Logo

Jonia's Hjemmekino / Audio Pro Bravo serien

Skriv et svar
07.01.2005 11.46.31 #1 av 20
Postet av: Jonia
Heisann!

Fikk lyst til å presentere min hjemmekino her, jeg også!

Jonia's hjemmekino består av:

Høyttalere
Audio Pro Bravo FX-10 (fronthøyttalere med innebygget aktiv sub)
Audio Pro Bravo FX-01 (bakkanalene)
Audio Pro Bravo CX-02 (senterkanalen)

Kraftsenter
Marantz SR-7400 receiver (7*105 Watt i 8 ohm)
NAD 216THX effekttrinn (2*125 Watt i 8 ohm, for avlasting av receiveren, kjøres på frontene) NÅ BLIR DET SNART Parasound A21!

Kilder
Denon DVD-2200 multispiller (SACD, DVD-audio, CD, DVD etc.)
Argon 2001 reservespiller (spiller "alt")

Fremvisning
TV: Philips PW8805 (32" widescreen tv, 100 Hz, flat skjerm)
Prosjektor: BenQ PB6200
Lerret: IKEA Tupplur rullegardin (fungerer utmerket!)

Kabler
Høyttalere front: Yi Feng
Center og bakkanaler: PSW audio
Signalkabler: Monster M350i mellom front DVD til receiver og center og sub til receiver. Taralabs til bakkanalene. Yi Feng mellom receiver og NAD effektforsterker.
Digitalkabler: Yi Feng mellom Denon DVD og receiver, Monster mellom Argon DVD og receiver
Bildekabler: Noname komponent til vga kabel til prosjektor, Monster scart kabel mellom Denon DVD og TV, noname scart kabel mellom Argon DVD og TV.

Soundcare spikes til fronthøyttalerne.
Vanlige stålspikes til stativene til bakkanalene.

Om anlegget:
Audio Pro'ene sammen med Marantzen spiller svært detaljert, med masse luft i toppen, låter veldig bra på nær sagt all musikk. NAD'en hjelper Marantzen når jeg har behov for å "dra på litt". Anlegget spiller med bra trykk, de innebygde bassene i frontene har innebygget 150 Watts forsterkere som sikrer god bassgjengivelse ved filmtitting.
Anlegget ble anskaffet i slutten av 2003 og begynnelsen av 2004, og jeg oppgraderer stadig ettersom lommeboka tillater... :-)

Lerretet er festet like i forkant av TV'n, dette er svært lite dominerende og enkelt å ta ned om en ønsker det. Dette har bidratt til at jeg kan kjøre en full 5.1 hjemmekino med prosjektor og lerret i min lille stue, uten at det blir for mye "stasj" i rommet. Tilogmed samboeren aksepterer dette, så jeg vil si anlegget har en høy WAF !!

Jeg startet i sin tid med et anlegg bestående av NAD og Cerwin Vega! Men etterhvert har jeg følt behov for et anlegg som spiller litt mer raffinert, og samtidig med mulighet til hjemmekino. Ville ha alle høyttalere i samme serie, både av hensyn til at det skal se pent ut og gi inntrykk av helhet, for det andre fordi det rett og slett låter bedre!

Valget falt på Audio Pro's Bravo serie, disse låter veldig bra og ser fancy ut! (synes jeg....)

Det neste store prosjektet vil bli å anskaffe et hus og bygge egen hjemmekinokjeller!

Flere bilder finner du på: http://min.hjemmekino.no/jonia/
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.01.2005 11.57.16 #2 av 20
Postet av: Typhoon7
Pent!!!

Fornøyd med recieveren? Den er jo meget bra.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.01.2005 12.07.39 #3 av 20
Postet av: Jonia
Jo, takk for det.

Skal legge ut noen bedre bilder etterhvert, for jeg ser jo at det ikke ser så ryddig ut på disse bildene.... har satt senteren midlertidig på en krakk foran racket når jeg har prosjektoren i gang, dette fordi det blir bedre lyd når den ikke er gjemt bak lerretet.. men det ser jo ikke så pent ut...

Anyway, receiveren ja, den er bra den. God som forforsterker igrunnen, og god lydprosessering i kinosammenheng. Men kreftene er ikke så mye å skryte av. Det er derfor jeg supplerer med en effektforsterker til frontene (og det til tross for at frontene er semi-aktive, dvs. de har egen forsterker innebygget til bassene). Nå kommer snart en oppgradering også, en ny effektforsterker fra Parasound, A21 om det sier noe for noen...

Her kan dere lese mer om mitt anlegg, hvis det er interessant:
http://www.avforum.no/forum/viewtopic.p ... highlight=
http://www.minhjemmekino.no/show.php/jonia

Dere må gjerne registerer dere her og stemme opp kinoen min!! Merk ordbruken "stemme opp"... ikke ned... :D :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.01.2005 12.17.34 #4 av 20
Postet av: Typhoon7
Parasound er gode saker det. Det blir sikkert veldig bra.

Marantzen er jo kjent for å være god i stereo.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.01.2005 13.14.09 #5 av 20
Postet av: Rune
Da er hjemmekinoen på plass på
http://min.hjemmekino.no/jonia og Jonia er oppgradert til hjemmekinosjef.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.01.2005 13.29.45 #6 av 20
Postet av: Jonia
Ser jo bra ut dette...

Men hva er dette?
Rom konstruksjon:
Gulvet er belagt med fliser, som er brukt i hele kjelleren, men grunnet resonans demping har jeg valgt vegg til vegg teppe over flisene. Dette pga jeg kan ta vekk dette i senere tid hvis jeg ikke skal fortsette å ha hjemmekino i dette rommet videre. Det er varmekabler i alle rom. Veggene er godt isolert med Glava og gikk vekk fra Rockwool grunnet praktiske grunner. Brukte et lag 13mm gips på vegg og tak, fikk endel tips ang to lag ville produsere mer resonasner enn et lag. Dette er det vel flere meninger om tenker jeg... Av belysning har jeg brukt 5 vegglamper pluss 2 skinner med spotter som styres via fjernkontroll. Rommet har to vifter og en ventil i motsatt ende av rommet. Rommet har ingen vinduer, disse ble tettet igjen med svart papp og 30cm Glava isolasjon. Dette rommet er optimalt mørkt.

Dette er ikke noe jeg har skrevet.
Jeg har dessverre ikke noe godt rom å ha kinoen i, jeg har den bare i stua. Parkett på gulvet og murvegger, så det kunne vært adskillig bedre akustiske forhold, men jeg synes nå jeg har fått det til å låte ganske bra likevel..

Men altså, dette med romkonstruksjon må du fjerne Rune... Det er ikke mitt, resten er greit. :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.01.2005 13.35.01 #7 av 20
Postet av: Rune
Hehe. Berit var litt snar. (må skylde på noen)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.02.2005 13.05.18 #8 av 20
Postet av: Jonia
Hei!

La opp noen nye bilder av anlegget...

J.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.02.2005 13.33.13 #9 av 20
Postet av: Alas
Stilig kino det der. Tøffe høyttalere synes jeg, alt make og greier og greier :D

Bare et spm A21, er det 2x125 watteren til Parasound? Hva skal den drive? Mellomtonene og diskant til frontene?

Mvh
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.02.2005 07.59.55 #10 av 20
Postet av: Jonia
Hei!

Takk skal du ha.

Når det gjelder A21 forsterkeren, så er det 2*250 watter'en til Parasound... og den skal kun drive mellomtonene og diskanten ja... overkill liker vi.... he he.

Mellomtonene og diskantene er forholdsvis effekttålige, og har bra dynamikk i diskantområdet. For å få frem dette trengs en skikkelig forsterker, og valget falt på Parasound som både spiller ekstremt oppløst og samtidig har en meget veldefinert spillestil. Den er også MEGET pen å se på, og det er jo også et pluss.

I fremtiden kan det hende det blir noen andre høyttalere til musikklytting, sikler litt på Montana EPS til 69.000 kr, og i såfall vil Parasound være en god match til disse... så da har jeg alle muligheter...

Forøvrig er jeg meget godt fornøyd med høyttalerne, eneste minuset er at de har litt lite trykk i brystkassen pga. nedadrettet bass... så for å bøte på dette kunne jeg tenke meg å kjøpe 2 stk. Bravo sub'er også, men da må jeg overtale forloveden først.... :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.02.2005 12.17.11 #11 av 20
Postet av: Alas
Overkill er fint, kan ikke få nok krefter egentlig. Har ikke hørt akkurat denne, men lillebroren på 2x125w og den var ikke bra. men den du snakker om er jo i en helt annen divisjon, både prismessig og ytelsesmessig. Håper på å få hørt på den når den butikken i Stavanger som har den åpner igjen. Ellers er jo utseende virkelig flott som sier. Du må gi tilbake meldinger på hvordan det låter, er alltid artig å høre sånt.


Mvh
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.02.2005 16.07.22 #12 av 20
Postet av: Torja
:D Fin løsning. Artig med mulighet for lerret til å trekke ned forran TV for å se på projektoren. Hvordan er det med lyskontroll i stua di, hvis det er litt lyst ute og du vil ha hjemmekino med BenQ PB6200 :?:

8)
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.02.2005 13.36.02 #13 av 20
Postet av: Jonia
Det bør helst være helt mørkt i stua for å få ordentlig glede av prosjektoren, men litt lys gjør ikke noe, for prosjektoren er lyssterk (1500 ANSI Lumens i Cinema Mode, ca. 800 i Eco-modus).

Er det sol ute, så sitter jeg som regel på verandaen og nyter musikk ved siden av solinga fremfor å se film likevel... :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.02.2005 07.01.19 #14 av 20
Postet av: Jonia
"Alas" skrev:Overkill er fint, kan ikke få nok krefter egentlig. Har ikke hørt akkurat denne, men lillebroren på 2x125w og den var ikke bra. men den du snakker om er jo i en helt annen divisjon, både prismessig og ytelsesmessig. Håper på å få hørt på den når den butikken i Stavanger som har den åpner igjen. Ellers er jo utseende virkelig flott som sier. Du må gi tilbake meldinger på hvordan det låter, er alltid artig å høre sånt.


Mvh


Tja, jeg er egentlig ikke enig i at lillebroren ikke er en god forsterker... Jeg har hørt denne også, og den låter fint opp til et visst lydnivå, deretter går den i kompresjon. Den takler ikke transientene i dynamiske opptak tilstrekkelig for mitt "behov". Da flater den rett og slett ut og blir for strømsvak. Men den låter rett bra synes jeg, kanskje en anelse forsiktig i bassen, men flesker til i nedre mellomtone og spiller brukbart i toppen.

A21 derimot er jo en helt annen forsterker. Den har jo krefter i bøtter og spann, så jeg risikerer nok aldri å gå tom for strøm med denne. Denne har også en stålkontroll på bassen med dempningsfaktor >1000 (i mitt tilfelle er dette ikke viktig i første omgang, da jeg har aktive basser i frontene, men på sikt kan det være av stor betydning), den er også mer oppløst i de øvre frekvensene, samtidig som den har den litt kraftige nedre mellomtonen som jeg søker for å utfylle de litt slanktlydende frontene mine. De vil uansett aldri låte særlig feit i nedre mellomtone, men denne forsterkeren vil nok bidra til at det blir litt mer pondus.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.02.2005 12.35.37 #15 av 20
Postet av: Alas
"Jonia" skrev:
"Alas" skrev:Overkill er fint, kan ikke få nok krefter egentlig. Har ikke hørt akkurat denne, men lillebroren på 2x125w og den var ikke bra. men den du snakker om er jo i en helt annen divisjon, både prismessig og ytelsesmessig. Håper på å få hørt på den når den butikken i Stavanger som har den åpner igjen. Ellers er jo utseende virkelig flott som sier. Du må gi tilbake meldinger på hvordan det låter, er alltid artig å høre sånt.


Mvh


Tja, jeg er egentlig ikke enig i at lillebroren ikke er en god forsterker... Jeg har hørt denne også, og den låter fint opp til et visst lydnivå, deretter går den i kompresjon. Den takler ikke transientene i dynamiske opptak tilstrekkelig for mitt "behov". Da flater den rett og slett ut og blir for strømsvak. Men den låter rett bra synes jeg, kanskje en anelse forsiktig i bassen, men flesker til i nedre mellomtone og spiller brukbart i toppen.

A21 derimot er jo en helt annen forsterker. Den har jo krefter i bøtter og spann, så jeg risikerer nok aldri å gå tom for strøm med denne. Denne har også en stålkontroll på bassen med dempningsfaktor >1000 (i mitt tilfelle er dette ikke viktig i første omgang, da jeg har aktive basser i frontene, men på sikt kan det være av stor betydning), den er også mer oppløst i de øvre frekvensene, samtidig som den har den litt kraftige nedre mellomtonen som jeg søker for å utfylle de litt slanktlydende frontene mine. De vil uansett aldri låte særlig feit i nedre mellomtone, men denne forsterkeren vil nok bidra til at det blir litt mer pondus.


Angående A-23 er jeg enig. Det var gjerne litt feil å si at det var en dårlig forsterker, for det er den jo strengt tatt ikke. Men den falt igjennom på noen viktige kriterier hos meg, deriblant kontroll. Som du nevner. Den er rett og slett for svak. Spilte ikke noe særlig høyt, men bassen ble pløsete og udefinert, det kan jo ha noe med høyttalerne å gjøre, men fikk høre samme sang på samme høyttalere med en annen effekt, og det var som natt og dag, prisen var dog noen tusener høyere, så det må en jo ta med i beregningen. Men på litt roligere musikk var den egentlig ikke så verst, hadde det vært det som var hovedtyngden i min musikksmak kunne jeg nok levd lykkelig med den, men det er nå ikke engang sånn.

Uansett tror jeg at A-21 er en kjempeforsterker. Den har jo blitt testet med gode resultater i Fidelity blant annet. Vi er vel hjertens enig om at denne er lillebroren overlegen, skulle da bare mangle da den koster over dobbelt så mye. Har hørt svært lite av den, kun da det var en annen kunde i butikken som hørte på den, men det var ikke vanskelig å like det en hørte der.

Men bare et spørsmål, har du vurdert andre effekttrinn i samme prisklasse? Om så hvilke? Og hvorfor endte du opp med A-21? Bare lurer litt på dette, utvelgelsen av produkter er jo alltid like interessant og jeg regner med du ikke slenger så mye penger på bordet uten å lytte litt rundt først??

Mvh
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar