Logo

NAD t765 eller Denon AVR-3808

Skriv et svar
02.01.2008 16.58.52 #1 av 20
Postet av: AngryKid
Hello folks...

Har virkelig ett problem jeg ikke for løst og trenger virkelig noe hjelp her
Hvilken velger jeg og hvorfor.... Litt om hva jeg har og hva som er selve problemet/spørsmålet

Jeg har Samsung LE-40M86 TV, PS3 og ett høyttalersystem fra B&W som du kan se mer på her http://hifiklubben.no/produkter/hoeyttalere/gulvfront/bw_dm683_hoeyttalere_lys_eik.htm

Jeg har nå t765 som er en tanks med mye power i, problemet er at denne mangler ett par teknologier, som blant annet og i all hovedsak Dolby True HD og DTS HD High Resolution, disse teknologiene finnes i AVR-3808. Men, problmet er bare at jeg er stygt redd Denon ikke blir kraftfulle nok med tanke på høyttalersystemet.. Jeg hadde AVR-2808 en ukes tid og høyttalerene vist ingen nåde her, nå er jo 3808 noe større, men ikke mer kraftfull enn t765, og den overlever ikke stort mer enn akkurat..

So, what's the huge clue here?? Jeg vil jo selvfølgelig utnytte potensialet jeg har med TV'n min og PS3'n, men vil selvfølgelig ikke gå glipp av hva Bowers har å overbevise meg med... så visst jeg ikke tar helt feil som jeg håper jeg gjør så har jeg (nesten) valget mellom fete effekter og nyeste teknologi som bidrar til ett spektakulært lydbilse, eller ett kraftfullt og massivt lydbilde med brutale krefter svært få kan måle seg med... Det jeg strengt talt ikke har helt kontroll på her er vel i bunn og grunn hvor mye/lite verdt Dolby True HD og DTS HD High Resolution er for meg, dersom noen har en fullstendig klar mening om at jeg bør velge AVR-3808 med gode begrunnelser jeg forstår eller er enige i ser jeg jo alltids muligheter for å løse mine høyttaleres behov for more power, det er jo i all hovedsak fronthøyttalerene som maser om kraft her tror jeg, og en effektforsterker eller bi-amp'ing vil kanskje gjøre de fornøyd...

Har også problmer med å kjøre lyd fra PS3 gjennom HDMI til t675, samt får jeg ikke 1080p oppløsning når jeg kopler TV'n til t765 med HDMI og PS3 til t765 med HDMI... hmm, dette var ikke noe problem med AVR-2808, men her har jeg vel en grov forståelse av hva som er problemet, men om noen har en god forklaring, si i fra da vel...

Trenger du spesifikasjonen til disse to forsterkene befinner du deg på den geniale og rette siden akkurat

Takker for alle gode/midre gode svar og veiledninger/vill-ledninger :wink:


Mvh stig /aka/ AngryKid`
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.01.2008 17.13.53 #2 av 20
Jeg ville ikke byttet grunnet at du har støtte for PCM via HDMI, (Ukomprimert lyd) noe som er omtrent like bra som de nye høyoppløste lydformatene. PS3 har foreløpig ikke støtte for de nye høyoppløste lydformatene, den konverterer til MPCM. Altså hvis du skal ha noe som matcher din NAD i samme prisklasse så vil jeg heller anbefale Yamaha RX-V3800 eller Onkyo 875 da dette er to recivere som gir svært mye for pengene samt at de har støtte for de nye høyoppløste lydformatene og har god romkorreksjon. Så hvis du absolutt ikke har noen penger som brenner litt i lommeboken ser jeg egentlig ikke noe grunn til å bytte den ut. Har hørt litt på 683, og den krever en del power før den "åpner" seg.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.01.2008 17.59.27 #3 av 20
Postet av: AngryKid
Takker for noe veiledning her, akkurat det jeg trengte, men bare så det her blir helt klart for meg vil jeg fra den ytterligere litt lenger og spørre ett par spørsmål videre... :wink:

Du skriver i grunn at, med den forsterkeren jeg har får jeg faktisk utnyttet det potensialet jeg har med PS3 (og TV'n i grunn) grunnet at PS3 foreløpig (vil den få det med nyere framwork, er det det du antyder med foreløpig?) ikke har støtte for de nye høyoppløste lydformatene.. Men det budskapet var vel at jeg burde kjøpe en ytterligere "større" forsterker, eller som har alle disse hd-funksjonen... men det har vel Denon sin 3808? Her er link til dens spesifikasjoner http://hjemmekino.no/database/avampinfo.aspx?katalognr=158&view=spec

Anngående Bowers nyeste 600 serie som jeg tok inn i varmen var jeg noe skeptisk til å begynne med helt til jeg hadde spilt de noen timer og de, som du sier her, åpnet seg og ble både noe snillere mot strømkilden sin og ikke minst fikk ett meget godt lydbilde og dyde i seg.. Meget godt fornøyd blitt :lol:

Du sier "Jeg ville ikke byttet grunnet at du har støtte for PCM via HDMI, (Ukomprimert lyd) noe som er omtrent like bra som de nye høyoppløste lydformatene." Via HDMI, det som er noe av problemet mitt er jo akkurat det at jeg får ikke overført lyd fra PS3 til NAD t765 med HDMI, så nå bruker jeg optisk kabel... Så vidt jeg vet skal det være mulig å overføre lyd med HDMI, men selv der jeg har kjøpt forsterkeren får jeg verken svar eller hjelp, har lest brukermanualet opp og ned, testet de mest utenklige valgene på menyen til forsterkeren, samt spurt en og annen, men ser ikke ut til å bli klok.. Har også problemer med å kjøre 1080p oppløsing fra PS3 når den er koplet med HDMI gjennom forsterkeren til TV'n så nå er den koplet direkte til TV'n.. For kjørt 1080i og har en følelse av at dette har noe med at forsterkeren ikke har innbygd teknologi for å klare å transportere signaler opp til 1080p????
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.01.2008 18.44.25 #4 av 20
Jeg både tror og håper at PS3 kommer med støtte for de nye høyoppløste lydformatene, da Sony er flinke til å oppgradere konsollen sin.

Beklager hvis jeg har tatt feil her, jeg har ikke hørt på reciverne til Nad, kun forsterkerne. Men da syntes jeg virkelig at Hifiklubben kan omformulere da det står følgende:
"Du er også klar til å få utbytte av den drastisk forbedrede lydkvaliteten fra høyoppløste dvd-medier og avspillere (Blu-ray, HD-DVD eller annet). T765 har nemlig et komplett sett analoge 7.1-innganger til nettopp dette, i tillegg til overføring av PCM-lyd fra spilleren din via HDMI".

Så slik jeg har forstått det da, støtter reciveren din dette. Så hvis tilfellet er at din reciver støtter dette, ville jeg heller invistert i en ny effektforsterker. Reciveren din har støtte for 1080P, har du sjekket PS3 innstillingene dine?
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.01.2008 19.21.53 #5 av 20
Postet av: AngryKid
T765 har et komplett sett analoge 7.1-innganger.. så det er vel greit, men du sier at den også i tillegg har overføring av PCM-lyd fra spilleren (PS3 mener du?) din via HDMI.. Da må jeg spørre deg hva PCM-lyd er... og hvor kommer f.eks begrepet Dolby True HD og sammenhengen om jeg kan benytte meg av denne teknologien eller ikke, event hvorfor... tror jeg muligens ser en liten rød tråd her.. kan jo sjekke, dersom PS3 for oppdateringer for Dolby True HD kan jeg da pga at jeg kan kjøre PCM-lyd gjennom HDMI, slik at teknologien ligger i PS3'n men går igjennom t765 og effektene jeg lurer på kommer inn i lydbildet mitt?

Jeg får vel si det sånn, at jeg har sjekket det jeg kan, og har gjort en enkel sjekk på PS3'n, bare koplet den direkte til TV'n og da fungerer den utmerket med 1080p.. når det gjelder om jeg skal kjøpe en effektforsterker, må jeg spørre hva du mener med det?? med t765 fungerer det helt greit, og kan gjøre yttligere forbedringer med å bi-ampe fronthøyttalerene, som det er gode muligheter for, i tillegg har jeg nok ett forbedringpotensial når det gjelder signal-kabler til høyttalerene, og da særlig front og center....

Ellers har jeg glemt å si godt nytt år :wink: og hjertlig takk for at du hjelper meg, for tror faktisk jeg er i ferd med å danne meg ett grovt bilde her, og uansett så sier du ut i fra fakta'n du hadde lest om t765 at jeg burde fortsatt beholde den, så da gjenstår det å få en fra der jeg har kjøpt den til å hjelpe meg og kople slik at jeg får brukt HDMI for lyd, samt fikset alle justeringer forøvrig skikkelig...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.01.2008 19.41.04 #6 av 20
Det vil si en HD-DVD spiller eller Blu-Ray spiller, i ditt tilfelle PS3 med BD-spiller. PCM er kort fortalt ukomprimert lyd, mens lyd på dvd er komprimert slik at det forekommer signaltap slik at man mister detaljer og lydtrykk i lydbildet. PCM er nesten like bra som de nye høyoppløste lydformatene, men har noe lavere bitdybde og de andre høyoppløste lydformatene er ofte bedre mikset. Les mer om dette i guiden her på forumet, spør heller hvis det er noe du ikke skjønner.

Altså PS3 kan ikke dekode eller sende de nye høyoppløste lydformatene til reciver, men koverterer signalene til MPCM. Og det betyr at du ikke kan benytte deg av de nye høyoppløste lydformatene som Dolby Digital TrueHD og DTS Master-Audio da både PS3 og din reciver ikke støtter dette. Så vi håper at PS3 kommer med en oppdatering hvor dette blir mulig slik at man får full utnyttelse av Blu-Ray.

Håper det var godt nok forklart, vennligst si ifra hvis det er noe mer eller noe du ikke skjønte.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.01.2008 19.52.32 #7 av 20
Postet av: Rune
Hei og velkommen til forumet.

Du kan tenke på PCM og Dolby True HD som å sende en word fil via epost direkte eller å pakke den ned med winzip for å deretter sende den. Når mottakeren pakker den ut på andre siden har han akkurat samme innholdet uten å tape noe tekst. Lydkvalitetsmessig er PCM = DTS HD Master Audio = Dolby True HD. (for dolby sin del blir lyden behandlet litt slik at den kan høres annerledes ut enn de 3 andre, men når man snakker om konvertert lyd fra Dolby True HD til PCM påvirker ikke det den orginale lyden)


PS3 har intern dekoding av Dolby True HD til PCM. Det vil si at den pakker ut lydsignalet fra den tapsfrie komprimeringen som Dolby True HD er til PCM signal. (PCM signal er det samme som brukes på CD, men da i 2 kanaler, stereo)

Siden PS3 for øyeblikket ikke har mulighet til å sende Dolby True HD eller DTS HD Master Audio til en forsterker som Denon AVR-3808 dekoding der, vil du ikke få noe glede av denne sammenlignet med en forsterker som kan spille av PCM (MPCM = multichannel PCM)

Hvis du derimot ikke klarer å spille av PCM lyden og slik at du blir tvunget til å benytte deg av vanlig optisk lyd vil du tape noe lydkvalitet. Hvor stor denne forskjellen er er avhengig av film, jeg vil kanskje si at på et godt anlegg så er det 10% bedre.

Det som desverre er en realitet er at PS3 foreløpig heller ikke kan dekode DTS HD Master audio til PCM. Det gjør at man ikke får benyttet seg av HD lyden på plater med det formaet (man får vanlig DTS lyd)

Jeg trodde denne nadmodellen tok PCM. Skal prøve å lese bruksanvisningen.

Noen guider:
http://www.hjemmekino.no/guide/dolbydigital.asp
http://www.hjemmekino.no/guide/bluray_sound.aspx
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.01.2008 19.57.53 #8 av 20
"AngryKid" skrev:

Jeg får vel si det sånn, at jeg har sjekket det jeg kan, og har gjort en enkel sjekk på PS3'n, bare koplet den direkte til TV'n og da fungerer den utmerket med 1080p.. når det gjelder om jeg skal kjøpe en effektforsterker, må jeg spørre hva du mener med det?? med t765 fungerer det helt greit, og kan gjøre yttligere forbedringer med å bi-ampe fronthøyttalerene, som det er gode muligheter for, i tillegg har jeg nok ett forbedringpotensial når det gjelder signal-kabler til høyttalerene, og da særlig front og center....

Ellers har jeg glemt å si godt nytt år :wink: og hjertlig takk for at du hjelper meg, for tror faktisk jeg er i ferd med å danne meg ett grovt bilde her, og uansett så sier du ut i fra fakta'n du hadde lest om t765 at jeg burde fortsatt beholde den, så da gjenstår det å få en fra der jeg har kjøpt den til å hjelpe meg og kople slik at jeg får brukt HDMI for lyd, samt fikset alle justeringer forøvrig skikkelig...


Det jeg mener med å kjøpe en effektforsterker er å få mer kraft, en reciver dekoder forskjellige lydformater, gir ut strøm og fungerer også som en switch. Altså nesten en "altmuligboks". Du kan mest sannsynelig koble til en effektforsterker som kun fungerer som en "motor", alstå den gjør kun en ting og det er å gi ut strøm, du vil defor få mer utbytte av dine høytalere.

Nå er ikke jeg noe "kabelfanatiker" og vil ikke tro at dette skal hjelpe nevneverdig, du vil få mye mer utbytte av å kjøpe en effektforsterker enn å bi-wire; selv om det er en god ide teoretisk. Ja, og godt nyttår!
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.01.2008 20.03.05 #9 av 20
"Rune" skrev:Hvis du derimot ikke klarer å spille av PCM lyden og slik at du blir tvunget til å benytte deg av vanlig optisk lyd vil du tape noe lydkvalitet. Hvor stor denne forskjellen er er avhengig av film, jeg vil kanskje si at på et godt anlegg så er det 10% bedre.


Ved bruk av en optisk kabel vil du ikke kunne benytte deg av MPCM, men kun få stereo. Eller kjøre surround ved de noe eldre lydformatene som Dolby Digital og DTS.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.01.2008 20.03.29 #10 av 20
Postet av: Rune
Jeg har nå tittet i bruksanvisningen og må sjokkerende slå fast at denne receiverne til 12995 ikke støtter lyd i det hele tatt via HDMI. Det er rimelig sjokkerende. Informasjonen på hifiklubben er da også feil. Jeg har oppdatert databasen for denne receiveren.


Fra side 10:
HDMI supports transmission of video signals only. For audio signal, you
may feed into any digital inputs of the T 765 your HDMI source’s optical
or coaxial digital audio output and correspondingly assign it as your
particular HDMI input’s digital audio source.


http://207.228.230.231/manual/NAD-T765_EN.pdf

Jeg vil si at det er en stor ulempe og ikke bare fordi den ikke takler HD-lyd, men man må jo drive å koble dobbelt i tilegg.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.01.2008 20.06.18 #11 av 20
Postet av: Rune
Hvis man ser på rene spesifikasjoner så virker jo ikke det som om AVR-3808 skal være noe svakere. Jeg ville prøvd den.

Sammenligning av produktene
http://www.hjemmekino.no/database/compa ... DS=158,168
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.01.2008 20.11.43 #12 av 20
Som du ser ovenfor så syntes jeg det som står på Hifiklubben er da svært missledene, dette burde de fiks snarest. En ren bildesvitsjingfunksjon pleier kun å være på de billige modellene til feks Denon. Er da absolutt verdt å høre på 3808 da, nå har ikke jeg fått hørt på den ennå, men vil tro at du får mere for pengene ved å kjøpe en Yamaha eller Onkyo. Hvis du trenger tips til ny reciver, så vet du hvor du finner oss :wink:
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.01.2008 20.30.48 #13 av 20
Postet av: AngryKid
Takk så mye for utfyldende og gode svar, nå skal det sies at jeg er noe fersk innen hjemmekino, og om jeg stiller noe klønete eller ukonkrete spm så er det grunnet min uviten. Har i alle fall fått ett klart inntrykk av at jeg burde bytte fra NAD t765 til Denon AVR-3808, og Rune, da må jeg nok kjøpe meg en effektforsterker, men det høres ut som den beste løsningen.. Har faktisk hørt 3808 også med de Bowers høyttalerene jeg har, og det er ikke nok power der, er i hvert fall min mening

heller ikke rart det er vanskelig som en nybegynner da HiFi-klubben skriver og SIER slik de gjør... har grublet litt over det og tok meg til mot å sette meg litt inn i dette, siden jeg tross alt har brukt såpass mye penger og ønsker å utnytte det mest mulig selvfølgelig... Men ser uansett ut til at det kommer sakte men sikkert fram en løsning her...

Problemet er at jeg HiFi-klubben ikke fører Yamaha tror jeg hvert fall... og skal jeg bytte blir det naturlighvis der, siden den er kjøp der...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.01.2008 20.36.06 #14 av 20
Postet av: AngryKid
Så slik alt i alt og uansett hvor mye jeg forsto og lærte, har jeg selvfølgelig fått en bedre forståelse og ett inntryll av hvordan ting fungerer, så får lese gjennom hele tråden ett par ganger, kikke litt på ett par guider.. men må si jeg har til dels blitt overbevist om at det må bli AVR-3808 og eventuelt en effektforsterker... Som sagt kunne jeg valgt en helt annen receiver hadde det nok trolig blitt det, for tipper dere vet noe mer om det her enn meg, samt dere er ikke selgere som faktisk har noe å vinne...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.01.2008 20.47.04 #15 av 20
Nei, Hifiklubben fører ikke Yamaha. Anbefaler deg å lese denne testen:
http://www.lydogbilde.no/index.php?cat= ... =3703&p=50

Uansett så ser 3808 ut som ett godt valg, du burde da prøve å høre på:
3808 med effektforsterker eller kun Denon 4308, da denne har kommet svært godt ut i tester; skal lytte til denne snart selv.

Ta med en god CD du kan teste og gjerne en film, Ønsker deg lykke til på morsom lyttejakt :wink:
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar