Sånn, da er det skjedd my siden sist gitt, og nå summerer jeg opp litt.
1. Joda, dette fungerer sånn halveis nå da. Jeg spiller av HD-DVD og Blu-Ray som en drøm, og DVD bildene er jaggu ikke værst de heller. Faktisk ser jeg mindre 'sideeffekter' med oppskaleringen enn hva jeg gjør på min vanlige DVD spiller (Pioneer 696)
2. Litt smålugg er det, og dette skyldes ene og alene meget svakt kodet drivere fra litt forskjellig hold. Først går skylden til Micrsoft for ikke å ha brukt mer tid på å utvikle som kan virke skikkelig out of the box. Ja, jeg snakker om Vista.
Dernest er det RealTek som har utviklet lydkontrolleren onboard, som forøvrig gir en gnistrende lyd, men det er så som så (les lenger nede) Så tilslutt, er det en stusselig kombinasjon av abit og nVidia sin måte å snakke sammen om hva som trengs for at alt skal fungere slik det faktisk står i både manual, på internett og utpå selve boksen til hovedkortet.
Fordi; Jeg har spillt av både HD-DVD og Blu Ray idag, med onboard HDMI kontakt og innebygget skjermkort/lydkort uten noe mas om HDCP og andre utrivelige ting. Det er bare det at jeg får ikke ut mer enn stereo(2 kanaler), og skjermkort delen alene dropper ut på overload hvert andre minutt. Igjen, filmen ruller og går den men det kommer en popup midt i lerreret hele tiden som maser om 'oi, nå må vi restarte skjermkort driveren' Så starter jeg om PC'en litt uvtende om jeg hadde restared PC etter forrige konfigurasjon og da kommer HDCP maset opp igjen, både på HD materiale og DVD!
Vel, dyttet i ett billig HDCP compliant kort fra nVidia (8400GS) og bildet var igjen på plass, uten noen HDCP meldinger til skrivende stund, og slik forblir det også. Med det i tankene, nevner jeg at da har jeg jo 'mistet' muligheten for HD lyd og bilde på en og samme HDMI kabel, og kjører nå på SPDIF i Doldy Digital og DTS uten problemer. Helt greitt for meg, da jeg ikke har en reciever som støtter de aller nyeste HD lydformatene uansett, men ikke for fremtiden. Jeg har skrevet en mail til abit OG nVidia der jeg forklarer problemet og ber om at de finner en løsning på dette da de ikke holder hva de lover slik det er idag.
Samme med combo spilleren; Den er ikke kompatibel med 630 chipsettet til nVidia (sata kontrolleren) ser det ut til. Jeg satte inn ett addon SATA kort fra en annen produsent (husker ikke hva de het, men det er det samme egentlig) og den gikk rett opp uten problemer.
Så, da er jeg nesten imål (dvs, for min egen del er jeg i mål, men ikke der som vil ha TrueHD lyd og 1080p på en og samme kabel ). Jeg sitter å tvinner tomler og håper gutta på teknisk hos abit og nVidia klarer å lage drivere som fikser biffen, det blir for dumt hvis ikke.
Jeg har da altså;
HTPC med ALT integrert, en kombinert HD-DVD/Blu Ray/DVD/CD spiller i ett ufattelig støsvakt og lekkert kabinett, som slår dagens standalone HD spillere ned i støvlene hva det gjelder oppstart og avspilning av HD filmer. Bildet er sylskarpt og lyden er for meg bra (men mengler litt på HD biten enda, ja). Boksen blir også en PVR meget snart, og da er det bare å lene seg tilbake med popkornbøtta og smile herfra til evigheten. Finregning på pris: 6945.- Hva får du i en standalone til den prisen, vel og merke med muligheter for å spille av samtlige formater (ikke HD-VMD da...)
Igjen, bilder og how-to kommer snart. God natt
Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U