En ny receiver er kommet inn døra her i hjemmekinoen. Denon AVR-4308. Et stort ønske om å kunne utnytte de framtidige lydformater har vært en viktig årsak til nyanskaffelsen, og nå står en ikke så liten drøm i raket og prøver å finne seg til rette.
Har tatt masse bilder for å dokumentere denne for meg, store begivenheten(kanskje litt for mange?). Går litt hardt på lommeboka også, så planer om nye fronthøytalere må utsettes en liten stund. Det første som slår er størrelsen. Stor og meget tung, men ikke veldig mye større enn den gamle 3805, når man sammenligner side ved side. Fronten er ryddig og pen. Baksiden har et vell av tilkoblinger.
Det ble faktisk noe klønete å få tilpasset høytalerledningene mine inn i sporet på høyttaler terminalene. Vanskeligere enn på den gamle, syns nå jeg. Jeg plundret lenge. Heldigvis gjør man dette sjeldent, helst kun en gang. Men bananplugger er sannsynligvis best. HDMI tilkobling av alle bildekilder er kjekt, og en HDMI til PJ.
Så var det å starte kalibreringen av dette monstrumet. Ingen lyd i fronthøytalerne. Etter mye klø seg i hodet og til rene forbannelser, samt dype selvransakelser viste det seg at effektforsterkeren (Thule) trenger en ekstra trykk på knappen på fronten for å finne riktig signal etter å ha vært helt slått av og strøm frakoblet, (under omkoblingen).
Jeg målte 7 lyttepunkter. Dette var veldig enkelt å gjøre. Når et lyttepunkt var ferdigmålt så ba maskinen deg om å flytte mikrofonen til neste lytteplass. Første plassering er der du vanligvis sitter. Det tar nødvendigvis litt tid. Man kan måle maks 8 punkter og er anbefalt å måle minst 6.
Som gammel 3805 mann er det enkelte ting man savner og enkelte ting som er forbedret. Ingen tvil om at audyssey rydder lydbildet godt. Men syns jeg må frem å stille subb nivå selv. Dele frekvensen endret jeg etter vært på samtlige høytalere og LFE ble satt til LFE+Main. Individuell delefrekvens har vært et savn på 3805. Dette hjalp mye for bass trykket jeg savnet litt etter Audyssey kalibreringen. Det hjelper også å prøve å endre rom EQ, til f.eks Audyssey Byp. L/R. Dette endrer lydbildet betraktelig syns jeg siden høyre og venstre frontkanal får spille ukorrigert og de andre høytalerne prøver å tilpasse seg disse. Ingen dimme knapp på fjernkontrollen, kun på selve receiveren. Det hadde 3805. Mulighet for å variere dolby pl IIx mellom musikk, film og game direkte via fjernkontrollen er også borte, og jeg må forhåndsdefinere dette via menyen, evt endre i menyen. Menyene i seg selv er blitt betraktelig lekrere og enklere å jobbe seg gjennom.
FM og DAB er konfigurert og fungerer tilfredsstillende for meg. Har ikke hatt tid til så mye mer. DAB inneholder gjerne litt mer tekst informasjon enn FM sendingene, skal ikke på nåværende tidspunkt uttale meg så mye om lydkvaliteten.
Jeg må nok få leke meg og prøve meg litt mer fram og komme med bedre tilbakemelding etter vært. Bare spør så skal jeg prøve å svare på, om noen lurer på ting.
Denon utstyr 001.jpg (
227,6220703125 KB) Vist 769 ganger
Denon 4308 frontluke.jpg (
235,123046875 KB) Vist 769 ganger
Denon 4308 HDMI.jpg (
272,765625 KB) Vist 764 ganger
Denon utstyr.jpg (
219,3515625 KB) Vist 766 ganger
Høytaler plugger 2.jpg (
158,2236328125 KB) Vist 764 ganger
Denon side ved side.jpg (
232,80078125 KB) Vist 766 ganger
Denon Link.jpg (
280,54296875 KB) Vist 764 ganger
Multi ch in 7.1.jpg (
193,0595703125 KB) Vist 764 ganger
Denon Link Multi In.jpg (
207,9130859375 KB) Vist 763 ganger
Auto setup.jpg (
223,0732421875 KB) Vist 762 ganger
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.