Logo

Ny flatskjerm 32"-37", maks 10000 kr

Skriv et svar
08.01.2008 15.09.16 #1 av 17
Postet av: imperator
Hei

Jeg (vi) trenger ny tv her hjemme. Kommer til å kjøpe flatskjerm og har satt en øvre pris 10000 kr (helst rundt 8000). Har ikke tatt noe stilling til lcd eller plasma. Maks størrelse vi har plass til der tv'en skal stå er 37".

Sitteavstand er ca 3 meter og vi har mye vinduer på siden og det som blir foran tv'en. Vanlige persienner kan blende en del av lysinnslippet på dagtid. Tv'en vil uansett bli brukt mest på kveldstid.

Bruken vil være vanlig. Altså nyheter, en fotballkamp nå og da og fruen sine serier. Ellers ser ungene en del på tegnefilmer fra Disney kanalene. Ser ikke for annen bruke i nærmeste fremtid. Kanskje ungene vil ha en spillkonsoll når de blir eldre, men det er ikke snakk om enda. Laptopen kan sikkert bli koblet til en gang i blant, men da mest for morro. Ellers ser jeg en dvd en gang i blant, men jeg er langt fra en filmfantast.

Signal inn på tv'en er fra parabol.

Jeg har lest en del tester, men stoler ikke altid på det jeg leser. Har også snakket med selgere i butikker, men her er inntrykket at de er mer interessert i å selge en å anbefale. Prøver meg derfor her for å få innspill fra folk som har tv'er og kanskje har noen synspunkter/tips å dele.

På forhånd takk!

Mvh
André
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.01.2008 15.25.39 #2 av 17
Hei og velkommen til forumet!

Hvis du ser du mye på tv i dagslys og har en del vinduer er LCD å foretrekke da plasma bruker en glassplate forran skjermen; noe som skaper refleksjoner å bildet vil virke blasst og kontrastfattig. Ser du mest på tv om kvelden og skal bruke den til Tv og film, er Plasma å foretrekke da de har ett høyere kontrast og sortnivå samt en bredere synsvinkel. Hvordan plasma er til PC-bruk er jeg ikkes sikker på da jeg ikke har prøvd dette ennå, noen sier det går greit, mens andre ikke. Så velg det du mener er best for deg og ditt bruksområde.

Så det evige spørsmålet om Full-HD eller ikke, Full-HD i denne skjermstørrelsen er ikke noe å bry seg om da du ikke vil klare å skildre Full-HD kontra vanlig HD-Ready. Det er andre faktorer som kontrast, sortnivå og fargegjengivelse som er viktigere. Hvis dere ikke skal bruke den som PC derimot kan det være en forddel med Full-HD da du får større arbeidsrom på skrivebordet

I størrelsen 37" av Plasma og LCD ville jeg sett på Panasonic 37PX70 og Toshiba 37X3030DG. Les mer om dette her:
viewtopic.php?t=%2010300

i 32" klassen er det mange gode tvèr i din prisklasse, men jeg vil spesielt trekke fram Sony KDL-D3000, Panasonic TX-32LXD70 og Grundig Vision +. Se tester her:
http://teknofil.no/wip4/teknofil_tester ... l?id=19274
http://www.lydogbilde.no/index.php?cat= ... =3546&p=68

Jeg har ikke fått sett alle, men syntes at de overnevnte utmerket seg, Vision + er gir ett meget kontrastrikt bilde og virker som anmedelsen i lyd og bilde sier "smooth", det som trekke rned er at den har en glassplate forran skjermen slik at det blir for mye refleksjoner, sortnivå er meget bra men mister litt for mange detaljer, Sony sitt apperat var gode på bevegelser, litt bedre på sortnivå enn Grundig sin og D3000 har også flotte farger. Den sikreste valget ser ut til å være Panasnicèn, men som andre valg ville jeg valgt Sony KDL-D3000 da det er en meget god tv. Jeg har da koblet til PS3 og vanlig kabel tv, Sony sitt apperat er en del bedre på analoge signaler enn Grundig sitt apperat da Vision+ blir litt for grovkornet. Har også sett på andre apperater, men ikke i din prisklasse.

Lykke til med tv-valg i jungelen! Si ifra hvis det er noe mer du lurer på.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.01.2008 16.57.30 #3 av 17
Postet av: imperator
Takker for svar. Skal se mer på testene du linket til. Synes nesten utvalget er for stort. Vanskelig for en uvitende å ta et valg.

Etter litt rådføring med ledelsen (fruen) forstår jeg det slik at hun har planlagt spillmaskin som gave til eldste guttungen før året er omme. Da blir bruken litt annerledes en jeg har forespeilet i innlegget over.

Har surfet litt og sett på noen lcd skjermer. Ingen spesiell grunn til at det er lcd jeg kikket på, men jeg valgte å begynne der i forsøket på å koke dette ned til en spesiell tv. Jeg så Panasonic hadde en modell som fikk flott omtale flere steder. Sjekket prisen hos Netshop som jeg har handlet med en del før, og den var overkommelig (8395,- for Panasonic TX-32LXD70 + frakt på ca 500).

Hva er egentlig forskjellen på disse 3 modellene fra Panasonic?
Panasonic TX-32LED7
Panasonic TX-32LMD70F
Panasonic TX-32LXD70

Jeg får lese gjennom testene du linket til.

Mvh
André
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.01.2008 18.49.50 #4 av 17
Postet av: kamelon

Hva er egentlig forskjellen på disse 3 modellene fra Panasonic?
Panasonic TX-32LED7
Panasonic TX-32LMD70F
Panasonic TX-32LXD70


Har bare sett forskjellene på databladene til disse, men lister opp det jeg fannt:
Panasonic TX-32LXD70:
-IPS-Alpha panel
-Har som eneste av disse tre noe som heter Motion Picture Pro på bildebehandlingen.Dette betyr at den har 100hz teknologi.Og for å sitere fra skrytesiden til Panasonic:
"På enkelte LCD-skjermer kan bildet iblant etterlate seg spor ved raske sekvenser som ved sport eller i actionfilmer. De nye LXD-modellene er utstyrt med nyheten 100 Hz Motion Picture Pro, som skaper et ekstra bilde mellom hvert bildepar. Takket være at bildefrekvensen øker til 100 bilder per sekund, reduseres spor i bildet med hele 50 %."Jeppjepp!
-Har 2 Hdmi innganger
-D-sub plugg(for data)
-Høyere strømforbruk påslått(138w)og lavere i stand-by(0,4w)enn de to andre, kan høyere strømforbruk ha noe med motion picture pro å gjøre??
-Ellers noen mm forskjell på høyden og dybden(snakk om 0,1-0,4mm)enn de to andre.
-Har en sølvfarget ramme rundt skjermen
-20w høyttalere(10x2)

Panasonic TX-32LMD70F
-IPS panel(mulig samme som LXD70??noen som vet??)
-Har altså ikke motion picture pro
-Også denne har 2 Hdmi
-Har også D-sub plugg
-Lavere strømforbruk påslått(115w)og høyere i standby(1w) enn LXD70.
-mm forskjell på høyde og dybde enn de to andre
-Har en mørkegrå ramme rundt skjermen.
-Også her 20w(10x2)høyttalere


Panasonic TX-32LED7
-IPS panel på denne også(men er det alpha?)
-Har heller ikke motion picture pro
-Har 1 Hdmi
-Har ikke data-plugg
-Likt strømforbruk som LMD70F
-mm forskjell på dybde å høyde også her
-16w(8x2w)høyttalere
-Har sort ramme rundt skjermen

Så kort oppsummert,LXD70 og LMD70 ser nesten identiske ut. Bortsett fra fargen rundt tv`en, motion picture pro og alpha-panelet. Mulig det er samme panel det er snakk om, men her er jeg usikker..
Led7 derimot ser ut som en "ribbet" versjon av de to over.Med 1 Hdmi og ingen data-plugg.Og svakere høyttalere, selv om de færreste merker vel stort til disse 4wattene som mangler :D
Tror det skulle være det.Blir nok kjapt korrigert om det skulle mangle noe her :)
I think football always should be played on grass...Bob Marley
Min kino: http://min.hjemmekino.no/cinema.aspx?id=123
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.01.2008 20.16.17 #5 av 17
I testen står det at de er minimale forskjeller mellom de to førstnevnte, den nest nederste har blant annet ikke 100hz. Den bruker interpolering mellom linjene slik at bildet skal bli skarpere i bevegelser. 100Hz er egentlig ikke noe du behøver å bry deg om, Hertz altså svingninger per sekund; noe som skal forhindre flimmer i bildet. Jeg har ikke klart å skildre en tv med og uten 100hz og tviler sterkt på at andre klarer det også. Men bildebehandlingen på tvèn er meget god.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.01.2008 20.35.55 #6 av 17
Postet av: kamelon
Men vet du noe om dette alpha-panelet Tommy?
I spec`sa til disse tre står det at lxd70 har ips alpha-panel..Mens på de to andre står det bare ips-panel.
Snakker vi samme panel her eller?? :?:
I think football always should be played on grass...Bob Marley
Min kino: http://min.hjemmekino.no/cinema.aspx?id=123
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.01.2008 21.03.14 #7 av 17
Mere om forskjellen kan du se her:
http://www.panasonic.no/servlet/PB/menu ... index.html

IPS står for In Plane Switching, dette vil hovedsakelig si at du får en bredere synsvinkel på 178 graders vinkel uten tap av bildekvalitet. Det jeg tror er forskjellen mellom IPS og IPS alpha er at det ser ut som at Alpha har støtte for litt flere funskjoner og har litt bedre kontrast. Prøvde å finne ut dette på deres hjemmeside, men det stod ingenting der. Jeg sender en e-post om dette til Panasonic slik at vi får ett klart svar angående dette. Så nei, ser ikke ut som at det er snakk om samme panel på de ulike modellene.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.01.2008 10.48.32 #8 av 17
Etter noen fine klassiske melodier fra kundesevice fikk jeg beskjed om at den eneste forskjellen fra IPS-Alpha og IPS er at IPS har en betrakningsvinkel på 90 grader og IPS-Alpha har 178 grader.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.01.2008 17.26.55 #9 av 17
Postet av: imperator
Hei og takker for svar til nå!

Styret i hjemmet (fruen) har satt budsjett til max 8000 nå. Gikk glipp av Panasonicen her i forrige uke da netshop.no kjørte den ut for 8300 i et timestunt.

Etter dette satte jeg meg på venteliste på en Samsung R87 (husker ikke nøyaktig) hos hifiklubben i Bergen, men det ser dårlig ut da de omtrent er tom og jeg har mange foran meg på listen.

Da har to av favorittene falt bort (kanskje), og jeg er igjen strandet. Vil helst kjøpe i butikk. Ser flere butikker har tv'er i prisklassen jeg har satt opp, men det er jo faktisk ganske mye å velge i. Mange merker med mange forskjellige modeller, og fint lite info om hva som skiller modellene.

Har dere flere tips å komme med (maser litt mye, men må spørre litt)?

Mvh
André
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.01.2008 18.26.54 #10 av 17
Sony S3000 ser ut som ett godt valg, har ikke sett denne, men D3000 og den er som nevnt tidligere meget god. Se test her:
http://www.teknofil.no/wip4/sony_bravia ... l?id=19412

Finnes eks her:
http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfov ... plid=87724
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.01.2008 20.17.14 #11 av 17
Postet av: imperator
Takker.

Får legge den inn på ønskelisten. Får komme meg ut i morgen og se om jeg finner den i butikk sånn at jeg kan se den.

Jeg sitter med en følelse av at de modellene som er testvinnere, eller scorer bra på tester ikke er å finne i vanlige butikker. Sånn som Sonyen over finner ikke jeg på listene til elprice, elkjøp, expert, lefdal osv (finner d3000k og p3000k). Ikke noe problem å bestille på nett, men artig å se tv'en også før en kjøper. Er det kun elprice som operer med lik pris i butikk som på nett av de jeg nevner? Har aldri sjekket dette selv.

Mvh
André
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.01.2008 20.25.58 #12 av 17
Grunnen til at de fleste butikkene ikke har de er at det ikke er lønnsomt da de som oftest ikke klarer å matche prisene på nett da dem tar som oftest inn i store kvanta og slipper en del avgifter som butikkene gjør.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.01.2008 20.58.32 #13 av 17
Postet av: imperator
Det får bli den Sonyen (S3000), eller vente og se om Samsungen kommer og om en får (Hifiklubben var veldig vag og hemmlighetsfull med tanke på plass i kø og antall tv'er de klarer skaffe). Har de som har sett tv'ene noe inntrykk av hvem som fungerer best til vanlig bruk? Fotball, serier og sånt. En film nå og da blir det nok også.

Jeg skal snart gi meg med masing og har fått mye fine tips her. Er bare usikker da dette er noe nytt for meg. Glemmer hva jeg skal se etter når jeg er i butikken og får ikke helt til å vurdere forskjeller. Derfor jeg maser her :)

Mvh
André
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.01.2008 21.37.42 #14 av 17
Begge er svært gode tvèr, Samsungen har ett bra kontrast og sortnivå, men den virker litt for "glossy" for min del, betrakningsvinkelen er heller ikke den beste. Jeg ville valgt Sony, men gjør det du tror er best for deg. Dette er ikke masing, det er mange som lurer på det samme som deg, desutten er det naturlig å spørre når det er såpass mange penger som skal brukes.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.01.2008 21.49.58 #15 av 17
Postet av: imperator
Takk igjen

Det med "glossy" trakk ned litt. Tenker jeg tar en runde og ser på Sony tv'er i morgen før jeg eventuelt bestiller fra mpx.no. Det burde være mulig å få et inntrykk selv om de ikke skulle være av helt samme type som den mpx har.

Takker for hjelpen. Skal gi en tilbakemelding på eventuelt kjøp, eller spørre og grave enda mer :)

Mvh
André
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar