Logo

Reciver,pre-amp og efekt-trinn

Skriv et svar
16.04.2007 20.42.49 #1 av 16
Postet av: JLmorten
Planlegger og investere i nytt anlegg.

Skal brukes til Musikk og film, hvor Musikk er viktigst,,,veldig viktig.

Men har ikke noe plass til både anlegg og kinorom, så må kombinere.

Det jeg har tenkt og gå for er følgende,, noen forandringer kan komme.

Marantz SR-4001 eller SR-5001
Rotell RB-1070 eller RB-1080
Triangle Altea
Og en Forforsterker, kanskje Rotell
+++ div kabler osv
Har fra før en Marantz DV-4001 spiller,

Går eg for RB-1080 har denne både ubalaserte inngang og balansert, kan koble den til Preout på reciveren med ubalasert(for film) og koble er forforsterker med balanserte utgang til balanserte ingangen.for musikk

Stemmer dette?

Men dersom eg går for RB-1070 som ikke har balansert ingang, hvordan da koble den opp??
Greit og koble den til preout på reciveren, men tenker mere på oppkobling av pre-amp`en

Bedre spiller kommer også etter hvert, blir nokk en Marantz SA-7001
Triangle ALtea EX
Onkyo Sr-705
Marantz DV4001
Klipsch RB51 & RC52
Soundstyle
Panasonic PV60
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.04.2007 08.37.20 #2 av 16
Postet av: orso
Tror det skal gå bra å koble RB-1080 på den måten du nevner. Men RB-1070 kan du nok bare ha enten en receiver eller forforsterker koblet til om gangen.
Jeg ville ha vurdert en annen løsning. Nemlig å kjøpe en integrert forsterker med prosessorinngang. Da kan den fungere som effektrinn i surround ved et tastetrykk.
Regner med at du ikke vil bruke en surround receiver som pre til musikk fordi du setter høye krav? Men kjøper du en god integrert, får du en mindre enhet. Eventuelt kan du kjøpe en forforsterker med prosessorinngang hvis du helst vil ha fleksibiliteten med separate løsninger.
Her er en oversikt med forsterkere med prosessorinngang:
http://www.audiophile.no/Publisering.asp?Id=435
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.04.2007 21.05.39 #3 av 16
Postet av: JLmorten
ja til musikk setter jeg høyere krav, derav blandingen av høytalere også, høytalere laget for kino til front og bak, mens skikkelige sterohøytalere utenom, kan sikkert bli litt rar blanding osv, men er ikke så kresen når eg ser film :) og skulle eg bli det, er det bare og bytte ut bakhøytalerne og centeren med noen i samme serien som frontene,, ikke noe stress der.


Har snakket med en forhandler osv, om dette oppsette.

Han kom med et forslag som jeg ikke helt fatta.

Bytter ut Marantzen(SR-5001 ,4001) med en Marantz SR-6001 eller SR-7001
Da kunne eg koble til RB-1070`en til denne, og koble opp en Pre-amp på dette og kjøre det denne veien når jeg hører på musikk, Forstod det slik at både efekt trinn og pre-amp kobles til reciver, men til musikk så kjører eg med pre-amp`en, Dac`en i den som jobber, ikke den i reciveren, og da ville det fungere som pre-amp med efektrtinn.

Men her datt jeg av på lasset??? :(

Var noe med SR-6001 0g 7001 som kunne kobles opp slik,, som ikke seriene under 6001 hadde.
Triangle ALtea EX
Onkyo Sr-705
Marantz DV4001
Klipsch RB51 & RC52
Soundstyle
Panasonic PV60
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.04.2007 21.50.12 #4 av 16
Postet av: orso
Her må man holde tungen beint i munnen!
Ikke sikker på hva du mener. Du snakker om fronter til kinoen og andre frontet til stereoen? Altså to forskjellige anlegg på samme plass? Da kan du i såfall holde elektronikken adskilt også.

Ellers høres det rart ut å bruke DACen i forforsterkeren. Den i CD spilleren er sansynligvis bedre.

Kanskje en god receiver vil gi deg god nok forforsterker? Eller vurder en integrert med prosessorinngang. Men jeg skjønner ikke helt tegningen her.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.04.2007 04.44.16 #5 av 16
Postet av: JLmorten
Nei skjønner ikke helt jeg heller :?
ja en skikkelig reciver hadde nokk gjort susen,Det kan jeg oppgradere med etter hvert også. men har begynt og komme inn på det med en integrert forsterker med prosessoringang.
For meg er det da hovedsakelig Atoll IN200 som er aktuell, trur ikke Rotell har noen slike...
Ellers har eg tenkt på Parasound, men vet ikke om de har med prosessoringang.

Desse 3 merkene eg hadde tenkt og høre på mere sammen med Triangle, Atoll er sammen med Triangle Franske og skal være et sammarbeid her hørte eg noe om, og de skal passe bra sammen.. men spiller ingen rolle for meg det vist eg liker lyden bedre desse spiller sammen med Rotell eller Parasound

Noen som vet om Atoll IN100 har prosessorinngang? finner ikke info på annet en Fransk :cry:
Triangle ALtea EX
Onkyo Sr-705
Marantz DV4001
Klipsch RB51 & RC52
Soundstyle
Panasonic PV60
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.04.2007 07.32.33 #6 av 16
Postet av: Karl_Erik
Hei.

Jeg syns dette er litt forvirrende. Det eneste kravet til receiveren for at du skal kunne benytte en løsning med ekstern effektforsterker, er at den har pre-out. Og både SR4001 og SR5001 har pre-out.
Det samme gjeler for en løsning med "påhengssurround", her er det også bare pre-out som kreves i receiveren.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.04.2007 08.51.53 #7 av 16
Postet av: orso
Atoll IN100 er oppført på listen av forsterkere som har prosessorinngang:
http://www.audiophile.no/Publisering.asp?Id=435
Eneste du da trenger er en receiver med pre-out på frontene. Greit at den har også nok krefter til å drive senter og bakhøyttalerne bra. Romkorreksjon med eq er heller ikke dumt.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.04.2007 09.15.56 #8 av 16
Postet av: Karl_Erik
"bomholt" skrev:Atoll IN100 er oppført på listen av forsterkere som har prosessorinngang:
http://www.audiophile.no/Publisering.asp?Id=435


Nei, det er nok IN200 som er oppført der.

Jeg har ingen informasjon som tilsier at IN100 skal ha noen form for prosessorinngang. På produsenten sine websider er In200 oppført med "1 by-pass input", mens tilsvarende ikke er oppgitt for IN100.

http://www.atoll-electronique.com/uk/ampliintegre.php
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.04.2007 09.50.07 #9 av 16
Postet av: JLmorten
Har fått mail fra en Forhandler, IN100 har ikke Prosessoringnang.

Ja eg vet at eg trenge pre out for og koble til efekt-trinn, men ikke det det er snakk om, her er det snak om at eg ikke ønske og bruke reciver sammen med efekttrinn når eg hører på musikk.

For og få litt bedre efekt vurderer eg et oppsett som gjør at eg kan bruke egen forforsterker på efektrinn nå eg setter på musikk.
Fins sikkert mange recivere som har bra nokk kvalitet for musikk, men jeg hadde tenkt og kjøpe forsterkeren, høytalerne først, og bygge ut med pre-amp, spiller osv etter hvert.
Skal eg kjøpe skikkelig reciver som er god til musikk også, blir prisene høyere, og jeg må spare meg ihel før eg får kjøpt noe som hels.

Poenget med Denne undersøkelse er derfor og få litt ekstra info som gjør at jeg ikke dummer meg ut og kjøper noe som ikke kan oppgraderes etter hvert, men må byttes ut..

F.eks reciveren jeg har i dag, en Yamaha, kan ikke brukes, mangler pre-out, og guff nokk til nye høytalerne :(
Triangle ALtea EX
Onkyo Sr-705
Marantz DV4001
Klipsch RB51 & RC52
Soundstyle
Panasonic PV60
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.04.2007 13.35.39 #10 av 16
Postet av: orso
Jeg vil i hvert fall oppfordre deg til å kjøpe en god integrert forsterker med prosessorinngang. Det er den enkleste løsningen. Til musikk kobler du CD spilleren rett i den og receiveren er ikke innblandet i det hele tatt, og i surround fungerer den som effektrinn. Men hver klar over at det kan være problematisk å få subwooferen med til musikk med den løsningen. DU får heller ikke utnyttet romkorreksjonsystmet i receiveren (til musikk) hvis det er viktig. Personlig mener jeg det betyr lite. Noen sverger til å bruke romkorreksjon og equaliser til musikk, men jeg har heller dårlig erfaring med det.

Karl-Erik:
Hva er den beste måten å koble subwooferen til med en slik kombi løsning (integrert og receiver)? Kanskje å koble suben til den integrerte (sub-out eller pre-out) og instille receiveren til å sende all bass til frontene? Vil det fungere like bra til film og musikk?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.04.2007 15.28.51 #11 av 16
Postet av: JLmorten
Har ikke brydd meg så mye med det rommkorreksjons greiene, men kan hende det er viktigere når subben er på plass...
Uansett dersom eg går for en rimelig reciver og skikkelig intergrert forsterker med egen pre-amp så har eg jo mulighet til og investere i en dyrere og bedre reciver etter hvert....... :)

Hadde Atoll som en av alternativene eg skulle ta lyttetes på når tiden var inne for innkjøp av forsterker, var efekttrinn da, men den IN200 virker digg da, men håper på lyttetest på den og sammenligne den med Rotell og Parasound og andre aktuelle for høre om den låter like bra som den ser ut og ser ut på papirene..

Har blitt noe klokere nå, mye bra hjelp og få her på forumet,
:D
Men kom gjerne med flere innspell
Triangle ALtea EX
Onkyo Sr-705
Marantz DV4001
Klipsch RB51 & RC52
Soundstyle
Panasonic PV60
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.04.2007 16.50.21 #12 av 16
Postet av: Karl_Erik
"bomholt" skrev:
Karl-Erik:
Hva er den beste måten å koble subwooferen til med en slik kombi løsning (integrert og receiver)? Kanskje å koble suben til den integrerte (sub-out eller pre-out) og instille receiveren til å sende all bass til frontene? Vil det fungere like bra til film og musikk?


Jeg så at det var en på AVforum som benytter en sånn løsning, ja, og det er jo en skikkelig kreativ vri. Det har helt klart den fordelen at du får benyttet SUBen også i Stereo, men samtidig en soleklar ulempe i at du ikke får avlastet effektforsterker og høyttalere i frontene for dypbassen.

Dersom bruk av SUB i stereo er en aktuell problemstilling i forbindelse med påhengssurround, vil jeg hevde at den nye forforsterkeren fra Parasound (NewClassic Model 2100) er bortimot uunngåelig. Forutsett selvfølgelig at den ligger i aktuell prisklasse og låter bra...;-).
http://www.audiophile.no/Visnyhet.asp?Id=113

Tror forresten jeg skal forsøke å få til en test av den. Den har også bypass for inntil to SUBer, og også analog BassManager for stereo bruk.


Til JLmorten:
Løsningen med å benytte separat stereoforsterker til musikk mer en veldig interessant løsning. For at dette skal gi en bra uttelling, er det vesentlig at man legger klart større vekt på musikk i stereo enn på film/surround, og det har jeg jo fått et klart inn trykk av at du også gjør. Men det er også viktig å merke seg at det vanligvis er en forutsetning at man legger betydelig mer PENGER i stereoforsterkeren enn i surroundreceiveren. Derfor er jeg litt i tvil om at en integrert i prisklassen til Atoll IA100 er en optimal løsning, i hvertfall hvis du vurderer SR6001 eller SR7001 som reciever. Da stiller det seg helt annerledes med SR4001.

Slik jeg oppfatter situasjonen for deg, tror jeg at jeg kanskje ville vurdert å starte med en ren effektforsterker i tillegg til receiveren, og gjerne en Parasound (siden du nevnte at det er et aktuelt merke). Og grunnen til at jeg fremhever denne foran Rotel, er at Parasoiund da altså har en forforsterker med prosessorinngang som du kan oppgradere til senere, mens Rotel ikke har det.

Og som nevnt tidligere - med en slik agenda er du slett ikke avhengig av å gå opp til SR6001/SR7001 for å gjøre det mulig. SR4001 eller 5001 har det som trengs. Ikke dermed sagt at det ikke av andre grunner kan være fornuftig å velge SR6001/SR7001.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.04.2007 17.55.20 #13 av 16
Postet av: orso
"Karl_Erik" skrev:
men samtidig en soleklar ulempe i at du ikke får avlastet effektforsterker og høyttalere i frontene for dypbassen.

Dette forsto jeg ikke. Kan du forklare det.

"Karl_Erik" skrev:Dersom bruk av SUB i stereo er en aktuell problemstilling i forbindelse med påhengssurround, vil jeg hevde at den nye forforsterkeren fra Parasound (NewClassic Model 2100) er bortimot uunngåelig. Forutsett selvfølgelig at den ligger i aktuell prisklasse og låter bra...;-).
http://www.audiophile.no/Visnyhet.asp?Id=113

Tror forresten jeg skal forsøke å få til en test av den. Den har også bypass for inntil to SUBer, og også analog BassManager for stereo bruk.

Interessant, men den virker nesten for billig. Har vel funnet ut at Thulen min blir byttet ut etter hvert. Den er god, men kun tenke meg en lydsignatur med mindre varme og mer "nakent" lydbilde.
Men kan du forklare de funksjonene Parasound 2100 har med bass. Begrepene sier meg lite.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.04.2007 18.40.21 #14 av 16
Postet av: Karl_Erik
"bomholt" skrev:
"Karl_Erik" skrev:
men samtidig en soleklar ulempe i at du ikke får avlastet effektforsterker og høyttalere i frontene for dypbassen.

Dette forsto jeg ikke. Kan du forklare det..


Hvis jeg ikke misforsto deg, sikter du til den metoden der man lurer receiveren til å tro at det ikke er noen SUB i oppsettet ved å velge innstillingen "no sub". Dermed går all dypbassen til frontkanalene, også det som eventuelt befrinner seg i LFE-sporet. Senere i kjeden - i stereo(for)forsterkeren - blir frontsignalet dublisert også til SUBen, hvoor det også da blir LowPass-filtrert. Dermed får subwooferen dypbass sammen med frontkanalene. Men i og med at dypbassen ikke blir filtrert bort fra frontkanalene, må altså effektforsterkeren til fronbtkanalene også jobbe med bl.a. LFE-sporet (sammen med SUBen sin effektforsterker. Dette er isolert sett en ulempe.

En annen ulempe er at det lett kan bli for mye dypbass når både frotnhøyttalere og SUB skal levere det samme dypem frekvensområdet. For noen kan dette fungere bra, mens det ikke fungerer like bra for andre.

"bomholt" skrev:
"Karl_Erik" skrev:Dersom bruk av SUB i stereo er en aktuell problemstilling i forbindelse med påhengssurround, vil jeg hevde at den nye forforsterkeren fra Parasound (NewClassic Model 2100) er bortimot uunngåelig. Forutsett selvfølgelig at den ligger i aktuell prisklasse og låter bra...;-).
http://www.audiophile.no/Visnyhet.asp?Id=113

Tror forresten jeg skal forsøke å få til en test av den. Den har også bypass for inntil to SUBer, og også analog BassManager for stereo bruk.

Interessant, men den virker nesten for billig. Har vel funnet ut at Thulen min blir byttet ut etter hvert. Den er god, men kun tenke meg en lydsignatur med mindre varme og mer "nakent" lydbilde.
Men kan du forklare de funksjonene Parasound 2100 har med bass. Begrepene sier meg lite.


Da tar jeg SUBfunksjonene i stereo først:
Den har rett og slett en analog bassmanager, eller et analogt delefilter om du vil.
Dette sender signaler under en selvvlagt delefrekvens til subwoofer(e), mens resterende signal går som vanlig til Høyre-/venstre kanal. Det er forøvrig utgang for to subwoofere, men det er ikke snakk om stereo-sub. Dette er egnetlig den ideelle bruk av subwoofer i et stereo-oppsett, siden man sparer fronthøyttalerne og disse sin effektforsterker for den dypeste bassen, i tillegg til at det er lettere å få riktig dosering av dypbassen og bedre intergrering mellom stereohøyttalerne og sub.

Det som er spesielt med denne forforsterkeren sin prosessorinngang, er at denne også inkluderer to stk. subwoofer bypass-innganger. D.v.s. at SUbsignalet sendes innom stereoforforsterkeren, og i BYPASS-MODE (altså når man spiller surround) sendes SUB-signalet direkte videre til SUBen, mens det ltså i stereo er signalet fra delefilteret i Parasounden som sendes til SUBen.
Akkurat samme funksjonalitet som for Høyre-/venstre kanal i normale forforsterkere med prosessorinngang, m.a.o, bare utvidet til også å omfatte SUBwoofer. Noe som er gull verd dersom man bruker subwooferen i stereo.

Og som en siste bonus, går forforsterkeren automatisk til BY-PASS når den slås av. Dette gir ekstra brukervennlighet bl.a. for familiemedlemmer. Og i tillegg illustrerer det at forforrsterkeren gir minimal degradering av signalet som kommer fra receiveren, siden det da jo må være helt passivt krets det er innom.
Sistnevnte faktisk i motsetning til måte en del andre (for)forsterkere opererer med prosessorinngang, der det er snakk om en unity-gain-løsning. Dette vil si at signalet egentlig ikke går utenom volumkontrollen, men at volumkontrollen automatisk går til (og låses til) 0dB. Akkurat dette aspektet går ikke ut over stereogjengivelsen, men har en mulig forringelse av surroundkvaliteten for de apparatene som benytter en slik unity-gain løsning.

Vet ikke om dette ble veldig vanskelig beskrevet, så spør gjerne hvis jeg var uklar opå noe her.

Men uansett er det selvfølgelig et spørsmål om Model 2100 passer for den enkelte rent lydmessig. Og med en prislapp på 6k kan det neppe være snakk om ekstrem-highend.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.04.2007 20.49.03 #15 av 16
Postet av: JLmorten
Dersom eg skal gå for Atoll blir det IN200, denne integrerte forsterkeren har prosessoringang.
SKal eg gå for Rotell blir det RB1080 ikke 1070 for 1080 har balansert og ubalanser inngang, kan kjøre ubalasert fra reciver og balansert fra pre-amp, må selvsagt ha en pre-amp med balanser også da. men dette kan komme etter kvart..


Men først og fremst skal eg få lyttet til de forskjellige og høre hva jeg liker,

Med de løsningen jeg har valg over her, så er det 4001 reciveren som er aktuell sammen med dettte.

Hegel H1 mk4 har også balansert og ubalansert inganger, men aldr hørt dette merke, så vet ikke noe om det.
Triangle ALtea EX
Onkyo Sr-705
Marantz DV4001
Klipsch RB51 & RC52
Soundstyle
Panasonic PV60
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar