Logo

Nytt album fra Prodigy ute f.o.m. 28 feb

Skriv et svar
07.03.2009 15.36.02 #1 av 13
Postet av: petre2006
Ja, da er 'Invaders must die' ute.

Da har jeg hatt anledning til å høre på deres nyeste skive i en liten uke, etter å ha kommet tilbake fra Lanzarote på 14 dagers 'perm' fra livet generellt.

Etter min mening er dette ett dypdykk opptil 17 år tilbake, da deres første hele album ble lansert. Likevel, for å kunne fange nye tilkomne fans, de aller første fans (som meg) og tilkomne gjennom hele nittitallet sa har de valgt å få en 2009 finish/polish på det, og det er etter min mening deres sterkeste album noen gang. Jeg KAN forstå de som mener at 'Music for the jilted generation' er bedre og mer betydningsfullt, men jeg tror også at dere klarer å se at den er like løstende som 'jilted' albumet var, samt nyskapende. Prodigy fikk sitt endelig megagjennombrudd med 'Fat of the land' og hvem kan vel ikke huske utallige vorspiel og fester der man satt å trallet på låter som 'Smack my bitch up' og 'firestarter'. Likevel, hardcore fansen følte at det begynte å helle litt i feil retning, inkludert meg selv.

Det som de har klart med den nye skiven, er å gå tilbake til røttene (Experience albumet), legge på masse krumspring fra de foregående albumene 'Music for the Jilted generation', 'Fat of the land' og til dels det lite vellykkede albumet 'always outnumbered & always outgunned'. Dermed har de laget er urafinert cocktail som skraller i veggene 10xværre enn Fat of the land, den bringer minner fra ungdommen tilbake og de klarer å pirre de som ikke var født en gang når de såg dagens lys i 1989... Jeg var ikke fornøyd med forrige album i 2004 ( 'always outnumbered & always outgunned' ) men aksepterte det og tenkte med meg selv at aiai.. nå er det slutt.. (to låter var ok, pluss en som kom KUN som singel (baby's got a temper) var bra).

Nå er det fest igjen, og det er neppe noe man driver å 'kjører' inn høyttalerene med, men for ett lydbilde, for en komplett pakke og for ett comeback, fordi, dette ER COMEBACKET!

9 av 10 mulige poeng, trekker de ett poeng fordi de velger å ha to remikser med istedet for to nye låter jeg vet de spiller på verdensturneen de akkurat har påbegynt (oslo 28 feb, too late m8)

Så, for oss drevne: Kjøp plata, kast vekk rullatoren og kom deg i form, dette er helt nydelig!
For nykommere: I was a prodigy fan when YOU were born.. kom og finn ut hvorfor!

Petter

P.S: Se på DVD'en som medfølger, det er bare heeeeeelt vannvittig fra konserter fra i år. Har vert på to med de i Norge (Oslo, sentrum scene i 1994 og Lillehammer 1996) men kan ike huske at det var så inn i granskauen villt..

Problemet er at 90% av oss er etablerte og har en halvdau stasjonsvogn.. Hvis du vil få fart på samboer/ektefelle og unger, dra opp lyden på spor nr. 2 (Omen) og 6 (Warriors dance) og se hodene deres rocke villt :lol: :o :surprised: :biggrin:

Forøvrig, discografi:

1. The Prodigy experience (1991) (kjente låter: Out of space, Wind it up, Jericho, Charly og everybody in the place)
2. Music for the jilted generation (1994) (kjente låter:Their Law, Poison, No good)
3. Fat of the land (1997) (kjente låter: smack my bitch up, Breathe, Firestarter og Diesel power)
4. Always outnumbered - always outgunned (2004) (kjente låter: Spitfire, Girls)
5. Their law - the singles - samlede verk(cd og DVD) (2005) Ett must for nykommere
6. Invaders must die (2009) (kjente låter: Omen, Invaders must die og Warriors dance)
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.03.2009 16.29.29 #2 av 13
Postet av: teebee
så du synes det nye albumme er bra? så igjennom videoene og synes det var noe av det dårligste jeg har hørt av prodigy. Synes det er for rocka og bråkete. forige album synes jeg også var dårlig med kun to låter som er bra.

babys got a temper har ikke noe med always outnumbered & always outgunned albummet å gjøre. låta ble slaktet i england og var det som avgjorde at liam howlett gikk en annen vei med always.. albummet. for min del var det et helt feil steg han tok.

morsom historie er fra deres første album med låten one love. de lagde den under et sudonym for å sjekke om de solgte plater pga navnet eller musikken. trur de utnyttet dette på always.. albummet. jeg gikk iallefall i fellen og kjøpte albummet.

får se videoene en gang til for å se om de hørtes så dårlig ut som jeg syntes første gang.

edit: tok feil låt som ble sluppet under sudonym, det var one love!
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.03.2009 16.36.15 #3 av 13
Postet av: Rune
Jeg har alltid likt Prodigy sin musikk og høydepunktet var å få oppleve dem i 1997 (tror jeg) i Trondheim under UKA.

Sjekket akkurat Spotify og desverre ligger ikke albumet der enda, men det kommer vel etterhvert for de andre ligger der.
Jeg har fremdeles rånebilen fra 90 tallet med anlegg og Prodigy er jo absolutt bilmusikk :-) (av den typen som får frontlyktene til å dimmes under den værste bassen selv med Optima batteri og svære kondensatorer)

Gleder meg til å sjekke dette ut.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.03.2009 16.53.51 #4 av 13
Postet av: teebee
warrier dance var eneste jeg likte av de på bonus dvden. resten ble for bråkete.

var på prodigy konsert i tromsø i 96. det var rått. sitter tilogmed med prodigy t-sjorte på meg nå :D
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.03.2009 16.57.35 #5 av 13
Postet av: petre2006
"teebee" skrev:så du synes det nye albumme er bra? så igjennom videoene og synes det var noe av det dårligste jeg har hørt av prodigy. Synes det er for rocka og bråkete.


Ja, det synes jeg faktisk, og du er rimelig alene om å grumse på de da de har høstet begeistring hos de største anmelderene både nasjonalt og internasjonalt.

"teebee" skrev:
forige album synes jeg også var dårlig med kun to låter som er bra.
Enig med deg der, to låter er bra mens resten ble for eksperimentelt.
"teebee" skrev:
babys got a temper har ikke noe med always outnumbered & always outgunned albummet å gjøre. låta ble slaktet i england og var det som avgjorde at liam howlett gikk en annen vei med always.. albummet. for min del var det et helt feil steg han tok.
Som jeg skrev, så kom den DESVERRE IKKE MED på 'always' skiva.

"teebee" skrev:
morsom historie er fra deres første album med låten no good (start to dance). de lagde den under et sudonym for å sjekke om de solgte plater pga navnet eller musikken.
På den tiden holdt de på å forlate rave sounden, og vil nok heller trekke frem 'One love' singelen som det siste de gjorde som de originale Prodigy. No good er en hyllest til de som fulgte de gjennom tykt og tynt i overgangen til 'det nye prodigy'. trodde dette var almenlære ;-)

"teebee" skrev:
trur de utnyttet dette på always.. albummet. jeg gikk iallefall i fellen og kjøpte albummet.

Er du fan, så holder man seg til utgivelser og tar å kjøper det som kommer. Har samtlige singler og album, siden den spede oppstart i 1989 (til og med 'what evil lurks' og 'zero's and ones' på vinyl. Da går man ikke i en 'felle', her uttaler du deg som en forbruker som har kjøpt noe man ikke liker, og da er du neppe noen fan.

"teebee" skrev:
får se videoene en gang til for å se om de hørtes så dårlig ut som jeg syntes første gang.

De fire videoene som følger med er to musikk videoer, pluss to fra konserter i år (Dublin og Bilbao). Kanskje det var fornyelsen av lyden som irreterte deg? De som oppdaget Prodigy etter andre og tredje album får idag 'varene' levert igjen, selv 12 år etter forrige album som solgte som hakka møkk. Og, hvis det er for bråkete for deg, så kanskje du bare likte 'experience' skiva i si tid, (jeg har en kamerat som gjør netopp det. liker ikke de fire andre, dog likte LITT den nye) så har neppe Prodigy fenget deg gjennom hele nittitallet med 'jilted' og 'fat of the land'.

Vel, smaken er som baken, men å kalle dette dårlig blir desverre for meg flaut å høre deg si, men mot strømmen kan man selvsagt være. :mrgreen:

Rune; To av låtene har sy mye bass att Onkyoen min klippet i Kinoen, den skrudde seg av og kom på igjen. Tipper bassen i bilen din skal få seg en rundans de neppe har vert med på.. hehe.. råning ja... :D

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.03.2009 17.12.11 #6 av 13
Postet av: teebee
har som sagt ikke hørt nye albummet bare sett videoene. bryr meg mer om musikken enn hvem som lager den. så er prodigy fan pre always albummet. dessuten liker jeg ikke rock. jeg hører for det meste bare på trance, hardhouse og psy. liker ikke for mye akustiske instument da jeg føler det blir for mye rock. synes ene låten fra videoene hørtes ut som linkin park\rage against the machine. må vel høre på albummet senere for å se om det er noe der som er verdt å få med seg.
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.03.2009 17.23.07 #7 av 13
Postet av: petre2006
Uten å ødelegge denne tråden helt for egen maskin;

Er meget glad i Trance selv gitt, nye albumet til Astral Projection blir spennende. Vert fan av de siden de het SFX. Samme med Green nuns of the revolution, Prana, Total Eclipse og Space tribe. Litt svak for Doof også, men det blir litt med chill.

Dog, det Prodigy holder på med er vel deres egen musikkstil, kallt nemlig Prodigy. Det er en lapskaus av det meste, urafinert loop, drum'n bass og innslag av metal/punk. Liker man det ikke, så liker man det ikke :biggrin: Skal ikke si noe på det.

Skal rettferdig gjøre noe av det du sier, jeg er fan av Rage against the machine, Linkin Park, Nirvana, Cypress Hill, Beastie Boys også, samt andre sjangere med grupper som Leftfield, Underworld, FSOL, KLF, Daft Punk og Air. Musikklivet mitt er en herlig salat, så Prodigy treffer meg midt i hjertet tipper jeg. :biggrin:
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.03.2009 17.39.52 #8 av 13
Postet av: teebee
skulle bare forklare hvorfor jeg ikke likte denne nye retningen til prodigy heller. :D regner med vi ikke liker samme to låtene fra always albummet heller. de jeg likte var spitfire og hotride. sitter å ser musikkvideoene på their law dvden til prodigy nå. nydelig!! :D siden du er prodigy fan, vet du om vhsen elektro punk finnes på dvd?

ser du liker israelsk goa trance. du burde høre på freq og commercial hippies. falt pladsask for bassen i låtene dems. også har du jo oforia som har litt trykk i musikken
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.03.2009 18.06.51 #9 av 13
Postet av: Rune
Har følelse at min og din musikksmak Petter er rimelig lik.

KLF er vel den gruppen som var min favorittgruppe på 90 tallet (men det har jo vært stilt fra den kanten lenge nå) (selv spotify fjernet de for noen uker siden)

Leftfield er har jo et av de sykeste råne albumet og det er ikke få turer hvor skruene i bilen har måtte holde seg fast grunnet lyden. I tilegg er faithless en av mine favoritter i den sjangeren. (er det noen andre låter fra 90 enn insomnia som fortsatt holder seg så bra)

Prodigy er steintøft og stå 10 meter fra scenen i trondheim var sinnsykt kult og er den kuleste konserten jeg har vært på (jeg har ikke vært på så mange)

(desverre har det blitt alt for lite råning etter jeg flyttet fra nordnorge så subbene i bilen (2 x 12) har vel ikke fått lyd på flere år. (de samme cd'ene som stod i cd skifteren når jeg flyttet i 1998 står i fortsatt!)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.03.2009 19.18.23 #10 av 13
Postet av: teebee
klf is gonna rock ya ahaa. nostalgia. :D aldri vært noe leftfield fan.
enn c+c music factory, var de med under råning? :D
old is gold. jeg liker fortsatt trance fra 90 tallet best.
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.03.2009 19.39.21 #11 av 13
Postet av: petre2006
Vel, vi kan gjerne diskutere elektronika stilens mest myteomspunnede band, KLF (Kopyright Liberation Front) her også, men vil bare strø ut litt fakta...

''... This is what the KLF is about, also known as the Justifed and ancients of Mu Mu, furthermore known as the Jams...''
Ser du Rune skriver litt bekymret at du ikke har hørt noe fra den fronten på en stund, og det har du rett i. Dvs, under navnet KLF. De ''avsluttet'' musikk karrieren i 1992 da de mottok prisen på MTV awards for beste band, hvorpå de holdt konsert helt til slutt, avsluttet showet med å fyre løs på publikum med maskingevær med krutt i, og det duret på høyttaler annlegget ' The KLF has now left the music business' ... forøvrig den største løgnen, EVER... KLF var bare en mellomstasjon for deres kunst, fordi det er netopp det KLF er ... kunst.. Før dette het de Timelords og The Jams... Etter KLF skiftet de navn til bla.a 'Why sheep', '2K', The K Foundation, The AAA, POP Inc og mange flere.. De er til stadighet på flukt fra fansen, da de selv mener (i ett av ytterst ytterst får intervjuer) at de ikke liker fansen.. Med en gang noen oppdager hvem de er bak Aliaset, så er det nytt prosjekt på gang.. sprøtt.. :twisted:

http://www.klf.de/home/

Og ja, Leftfield glemte jeg, herlig gruppe det også. Vil nevne helt til slutt, at jeg fikk sjansen til å gå på konsert med Kraftwerk, august 2006 i Bergen... (kona hadde termin en uke etter, men tok sjansen :lol: ) DET var stort

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.03.2009 19.44.14 #12 av 13
Postet av: Rune
90 tallet rocker fortsatt sinnsykt i mine ører og da det var skikkelig gullperioden for eurodance. Siden den gang er det få skikkelig hitter i den kategorien.

E-Type, C+C, Capella, Basic Element, Leila K (bass dronninga), BG The Prince of Rap, Snap, Culture Beat, 2 Unlimited, Rob N Raz, Faithless og diverse rap var fast i bilen.

Nå som rånebilen begynner å nærme seg 20 (1991 modell) er det på tide å finne seg ny bil, men det er vist lite gehør for å kjøpe inn nok en rød rånebil som jeg sikler litt på: (samboeren mener vi er for gamle til å ha slik bil nå)
http://www.autoblog.com/photos/2009-maz ... 3/1395269/
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.03.2009 22.01.01 #13 av 13
Postet av: Johnny Denon
E-Type, C+C, Capella, Basic Element, Leila K (bass dronninga), BG The Prince of Rap, Snap, Culture Beat, 2 Unlimited, Rob N Raz, Faithless og diverse rap var fast i bilen.

...ikke glem 2 Brothers on the 4th floor:
http://www.youtube.com/watch?v=Lk3lQRmIkoM
Den basslinja i starten har i sin tid fjernet maling fra vegger!
- Assumption is the mother of all FUCK UPS!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar