Ja, da er 'Invaders must die' ute.
Da har jeg hatt anledning til å høre på deres nyeste skive i en liten uke, etter å ha kommet tilbake fra Lanzarote på 14 dagers 'perm' fra livet generellt.
Etter min mening er dette ett dypdykk opptil 17 år tilbake, da deres første hele album ble lansert. Likevel, for å kunne fange nye tilkomne fans, de aller første fans (som meg) og tilkomne gjennom hele nittitallet sa har de valgt å få en 2009 finish/polish på det, og det er etter min mening deres sterkeste album noen gang. Jeg KAN forstå de som mener at 'Music for the jilted generation' er bedre og mer betydningsfullt, men jeg tror også at dere klarer å se at den er like løstende som 'jilted' albumet var, samt nyskapende. Prodigy fikk sitt endelig megagjennombrudd med 'Fat of the land' og hvem kan vel ikke huske utallige vorspiel og fester der man satt å trallet på låter som 'Smack my bitch up' og 'firestarter'. Likevel, hardcore fansen følte at det begynte å helle litt i feil retning, inkludert meg selv.
Det som de har klart med den nye skiven, er å gå tilbake til røttene (Experience albumet), legge på masse krumspring fra de foregående albumene 'Music for the Jilted generation', 'Fat of the land' og til dels det lite vellykkede albumet 'always outnumbered & always outgunned'. Dermed har de laget er urafinert cocktail som skraller i veggene 10xværre enn Fat of the land, den bringer minner fra ungdommen tilbake og de klarer å pirre de som ikke var født en gang når de såg dagens lys i 1989... Jeg var ikke fornøyd med forrige album i 2004 ( 'always outnumbered & always outgunned' ) men aksepterte det og tenkte med meg selv at aiai.. nå er det slutt.. (to låter var ok, pluss en som kom KUN som singel (baby's got a temper) var bra).
Nå er det fest igjen, og det er neppe noe man driver å 'kjører' inn høyttalerene med, men for ett lydbilde, for en komplett pakke og for ett comeback, fordi, dette ER COMEBACKET!
9 av 10 mulige poeng, trekker de ett poeng fordi de velger å ha to remikser med istedet for to nye låter jeg vet de spiller på verdensturneen de akkurat har påbegynt (oslo 28 feb, too late m8)
Så, for oss drevne: Kjøp plata, kast vekk rullatoren og kom deg i form, dette er helt nydelig!
For nykommere: I was a prodigy fan when YOU were born.. kom og finn ut hvorfor!
Petter
P.S: Se på DVD'en som medfølger, det er bare heeeeeelt vannvittig fra konserter fra i år. Har vert på to med de i Norge (Oslo, sentrum scene i 1994 og Lillehammer 1996) men kan ike huske at det var så inn i granskauen villt..
Problemet er at 90% av oss er etablerte og har en halvdau stasjonsvogn.. Hvis du vil få fart på samboer/ektefelle og unger, dra opp lyden på spor nr. 2 (Omen) og 6 (Warriors dance) og se hodene deres rocke villt
Forøvrig, discografi:
1. The Prodigy experience (1991)
(kjente låter: Out of space, Wind it up, Jericho, Charly og everybody in the place)
2. Music for the jilted generation (1994)
(kjente låter:Their Law, Poison, No good)
3. Fat of the land (1997)
(kjente låter: smack my bitch up, Breathe, Firestarter og Diesel power)
4. Always outnumbered - always outgunned (2004)
(kjente låter: Spitfire, Girls)
5. Their law - the singles - samlede verk(cd og DVD) (2005)
Ett must for nykommere6. Invaders must die (2009)
(kjente låter: Omen, Invaders must die og Warriors dance)
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U