Logo

LG vs Toshiba. 37 Full HD

Skriv et svar
26.12.2007 17.08.32 #1 av 57
Postet av: morbol
Jeg har funnet 3 tv-er som er nokså like i pris. De ser nokå like ut også.
Har noen erfaringer eller meninger med noe av disse? Hvem av dem er best?

LG 37LY95 kr 8.120 http://www.pixmania.com/no/no/620849/ar ... 7ly95.html
LG 37LF65 kr 8.059 http://www.pixmania.com/no/no/550368/ar ... 7lf65.html
Toshiba 37X3030DG kr. 8.120 http://www.pixmania.com/no/no/546546/ar ... 030dg.html

Morten
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.12.2007 06.38.59 #2 av 57
Postet av: Bluum
Hei, jeg er på jakt etter nøyaktig det samme som deg, og har kikket på samme sted som deg.
Jeg trodde helt til nå nylig at det var en Samsung LE37M86BD jeg ville ha, men etter å ha sett DENNE testen av den, (40" av samme modell), testet mot Toshiba 37X3030DG så begynte jeg å tenke meg litt om.
Toshibaen har tydeligvis mye bedre farger og brukervennlighet enn Samsungen, mens Samsungen bare har litt flere tilkoblingsmuligheter.

Men så kikka jeg også på LG 42LF65, som har både 1080p24 og 1:1 pixelmapping, noe Toshibaen ikke har.
Samsungen har begge deler, men har også 100hz, noe de andre to jeg har kikka på ikke har.

Er helt fortvila. Det er snakk om en TV som jeg egentlig har klare meninger om hvordan skal være, men likevel skal det være så forbanna vanskelig å velge en :P

Heiv meg på her for å få litt hjelp, for vi ser ut til å trenge samme hjelpen begge to :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.12.2007 13.02.04 #3 av 57
Bare for å oppklare litt, dere trenger ikke Full-HD i denne skjermstørrelsen da dere ikke vil klare å skildre Full-HD kontra vanlig HD-Ready. Det er andre faktorer som kontrast, sortnivå og fargegjengivelse som er viktigere. Hvis dere ikke skal bruke den som PC derimot kan det være en forddel med Full-HD da du får større arbeidsrom på skrivebordet.

100Hz er heller ikke noe dere behøver å bry dere om, Hertz altså svingninger per sekund; noe som skal forhindre flimmer i bildet. Jeg har ikke klart å skildre en tv med og uten 100hz og tviler sterkt på at andre klarer det også. På noen tvèr fungerer dette også mot sin hensikt, men det er det få tilfeller av.

LG har mange gode tvèr, men de er ikke de beste på sort og kontrastnivå. Jeg vet ikke helt hva bruksområde deres er? Skal det være til tv, film, pc og hvordan er rommet deres?

De tvène som kommer best ut i media er Panasonic, Sony, Samsung og Toshiba. Les mer om dette her:
http://teknofil.no/wip4/beste_125_tv-sk ... l?id=23111
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.12.2007 18.26.47 #4 av 57
Postet av: Zleepyme
100Hz har defintivt en misjon på LCD skjermer da krystallene aldri kan bli raskerer en noenogtyve millisekunder. For å få en LCD skjerm til å få lavere millisekunder(Etterslep) brukes mye elektronikk ifra leverdørene. Bildeprossesorne på gode LCD skjermer tar bort mye av etterslepet, men klarer ikke å ta bort alt. En vanlig tv- sending(ala dagsrevyen) sender 50 bilder i sekundet, og vil på de fleste skjermer være uproblematisk. Men en vanlig dvd film(ikke HD) kjører 74 bilder i sekundet, altså støre utfordring for LCD panelet. Derfor kommer det LCD(og plasma) skjermer med 100Hz. Da kjører altså skjermen bildet raskere en signalkilden, og kan da ta bort det meste av etterslep i bildet
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.12.2007 19.50.31 #5 av 57
Postet av: Bluum
Jeg kan i alle fall snakke for meg når jeg sier at Full HD har noe for seg.
Personlig så jeg forskjell på en 46" full HD og en 37" HD Ready fra samme avstand og med samme full HD bildekilde. Stod omtrent en meter unna og synes bildet var kornete på 37"en mens det var bra på 46"en

I tillegg kommer jeg til å sitte relativt nærme skjermen (2-2,5 meter).
Jeg kommer til å koble til PC, så det vil også være en fordel der.

Nå vet jeg ikke med trådstarter, men jeg setter stor pris på bra sortnivå og god kontrast på de mørke bildene.
Den linken du sendte var veldig interessant Tommy(Actionchicken), men jeg klarer liksom ikke å gjøre meg opp noen mer konkret meining når stort sett alle TVene har testseier en eller annen vei.

Dere behøver ikke å forklare så dypt for min del; har en del kjennskap til ting og tang fra før. Sliter bare med å bestemme meg for hvilken TV jeg skal kjøpe ;)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.12.2007 01.02.06 #6 av 57
Den linken jeg ga deg var bare for å vise deg hvilke tvèr som kommer best ut i presse og LGèn kommer middels ut, men de andre jeg nevnte er som oftest høyt oppe på lista.

Kan jeg spørre hvilke tv du så på der Bluum? Jeg vil si at brytepunket med å se forskjell mellomm Full-Hd kontra HD-Ready ligger ca på en 50-60" ved normal sitteavstand. Slenger med enda en link:
http://teknofil.no/wip4/plasma_best_ser ... l?id=19611

Personlig ser jeg ikke som nevnt ovenfor poenget med 100Hz, hvis det er mindre etterslep det er snakk om er det en lav ms, interpolering og 24fps som gjelder. Og selvsagt bildebehandlingen.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.12.2007 01.20.18 #7 av 57
Postet av: Bluum
Har faktisk lest den artikkelen selv og den fikk meg til å stusse litt.
Men nå skal jeg som sagt sitte litt nermere enn de, om ikke mer så stor TV, men hver "lille pixel" blir jo større jo nærmere du går, uansett oppløsning.

TVene jeg kikka på var en 37" Samsung, (HD-Ready), og en Sharp 46", (full HD).
Mer enn merkene og størrelsen vet jeg desværre ikke. Memoriserer ikke alle modellnavnene til TVer jeg har sett på :P

Men det jeg tenker er at på så nært hold vil en såpass mye større TV som trenger en del flere punkter for å lage en pixel enn en enn mindre, virke mer kornete, noe den altså ikke gjorde.
Tvert i mot var den mindre kornete.
Forskjellen var liten, men jeg så den klart nok.
Først og fremst så jeg at kanter og ansikter var tydeligere og mindre hakkete på 46"en.
Forskjellen var som å spille PC-spill med høy og middels AA.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.12.2007 02.38.57 #8 av 57
Har selv sett denne 46" fra Sharp, HD-XD1 tror jeg den het. Og det er jo en meget god tv. Av det du beskriver, så virker det mer som at tvèn har ett høyere kontrastnivå og en bedre bildebehandling mtp hakking etc. Men prøv også dette her, ta to like 37" Full-HD tvèr ved siden av hverandre og kjør den ene med 720P og den andre med 1080P, jeg så ingen forskjeller. Eller ihvertfall to tvèr i samme prisklasse og skjermstørrelse, den ene HD-Ready den andre Full-HD. Altså ved normal sitteavstand er det svært vanskelig å skilde disse to oppløsningene. Dette er ihvertfall mine erfaringer, hvis du tror du får mer for pengene ved å kjøpe en 37" Full-HD istedenfor HD-Ready så gjør det, men jeg setter dette i andre rekke, Full-HD kommer etter; idag for man mest for pengene ved å kjøpe en HD-Ready TV.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.12.2007 03.53.48 #9 av 57
Postet av: Bluum
Ok. Tviler på at jeg får anledning til å sette opp to TVer og sammenligne dem med det første.
Uansett tror jeg at jeg har bestemt meg for at jeg kjøper en Toshiba 37X3030DG fra Pixmania.
Den har jeg råd til nå, så den kan bestilles allerede på onsdag, etter jeg har ordna litt med pengene i banken.

Du mener altså at man får mest for pengene ved å kjøpe HD-Ready?
Hvilken TV vil du anbefale som kan matche bildekvaliteten til Toshiba 37X3030DG, sånn omtrent. Vet du ikke er allvitende, men du virker som om du har en del peilig ;)
Prisen må selvfølgelit holde seg rundt 8000kr for at det skal bli retferdig.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.12.2007 13.10.58 #10 av 57
Generelt sett så får du mest for pengene ved å kjøpe HD-Ready ja, men Toshiba Tvèn virker som ett hederlig unntak. Men den må nok seg seg slått av Panasonic 37PX70 på blant annet sort og kontrastnivå:
http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfov ... plid=86623
Dette er da lillebroren til 42PX70 som har vunnet tester ifleng, du finner den sikkert billigere andre steder, men det har vært store leveringsproblemer på de og ikke alle som har de på lager.

Men dette spørs også om hvordan lysforholdet i rommet ditt er, ser du mye på tv i dagslys og har en del vinduer er LCD å foretrekke da plasma bruker en glassplate forran skjermen; noe som skaper refleksjoner å bildet vil virke blasst og kontrastfattig. Til PC bruk er jeg usikker på hvordan det går, på de tidligere modellene gikk det dårlig, nå sier noen at det går greit, mens andre ikke. Så hvis du ser mest på Tv og film, velg plasma apperatet fra Panasonic, bruker du den mest til PC og ser mye på tv om dagen; gå for LCD tvèn fra Toshiba.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.12.2007 17.17.20 #11 av 57
Postet av: Bluum
Jeg kommer til å bruke TVen mest til PS3 og PC-spilling, men også litt filmtitting.

Det er først og fremst et kjøp for å erstatte en 14" CRT reise-TV. Føler spillene mangler litt volum slik det er nå, og mange av detaljene forsvinner.

Er generellt glad i Panasonic, men jeg vet ikke helt om jeg vil kjøpe en relativt dyr TV nå uten full HD, og særlig ikke når jeg skal koble på PC.

Men vet du hvordan det nye regelverket for betaling av TV/NRK-lisens blir når det digitale bakkenettet kommer er?
Hørte rykter om at du måtte betale per TV i husstanden, og jeg har ikke særlig lyst til å pådra meg en utgift som egentlig skal gi meg NRK på TVen i retur. Spesiellt ikke når jeg ikke kommer til å få inn NRK; eller noen andre TV kanaler heller ...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.12.2007 17.51.54 #12 av 57
Man slipper ikke unna NRK avgiften. Du må ikke betale per tv du kjøper, kun en regning per husstand. Det digitale bakkenettet har allerede kommet, hvis det er rikst-tv du tenker på. Innen Mai i år (litt avhengig hvor du bor) må du ha skaffet deg enten kabel, parabol eller riks-tv ellers blir tvèn svart.

Hvis du skal ha riks-tv i flere rom får du opptil 70-80% rabatt på neste abonoment. Dette er en del bedre en parabol, der du får 50%.

Legger igjen en link med test av PX70:
http://www.lydogbilde.no/index.php?cat= ... =3480&p=68

Priser på PX70:
http://prisguide.hardware.no/product.ph ... ctId=72653

Kjøp det du føler for, føler du at du burde gå for Toshiba tvèn så gjør det, hva jeg mener har jeg sagt. Det er tross alt du som skal leve med den :wink:
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.12.2007 18.10.26 #13 av 57
Postet av: Bluum
Ok, for jeg fikk kjefta nakken full av pappa da han fikk nyss om at jeg skulle kjøpe TV.
Jeg er jo godt myndig, så han har ikke noe i mot at jeg bruker penger som jeg vil, men han trodde at man måtte betale ekstra lisens per TV i huset når det digitale bakkenettet kom.

Tror jeg sjekker ut litt nøyere og finner et eller anna jeg kan vise han for å roe nervene hans :P
Han går nemlig ikke med på å betale ekstra TV-lisens fordi jeg absolutt skal bytte ut 14" TVen som jeg har nå med en ny TV, og ikke vår gamle 24" CRT TV med SCART inngang som bare viser svart/hvitt. (Selv om det aldri har vært men at han skal få noen ekstra utgifter ...)

Noe forslag til hvor jeg kan lete?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.12.2007 18.18.29 #14 av 57
Du må ikke betale NRK-Lisend per tv, men per husstand. Hvis du skal ha mer informasjon om dettte, se her:
http://rikstv.no/
http://www.nrk.no/informasjon/lisens/1385074.html
http://www.nrk.no/lisens/
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.12.2007 22.45.32 #15 av 57
Postet av: Bluum
Takk, nå vet jeg det.
Selve loven var litt mer detaljrik, men jeg tenkte ikke på å gå inn på lovdata før en stund etter jeg hadde posta.

Nå er det bare å spare litt mer penger og bestille Toshibaen.
Vet du forresten om Pixmania er en generellt godt omtalt nettbutikk?
Har ikke hørt så mye snakk om de da disse ikke fører ting jeg har interessert meg mere for ...

Godt nyttår forresten, og beklager hvis jeg har kuppet tråden din morbol. Håper du også har litt nytte av det som har kommet frem ;)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar