Endelig! Den ultimate Batman versjonen er på Blå-stråle og en del av min samling.
Perfekt timing i forhold til ukas norske premiere på "The Dark Knight".
Ja hva kan man si om filmen som ikke allerede har blitt sagt. Det er etter min mening den ultimate måten å introdusere en superhelt på, som ikke innehar superkrefter. Jeg har Batman dilla om dagen, så jeg tittet gjennom den orginale "nye" Batman filmen. Tim Burtons "Batman" fra 1989. Underholdene nok film og bra spill av Jack Nicholsen, men denne filmen har også den "camp" følelsen, som 1966 versjonen har. Den mangler også en logisk forklaring på hvorfor Bruce Wayne blir Batman, og hvordan Jack Napier blir The Joker på en troverdig måte.
Regissør Nolan går inn i selve ikonet og finner personen bak masken. Godt spilt av Christian Bale, som forøvrig skal spille John Connor i den nye Terminator filmen
. Ja, hele regla. Filmen er bra!
Bildet.
Noen scener er storslagne. En del mørke. Heldigvis er det veldig lite korn i mørke scener på nyere Blå-stråle disker. En del av de første virkelig plager meg på dette området. Du ser heldigvis ikke noe av dette her.
Men.. Bildet virker litt flatt. Heldigvis ikke så flatt som jeg hadde hørt, men det virker ikke som de har gjort noe mer med utgivelsen. Det er et descent Blu-ray bilde, på en film du ønsker ga deg den siste lille biten.
Lyden.
Hvis bildet føles litt skuffende, så retter lyden opp mye av inntrykket. Dolby TruHD er det vi loves og Gothams atmosfære er det vi får. Hvis du spør meg om lyden får deg til å ikke tenke på at bildet kunne vært så mye mer, så sier jeg tvert ja.
Ekstramateriale.
Jeg har ikke gått igjennom alt enda, så noe blir sikkert utelatt. Mye det samme som på DVDn, med et par unntak. Et interaktivt spor til filmen som gir det info fra hele crewet om hvordan de lagde filmen. Skuespillere, regissør, hele bunten.
Også har du høydepunktet på disken, ved siden av filmen. Dark Knight Prologue filmet i IMAX.
Denne lille historien er så flott at den bør brukes av alle sjapper, som selger hjemmekino. Bildet er akkurat det du ønsker av Blu-ray, og dæven du har lyst til å se "The Dark Knight" med en gang. Gåsehud.
Jeg vil ikke fortelle noe om historien. Ikke bare fordi jeg ikke ønsker å ødelegge, men den forteller også så utrolig mye, på noen få minutter.
Konklusjon.
Det er ikke den beste blå-strålene du kommer til å ha i samlinga, men den er kanskje en av de beste filmene. Bildet kunne vært bedre, men er ikke dårlig. Lyden er strålende og den lille IMAX delen... For å si som Homer Simpson: "grrralaaauuuu!"
Løp og kjøp!
117 Blå-stråle filmer
Mer IMAX takk