Logo

Pioneer VSK-915-S vs Yamaha RX-V657

Skriv et svar
18.09.2005 10.43.05 #1 av 26
Postet av: krispo89
Er det noen som har erfraing med disse reciverene? Hvem av de burde jeg kjøpe? Mvh Kristian Elvestad
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.09.2005 10.57.52 #2 av 26
Postet av: Rune
Utstyrsmessig kan det virke som RXV-657 er bedre utstyrt, men Pioneer har fått veldig mye skryt i det siste på receiverne.

En teknisk sammenligning mellom disse receiverne finner du her.

Jeg har ikke sammenlignet disse direkte så jeg tør ikke komme med en klar anbefaling. Prisen spiller vel sikkert inn også.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.09.2005 17.11.03 #3 av 26
Postet av: Tor Rasmussen
Nå vet jeg ikke om det gjelder Yamaha sine forsterkere generelt, eller om fenomenet er begrenset til 14/15/24/2500-serien, men min og andre sin erfaring er at Yamaha har en eller annen "feil" i programmet sitt.
Forsterkere fra overnevnte serie krymper og komprimerer stereobildet betraktelig hvis man velger alt annet enn direct stereo.
Det er så markant forskjell at jeg i mitt neste forsterkerbytte legger Yamaha på hyllen og vurderer merker som Pinoer, Harman/Kardon og Denon som min neste receiver.

Jeg vet ikke om nevnte Yamaha 657 lider av dette "problemet", men hvis den gjør det, så må jeg sterkt fraråde Yamaha til musikk i 2-kanals stereobruk.

Yamaha har også en tendens til skrytewatt på papiret.
Ser at 657 er oppgitt med 95W kontra pioner som er oppgitt med 100W.
Tror nok Pioneren vil oppleves som markant mer kraftigere enn yamaha, selv om regnestykket kun skiller 5W på papiret.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.09.2005 17.42.24 #4 av 26
Postet av: Even Sundgot
"krispo89" skrev:Er det noen som har erfraing med disse reciverene? Hvem av de burde jeg kjøpe? Mvh Kristian Elvestad


vist det var min beslutning ville eg ha tatt denan avr 2106...har den sjøl og er kjemmpe fornøgd.. :D
Mvh
Even Sundgot

Denon avr 2106 Denon Dvd 1940 Vincent sp-331 Vincent sp-996
yamaha ns-777 Yamaha ns-c444 Yamaha Ns-333 DIY Svs sb12
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.09.2005 19.51.48 #5 av 26
Postet av: krispo89
Okey, så burde jeg kjøpe denon 2106 enn pioneer vsx 915?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.09.2005 19.54.29 #6 av 26
Postet av: Even Sundgot
eg vurderte alle dei receverane i 5000kr klassen å eg syntes at denon sin var det beste valget...+ denon kommer altid bra ut i tester... :D
Mvh
Even Sundgot

Denon avr 2106 Denon Dvd 1940 Vincent sp-331 Vincent sp-996
yamaha ns-777 Yamaha ns-c444 Yamaha Ns-333 DIY Svs sb12
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.09.2005 06.12.59 #7 av 26
Postet av: kid
Personlig har jeg aldri likt Yamaha noe spesielt innen lyd, men er jo et kjempe utbredt merke og har sikkert mange positive sider. Men føler at jeg får mer kvalitet framfor kvantitet ved å velge f.eks en Denon, NAD, Onkyo, Pioneer eller H/K reciever. Nå kommer sikkert øksa fordi jeg sier dette, titalls bruker Yamaha og er fornøyd med denne, men dette er bare min mening om saken..

:wink:
Denon 3806, B&W 604 S3, B&W LCR 600, B&W 600 S3, TaraLabs, Supra, Panasonic PT-AE700
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.09.2005 08.55.40 #8 av 26
Postet av: Tor Rasmussen
Nei, men jeg kan godt støtte opp under det Kid.
Er selv nå på min andre Yamaha-spiller, og de lurer ikke meg flere ganger.
Merker jo nå at watt-ene til Yamaha ikke holder mål i forhold til andre sine oppgitte watt.
Etter at jeg oppdaget det snevre stereoperspektivet kontra direct stereo ble jeg virkelig tvilsom.

Selvsagt har Yamaha-en gode sider også.
Oppkonvertering av bildesignaler til komponent.
Mulighet for lipsync-justering.
Grundige og omfattende menyer som lar en tweake mye.
Gode fjernkontroller som ofte er programmerbare, særlig i sjiktet 5.000+.

Likevel er det lyden man skal fokuserer mest på, og der føler jeg selv at Yamaha nå har utspilt sin rolle hos meg.

Så frister det jo også med enkle koblinger som Denon Link siden jeg i dag har Denon spiller.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.09.2005 22.51.06 #9 av 26
Postet av: Jan A M
Synd så dere har så dårlig erfaring med Yamaha da, personlig har jeg to Yamaha recievere og en Onkyo reciever. Er enig i at Onkyo lager meget gode recievere, men det gjør jaggu Yamaha og etter min mening.

Og glem det der med "skrytewatt". Gjør litt (skal ikke mye til) research på produktene så vil dere finne de mer riktige watt benevningene. :wink:
(Da kan det være lurt å grave litt dypere enn infoen på nettbutikkene)
Og Yamaha kan fint måle seg med de andre konkurentene når det gjelder effekt.

Nå synes jeg det er litt merkelig at du Tor Rasmussen, synes det er så fryktelig forskjell på direct stereo og "vanlig" stereo. Nå har ikke jeg personlig noen av de nevnte modellene, men en kamerat har, rx-v1400 for å være eksakt, og vi har ved ett par-tre anledninger forsøkt å finne ut hva forskjellen er ved de ulike stereo-innstillingene. Konklusjonen er at vi knapt hører noen forskjell, enda mindre klarer vi å avgjøre hva som låter best. Forskjellene er rett og slett for små til at vi kan klare å avgjøre det.

Men din erfaring tyder jo på en måte på at det fungerer med direct stereo og da. Mulig det vare satt opp "feil", slik at ved å bruke direct stereo ble "bruker feilene" eliminert og derfor låt som det skulle. Bare en tanke dette da. :wink:

Angående tester av budsjett recievere og dvd-spillere trenger jeg vel ikke si så veldig mye. De som har fulgt med vet at Yamaha er blant de som har kommet aller best ut av så og si alle tester de har vært med i(de jeg har fått med meg i allefall) de siste årene.

Slik jeg ser det er det ingen av produsentene; Onkyo, Yamaha, Pioneer, Denon og Harman/Kardon som lager dårlige produkter. Men man må jo nesten velge den forsterkeren som har den lyden man selv liker. Og det er i allefall tåpelig å anbefale å holde seg unna ett merke, bare fordi man selv ikke liker "lydfilosofien" til det merket. :wink:

(Skylder ikke på noen her altså, bare nevner det sånn generelt :wink: )

Edit: Skriveleif
[url=http://min.hjemmekino.no/JanAM/][b][color=black][u]Min Hjemmekino[/u][/color][/b][/url]
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.09.2005 23.02.53 #10 av 26
Postet av: kurtinge
jajaja ska vi sjå sa den blinde til den døve
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.09.2005 11.11.26 #11 av 26
Postet av: kid
Forsåvidt enig med deg Jan A M..
Hovedgrunnen til at jeg er litt kritisk til Yamaha er at jeg synes de pakker for mye "duppeditter" inn i den rimelige klassen som går på bekostning av lyden. Jeg er ingen ekspert, men hvis man skrur opp en yamaha reciever i fem tusen kroners klassen kontra en annenn og ser nærmere på hvordan dem er bygd opp innvendig, mener jeg at yamaha kansje har fokusert litt for mye på brukervennlighet og finesser i forhold til lyd, men i denne prisklassen er det kansje det som passer best og. Ikke vet jeg, du har rett i alt du sier så bøyer meg i støvet for det.

Fra min side var det egentlig ikke ment som "hold deg unna".
Ville mer bringe inn flere alternativer i valget, øret som hører.

:wink:
Denon 3806, B&W 604 S3, B&W LCR 600, B&W 600 S3, TaraLabs, Supra, Panasonic PT-AE700
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.09.2005 11.57.10 #12 av 26
Postet av: Jan A M
Så du mener recieverene til Yamaha i 5000kroners klassen er bygd opp dårligere enn konkurentene sine? Du har vel ikke kunnet fram legge noen bilder som beviser dette? Altså bilder av innsiden på en Yamaha i 5000kr klassen i dag mot noen av de konkurentene sine i samme prisklasse som du mener er bygd opp bedre.

Vekt har jo ofte litt med byggekvalitet å gjøre og Yamaha har faktsik blant de tyngste recieverene i allefall i 5000kr klassen. Selv om vekt alene ikke beviser noe så er det jo en liten pekepinn.

Min Rx-v640rds (kostet 5000kr) veier 13kilo, det er en litt eldre modell, så den har bare 6.1, men sjekk ut vekta på denon sin konkurent i samme klasse i dag, DENON AVR-2106. (ps. den har til og med en kanal mer)

(Denon´en var den første og eneste jeg så på i dette tilfellet)

Men altså, selv om Yamaha veier godt og vel det samme som sine konkurenter beviser jo selvsagt ikke dette noe direkte. Så hvis du kunne "bevise" din påstand med noen bilder hadde det vært interesant. For jeg sier ikke at du tar feil. :wink:
[url=http://min.hjemmekino.no/JanAM/][b][color=black][u]Min Hjemmekino[/u][/color][/b][/url]
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.09.2005 13.19.39 #13 av 26
Postet av: Even Sundgot
min denon avr 2106 som koster 5000kr veger 13kg men det har jo ikkje altid det med vekten som teller... :D
Mvh
Even Sundgot

Denon avr 2106 Denon Dvd 1940 Vincent sp-331 Vincent sp-996
yamaha ns-777 Yamaha ns-c444 Yamaha Ns-333 DIY Svs sb12
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.09.2005 16.51.30 #14 av 26
Postet av: kid
Sier ikke at yamaha sine innvendige komponenter ikke fyller kassa, men strømtrafoer og slikt, bygger mer ut i andre sine merker trodde jeg. Det jeg ville frem til var at Yamaha sine recivere i denne klassen har veldig mye ekstra utstyr, som er et kjempe pluss for mange brukere, men har en "magefølelse" av at det muligens er dette utstyret som også veier en del. En "clean" reciever på 13kg kontra en reciever med masse utstyr på 13kg, sier vel sitt, hvis man også tenker på at vekt er kvalitet som mange ofte mener :wink:

Hehe, var ikke ment som et "krangle innlegg" mot deg, sa bare hva jeg trodde/mente/personlig mener, tar helt sikkert feil. Jeg vet at yamaha gir mye for pengene.
Denon 3806, B&W 604 S3, B&W LCR 600, B&W 600 S3, TaraLabs, Supra, Panasonic PT-AE700
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.09.2005 16.53.44 #15 av 26
Postet av: kid
.... dette gjelder muligens enda mer på rimeligere recievere en femtusen kroners klassen og.

Kom gjerne med øksa, har sikkert feil 8)
Denon 3806, B&W 604 S3, B&W LCR 600, B&W 600 S3, TaraLabs, Supra, Panasonic PT-AE700
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar