Logo

”C8” – Norges minste(?) familiekino.

Skriv et svar
19.11.2008 16.55.11 #16 av 191
Postet av: roffe
Har endret overskriften til "familiekino", siden jeg er blitt gjort oppmerksom på at det i Norge finnes et par dedikerte hjemmekinoer med plass til 2-3 personer som er mindre enn min.

Som "familiekino" regner jeg kinoer som har faste plasser til minst 4 stykker. Det utelukker løsninger med kun en treseters sofa. ;-)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.11.2008 17.34.56 #17 av 191
Postet av: Atle Torp
Har du satt noen tidsrammer på prosjektet, eller blir det litt nå og litt da?

Det er uansett mange små kinoer som fungerer svært godt. Så lenge skalaene stemmer skal det ikke utgjøre noen problemer med et lite rom. Og det er strengt tatt ikke SÅ lite :D
Med vennlig hilsen
Atle Kildahl Torp
Fotograf / Skribent i magasinet Hjemmekino
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.11.2008 21.47.41 #18 av 191
Postet av: roffe
Tidsrammer er vanskelig, siden jeg ikke har oversikt over hvor lang tid ting tar. Men jeg jobber i bortimot alle ledige stunder. Tror det skal være mulig å få ferdig rommet i løpet av desember. Er mer usikker på om alle DIY-høyttalerne er ferdige innen den tid. ;-)

Hvis jeg sier utgangen av januar med utstyr til lyd og bilde på plass, så tror jeg ikke jeg tar for hardt i.

MEN.... egentlig er jeg ikke ferdig da. Det tilstøtende gangarealet er av samme standard som utgangspunktet for kinorommet, og skal også pusses opp. Det er planer om å utnytte noe av tilstøtende areal til elektronikk, filmer samt gjøre området like innbydende som kinoen forhåpentligvis blir, slik at man har følelsen av å være i et møblert hjem hele veien fra man går inn gjennom ytterdøren og til man er i hjemmekinoen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.11.2008 09.58.49 #19 av 191
Postet av: McCracken
Hei.
Blir spennende å se etterhvert som dette skrider fram. Regner med du har sett for deg løsninger på "alt", og lurte på om du ville avsløre hva du har tenkt å gjøre med veggene -kle dem/male, behandle? føler du for å utbrodere? :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.11.2008 11.16.51 #20 av 191
Postet av: roffe
Jeg kan si så mye som at jeg kommer til å gjøre noe ala rammene i Hjemmekino-bladets kino. Altså trerammer kledd med stoff og med akustiske dempematter på innsiden. Men det blir en liten egen vri her også... ;-)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.11.2008 11.38.28 #21 av 191
Postet av: McCracken
Hm! Høres ut som en spennende og funksjonell løsning -enkel nok også. Gleder meg til å se utformingen på dette. :)
mvh McCracken
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.11.2008 21.21.00 #22 av 191
Postet av: roffe
Tilbake igjen med en ny statusoppdatering. I utgangspunktet er jeg ikke glad i murvegger, jeg foretrekker treverk, og i tillegg er to av disse kjellerveggene befengt med ca 4-5 cm med noe jeg best kan beskrive som plater av krøllete pappstrimler med murpuss utenpå. Det isolerer sikkert bra, så det betyr at jeg slipper å isolere så mye mot ytterveggene, men det krever lange skruer. Jeg brukte 12 cm lange skruer for å feste ”spikerslagene mine”. Dette er egentlig plank på 22x98mm. 22mm er valgt for å spare plass (det er ikke siste gang dere hører den begrunnelsen for valg i dette rommet). Det har faktisk gått med en del tid til denne delen av jobben, for det er brukt mye stein og armering i denne grunnmursbetongen fra 1950-tallet.

En ting som ikke synes er tetningslistene (sånne i gummi) som ligger langsetter mellom hver planke og veggen. Den er der for at det ikke skal være kontakt mellom tre og betong, noe jeg tror er positivt både når det gjelder evt. fukt og det at rommet ikke skal ”skramle” når jeg en dag får dedikerte subber i dette rommet.

Her ser dere de tre veggene med nye spikerslag:





Men den siste veggen er ikke så enkel. Standarden for rommet skal være CC60, men denne veggen er nærmere CC80. Her gjenstår det en del jobb. Og veggen skal ikke rives, den er nemlig bærevegg for kjellertrappa på andre siden:



Her blir det en del jobb…
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.11.2008 21.54.11 #23 av 191
Postet av: Anfield
LItt igjen å gjøre, ja..... :mrgreen: Følger spent med...
Er på nytt på jakt etter HIFI-gleden.....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.11.2008 22.01.39 #24 av 191
Postet av: roffe
Ja, det er en del igjen.

Forresten er "spikerslag" litt misvisende. Det vil nok mest bli brukt skruer for innfesting her.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.11.2008 10.26.22 #25 av 191
Postet av: McCracken
Her går det jo framover! :) Gennial løsning med gummi imellom tre/betong. Har vært borti "fuglerede-betongpuss" selv, og det var en utfordring.. Er alltid spennende å se hva slags løsninger som kommer ut av sånt. Bygde rom-i-rom hjemmekino for en kompis en gang, og må innrømme at det klør i fingra etter å bygge noe eget -men har ikke plass, desverre. P.S. Bra fargevalg :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.11.2008 19.21.30 #26 av 191
Postet av: roffe
Takk for det. ;-)

Har vært på julebordtur med jobben i helgen, så har ikke fått lagt ut noe mer fra hjemmekinoen, vi får se hva jeg får til på kveldstid utover i uka.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.11.2008 21.30.14 #27 av 191
Postet av: roffe
Så var nye bilder klare igjen. Denne gangen har det ikke skjedd så mye strukturelle endringer, selv om jeg har fått inn karm til den nye døra. Jeg har malt spikerslagene og to vegger. Det er litt uklart for meg hvorfor jeg har malt veggene, men tror jeg i et svakt øyeblikk fryktet at noe av veggen skulle synes gjennom akustikkplater og scenemolton, samt at jeg fikk lyst til å sjekke det visuelle inntrykket av mørkegrå flater mot takflatene. Men i forhold til planen så er dette unødvendig bruk av tid og maling. Fargen er for øvrig den som skal brukes på dør og lister, en mørk gråfarge. Har kjøpt mørk grå scenemolton til tre av veggene, men den er nok litt lysere enn dette.





Det skal ett eller to strøk til i taket.. Blir spennende å se, for etter første strøk virker ikke fargen helt riktig, litt for rødlig…

Lampen er provisorisk flyttet i forbindelse med takmalingen. Så en liten gåte. Her har jeg begynt på noe midt på veggen, nederst. Hva kan det være mon tro? Fasit kommer senere. ;-)



Og, nei, jeg snakker ikke om dørkarmen som er på plass… ;-)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.11.2008 22.12.01 #28 av 191
Postet av: Rune
Hvor tykk vil akustikkrammene bli? Jeg lider jo selv at et smalt rom og har derfor valgt å ikke gjøre noe med det. Hos meg er tak, sidevegg og gulv betong noe som ikke er akustisk supert akkurat. (men det kommer en løsning snart håper jeg)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.11.2008 07.25.17 #29 av 191
Postet av: roffe
"Rune" skrev:Hvor tykk vil akustikkrammene bli? Jeg lider jo selv at et smalt rom og har derfor valgt å ikke gjøre noe med det. Hos meg er tak, sidevegg og gulv betong noe som ikke er akustisk supert akkurat. (men det kommer en løsning snart håper jeg)

Her blir det (som for mye annet i et såpass lite rom) et kompromiss, rammende og akustikkplatene blir 3 cm tykke. Dette vil komme på utsiden av de 22mm tykke plankene jeg har brukt som spikerslag, så totalt bygger veggen inntil 5,5 cm fra råveggen. Det er altså en luftspalte på 22mm bak akustikkplatene mot betongveggen, og dette tror jeg bedrer dempeytelsen noe nedover i frekvens, men ikke så langt ned at vi kan snakke om bassen.

Jeg tror likevel at dette vil dempe en god del diskant refleksjoner som ellers ville ha sløret presisjonen i lydbildet i et så lite rom.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.11.2008 20.33.16 #30 av 191
Postet av: McCracken
Spennende å se konstruksjonen på veggene. Prøver meg på gåten..; Størrelsesmessig ser det ut til å kunne romme elektronikk som muligens blir stående i flukt med innerveggen..altså "innbygd". Enten det eller et mini-kjøleskap.Er jeg helt på bærtur? hehe.. :lol:
mvh McCracken
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar