[size=150][u]
Fremtiden er her i dag.[/u][/size]
Selv jeg med mine syvogtyve årringer på stumpen fikk med meg vinylmediet. Jeg husker fortsatt den dag i dag når fadern forsiktig la disse store og sorte platene ned i spilleren. Det knitret litt her og der men fadern var fornøyd han. Selv var jeg for ung til å forstå meg på lyd, for meg var musikk musikk. Det var først etter noen år med disse nymoderne sølvplatene populært kalt Compact Disc at jeg begynte å fatte interesse for selve lydkvaliteten. Det har imidlertid vært et vesentlig problem i forholdet mellom meg og cdformatet; jeg er oppriktig og genuint dritt lei å ha løpemeter på løpemeter med cdcovere stående i hylla, mindre lei er jeg ikke at cd’er har en lei tendens til å pådra seg riper og fette fingeravtrykk. Mulighetene for å lage krøll i avlesningen er så altfor mange og da hjelper det ikke om du har et drivverk i den ultimate ûiber high end klassen.
For en god stund tilbake begynte jeg så vidt å titte på mulighetene for å lagre alt av musikk i looseless kvalitet på en harddisk samtidig som jeg ville få overførte disse filene over til anlegget på en best mulig måte. På den tiden var det ikke så mange muligheter og hele ideen ble satt litt på hold. I alle fall frem til nå, for i løpet av det siste året har det kommet en lang rekke produkter som lover å ta oss med inn i fremtiden.
Mange har hørt om Logitech Squeezebox og lignende konsepter, i og med magasinet Hjemmekino vil servere oss en føljetong av artikler om nettverksspillere av samme alen som Squeezebox har jeg valgt meg ut en litt annen løsning som byr på både fordeler og bakdeler kontra det å bruke en dedikert nettverksspiller. Løsningen jeg har falt på er i utgangspunktet såre enkel, musikken blir lagret ukomprimert på en pc, signalene overføres til en separat dac og så videre til forsterkerløsningen.
HardwareOm man bruker en brukspc eller en dedikert lagringsserver er egentlig det samme så lenge man har rikelig med plass. I disse tider hvor harddiskene vokser seg stadig større og prisene faller bør man investere i et kabinett som har plass til flere harddisker slik at man slipper å ty til eksterne harddisker som gjerne ender opp med et kabelrot uten like samtidig som man får en del ekstra bokser stående i hylla. Selv har jeg valgt å bygge en stue pc hvor det per dags dato sitter en 500gb stor harddisk. Med plass til fem disker til slipper jeg i alle fall å være urolig for lagringskapasiteten på ei god stund.
Det neste man trenger er en separat dac som skal plasseres mellom pc’en og forsterkeren. Her anbefaler jeg ikke å gå for de absolutt billigste, selv har jeg funnet en høyst elskverdig liten sak med det lite fancy navnet Lite Dac 60 Modified. Denne dac’en er importert fra statene, er rørbasert og koster rundt kr 5000 kronasjer ferdig momset inn. Når vi har både pc og dac på plass må vi bare velge oss en type overføringskabel før vi kan begynne på moroa. Om man velger usb, coax eller optisk kommer an inngangene på dac’en din.
SoftwareMange sverger til det kjente rippeprogrammet EAC (Exact Audio Copy) som ikke bare leser av cd’en bortimot perfekt, men som også har en lang rekke funksjoner som kan redde cd’er med dårlig lesbarhet. Det at EAC er ett bra program hersker det ingen tvil om, problemet er bare at det tar noe ugudelig lang tid å rippe inn cd samlingen om denne er av en betydelig størrelse og du da på toppen av det hele har noen såkalte slitne plater. Selv testet jeg EAC opp mot en lang rekke andre programmer før jeg til slutt endte opp med Itunes fra Apple. På splitter nye cd’er var jeg ikke i stand til å høre forskjell på rippene til EAC og Itunes , om det er øra mine som ikke er helt 100% eller om det faktisk ikke er noen forskjell skal jeg la være å utdype noe videre. En ting det derimot ikke hersket noen tvil om var at Itunes jevnt over var raskere til å rippe inn platene samtidig som brukergrensesnittet i Itunes er herlig enkelt og funksjonelt kontra EAC som ligner en etterlevning fra tiden med Windows 3.11. Itunes finner all informasjon om cd’en på nettet og så er det bare å trykke på ripp plate om du ikke vil inn og forandre på formatet musikken skal bli lagret i. Her er det et krav at du enten velger Wave eller AAC, begge to er ukomprimerte og går mp3 en skyhøy gang.
Dette er uten tvil en prosess som vil ta en god del tid men når du først får gjort det en gang er du i mål og den virkelig moroa kan begynne.
Kontrollere oppsettet.Det som uten tvil er en stor fordel med de ferdigkjøpte løsningene som for eksempel Sonos og Squeezebox er at man får en pakkeløsning med en fjernkontroll. Det får man ikke ved å følge fremgangsmåten min, men på en annen side kan man også vinne en del på å legge opp alt selv. Med en klargjort pc og en god ekstern dac blir man stilt foran en rekke muligheter for å kontrollere oppsettet. Den mest åpenbare for mange vil nok være å skru på skjermen i anlegget og bruke seg av tastaturet og musen man har koblet opp mot pcen hvor musikken er lagret. For meg er dette totalt galskap. Med en projektor og ett 100tommer stort lerret ville en slik løsning ha bydd på flere problemer enn løsninger. Ikke bare ville det ha blitt noe forferdelig varmt om jeg skulle la projektoren vise bildet på musikkpcen konstant, men det ville også ha vært lettere plagsomt med ett 100tommer stort pcbilde i bakgrunnen når jeg sitter med den bærbare på fanget. Litt upraktisk ville det også ha vært å hatt ei ekstra mus og ett tastatur på stuebordet.
Siden jeg allerede har en bærbar pc i tillegg til denne musikkpcen var det to innbydende og brukervennlig løsninger allerede der. Den absolutt enkleste til og begynne med er å benytte seg av funksjonen remote desktop som lar deg få opp hele brukergrensesnittet til pcen du fjernstyrer på labtopen din. Dermed får du full kontroll over hele pcen. Et alternativ her vil være logmein som lar deg gjøre det samme, men da over internett. Dette programmet har en del andre fancy funksjoner som remotedesktop mangler, men da beveger vi oss litt utpå viddene i forhold til sakens kjerne.
Fordelene ved en slik løsning er åpenbare; man slipper å ha et ekstra tastatur og ei mus på stuebordet, man kan la musikkpcen stå i et helt annet rom så sant man finner en løsning for å overføre lyden til dac’en og man kan bokstavelig talt styre hele musikkpcen med stor enkelthet. Bakdelen er at man er avhengig av å ha på den bærbare (om man dog har valgt å benytte en dedikert musikkpc og en bærbar er det vel en stor sannsynelighet for at den bærbare er på åkke som), dog kan det også være litt upraktisk. Tenk deg at du har hovedanlegget spillendes i stua mens du står på kjøkkenet og lager mat, så vil du gjerne bytte låt, surt å gå til stua er det ikke?. Eller om du akkurat er ferdig i dusjen og vil bytte sang på anlegget som allikevel spiller så øredøvende høyt at det fyller hele kåken med lyd, det å ha med seg den bærbare på badet er kanskje ikke noe sjakktrekk.
Da er det bare en ting å gjøre; embrace your iphone\Ipod touch! Til tross for at jeg er fint lite begeistret for hyper og enevelde innenfor en bransje har dette produktet snudd opp ned på måten jeg styrer musikken min. For noen få måneder tilbake leiket jeg litt med Iphonen til en kamerat av meg og dømte den nord, ned og til dundas. Ikke overraskende kjøpte jeg meg en htc touch diamond som skulle være noe av det ypperste, det var bare ett problem, etter to uker med komplett irritasjon over telefons mangel på brukervennlighet ble denne solgt og jeg gikk tilbake til min nokia. Men når den samme kamerat lot meg teste ut Iphonen hans nå nylig var jeg solgt. Makan til brukervennlighet skal man leite lenge etter. Men la oss se bort fra selve telefondelen av dette produktet, dermed kvitter det om man velger Iphone eller Ipod touch, begge byr på de samme fantastiske mulighetene. For Apple har nemlig noe som heter Apple Store, og der finner man mye interessant. Blant annet en applikasjon som kalles Remote. Denne er ikke bare gratis, men denne lar deg faktisk styre Itunes som du har installert på musikkpcen din, alt foregår over nettverket. Dermed kan du fint ha musikkpcen i ett annet rom og den bærbare kan du bare slå av. Remote lar deg få opp hele Itunes på din Iphone\Ipod Touch, her kan du navigere blant spillelister, musikkbiblioteket, podcaster og video. Ved andre ord får du opp Itunes i sin helhet og ved hjelp av den en meget responsiv touch screen på 3.5 tommer har du full oversikt over programmet. Her får du opp all infoen om låten du spiller, du kan styre alle de vanlige funksjonene som play, stop, frem og tilbake, og du får opp coverbildet til albumet låten er hentet fra.
Men ikke bare det. Iphone\Ipod Touch kan som sagt laste ned tonnevis av forskjellig applikasjoner og to av de mest interessante ved siden av Remote heter Shazam og RDP. RDP er en mineutgave av Remote DeskTop og lar deg styre hele musikkpcen som om du skulle ha brukt den bærbare. Dette programmet er dessverre ute i en slags betautgave og enn så lenge er det ingen fullverdig erstatning for Remote DeskTop kjørt fra en bærbar pc, men konseptet er genialt og med litt videreutvikling kan dette fort vise seg å være uunnværlig for oss som har valgt en pc\dac-løsning. Shazam på sin side er et ferdig utviklet program som for meg har vært redningen mang en gang. Hvor irritabelt er det ikke å høre en låt på radioen, et utested eller tven som du faller pladask for uten å vite noe som helst om? Inn på Iphone\Ipod Touch, start Shazam, og i løpet av noen få sekunder har programmet gjenkjent låten du hører og gir deg tittel, artist og hvilket album den kommer fra. Etter denne gjenkjennelseprosdyren får du selvfølgelig et tilbud om å kjøpe låten på Apple Store, men dette er valgfritt.
Fremtiden er herved et faktumJeg har ofte drømt om en diger platespiller i stua, men for meg er det flere bakdeler enn fordeler. Når jeg attpåtil avskyr å ha løpemeter med cdplater, gjerne fordelt utover stereobenken og gulvet etter en lytteseanse har jeg funnet min løsning. Kjøp cd’en, ripp den inn, spill den av igjennom Itunes, signalet kjøres ut til en dac og videre til forsterkeren, og alt kontrolleres enten ved hjelp av den bærbare pcen eller min nå høyt elskverdige Iphone. Enklere og mer praktisk har jeg vanskelig for å tro at det kan bli.
[url=http://forum.hjemmekino.no/viewtopic.php?f=32&t=11457][b][u]Skrot-teaterets Diskusjonstråd[/u][/b][/url]
[url=http://min.hjemmekino.no/cinema.aspx?id=140][b][u][color=red]Skrot-Teateret in living colors[/b][/u][/color][/url]