Mange gode forslag her, Atle!
I går kveld ble det gamle rommet ryddet, vasket og støvsuget. Det har nemlig sett ut som en svinesti der inne, da alt utstyr som før var der enten er blitt solgt eller tatt med til butikken. Alle stereomøbler er solgt eller gitt vekk, kun sofaen er igjen. Så jeg starter virkelig fra scratch.
Denne gangen skal jeg ta meg litt tid, men allikevel er det endel viktige ting som må være på plass:
1. Enkelhet. Selv om kona mi ikke er spesielt evneveik når det kommer til betjening av elektronikk, så er det ikke til å stikke under en stol at jeg har lenger lunte og toleranse for eksempelvis oppvarmingstid på rør, det litt mer tungvinte LP-bruket m.fl. enn henne. Hun ønsker også å bruke rommet mer enn før, og derfor må jeg ta med dette punktet. Uten at jeg mister nattesøvn av den grunn....
2. Synergi. Jeg, og flere andre, har hatt en tendens til å drive å teste, koble opp og blande mange forskjellige produsenter og komponenter i jakten på det "perfekte". Jeg har i det siste oppdaget viktigheten av å kunne følge en produsents tankegang fra kilde til sluttrinn, og at dette ofte har en mye bedre effekt enn å blande diverse merker og produkter. Så jeg har et ønske om å følge dette litt videre.
3. Design. I forhold til punkt 2 har du flere fordeler. Det hele ser mye bedre ut når du samler ting fra en produsent.
4. Uavhengighet. Kanskje merkelig å ta det opp, men i og med at jeg sitter med en frittstående forretning, er importør og distributør er det megadristig av meg å legge ut denne tråden. Hva om jeg velger noe jeg ikke importerer selv? Ja, for det kan faktisk skje. Det hele kommer aller mest an på hvordan det spiller i mitt rom. Om hva jeg (eller firmaet) tjener mest på betyr ingenting. Høres kanskje for godt ut til å være sant, men alle produkter har sine egenskaper. Jeg må finne det oppsettet som passer alle mine kriterier.
Dette er ihvertfall noen innledende tanker. Så får vi se da.
Er på nytt på jakt etter HIFI-gleden.....