Logo

Pioneer VSX-1016 vs 916 & HDMI-switching

Skriv et svar
30.05.2006 19.28.46 #1 av 20
Postet av: yallaman
Jeg skal innen en måned eller to kjøpe surroundreceiver og DVD-spiller, helst til under 7-8000 kr totalt. Har sjekka markedet en god del, og Pioneers nye/kommende receivere samt DVD-spilleren DV-696 er absolutt aktuelle som motor og signalkilde til mine Klipsch-høyttalere. Jeg skal også kjøpe LCD- eller plasma-skjerm (med HDMI).

Har jeg forstått det riktig at "HDMI 'switching only' (2 In / 1 Out)" betyr at man kan putte to HDMI-signaler inn og velge hvilket man vil sende ut som monitor? (Dette gjelder altså kun VSX-1016.) Regner ikke med det er mulighet for oppkonvertering (analog->digital) av alle inputsignaler for deretter å spytte digitale ut via HDMI? Og hva eksakt betyr "Digital Video Converter", som også står oppført under 1016s spesifikasjoner?

Så lenge man har en god DVD-spiller (f.eks. DV-696) med HDMI-utgang, så er vel ikke HDMI på forsterkeren så ekstremt viktig kanskje...? Og ja, jeg vet det er andre ting som skiller 1016 fra 916, men med en totalpris på under 6000 kr for både VSX-916 og DV-696, så synes jeg dette virker som veldig mye lyd & bilde for pengene!

Kom gjerne med svar og innspill.

(Håper jeg har gjort alt riktig her; dette er mitt første innlegg på forumet :D )
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.06.2006 22.53.55 #2 av 20
Postet av: Bidd@
Høres ut som et knall oppsett :-)

1016 ser ut til å oppkonvertere analoge signaler (kompositt/s-video/komponent) til HDMI slikat du kan bruke en HDMI kabel til bildeviser.
mvh Bidda

Kjekt å ha eller "den som har flest duppedingser når en dør -VINNER!"

Prosjektbilder
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.06.2006 14.00.03 #3 av 20
Postet av: arntos
Litt off topic men: Leste nettop en test av 490 som er lillebroren til 696. Den fikk ikke god kritikk. Spørs da om 696 er særlig bedre.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.06.2006 07.59.55 #4 av 20
Postet av: yallaman
Ja, sjekka med Pioneer Norge: VSX-1016 konverterer alle typer bildesignaler til HDMI. Men HDMI på denne modellen bærer kun bilde, ikke lyd.

Jeg har ikke haugevis med kilder som skal kjøres til min framtidige plasmaskjerm, så akkurat dette med konvertering til HDMI på 1016 er nok ikke så viktig for meg (skal som sagt ha DVD-spiller med HDMI-utgang i tillegg). 3500 kr for en VSX-916 høres ut som en meget god pris også (1016 kommer vel på drøyt 6000,-)

Angående DV-490: denne har dårligere DAC enn DV-696 (pluss en del andre ting). Men jeg er særdeles interresert i å høre om tester på DV-490 og ikke minst DV-696, samt selvsagt receiverne 916 og 1016.
Kom med tips og linker !! :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.06.2006 08.37.49 #5 av 20
Postet av: orso
Det vil sansynligvis være bedre å koble DVD spilleren rett i skjermen. Da får du brukt progressiv scan (oppskalering) i DVD spilleren. DVD spillere gjør som regel denne jobben bedre enn både skjermer/projektor og receivere med oppskalering. Pioneer 1016 har vel uanett bare HDMI switch?
Vurderer selv en av de nye DVD spillerne fra Pioneer, men testet i Hjemmekino var skuffende. Håper de andre modellene er bedre. Cambridge har forresten nettopp kommet med en ny DVD spiller med HDMI.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.06.2006 19.11.12 #6 av 20
Postet av: yallaman
Jeg har ikke funnet den skuffende testen av DV-490 i Hjemmekino (som bomholdt refererer til), men på http://www.lyris-lite.net/dv490v_review.html fant jeg nærmest totalslakt av samme spiller. Svært skuffende! DV-696 har visstnok samme videodel som 490, så da kan jeg nok bare glemme Pioneers nye DVD-spillere :(

Vil aller helst ha receiver og DVD-spiller fra samme merke, men når Pioneers nye spillere ikke duger, så spørs det om jeg gidder kjøpe receiver fra Pioneer...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.06.2006 19.34.57 #7 av 20
Postet av: orso
Hmmm. Den testen du referer til står det at DV-496 er en god NTSC spiller. Nesten alle filmene mine er NTSC, så kanskje den er aktuell for meg alikevel. Men overraskende er det at Pioneer ikke leverer varene over hele linjen.
Du må nok kjøpe Hjemmekino for å lese testen. Ligger ikke på nettet.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.01.2007 14.35.17 #8 av 20
Postet av: DaButcher
testen av den dvdspilleren er flyttet hit:
http://www.dvdtimes.co.uk/content.php?contentid=61831

om dere ser i kommentarer, gjelder visst ikke samme feilen for 696.

moralen vil være: kjøp 696, men via nettbutikk (kan heve kjøpet om den har problemer)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.01.2007 15.32.20 #9 av 20
Postet av: August
Hei,

Har selv forsterkeren VSX-916 0g DVD-spilleren DV-696AV fra Pioneer og kan anbefale oppsettet på det sterkeste både når det gjelder lyd og bilde.
Kan vanskelig se at du får noe bedre i denne prisklassen.
Bruker HDMI kabelen mellom DVD-spilleren og flatskjermen. Mellom DVD spilleren og forsterkeren bruker jeg en optisk kabel for lyd ut til surroundhøyttalerne. Knallbra!


mvh
August :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.02.2007 12.29.27 #10 av 20
Postet av: asvaberg
kan jeg spør deg om noe da jeg har så og si kjøpt samme anlegg:
VSX-1016 + DV-969AV og har Plasma TV (HD ready)

HDMI kabel fra DVD til TV
Optisk fra DVD til receiver
Lykabel (RCA) fra TV til receiver

???

Har du opplevd usynkronisering lyd/bilde ved å la billedsignalene gå rett i TV, men lydsignaler via receiver? VSX-1016 har ikke lip-sync (audio delay) etter det jeg kan se.........
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.02.2007 16.17.43 #11 av 20
Postet av: petre2006
Har selv DV-696, en fantastisk spiller til en fornuftig pris. Mye gode kalibreringsmuligheter, kjapp, lydløs, sylskarpt bilde (HDMI) og rikelig med andre funksjoner du ikke trenger. Anbefales. Min står sammen med en Onkyo TX-SR604, en fungerende pakke du tilsammen kan få for 7500 ca på de riktige stedene.

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.02.2007 16.51.42 #12 av 20
Postet av: asvaberg
Hei Petter.

Tro det eller ei, men det ble verken VSX-1016 eller TX-SR604 på meg.
Etter å ha lest om HDMI svitsjing og dens 'problemer', valgte jeg heller å la HDMI kabelen gå rett i TV'n. Så da prioriterte jeg annerledes:
Receiver: Yamaha RX-V659
CD-spiller: Yamaha CDX-497
DVD spiller: Oppo DV-970HD (kjøpes fra USA) HDMI

Nå er alt bestilt, så dette er siste endring :) :)

Herligheten koster totalt med frakt og signalkabler (gode kabler!!), hold deg fast: 8.684,-

Så har jeg da fått i pose og sekk, tror jeg.

Høyttalerkabler har jeg kjøpt litt direkte fra USA og litt på norsk nettbutikk(sub).

Ser bra ut dette vel:


Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.02.2007 18.02.22 #13 av 20
Postet av: orso
asvaberg:
Håper du er klar over at Oppo 970 har sine svakheter med PAL.
Sjekk sammenligningen:
http://www.oppodigital.com/dv981hd/dv981hd_comp.html
970 mangler 2:2 Pull Down med PAL. Vet ikke hva det vil si i praksis, men har hørt at dette ikke er helt bra.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.02.2007 19.11.58 #14 av 20
Postet av: asvaberg
Har jeg ikke hørt noe om før, så jeg spør Oppo om dette har noen betydning.

takk for tipset!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.02.2007 19.23.00 #15 av 20
Postet av: petre2006
"asvaberg" skrev:Hei Petter.

Tro det eller ei, men det ble verken VSX-1016 eller TX-SR604 på meg.
Etter å ha lest om HDMI svitsjing og dens 'problemer', valgte jeg heller å la HDMI kabelen gå rett i TV'n. Så da prioriterte jeg annerledes:
Receiver: Yamaha RX-V659
CD-spiller: Yamaha CDX-497
DVD spiller: Oppo DV-970HD (kjøpes fra USA) HDMI



Hei igjen ja :-)

Ikke for å spore av tråden til trådstarter, men det virker som om du har fått deg en god pakke der, med mye finesser og gode komponenter. Er ikke mye inne i Oppo, men et kjapt søk på nettet bekreftet det som bomholt skrev om akkurat den spilleren.

Lykke til, både du og trådstarter

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar