Logo

Jonia's Hjemmekino / Audio Pro Bravo serien

Skriv et svar
14.02.2005 06.32.38 #16 av 20
Postet av: Jonia
Det stemmer nok bra det!

Hvor skal jeg begynne...?

Jeg testet med hjem de 2 nye monoblokkene fra REGA på 125 watt i 8 ohm, Exxon tror jeg de heter. De er bra, men igjen er det litt lite bunndrag og disse er også litt mørktklingende. Det passet meg ikke, dessuten var designet kjedelig.

Jeg var på HIFIKlubben og hørte TacT'en på 2*200 watt til 10 tusen, denne låt bra men var langtfra så sterk som jeg først trodde. Den bukket faktisk under når jeg testet den på et par Nautilus 804...

Så hørte jeg Holfi Integra 3 (tror den heter det), fin forsterker, litt varm i klangen, kjedelig design, litt for lite punch..

Hegel effektforsterker, husker ikke modellbetegnelsen, men den kom på rundt 15-20000 kr, kjempeforsterker igrunnen, kraftig og fyldig lyd. Fant ingen åpenbare mangler, men den er ikke spesielt pen å se på den heller...

Vincent 2*200 watter til rundt 8000 kr, falt igjennom både på lydkvalitet og generell kvalitetsnivå, da signalinngangene løsnet mens jeg testet den hjemme, slik at musikken kom og gikk..! Lite imponerende! Forsterkeren ellers virket grei, men den har rør på utgangen, slik at den blir varmtlydende, og bruker tid før den er klar til bruk.

Vincent monoblokkene har jeg hørt (de små sølvfargete), fine saker, men for slappe!

Parasound A23 har jeg hørt, den låt meget bra som nevnt over, er lekker å se på, og hadde en høy kvalitetsfølelse. Den var ørlite grann svak, så derfor falt valget på storebror! Fordelen videre er at den har 12volt trigger slik at jeg kan skru på receiveren og så vil effekttrinne automatisk slå seg på. (gimmik, men kjekt å ha likevel...), her er både balanserte og ubalanserte innganger, gir fleksibilitet også i fremtiden, den har mulighet for "ground lift" hvis jeg har kranglete jording på anlegget.. slik vet en jo aldri.., så mulighetene er store for at jeg kan unngå "summing" til tross for mye effekt. Den kan brokobles om jeg ønsker det i fremtiden til 1*750 watt i 8 ohm. Den har et utsøkt utseende, det har innebygde beskyttelseskretser mot kortslutting og overoppheting, den kan videresende innsignalet til ytterligere en effektforsterker hvis jeg ønsker det, det har gain-justering på inngangen slik at det er lettere å justere nivået til frontene i hjemmekinoen uten å måtte justere veldig mye på innstillingene i receiveren. Har også registrert at den kommer meget godt ut i alle tester jeg har lest, og så er det tillitvekkende at strømforsyningen er så svær og vekta viser såpass mye. Tyder på kvalitet! Så er den i sølv utførelse, som resten av anlegget mitt.... :D

Det var en kjapp gjennomgang, husker ikke alle forsterkernes modellbetegnelse, og noen har jeg nok glemt også....

Jo, jeg har hørt på Cayin også, en integrert en, fin lyd, litt varm. Men det ble ikke den, da de ikke hadde effekttrinnet inne....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.03.2005 06.37.52 #17 av 20
Postet av: Jonia
Har kjøpt meg sub!

Den er overraskende bra til å være så liten i fysisk størrelse!
Den gir anlegget et skikkelig løft i forhold til partyfaktoren jeg har savnet tidligere.

Bilder finner du på: http://min.hjemmekino.no/jonia/
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.04.2005 08.16.38 #18 av 20
Postet av: Jonia
Da er Parasound HALO A21 på plass!

Jeg har lenge drømt om dette produktet. Det var liksom det helt store å kunne kjøpe denne effektforsterkeren. Det har en design som jeg synes er innertier, og en eksklusivitet som gjør at den fremstår som en mye dyrere forsterker. På bakgrunn av dette er det meget vanskelig å være nøytral og objektiv, jeg kan like godt si det med en gang. Dette blir en omtale som er farget av min personlige smak og følelser for produktet.

Ja, da er du advart.

For å starte med førsteinntrykket:
Det er kolossalt, for følelsen av kvalitet lyser lang vei, allerede fra den meget grundige innpakkingen (doble esker og skumgummibeskyttelse)til forsterkeren skinner i mot deg i all sin prakt. Den er TUNG, veier 30 kg, og er derfor et skikkelig beist å bære på. Den har heldigvis bærehåndtak bak på forsterkeren som gjør at du får et godt tak, det trenger du!

Utseendet forøvrig er i børstet aluminium, altså det som gjerne omtales som sølvfarget. Forsterkeren har store og kraftige kjøleribber på sidene, disse gir forsterkeren et nærmest dyrisk og brutalt utseende, som på mange måter balanseres med en front som bare ser herlig ut. En stor aluminiumsfront i børstet utførelse, med logoen skrevet inn på midten øverst. Nederst er det frest inn et avrundet spor som inneholder standby knappen, og de ulike diodene som idikerer forsterkerens status.
En ring rundt standby knappen lyser svakt blått når denne står i standby, dette kalles en HALO, hvilket også er navnet på produktserien. Når du skrur på forsterkeren, lyser den blå Halo'en sterkere, samtidig som to små blå dioder tennes som indikerer normal drift på hver kanal, i tillegg tennes "P"'en som står over logoen med en svak rød farge. Dette må bare sees, for det er stilig!
I tillegg finnes en siste diode lengst borte til høyre, den indikerer overoppheting, og skal helst ikke lyse. Det har jeg heller ikke opplevd enda.

Når enheten skrus på, så går det noen sekunder før det høres et klikk, dette klikket er igrunnen ganske høyt, mye høyere enn jeg er vant med fra andre effektforsterkere, men det har jo ingen praktisk betydning.

Av muligheter hva gjelder oppstart, finnes 3 alternativer.
1. Manuell, klikk på standby og du skrur på, klikk en gang til og du skrur av.
2. Koble til med en ledning fra 12 Volt trigger ut fra kontrollenheten, en forforsterker eller surround receiver, og inn i 12 volt inngangen bak på forsterkeren. Da vil forsterkeren skru seg på når du skrur på forforsterkeren/receiveren.
3. Sette forsterkeren til å slå seg på ved innkommende signal. Her kan du videre regulere hvor sensitiv forsterkeren skal være for innkommende signal. Jeg har testet dette, og det fungerer greit til vanlig bruk, men den skrur seg av hvis det blir for lavt signal i 5 minutter. Dette er normalt ikke noe problem, men det kan være det. For jeg har erfart at denne forsterkeren er ganske strøm-hungrig... Forsterkeren skrudde seg av i går kveld, når jeg så på tv (mesteparten av lyden kom fra centeren), og når det plutselig kom lyd i frontene, så skrudde forsterkeren seg på igjen, og da trekker den uhorvelig mye strøm, så sikringen tok kvelden pga. overlast.... Det er sjokket som gjorde dette, for er forsterkeren først på, så går det greit. Derfor kommer jeg til å basere meg på manuell av/på inntil videre... har nemlig bare 10 ampere kurs til stua... sukk..

Anyway, den negative siden til forsterkeren slik jeg opplever det nå, er nettopp strømforbruket. I standby trekker den 25 watt, og det er ikke mulig å skru forsterkeren HELT av, uten å trekke ut strømledningen.

Videre finnes endel innstillinger som jeg ikke har vært vant med tidligere. Forsterkeren har noe som kalles gain-control, hvilket vil si at du kan regulere volumet til hver kanal separat. Dette har jeg ikke brydd meg med, jeg har satt de opp på maks og latt de stå der, regulering av lydnivået i hver kanal gjør jeg i min receiver.

Andre ting er en ground-lift, som kan benyttes ved problemer med støy og jordings-loop, jeg har den stående i normal posisjon og kan ikke registerer noen støy fra forsterkeren.
Forsterkeren har også mulighet til å videresende signalet som sendes inn videre til en anne effektforsterker, dette har jeg heller ikke testet og føler heller ikke behov for denne funksjonen.

Forsterkeren har balanserte inn-ganger, og ubalanserte. Jeg har ikke noen receiver som kan kjøre balansert, så jeg bruker de ubalanserte. Inngangene er meget solide (aldri vært borti noe så heftig som disse inngangene, ser ut til å være laget for å vare evig...) Høyttalerterminalene er mer standard, ikke noe negativt å si her heller.

Forsterkeren kan brokobles ved å vippe en bryter på baksiden og koble om på høyttalerne (bruker begge de positive høyttalerutgangene). Har ikke testet dette heller.

Så til lyden....

Jeg merket ikke noen stor endring i lyden fra tidligere til å begynne med. Men etter å ha lyttet igjennom noen kjente og kjære spor, ble det klart for meg at advarslene jeg på forhånd hadde fått, ikke stemte med virkeligheten. Flere har sagt at denne forsterkeren vil låte spisst på mine høyttalere. Dette er ikke tilfelle.

Den låter slett ikke spisst, og til min store overraskelse ble spor 10 på Kari Bremnes's Månestein aldeles praktfull å lytte til. Denne har tidligere hørt veldig skarp ut, og vært lite behagelig selv på ikke altfor høye lydnivåer. Med Parasound tilkoblet, så er det ikke lenger ubehagelig. Det låter riktig, rett og slett totalt avslappet og kontrollert. Dette var meget positivt. Jeg forsøkte å finne ut om forsterkeren av en eller annen grunn låter mindre detaljert siden den ikke låt skarpt på denne låta. Men den gang ei, den låter faktisk MER detaljert enn med den gamle NAD'en (ikke at DET i seg selv er ovverraskende), men jeg får det ikke til å stemme med at forsterkeren likevel låter mer behagelig...

Så altså, lyden er detaljert, diskanten er meget oppløst og krystallklar, men likevel ikke så slitsom som den ble med NAD'en.
Jeg ble faktisk oppmerksom på flere nye detaljer i lyden som jeg tidligere ikke har merket meg. Jeg koblet tilbake til NAD'en for å se om det var hukommelsen eller en eller annen psykisk effekt som gjorde meg i stand til å oppdage dette.... men da ble det klart at NAD'en også spiller de samme detaljene, men de fremstår så subtilt at jeg ikke evnet å merke dem. Når jeg visste de var der, så hørte jeg dem også. MEN, når jeg koblet til Parasound'en, så ble jeg OPPMERKSOM på dem med en gang. Det er altså en nyanseforskjell her som gjorde meg oppmerksom på detaljene.

I mellomtonen kan jeg ikke si at jeg har merket andre endringer enn at jeg føler musikken fremstår noe mer "klart". Katie Meluha synger med en skjør stemme på sangen Belfast og det har aldri hørtes bedre ut enn nå... uten at jeg kan sette fingeren på hva det er.

Bassen kan jeg ikke uttale meg om, da jeg har innebygde forsterkere i bassen, slik at Parasounden ikke påvirker denne i særlig grad. Lyden totalt sett oppfattes roligere, med mer kontroll og bedre separasjon av instrumentene, det er mer behagelig å høre på til tross for at detaljene fremkommer tydligere enn før.

Og så til det siste punktet da... kraft....

Dette er rett og slett en skikkelig power-pack. Her er krefter i overflod, forsterkeren har stålkontroll på elementene. Der mellomtonene flakset frem og tilbake med NAD'en, er det nå kun ekstrem dirring i elementene når volumet dras opp.

Og jeg tror forsterkeren fint kan kjøres hardere enn jeg har gjort... for jeg har ikke vært over
-5dB på forsterkeren, da blir det HØYT!
Så De Utrolige på dvd her om fredagen, og da spilte vi høyt i 2 timer, forsterkeren var knapt nok lunken å ta på.

En siste ting, forsterkeren blir ganske varm når jeg ikke kjører hardt.... jeg mistenker bakgrunnen for dette skyldes klasse A drift. Denne forsterkeren kjører i klasse A når den ikke presses så hardt, dette kan også bidra til at forsterkeren låter bedre i diskant og mellomtone (men dette har jeg ikke kunnskap eller erfaring til å uttale meg om).

Så, dette var min omtale, klart farget av entusiasmen min for dette produktet, og helt klart ikke objektiv.... sånn er det... Kom gjerne med innspill til omtalen, kanskje er det noen som har noe negativt å si også? Jeg klarer ikke å komme opp med noe særlig negativt, annet enn at prisen jo er stiv... men kanskje ikke i forhold til de kvalitetene man får?

Jeg gir 9 av 10 poeng, litt trekk fordi livet har vist at det alltid går an å gjøre det bedre.. selv om jeg ikke akkurat nå klarer å se hva det skulle vært... :-)

Bildene finner du på: http://min.hjemmekino.no/jonia/
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.04.2005 10.15.49 #19 av 20
Postet av: Typhoon7
Gratulerer med nytt "kraftverk" :D

Kunne godt tenkt meg en slik selv, men det får holde med å drømme inntil videre.

Dette er jo en helt annen klasse enn NAD'en.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.05.2005 11.43.39 #20 av 20
Postet av: Jonia
Jeg kan skrive under på at Parasound'en er rimelig overlegen den gamle NAD'en på alle punkter!!!!

Den er rett og slett helt rå.. nå frister det med flere Parasound produkter, men det er jo så synd at de skal koste så mye penger! :roll:

Time will show... kanskje en dag står en C1 kontroller, en HALO dvd spiller (kommer etter sigende til sommeren) og en A51 flerkanalsforsterker i et eget dedikert hjemmekinorom! :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar