Nylig godt til anskaffelse av Thule SPACE PA250BmkII effekt forsterker. Dette er en såkalt hybrid stereo/hjemmekino forsterker med 2 x 250w eller 5 x 100w.
Klubben hadde lagt en utstillings modell ut for salg, og for den nette sum av 14998,- ble den min.
Har hørt mye på Thule tidligere. Spesielt med høytalerne fra Dali IKON serien der den er utrolig behagelig å høre på. Varm, punsj i bassen og samtidig detaljert. Jeg syns den også gjør en svært god jobb med Consept 8.
Personlig kunne jeg godt tenkt meg å kombinere Thule med IKON. Så nye høytalere kan være et faktum til høsten etter å ha flyttet fra den vesle leiligheten jeg bor i nå. Har lyttet noe til andre kombinasjoner og ikke vært like fornøyd som med Thule. Noen kompromisser blir det alikavel.
Først og fremst ligger det i hybrid funksjonen. Hvis du ikke bruker en Thule preamp, men som meg kobler den direkte til Denon receiver, må du gjøre et valg. Skal du bruke stereo inngangene for å få 250w på frontene eller som en hjemmekino forsterker med fem kanaler og 100w på alle. Stereo inngangene er nemlig separert fysisk fra multikanal inngangene og uten en preamp som kan koble opp begge samtidig må du altså velge hva du vil bruke. Hvis du ikke vil inn bak forsterkeren for å bytte ledninger hele tiden.
Du kan lese mer her om denne effekt forsterkeren på audiophile.no.
http://www.audiophile.no/Publisering.asp?Id=74
Jeg har ikke plass i det vesle IKEA møbelet mitt for denne effektforsterkeren, så jeg plasserer den på en hylle bak rakket. Må til og med snu den med baksiden ut for å få den ene høytaler kabelen til å bli lang nok. Litt spartansk, men så er det kreftene og lyden jeg er ute etter og ikke det estetiske i denne omgangen(skal nok bli en ordnings bare jeg får flyttet). Til gjengjeld er det enkelt å administrere ledninger.
Det viser seg at det bare er å slå på Receiveren og kommunikasjon med effekt og receiver er et faktum. Lyd blir det ikke alikavel da det var litt vanskelig å se om jeg hadde slått på riktig med rett inngang på Thulen. All den tid fronten peker inn mot vegen, men jeg fikk det til slutt til(med et lite speil).
Jeg har aldri hatt effektforsterker tidligere, så det var en deilig følelse da lyden strømmet mot meg i stereo. I første omgang opplevdes lyden som nøytral uten å være kjedelig. Slett ikke mørk på noen måte og detaljene fra CD’n til Gåte var slik jeg husker det fra tidligere seanser på klubben. Gitarer og mans stemmer fikk det skikkelige raspet og vokalisten Gunnhild har råheten og oppløsningen i stemmen som jeg kan like. Lyden er lik enten jeg spiller høyt eller lavt. Dette er jo bra.
Prøver litt tv lyd med Dolby prologic IIx og SACD med Silje Nergaard. For å sjekke ut om det blir veldig forskjell mellom de store frontene og de andre høytalerne i surond. Det første som slår meg er hvor mye kraftigere og tydeligere senter høytaleren plutselig har blitt. Akkurat som om Denon forsterkeren har fått for lite å gjøre. Her må nok en ny kalibrering til tenker jeg. Men ellers syns jeg ikke lydbildet preges av noen endret klang signatur fra Thule, og det later til at den nøytraliteten jeg opplevde i første omgang gjør at dette fungerer fint sammen med Denon. Veldig bra. Her må det testes mer, men denne Thule forsterkeren blir nok permanent i mitt oppsett.
Thule 007.jpg (
306,44921875 KB) Vist 1072 ganger
Thule 003.jpg (
308,3505859375 KB) Vist 1072 ganger
Thule 008.jpg (
325,6005859375 KB) Vist 1071 ganger
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.