Logo

"Cinema SL": Ny DAC til stua

Skriv et svar
16.12.2008 19.36.04 #16 av 40
Postet av: DevilEj
Spennende. Interessant å lese om dine erfaringer på denne :D
Jeg er blitt Ayonisert

Revolver Audio Reply Turntable
Ayon CD-1 -->
Ayon Polaris II -->
Ayon Typhon -->
Audio Physic Avanti 5
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.12.2008 19.55.01 #17 av 40
Postet av: 900sl
Ja, gleder meg til det. Vil jo også teste MAen i kinoen sammen med LS80. Håper bare at jeg får den hjem før jul :shock:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.12.2008 21.42.48 #18 av 40
Postet av: 900sl
Engler daler som kjent ned i jula, og en av de har landet hjemme hos oss :D

Dette er en rørforsterker som blir produsert i Kina, etter gamle oppskrifter. Mange av komponentene er NOS, og den oser av sjarme. Kvaliteten viker bra. Har alltid sett for meg at engler er fjærlette, men denne er et lite beist. Rundt 25kg. Kabinettet er delvis i polert aluminium og med tropisk tre i hver ende, som også er en del av den "bærende konstruksjonen".

Som nevnt tidligere er denne tiltenkt et tokanals oppsett i en stue. Tanken er å bygge opp et spesielt og fremforalt vell-lydende anlegg, som kan kjøpes for en rimelig penge. Dyrt er sikkert bra, men billig trenger ikke å være dårligere. Høytalerenne som skal brukes, er fra Danske System Audio. Disse har vært med meg i mange år, og låter veldig bra. Mine modeller er de billigste gulvstående en kunne få på den tiden jeg handlet, modell 1230. Høytalere fra System Audio er detaljerte og luftige, med enormt lette membraner. Uten at jeg tidligere har hørt røforsterkere, har jeg sett for meg at de ville passe godt sammen. Har alltid har en formening at rør har en varm punsh i bassen, og ellers litt "rund" i lyden. Matchen sammen med SA burde derfor bli bra.

Kilde og DAC er enda ikke innkjøpt, men det skal følge samme oppskrift, billig og bra! Som kilde blir det mest sansynlig en Logitech Duet, og DAC fra Cambridge: DacMagic!

Budsjettet bli da som følger:

Amp: Music Angel koster rundt 5000 kr direkte fra Kina.
Høytalere: System Audio 1230: kostet 6000 kr i sin tid. (En får i dag en modell som heter 1730 til 8000kr)
Kilde: Duet til 3000kr
DAC: DacMagic til 2000kr

Totalt: 16000kr
Så, hvordan låter dette?

Har nå hatt Engelen i hus i bare noen timer. Jeg har enda ingen kilde, så jeg koblet opp en Ipod, med en sædeles tvilsom kabel direkte i Engelen. Satte på strømen, og ventet til rørene var passe varme. Førsteinntrykket ble noe dempet av knitring i vensrte ht. Regnet med at dette ville forsvinne når røreren nådde arbeidstemperatur, men det vedvarte. Gjorde to tiltak. Det ene var å nappe ut alle fire inngangsrørene, og bytte høyre med venstre. Det andre var å flytte nettledningen til Engelen til en ennen kurs.
I den kontakten den sto i, var det også en trafo-omformer til en halogenlampe. Etter dette ble det slutt på knitringen, og oppmerksomheten kunne rettes mot musikken. Tidligere har jeg brukt en sub sammen med høytalerenne fra System Audio. Nå er dette historie. Engelen ga de en bass jeg ikke trodde var mulig ut fra deres fysiske mål. Riktignok litt ullen i noen frekvenser, men ut i fra hvilken kilde jeg bruker i denne første testen, og en langtifra optimal plasering av høytalerene tror jeg ikke dette tilskriver seg Engelen. Ellers var lyden fra SAene den jeg setter så stor pris på. Crispy og snerten diskant og en mellomtore som henger godt med.

Med denne forsterkeren er det også uendelig med muligheter til å tweake lyden etter ønske. Rør kan byttes og innmat kan moddes, alt for en rimelig penge. Den kan også brukes i to moduser; triode og pentode, den første på 2x30W med en noe mer fremtredende mellomtone, og den sistnevnte har 2x60w, med mer punsh i bass og diskant. I tilleg er det utganger for både 4- og 8 ohms ht. som også gir litt forskjellig lydsignatur.

Som dere forstår er jeg meget fornøyd. God lyd trenger nødvendig vis ikke være så dyrt :D

Legger ut litt bilder senere i kveld. Må bare benytte meg av muligheten å nyte musikk før ungene skal legges. Da blir jeg forvist ned i kinoen om jeg skal fortsette å "bråke" :wink:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.12.2008 21.51.21 #19 av 40
Postet av: Berit
Hehe. Mange flinke skribenter her på forumet!

Gratulerer her også!
Hjemmekino.no - På nett siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.12.2008 21.51.57 #20 av 40
Postet av: DevilEj
Hvilke rør sitter i denne forsterkeren??
Jeg er blitt Ayonisert

Revolver Audio Reply Turntable
Ayon CD-1 -->
Ayon Polaris II -->
Ayon Typhon -->
Audio Physic Avanti 5
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.12.2008 21.57.41 #21 av 40
Postet av: 900sl
"DevilEj" skrev:Hvilke rør sitter i denne forsterkeren??


Smårør:
12AU7: GE 5814A fra USA,
12AT7: Siemens E81CC
begge eldre årgang

De store rørene KT88:
Electron Tube KT88-98 fra kina

Edit: lagt til noe mere spesifikasjoner på rørene.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.12.2008 23.20.37 #22 av 40
Postet av: 900sl
Noen bilder tatt av en svært midlertidig plasering. IMG_6429 web.jpg IMG_6429 web.jpg ( 205,525390625 KB) Vist 2155 ganger IMG_6419 web.jpg IMG_6419 web.jpg ( 229,9248046875 KB) Vist 2137 ganger IMG_6395 web.jpg IMG_6395 web.jpg ( 231,1171875 KB) Vist 2150 ganger
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.12.2008 19.24.53 #23 av 40
Postet av: 900sl
En liten tilbakemelding fra "Englagaarden"

En god del timer har blitt brukt i løpet av jula til å lytte på nyervervelsen. Det er fremdeles ingen god kilde i systemet, kun en Ipod direkte tilknyttet frosterkeren. Dette til tross, har jeg kost meg i timevis med hva denne rørforsterkeren kan levere. Fengslende er vel rette ordet. Det som først og fremst er mye bedre på mine System Audio i sammspill med Music Angel(sammenlignet med Harman Kardon, Onkyo og NAD) er nedre mellomtone og bass. Og da mener jeg mye bedre! Totalopplevelsen av lyden er langt fra dårlig, men det er ting jeg ønsker meg mer av. Dette er en noe mer fremtredende mellomtone og litt klarere i toppen. Dette tror jeg vil rette seg en god del nå en god kilde og DAC er på plass. Skal også montere inn noen drosler i Engelen som kan ha litt å si. Foruten dette har jo rørforsterkere den fine muligheten at man kan få frem litt andre egenskaper ved rørbytte. Kinoen i kjelleren blir fortiden kun brukt til film og spill, noe som også har gjort det lettere med å bestemme seg mtp ny sub der nede.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.01.2009 17.49.13 #24 av 40
Postet av: beiver
"DevilEj" skrev:Spennende. Interessant å lese om dine erfaringer på denne :D


Hei DevilEj, har du lyst til å teste en hjemme hos deg?
Hadde vært artig å høre din mening om MA.
Bjørn
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.01.2009 00.50.32 #25 av 40
Postet av: 900sl
"beiver" skrev:
"DevilEj" skrev:Spennende. Interessant å lese om dine erfaringer på denne :D


Hei DevilEj, har du lyst til å teste en hjemme hos deg?
Hadde vært artig å høre din mening om MA.
Bjørn


Det anbefaler jeg at du benytter deg av, DevilEj.
Kommer snart med en liten raport fra meget spennende test gjort i Cinema SL. Der får Music Angel prøve seg mot Audio Note sin toppmodell av røramper. Testen blir gjort på Klipsh- og JBL horn. Og jeg skal love dere at det har vært gøy :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.01.2009 18.26.46 #26 av 40
Postet av: 900sl
Har vært så heldig å få låne et par med Audio Note (InterStage Mono Block - Double C-Core - Parallel Triode (specify 2A3 or 300B)), en Terra Song Satori 4 og et par med Klipsh RS5. Dette skal få prøve seg i forskjellige kombinasjoner sammen med JBL LS80 og Music Angel.

Noen blider foreløpig:





Terra Songs med Music Angel over




Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.01.2009 11.34.11 #27 av 40
Postet av: 900sl
Kinoen fungerer også fint som øvingslokale til poden!



Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.01.2009 21.23.55 #28 av 40
Postet av: SannaX
Noen inntrykk enda? Ser iallefall pent ut :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.01.2009 17.07.40 #29 av 40
Postet av: Typhoon7
"900sl" skrev:Det som først og fremst er mye bedre på mine System Audio i sammspill med Music Angel(sammenlignet med Harman Kardon, Onkyo og NAD) er nedre mellomtone og bass. Og da mener jeg mye bedre! Totalopplevelsen av lyden er langt fra dårlig, men det er ting jeg ønsker meg mer av. Dette er en noe mer fremtredende mellomtone og litt klarere i toppen. Dette tror jeg vil rette seg en god del nå en god kilde og DAC er på plass.


Opplevde mye av det samme på mine gamle System Audio med rørforsterker. Skal ikke se bort fra at du kan få tweaket litt med andre linje/driverrør også.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.02.2009 21.45.43 #30 av 40
Postet av: 900sl
"SannaX" skrev:Noen inntrykk enda? Ser iallefall pent ut :)


Er ikke den mest drevne på el-gitar, men førsteinntrykket er at Ibanezen er en fin og lettspilt gitar. Den lille Line 6èn var forøvrig en kjekk liten øvingsamp. Kostet den nette sum av 1200kr.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar