra og ArcSoft TotalMedia. PowerDVD nedsampler pr. dags dato HD lyd, men det jobbes med en løsning her. Hører rykter om at ArcSoft har kommet med en beta versjon på japansk hvor man får HD lyd. Vi snakker uansett bare om tid før dette løser seg.

Det virker ut som utifra det lille jeg har lest at det er mange utfordringer med å få HD til å fungere fra en HTPC. Sånn sett er det tryggere med en standalone spiller, men ville tro ting ordner seg etter hvert. Veldig kjekt å ha en boks til alt.

Ifølge mange skal vanlig DVD fra en HTPC hvor man oppskalerer med FFDSHOW være knall bra og tett på HD. Har du testet det Petter?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.12.2007 11.05.05 #5 av 49
Postet av: petre2006
Ja, det har jeg testet og det er langt bedre enn den Pio'en jeg har idag som standalone DVD spiller. Den oppskalerer veldig bra, mye mindre grums i bildet og egentlig et par tre hakk hvassere bilde.

Jeg kommer til å lage en liten 'how-to' på denne boksen. Deler er bestillt idag, sammen med den kombospilleren som jeg måtte hente fra Netshop (ble litt dyr den da, men siden grossistene mine ikke fører den så.. hehe)

Ang. slimline spiller, så kommer det også ja, men har ingen anelse når. Du får tak i HD-DVD slimline spillere i fleng, bare se på alle Toshiba bærbare som kommer om dagen, og da snakker vi om storstillt salg av HD-DVD spillere, noe som forøvrig IKKE blir tatt med i salgstallene utrulig nok.. Jeg registrerer at Sony får lov til dette på salg av PS3.

Vel, komponentene mine er som følger:

- Antec Fusion V2 kabinett (Sølv, med to stk 12cm regulerbare vifter)
- Samsung SpinPoint T166 320GB disk (ikke den beste med den stilleste.)
- AMD Athlon 64 X2 4800+ CPU
- Crucial DDR2 BallistiX PC6400 2048MB minne
- ABIT AN-M2HD hovedkort, med HDMI 1.3a kontakt (JA, lyd og bilde på samme kabel, støtte for opptil 1080p i 100hz smertefritt)
- LG GGC-H20L Blu-Ray og HD-DVD kombospiller

Lest litt om hovedkortet, får 'best choice' i de fleste tester. Står også mye om HD lyd og at begrensningene ligger ikke i hardwaren men i softwaren. så det vil nok åpne seg opp et lite HD mayhem iløpet av vinter/vår tenker jeg, der software husene vil kappes om å lage de heftigeste codec'ene da hardwaren egentlig ikke setter noen begrensninger.

Boksen er såpass staselig, at der rom for mer hardware, tenker da på fetere skjermkort og evt. TVkort samt kanskje ViaSat og Canal Digital legger ned sverdene og gir oss friheten tilbake. Da er det rom for slike komponenter i denne boksen også.

Stikkord for denne boksen:

- Billig
- Lekker (ikke så lekker som HFX, men prisforskjellen.......)
- UTROLIG støysvak
- God plass (likevel, bare mATX HK)
- Man kan bytte PSU om ønskelig
- Glemte jeg å si billig?

Så, da får vi se hva posten gjør, før eller etter jul, vites ei.

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.12.2007 06.48.07 #6 av 49
Postet av: petre2006
Alle komponentene utenom LG spilleren kom tredje juledag, og ble snekret ihop mye likt en vanlig PC egentlig. (full guide med bilder kommer nok en dag). På lørdag kom endelig kombo spilleren, og denne skal monteres idag. Kjøpte inn en HD DVD (Shooter) og en Blu-Ray (Eragon) for å ha testmatriell. Full rapport etter de første testene kommer iløpet av denne dagen, m.a.o i 2007 ;-)

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.12.2007 08.06.14 #7 av 49
Postet av: Rune
Jeg er skikkelig spent. Får du dette til å fungere, er det ikke noe vei utenom at jeg må begynne å bestille pc deler selv.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.01.2008 12.09.28 #8 av 49
Postet av: maxx
Hei

Jeg er også veldig nysgjerrig på hvordan det virker.
Venter egentlig på samsung sin Nye kombispiller, men hvis det virker er jo det et alternativ som er veldig interessant.
overfører denne de nye lydformatene slik at jeg ser i displayet på min yamaha vilket lydsystem som overføres, eller blir det som med ps3 (pcm)

Hilsen MAXX
BLUE IS BETTER
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.01.2008 14.29.22 #9 av 49
Postet av: petre2006
Ja, da er det vertfall noe som har skjedd siden sist jeg skrev inn :-) Det er mey rart faktisk, tenk deg det med å bite deg selv i halen hele tiden. Skal ikke svartmale, men noe uro er det og jeg har blitt veldig klok på HTPC under prosessen :-)

Vel, selve byggingen og implementeringen var enkel, et solid kabinett så støysvakt at ett nyfødt barn kan ligge oppo det uten å våkne fra skjønnhetsøvnen. (Antec Fusion V2) Det har ett display som er tydelig og klart, med høyoppløste animerte bokstaver, RSS feed og personlige mulightere med tanke på hva du vil skal vises. Til og med grafisk EQ, råfett. Tilnærmet skrueløst, og glemte jeg å si støysvak? Silikonerte gummi fester til alt, vibrasjone er noneksistent.

Hovedkortet smatt i, (Abit AN-M2HD) sammen med en dualcore AMD og 2GB med DDR2 minne. Integrasjonen av combospilleren gikk fint, med tanke på at den ligger skjult bak en aludør som kommer ned når man trykker på eject knappen i front.

Men der stoppet også problemene, og her følger en liste:

1. Windows Vista er så bugga out of the box at det er nesten flaut. Måtte oppdatere og herje i over to timer for å få bilde og lyd ut på onboard HDMI kontakten. Når det endelig var på plass, var det å gå i gang med oppdatering av enhetsdrivere for alt sammen. En like lite trivelig affære, da Vista ikke har 'godkjent' drivere da de er for nye og pokker hans oldemor. Ble nå klemt sammen til slutt, og det skulle installeres PowerDVD fra cyberlink som fulgte med combospilleren.

2. Før detet hadde jeg brukt en helt vanlig DVD spiller fra samsung koplet på IDE porten for å installere alt sammen. Det fungerte bra. Så koplet jeg til combospilleren for å installere Cyberlink softwaren. Denne går på SATA, (KUN) og da begynte morroa å bli nitrist. Den hakket og lugget og fikk systemet til å fryse hele tiden, gang etter gang. Jeg sjekket alle BIOS instillinger, at den var kompatibel med SATA 2 osv. Oppdaterte BIOS, men nope, den ville seg bare ikke på dette hovekortet (jeg tror nå etter uendelig mange timer, at et må ligge på hovedkortet, hvorfor kommer litt lenger ned)

3. HDCP nøkkelen (søk det opp om dere ikke vet hva det er) kan gå å henge seg en eller annen plass. Jeg klemte til med vanlig DVD på den andre DVD sytsjonen bare for å se om det kunne komme noe vettug ut av dette kortet. Da er det sånn da, med PowerDVD at den MÅ ha HDCD hele veien (fra PC, til Reciever til PJ) men har sjekket opp, BÅDE hovedkortet, reciever (Onkyo TX-SR604E) og PJ (BenQ PE8720) har innebygget HDCP støtte, men nei da. Bare ett mas om at 'nå gjør du noe ulovlig, fy!' Prøvde med Windows mediaplayeren og den spilte da filmen av uten problem, whatsoever. Greitt, DVD film er DVD film, ikke noe pluss eller minus der, men kanskje ett hakk bedre på bilde kontra min Pioneer AV696 DVD spiller med oppskalering

4. Plukket ut combospilleren og dyttet denne inn i min trofaste monterPC med så mye HW herlighet at det er trist å begynne å liste opp her. Installeret Cyberlink PowerDVD HD suite her også, og prøvde å spille en av HD filmene jeg har kjøpt inn. joda, ... HDCP, fy f... men, ok, tok da HDMI kabelen rett i PJ, og kjørte optisk inn i reciveren og da... Å herregud! Bildet som slo imot meg (og jeg som ikke har sett en HD plate før en gang, hverken blå eller rød ble lamslått av bilde og lydkvaliteten! Nærvøs av indre lykke (første filmen som ble prøvd var en Blu Ray) skiftet jeg film til en HD DVD plate, bar for å se om den spillte det også.. Ingen problem, den smalt i lerretet og bildet er knivskarpt, helt vannvittig å se på.

For ordens skyld, hvis noen lurer på små detaljer:

1. HTPC boot tid (når den en dag blir ferdig) 32 sek, standby mode oppvåkning 6 sek.
2. Avspillning Blu Ray (fra du setter inn platen til den er aksessert og viser første frame): 7 sek
3. Avspilning HD-DVD (fra du setter inn platen til den er akksessert og viser første frame): 16 sek
4. Støtte for alle nye lydformater (alle ja) : Ja
5. HD og Full HD: Ja, alle format (begrenses i software, oppdateringer kommer hele tiden) Denne LESER, KUN og sender det videre for behandling. Perfekt!
6. Vises detaljer på reciver : Ja, alle detaljer, lydfomat, kilder etc.
7. Er combospilleren stille under filmavspillning (ja, nesten helt stille, fikk bare testet den i åpen luft på min faste PC, ikke en lyd )
8. Er dette framtiden ; JA

Fotnote:
1.Nå skal jeg bestille ett simpelt skjermkort til å stå i PCIe sporet, da onboard løsningen krever 'hjelp' fra et skjermkort av litt mer dimensjoner. Det billigste jeg fant var et 7800 kort fra nVidia (vifteløst) med HDCP (arrghh) og/eller ett kort fra ATI (HD2400) vifteløst med HDCP (fysj og føy). Begge for ca. 400,-
2. Bestiller en SATA kontroller til hovedkortet. Da combospilleren ser ut til å slite med dette hovedkortets SATA kontroller. Regner med dette er løsningen.
3. Byggekostnad totalt, ca: 6-7000,-
Fortsettelse og alle bilder følger snart.

Petter

P.S: Glemte jeg å si hvor lamslått jeg ble av bilde og lydkvaliteten? Helt vannvittig....
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.01.2008 14.38.15 #10 av 49
Postet av: Rune
Det var jo bra du fikk det til å fungere til slutt.

Da forstår jeg det slik at du ikke får benyttet deg av HD-formatene lydmssig.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.01.2008 14.40.55 #11 av 49
Hvis formatkrigen ser ut til å bli enda mer langvarig skal jeg ikke se bort ifra at jeg gjør det samme. Du får gratulere med ett vel gjennomført og nesten problemfritt prosjekt :wink:

Men har du en formening om hvordan bildekvaliteten er på HTPCèn kontra en standalone HD-spiller; hvis du har fått testet?
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.01.2008 14.51.26 #12 av 49
Postet av: maxx
Hei igjen

Dette ser jo lovende ut :)
Skjøner ikke det med hdcp, alle enhetene dine har jo støtte for hdcp. Kan det vere kablene???


MAXX
BLUE IS BETTER
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.01.2008 15.50.07 #13 av 49
Postet av: orso
Artig lesning Petter. Se for meg både frustasjonen og begeistringen.
Som jeg har vært inne på før, så virker det utifra hva jeg har lest at analoge utganger er det som fungerer best med HD lyd nå. I min HTPC skal jeg verken ha HDMI for lyd eller surroundreceiver. Rett fra lydkort til effektrinn.

Har du vurdert å fjerne Vista Petter og heller bruke XP? Kommer selv til å bruke XP. Vista krever mye minne, mange sier man bør ha 4GB. Det kommer forresten service pack 3 til XP om ikke så lenge.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.01.2008 16.05.18 #14 av 49
"bomholt" skrev:Artig lesning Petter. Se for meg både frustasjonen og begeistringen.
Som jeg har vært inne på før, så virker det utifra hva jeg har lest at analoge utganger er det som fungerer best med HD lyd nå. I min HTPC skal jeg verken ha HDMI for lyd eller surroundreceiver. Rett fra lydkort til effektrinn.

Har du vurdert å fjerne Vista Petter og heller bruke XP? Kommer selv til å bruke XP. Vista krever mye minne, mange sier man bør ha 4GB. Det kommer forresten service pack 3 til XP om ikke så lenge.


Eventuelt kjøre dual med både XP og Vista. Jeg klarer meg fint med 2GB DDR2 800Mhz, så det skal ikke være noe problem sånn sett, men det krever en del av maskinen hvis man netopp skal bruke det til det bruksområde petter har, kjøre HD.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.01.2008 16.59.18 #15 av 49
Postet av: petre2006
"Rune" skrev:Det var jo bra du fikk det til å fungere til slutt.

Da forstår jeg det slik at du ikke får benyttet deg av HD-formatene lydmssig.


Jo, det får man. Men, jeg har ikke støtte på reciveren for dette i.o.m at jeg har Onkyo 604 og ikke 605 (som har støtte for dette). Cyberlink PowerDVD HD suite som følger med åpner opp for full HD støtte på lyd delen på begge format (til og med 7.1), og det er hardwaren som da evt. vil sette begrensingen. Noe det IKKE gjør på mine valg av deler.

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar