"bomholt" skrev:"Karl_Erik" skrev:
men samtidig en soleklar ulempe i at du ikke får avlastet effektforsterker og høyttalere i frontene for dypbassen.
Dette forsto jeg ikke. Kan du forklare det..
Hvis jeg ikke misforsto deg, sikter du til den metoden der man lurer receiveren til å tro at det ikke er noen SUB i oppsettet ved å velge innstillingen "no sub". Dermed går all dypbassen til frontkanalene, også det som eventuelt befrinner seg i LFE-sporet. Senere i kjeden - i stereo(for)forsterkeren - blir frontsignalet dublisert også til SUBen, hvoor det også da blir LowPass-filtrert. Dermed får subwooferen dypbass sammen med frontkanalene. Men i og med at dypbassen ikke blir filtrert bort fra frontkanalene, må altså effektforsterkeren til fronbtkanalene også jobbe med bl.a. LFE-sporet (sammen med SUBen sin effektforsterker. Dette er isolert sett en ulempe.
En annen ulempe er at det lett kan bli for mye dypbass når både frotnhøyttalere og SUB skal levere det samme dypem frekvensområdet. For noen kan dette fungere bra, mens det ikke fungerer like bra for andre.
"bomholt" skrev:"Karl_Erik" skrev:Dersom bruk av SUB i stereo er en aktuell problemstilling i forbindelse med påhengssurround, vil jeg hevde at den nye forforsterkeren fra Parasound (NewClassic Model 2100) er bortimot uunngåelig. Forutsett selvfølgelig at den ligger i aktuell prisklasse og låter bra....
http://www.audiophile.no/Visnyhet.asp?Id=113
Tror forresten jeg skal forsøke å få til en test av den. Den har også bypass for inntil to SUBer, og også analog BassManager for stereo bruk.
Interessant, men den virker nesten for billig. Har vel funnet ut at Thulen min blir byttet ut etter hvert. Den er god, men kun tenke meg en lydsignatur med mindre varme og mer "nakent" lydbilde.
Men kan du forklare de funksjonene Parasound 2100 har med bass. Begrepene sier meg lite.
Da tar jeg SUBfunksjonene i stereo først:
Den har rett og slett en analog bassmanager, eller et analogt delefilter om du vil.
Dette sender signaler under en selvvlagt delefrekvens til subwoofer(e), mens resterende signal går som vanlig til Høyre-/venstre kanal. Det er forøvrig utgang for to subwoofere, men det er ikke snakk om stereo-sub. Dette er egnetlig den ideelle bruk av subwoofer i et stereo-oppsett, siden man sparer fronthøyttalerne og disse sin effektforsterker for den dypeste bassen, i tillegg til at det er lettere å få riktig dosering av dypbassen og bedre intergrering mellom stereohøyttalerne og sub.
Det som er spesielt med denne forforsterkeren sin prosessorinngang, er at denne også inkluderer to stk. subwoofer bypass-innganger. D.v.s. at SUbsignalet sendes innom stereoforforsterkeren, og i BYPASS-MODE (altså når man spiller surround) sendes SUB-signalet direkte videre til SUBen, mens det ltså i stereo er signalet fra delefilteret i Parasounden som sendes til SUBen.
Akkurat samme funksjonalitet som for Høyre-/venstre kanal i normale forforsterkere med prosessorinngang, m.a.o, bare utvidet til også å omfatte SUBwoofer. Noe som er gull verd dersom man bruker subwooferen i stereo.
Og som en siste bonus, går forforsterkeren automatisk til BY-PASS når den slås av. Dette gir ekstra brukervennlighet bl.a. for familiemedlemmer. Og i tillegg illustrerer det at forforrsterkeren gir minimal degradering av signalet som kommer fra receiveren, siden det da jo må være helt passivt krets det er innom.
Sistnevnte faktisk i motsetning til måte en del andre (for)forsterkere opererer med prosessorinngang, der det er snakk om en unity-gain-løsning. Dette vil si at signalet egentlig ikke går utenom volumkontrollen, men at volumkontrollen automatisk går til (og låses til) 0dB. Akkurat dette aspektet går ikke ut over stereogjengivelsen, men har en mulig forringelse av surroundkvaliteten for de apparatene som benytter en slik unity-gain løsning.
Vet ikke om dette ble veldig vanskelig beskrevet, så spør gjerne hvis jeg var uklar opå noe her.
Men uansett er det selvfølgelig et spørsmål om Model 2100 passer for den enkelte rent lydmessig. Og med en prislapp på 6k kan det neppe være snakk om ekstrem-highend.