Logo

Ny Oppo spiller ankommet-DV-981HD

Skriv et svar
11.12.2006 11.48.23 #16 av 42
Postet av: boly
"Rune" skrev:Jeg kommer heller aldri inn på disse sidene. Jeg tipper det har noe med hvilken nettleverandør man har. Jeg har telenor.



Har også telehor, men har ikke problemer. Er det ikke noe med innstillingene på IE?
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.12.2006 15.00.03 #17 av 42
Postet av: orso
Jeg har Nextgentel og det fungerer strålende. Var nettopp i London noen dager, og der brukte jeg en MAC med både Safari og Opera som også fungerte.

På 971 kan man oppgradere firmware enten med USB koblet til PCen eller ved å brenne firmwaren på en CD.
På 981 er det ikke USB, så da må man brenne firmwaren på en CD som man deretter stapper inni spilleren. I tillegg må man sikkert trykke på noen knapper på fjernkontrollen etter anvisningen som Oppo legger ut.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.12.2006 16.06.47 #18 av 42
Postet av: ryuujin
Får det ikke til!


Det verste er jo at når jeg nå har bestil 971H så får jeg ikke oppdatert firmwaren... :(

Hvis ikke noen av dere vil være så snille og laste den ned for meg og sende over filen per mail?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.12.2006 17.04.56 #19 av 42
Postet av: orso
Fikk Oppo DV-981HD i dag. Fikk den 4 dager etter bestilling (bestilte fredag natt)!
Gjett hva momsen kom på?
151 kr :D
Momsen er regnet ut fra en verdi på 99$.
Regnestykket ble altså:
Spiller 1732,82 kr
+ mva 151 kr
Totalt: 1883,82 kr
Veldig fornøyd med det. Tipper den kommer til å koste 1700-1800 kr i Norge.

Spilleren var forøvrig meget pent innpakket med et trekk med borrelås. Fjernkontrollen er lett og platikkaktig, men ganske tøff. Foruten HDMI kabel og strømkabel (amerikansk), fulgte det med rca og s-video kabler.

Gleder meg til å få testet den.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.12.2006 19.49.21 #20 av 42
Postet av: Typhoon7
Gratulerer!! :)

Antar vi nå får en omtale av spilleren, når du har fått testet den ut? :wink:
Det er vel noe forumet generelt kunne trengt litt mer av.

Eksisterer beløpet $99,- noe sted, eller var det et lurt beløp fra de som krevde inn mva? Uansett hyggelig for deg. :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.12.2006 20.12.14 #21 av 42
Postet av: orso
"Typhoon7" skrev:Gratulerer!! :)

Antar vi nå får en omtale av spilleren, når du har fått testet den ut? :wink:
Det er vel noe forumet generelt kunne trengt litt mer av.

Eksisterer beløpet $99,- noe sted, eller var det et lurt beløp fra de som krevde inn mva? Uansett hyggelig for deg. :)

Ja, skal skrive en liten amatør omtale og fortelle hvordan den er mot min gamle Pioneer 454 spiller.

Oppo har skrevet verdien til spilleren på 99$ på tolldeklarsjonspapiret. De har i tillegg ført opp 53,55$ under "postage and fees", men dette er tydeligvis ikke tatt med. Litt merkelig, ble nylig fortalt at mva regnes utifra både verdi og frakt.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.12.2006 09.10.33 #22 av 42
Postet av: ryuujin
må du ikk ha omformer? Bruker de ikke 110v der borte?

edit: nå angrer jeg nesten på at jeg ikke bare kjøpte den jeg heller. tenkte den kom til å komme på langt over 2000...
har bestilt 971H jeg... :S.

Men men er nok en knall spiller det og vil jeg tro :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.12.2006 09.51.16 #23 av 42
Postet av: orso
Spilleren har universal strømforsyning. Jeg bruker en overgang på støpselet, men man kan også bruke en vanlig norsk strømkabel.

Har sansen for at det er ferritkjerne både på HDMI kabelen og strømkabelen som fulgte med.
Første inntrykk er veldig bra og den overrasker veldig som musikkformidler.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.12.2006 11.29.36 #24 av 42
Postet av: orso
Har testet Oppo 981 litt på musikk mot min Pioneer DV-454. Tok nok litt feil da jeg sa den imponerte som musikk formidler. Det er litt vanskelig å sammenligne fordi volumet utifra Oppoen er mye lavere. Men inntrykket et at lydbildet er ganske innesluttet. Spesielt er den lukket oppover i frekvensområdet. Pioneer spilleren er til gjengjeld for skarp i toppen, men det kan også skyldes matchingen med høyttalerne mine.
Lydbildet med 981 er rundt og behagelig å lytte til, men man føler at lyden aldri kommer på utsiden av høyttalerne. Alikevel tror jeg mange vil synes den bra nok til musikk.

Meningen var at jeg skulle teste den mot CD spilleren min også med bruk av rca, men det ser ikke poenget med etter at den kom såpass dårlig ut i første sammenligning. Jeg sammenlignet de riktig nok opp litt mot hverandre i går, men da brukte jeg xlr kabler på CD spilleren. Forskjellen var stor.

Kommer tilbake senere med inntrykk av bilde. Må se å få lånt meg noen DVDer av samme type som jeg har først.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.12.2006 07.18.57 #25 av 42
Postet av: guso
"bomholt" skrev:Har testet Oppo 981 litt på musikk mot min Pioneer DV-454. Tok nok litt feil da jeg sa den imponerte som musikk formidler. Det er litt vanskelig å sammenligne fordi volumet utifra Oppoen er mye lavere. Men inntrykket et at lydbildet er ganske innesluttet. Spesielt er den lukket oppover i frekvensområdet. Pioneer spilleren er til gjengjeld for skarp i toppen, men det kan også skyldes matchingen med høyttalerne mine.
Lydbildet med 981 er rundt og behagelig å lytte til, men man føler at lyden aldri kommer på utsiden av høyttalerne. Alikevel tror jeg mange vil synes den bra nok til musikk.

Meningen var at jeg skulle teste den mot CD spilleren min også med bruk av rca, men det ser ikke poenget med etter at den kom såpass dårlig ut i første sammenligning. Jeg sammenlignet de riktig nok opp litt mot hverandre i går, men da brukte jeg xlr kabler på CD spilleren. Forskjellen var stor.

Kommer tilbake senere med inntrykk av bilde. Må se å få lånt meg noen DVDer av samme type som jeg har først.

Hvordan går det med testen? Regner med at du har fått et godt inntrykk av spilleren :wink:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.12.2006 22.10.33 #26 av 42
Postet av: orso
Det har vært vanskelig å sammenligne med min gamle Pioneer DV-454. Årsaken er at jeg opplever et grønnskjær med Oppoen. For å ta det positive først. Bildet er skarpere og noe mer detaljert. Det er ikke snakk om noe revolusjon, men man ser forskjell. Oppoen har også mindre artifakter. Har testet med noe litt vanskelig materiale og her gjør den jobben bedre enn oppskaleringen i skjermen.
Men som sagt er det et grønnskjær i bildet som ødelegger mye. Har kontaktet Oppo og fikk følgende svar:

"Color shifting is likely caused by your
display not properly reading the colorspace with the HDMI handshake.
The DV-981HD uses a 601 YCbCr 4:4:4 colorspace. Many modern displays
are using 701 or 709 YCbCr Matrix. If the display does not properly
switch to, or decode 601, you will have a green push."

En som sa følgende på et utenlandsk forum:
"The OPPO does not have a green tint... its your display. As you can see from OPPO's response to you, SD DVD player's are supposed to use the SD colorspace (BT601), whereas an HD DVD player is supposed to use the HD colorspace (BT709). Your TV is obviously expecting HD colorspace, hence the green tint.
This will be true of any upconverting SD DVD player that you try on your display. Your TV may have a setting in the menu to select the correct colorspace. The Sony's do, just as someone else pointed out. If you can't find it in your manual, ask this question on the threads for your TV."

Så problemet kan ligge i skjermen. Det er visst flere som har opplevd dette. Årsaken er HDCP (kopibeskyttelse) som gjør at HDMI ikke har fungert skikkelig fra starten av.
Regner med at det blir fikset på en eller annen måte. Har spurt Oppo om dette kan bli fikset i en firmware eller om jeg må kontakte Panasonic for å gjøre endringer med skjermen.

Det som er litt rart, er visst dette er et generelt problem med DVD spillere som oppskalerer, hvorfor har ikke flere rapportert om det. Det er ikke snakk om mye grønnskjær, mange hadde sikkert ikke lagt merke til det. Men når jeg switchet mellom de to DVD spillerne, så jeg at noe ikke stemte med fargetonene med Oppo 981. Hadde jeg kjøpt Oppo 971, hadde jeg sansynligvis ikke hatt dette problemet siden den har DVI utgang.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.01.2007 07.28.29 #27 av 42
Postet av: slazh
får du bare grønntingingen når den oppskalerer til 1080p, eller er den der hele tiden? :s
Toshiba 37WL68PG Oppo DV971H Dali 104 jubilee Dali SR-5 Dali SC-5 SVS PB10-NSD H/K AVR 245
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.01.2007 19.39.55 #28 av 42
Postet av: orso
"slazh" skrev:får du bare grønntingingen når den oppskalerer til 1080p, eller er den der hele tiden? :s

Har ikke prøvd 1080p noe særlig, men mener jeg ser grønnskjær på både 720p, 1080i og 1080p. Bruker derfor nå 480p/576p. Årsaken til grønnskjæret har noe med at skjermen tolker/dekoder fargematrisen feil (oppfatter sansynligvis signalene som HD). Noen skjermer får det, mens andre gjør det ikke. Noen skjermer har man også mulighet til å velge dette manuelt (kalles colorspace på engelsk). Sony sine LCDer har bl.a. denne løsningen og da kan man unngå denne konflikten/forvirringen mellom en oppskalerende DVD spiller og skjerm.

Jeg skal kontakte Panasonic angående dette, men Oppo har sagt de skal uansett løse det. Dette er utenfor mitt kunnskapsområde, så her må hente noen uttalelser fra andre:

"Color shifting is likely caused by your display not properly reading the colorspace with the HDMI handshake. The DV-981HD uses a 601 YCbCr 4:4:4 colorspace. Many modern displays are using 701 or 709 YCbCr Matrix. If the display does not properly switch to, or decode 601, you will have a green push."

"OK, so I talked with OPPO this morning and their response was that at 480p the colorspace is Standard Definition BT601. At the upscaled resolutions they are using High Definition BT709. All output at this time is YCbCr 4:4:4.

Because of the problems people have been experiencing with improper colorspace decoding, they will try to implement a manual RGB selection, as RGB does not have any colorspace selection errors. This kind of implementation will mimic that of the DV-970HD, but without the "Auto" setting."

For øyeblikket vil jeg anbefale folk å velge Oppo 971 fremfor 981. 971 er et modent produkt, men 981 har foreløpig en del bugs. Jeg beholder min 981 (Oppo har 30 dagers returett) fordi jeg regner med Oppo fikser bl.a. dette problemet med grønnskjær eller jeg får Panasonic til å hjelpe meg.

Ifølge de som har en skjerm med full HD oppløsning er det dessuten veldig lite å gå på fra 1080i (eller 720P) til 1080p bildemessig med Oppo 981.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.01.2007 16.03.05 #29 av 42
Postet av: Xenzai
Fant en liten test av spilleren. Det er kanskje noe interessant å lese.

Du finner den her: http://techdigs.net/content/view/131/42/
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.02.2007 09.20.10 #30 av 42
Postet av: orso
Oppo kom med en beta firmware for en liten stund siden. Her kan man velge colorspace manuelt. Jeg har valgt RGB istedetfor YCbCr og da forsvant grønnskjæret. Nå viser spilleren seg fra sin beste side. Absolutt en kanon spiller.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar