"Jan A M" skrev:
1.
Og glem det der med "skrytewatt". Gjør litt (skal ikke mye til) research på produktene så vil dere finne de mer riktige watt benevningene.
(Da kan det være lurt å grave litt dypere enn infoen på nettbutikkene)
Og Yamaha kan fint måle seg med de andre konkurentene når det gjelder effekt.
2.
Nå synes jeg det er litt merkelig at du Tor Rasmussen, synes det er så fryktelig forskjell på direct stereo og "vanlig" stereo. Nå har ikke jeg personlig noen av de nevnte modellene, men en kamerat har, rx-v1400 for å være eksakt, og vi har ved ett par-tre anledninger forsøkt å finne ut hva forskjellen er ved de ulike stereo-innstillingene. Konklusjonen er at vi knapt hører noen forskjell, enda mindre klarer vi å avgjøre hva som låter best. Forskjellene er rett og slett for små til at vi kan klare å avgjøre det.
3.
Men din erfaring tyder jo på en måte på at det fungerer med direct stereo og da. Mulig det vare satt opp "feil", slik at ved å bruke direct stereo ble "bruker feilene" eliminert og derfor låt som det skulle. Bare en tanke dette da.
4.
Og det er i allefall tåpelig å anbefale å holde seg unna ett merke, bare fordi man selv ikke liker "lydfilosofien" til det merket.
1.
Det er ikke slik at jeg sluker watt-tallene rått og forholder meg til høyeste nummer. Ser jo at Yamaha strør om seg med DIN, RMS og andre målinger. Samt oppgir ved forskjellige ohm.
Da forholder jeg meg til laveste tall som en rettesnor.
Har da merket meg at ved Yamahaforsterkere som er oppgitt til 100 watt med laveste tall, så er f.eks en Harman/Kardon forsterker som også er oppgitt til 100 watt, vesentlig kraftigere enn Yamaha sin.
2.
Jeg har nå Yamaha RX-V1400 som jeg spiller på Dali Suite 2.8.
Jeg er ingen hifi-gud, og har vanskelig for å svelge mangen av bladenes "revolusjoner" og ta-fra-deg-pusten opplevelser.
Jeg har INGEN problemer med å høre forskjell fra Direct Stereo vs. alle de andre oppsettene til Yamaha på min forsterker (2ch stereo, Straight mode, osv.)
Jeg vil beskrive det slik;
På Direct Stereo spiller anlegget instrumenter også på utsiden av høytalerne. Siden jeg har 2.5 - 3 meter mellom høytalerne, vil jeg påstå at det opplevde lydbildet er minst 3.5 - 4 meter bredt i Direct Stereo.
På 2ch stereo eller Straight spilles alt innenfor høytalerne. Alle instrumentene presses sammen for å få plass mellom høytalerne og det oppleves ikke som om noen instrumenter havner i bredden av lydbildet.
Det oppleves derimot som om senterkanalen skulle ha blitt aktiv (noe den ikke er). Mye havner i midten, lite luft på sidene.
Etter å ha lest innlegget ditt lurte jeg på om det kunne være noe feil i oppsettet.
Har nå rekalibrert og sjekket. Gått over for fasefeil, målt med lydtrykksmåler og kjørt diverse lydtestdemoer. Alt er som før.
Siden Direct Stereo ikke bruker noen prosessering gjorde jeg som følger.
Skrudde av PEQ (Parametric Equalizing, romkorreksjonen). Aktiverte GEQ som er den vanlige manuelle Grafiske Equalizingen. Justerte kurven helt flat slik at forsterkeren ikke gir noen som helst kompensasjoner ut fra fabrikkoppsett.
Likevel. Direct Stereo = bredt lydbilde med luft imellom.
Andre modus som 2ch stereo, straight osv spiller kun "innenfor" høytalerne.
3.
Kan jeg da bare bruke Direct Stereo siden det gir meg best lydbilde?
Mjo, så langt ja. Men i Direct Stereo spiller ikke sub-en med.
Siden den gang jeg hørte Sony sin WX900 sub til musikk har jeg falt helt for den. Det åpenbarte seg notasjoner og bassmelodier jeg aldri har hørt før. Selv har jeg en skikkelig konfirmasjonssub fra Elkjøp for den nette sum av 2.500,- Med andre ord, ikke et godt definert element som spiller musikk.
Om jeg skulle kjøpe WX900 vil jeg ikke få musikalsk stereoglede av den på dagens Yamaha RX-V1400 da sub ikke spiller med i Direct Stereo.
Dermed må jeg gå på et komprimiss. Noe vi i denne hobbyen helst ikke vil.
Jeg må velge mellom bredt stereobilde uten sub (Direct Stereo), eller et komprimert stereobilde og har sub aktivt.
(Så kan man diskutere annenrangs løsninger som å tappe høytalerutganene fra forsterker til sub og da delefilteret i sub servere videre til høytalerne. En løsning som er høyst uaktuell for meg da jeg forventer at en forsterker i år 2000 skal kunne klare å spille uten denne løsningen.)
4.
Man leser så flott i fagbladene om lydbilder som bretter seg utover i rommet. De blir både høye, brede, dype og kan få en tredimensjonalitet.
Da hjelper det lite for meg, og noen andre, hvis Yamaha sin lydfilosofi på RX-V-serien skulle være at lyden hører hjemme MELLOM høytalerne.
Da vil man ikke kunne oppleve dette brede luftige lydbildet med mindre man ønsker å gå på komprimisser som jeg har nevnt før.
Hvis du har lyst å prøve på din venns RX-V1400 igjen kan jeg anbefale Lõfgrens "Keith don't go".
Under introen er det hos meg strenger godt ut i bredden ved Direct Stereo. Kan nesten høres ut som det er flere gitarer som spiller.
Ved 2ch stereo eller straight samles tonene en god del mer mot midten. Bredden forsvinner i lydbildet og alt føles mer komprimert.
Jeg brukte selv aldri Direct Stereo før. Kjørte kun på 2ch og straight.
Så leste jeg på et forum om oppdagelsen rundt Direct Stereo.
Måtte teste selv, og da fikk jeg en av mine sjeldne såkalte hakesleppopplevelser innen HiFi.
For her var det virkelig noe lille jeg hørte forskjell på. Jeg kan ikke skille lyden på forskjellige kabler, hverken signalkabel eller høytalerkabler.
Men jeg hadde ingen problemer med å skille mellom Direct Stereo og de andre modusene.
Det er faktisk slik at jeg nå har plukket fam igjen cd-er jeg ikke har hørt på lenge fordi jeg nå vil nyte de med dette "nye" stereobildet jeg har snublet over pga en post på et forum.
Så skal det taes med at jeg ikke opplever det trangt og komprimert på 5.1 lyd.
Under filmer kjører biler ut på siden og utover høytaleren. Da har jeg illusjonen av et bredt lydbilde igjen selv om YPAO, og diverse DSP-er jobber. Men i stereo er det en helt annen sak.
Sånn. Nå har vi sporet dette topicet skikkelig av. Men som et demokratisk og rundt forum som dette er finner sikker noen nytten i innleggene våres likevel.
De kan med fordel skilles ut i et eget "Yamaha og stereoperspektiv?"-topic, men det var nå her jeg følte det naturlig å besvare dine tanker omkring mine opplevelser.