Logo

"Cinema SL": Ny DAC til stua

Skriv et svar
12.11.2008 15.38.35 #1 av 40
Postet av: 900sl
Lager en egen tråd fra vår lille kino. Kinoen ble bygget sommeren 2008, etter flere år på tankestadiet. Før dette var kinoen i en "vanlig" stue. Må si det var kjekt å få flustendig kontroll på lys, samtidig som det er kjekt å eksprimentere på akustikk.
Flere oppgraderinger er planlagt i tiden fremmover, så erfaringer fra andre er verdifulle.

Litt om kinoen og utstyret:

Rommet er 17m2 stort. Bakerst har vi en liten bod, der all elektronikk som lager støy er plasert (prosjektor, PS3 og PVR-dekoder).

Høytalere
Front: JBL LS80
Senter: JBL LS Center
Bakhøytalere: Klipsch RS 52
Subwoofer: ingen foreløpig

Elektronikk
Receiver: Onkyo TX-SR805
Effekttrinn: NAD M25
BDspiller: PS3
DVD: Harman Kardon DVD25

Bilde:
Prosjektor: JVC HD1
Lerret: Lissau rammelerret 240 cm 16:9












Til slutt et bilde fra byggingen
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.11.2008 15.52.17 #2 av 40
Postet av: 900sl
Klippet ut dette fra hjemmekinopresentasjonen. Følte det passer bedre inn her:

Planer for oppgraderinger:

Det første som skal inn, er nye bakhøytalere. En aktuell kandidat er selfølgelig JBL LS 40. Da jeg aller helst vil ha vegghengte høytalere bak, er Klipsch Reference RS-52 også en het kandidat. Regner med disse vil spille bra med resten av oppsettet.

Ny sub, eller subber, skal inn. Her har jeg prøvd litt forskjellig. JBL LS 120P er testet ut. Likeså er Velodyne SPL-1000R. Bruker i ddag System Audio SE200, så denne kjenner jeg godt. Felles for disse er at alle er meget gode subwoofere, men mangler kansje det litte på toppen (eller bunnen;) når de skal gjøre jobben på film. På musikk greier egentlig JBL LS 80 seg bra uten hjelp. Eneste ganger en sub skal inn på musikk hjemme hos oss, er når vi ser på konserter, eller på musikk i alle kanaler. Står derfor igjen med en sub som stort sett skal brukes på film. Det har vel også fått meg inn på tanken på en sylinder fra SVS. Hadde vært kjekt å få prøvd en en gang.

Noe nytt må inn på signalkilde-siden også. DVD25en skal flyttes til hytta, så derfor trenger jeg en god DVD spiller. Aller helst en Blu-Ray spiller, som også gjør en god jobb med DVD. Tips mottas med takk!

Noe å spille cd-samlingen skal og inn, og her tenker jeg litt på å legge hele samlingen inn på HD, og kjøpe en god DAC.

En felles fjernkontroll skal også inn, og da er Logitech Harmony 895 aktuell. Denne skal også kunne styre lys.

Sysler også litt med tanken å lage et lytte/musikk-rom i tilleg til kinoen. Her vil det bli lyd i to kanaler, drevet av noe med rør. Vil bruke mine gamle System Audio i første omgang. Flygel, digitale tormmer og et par gitarer vil også stå i denne stuen. Vil oppdatere etterhvert som planen settes ut i livet.


Så får vi nå se, hva som blir satt ut i livet, og hva som kommer først. Spennende og kjekt blir det uansett!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.11.2008 18.37.09 #3 av 40
Postet av: DevilEj
Det er stadig like lekkert i rommet hos deg, og bildene dine gir virkelig inspirasjon til å komme igang med mitt eget kino-prosjekt snart :D
Jeg er blitt Ayonisert

Revolver Audio Reply Turntable
Ayon CD-1 -->
Ayon Polaris II -->
Ayon Typhon -->
Audio Physic Avanti 5
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.11.2008 18.50.47 #4 av 40
Postet av: Typhoon7
Gratulerer med en meget pen kino.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.11.2008 18.56.10 #5 av 40
Postet av: Anfield
Veldig bra, og gleder meg til å følge med på fremdriften...
Er på nytt på jakt etter HIFI-gleden.....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.11.2008 20.30.37 #6 av 40
Postet av: 900sl
"DevilEj" skrev:Det er stadig like lekkert i rommet hos deg, og bildene dine gir virkelig inspirasjon til å komme igang med mitt eget kino-prosjekt snart :D


Takk
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.11.2008 23.51.50 #7 av 40
Postet av: Atle Torp
Dette var rått!

I hvilken landsdel befinner du deg?
Med vennlig hilsen
Atle Kildahl Torp
Fotograf / Skribent i magasinet Hjemmekino
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.11.2008 23.58.41 #8 av 40
Postet av: 900sl
"Atle Torp" skrev:Dette var rått!

I hvilken landsdel befinner du deg?


Hei, og takk for det. Er en utflyttet østlending, som har funnet lykken i Stavangerområdet, nærmere bestemt Sandnes :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.11.2008 19.26.48 #9 av 40
Postet av: 900sl
Gjorde et par små nyinnkjøp i dag. Heldigvis er det ikke alt som koster skjorta, men alikevel kan gi glede i kinoen:

Til fjernkontroller og Cognac:
Bord til den nette sum av 595 kr:

Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.11.2008 07.46.26 #10 av 40
Postet av: AndreWerdenskrieg
Knalltöff kino! Göy å se en så gjennomfört kino, spesielt med den type stoler.
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.11.2008 07.50.55 #11 av 40
Postet av: Skrotnisse
Det er alltid morro å følge med når folk tar den helt ut og bygger seg en egen fullverdig kino. Din er jo så absolutt av den lekre sorten med en lang rekke meget gode komponenter.

Du har helt rett i at småting som et nytt bord til cognacen og fjernisene, samt lys på et tastatur kan være til stor glede. Det bidrar til helhetsinntrykket, brukervenneligheten og atmosfæren.

Det blir uten tvil spennende å følge deg fremmover, og med tanke på Atle sitt spørsmål om bostedet ditt ser jeg vel ikke bort fra at vi en dag finner en repotasje om denne kinoen i en utgave av hjemmekino :)
[url=http://forum.hjemmekino.no/viewtopic.php?f=32&t=11457][b][u]Skrot-teaterets Diskusjonstråd[/u][/b][/url]

[url=http://min.hjemmekino.no/cinema.aspx?id=140][b][u][color=red]Skrot-Teateret in living colors[/b][/u][/color][/url]
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.11.2008 15.44.36 #12 av 40
Postet av: 900sl
"AndreWerdenskrieg" skrev:Knalltöff kino! Göy å se en så gjennomfört kino, spesielt med den type stoler.


Takk skal du ha. Valget falt på disse stolene mye på grunn av den smale ryggen. Siden stolene på bakerste rad står forskjøvet i forhold til raden forran, er ikke ryggene forran i veien for sikten. Greit for de bak å hive beina oppå armlenenne til stolene forran er det også. Eneste minus er at ryggene ikke kan lenes bak, men komforten er god i den stillingen der er.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.12.2008 22.22.15 #13 av 40
Postet av: 900sl
Har tidligere luftet planene mine om å lage et lytterom i tillegg til kinoen. Det er nå en Rørforsterker av typen Music Angel på vei inn tiltenkt dette. Kjøpt uhørt, og aner ikke hvordan den vil spille sammen med mine System Audio, som er tiltenkt dette rommet. Som kilde kan en Duet være aktuel eventuell en DAC/pc-løsning. Dette er første gang er er borte i rør, så det blir spennende. Kommer tilbake med bilder når tingene er på plass! Music Angel.jpg Music Angel.jpg ( 184,794921875 KB) Vist 3022 ganger
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.12.2008 16.11.07 #14 av 40
Postet av: Typhoon7
Gratulerer med nye forsterker. Den har fått nye skryt.
Har selv testet rør på System Audio. Det var ingen dårlig kombo. Med de riktige rørene, så kan nok bli ennå bedre.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.12.2008 17.51.46 #15 av 40
Postet av: 900sl
"Typhoon7" skrev:Gratulerer med nye forsterker. Den har fått nye skryt.
Har selv testet rør på System Audio. Det var ingen dårlig kombo. Med de riktige rørene, så kan nok bli ennå bedre.


Takk skal du ha. Henter den den 18.desember, så imens får jeg rydde plass i stua :P
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar