Logo

Laraxs hjemmekino

Skriv et svar
01.08.2005 17.45.43 #1 av 16
Postet av: larax
Tenkte det var på tide og presentere min lille private hjemmekino.


Et lite rom( var garasje under huset)
Er nå på ca. 15 kvm. (5x3 meter)

Bilde.
Optoma Themecene H77
SMS rammespent 100" widescreen lerret.

HTPC.

Dvd spiller.
Philips DVP 9000s.
Brukes kun som cd sacd spiller
Da den ikke på noen måte
kan måle seg med HTPC som dvd spiller.

Poweramp front.
McIntosh Mc 252
2x250watt

Senter og surround amp.
Rotel RMB 1075
5x120 watt.

Preamp.
Rotel RSP 1098.

Høytalere.
Front.
ELAC 518.

Senter.
ELAC 555.

Surround.
ELAC 205.


Låner noen Jamo i tillegg nå, for å prøve 7.1

Subwoofer.
Velodyne DD 12.

Tactile "romperister" foreløpig bare i den midterste stolen, men det kommer i de andre også.

XBOX
Modifisert.
Har allt av spill.

HTPC og xboxen står i nettverk med hovedpc'n i kjellerstua.

Kabler.
Div Synergistick Research aktive ++++


Oppgraderinger:
Venter på Optoma H79.
Vurderer å selge høytalerene,
Elacene spiller veldig bra, men har snart hatt dem i et år og har bare lyst til å prøve noe annet.

Rommet har vegg til vegg teppe og er dempet i taket og bak deler av veggene.
Spiller utrolig bra her nå.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.08.2005 08.14.22 #2 av 16
Postet av: Berit
Hei :D

Da er din dedikerte hjemmekinopresentasjon lagt ut på:

http://min.hjemmekino.no/larax/

Veldig fin kino du har!
Hjemmekino.no - På nett siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.08.2005 20.00.41 #3 av 16
Postet av: Bombadil
Wow ikke dårlig med utstyr du hadde her nei. Veldig fint rom du har. Du burde være stolt.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.08.2005 22.27.29 #4 av 16
Postet av: larax
Takker for det Bombadil. Det låter ganske bra her, ja. Gleder meg til ny pj.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.08.2005 04.01.03 #5 av 16
Postet av: Marius305
Veldig bra Hjemmekino du har..
Er noe sinnsykt misunnerlig på deg.


Hvor mange db får du trøkka høyttalerene oppi a?
Funker det bra med 100" eller?

Bare lurer, jeg skal kjøpe meg projektor om noen få dager :)
Rommet er på 30kvm.
The Movie Man!

Min DVD Collection: http://www.intervocative.com/dvdcollect ... oviemarius
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.08.2005 10.34.41 #6 av 16
Postet av: larax
Hei Marius.
Aner ikke hvor mye jeg får "trøkka" høytalerene opp i. Kan bare si at det er mer enn høyt nok. Som du ser av utstyret jeg har, så er annlegget beregnet på å spille "riktig" og ikke bare høyt. Ikke helt vanlig med Elac høytalere til hjemmekino. (sinnsykt bra hi-fi høytalere) Når det gjelder 100" tommers lerret, så funker det veldig bra hos meg. Jeg sitter vel på ca 4 meters avstand. Projektoren har en oppløsning på 1280 x 720, så jeg ser ikke noe rutenett hos meg. Hadde jeg valgt større lerret, så hadde jeg fått problemer med at jeg hadde måttet flytte blikket , for å få med meg hele bildet. Kan også nevne at jeg har 100% lyskontroll i rommet.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.09.2005 18.47.30 #7 av 16
Postet av: larax
Har helt glemt å skrive at jeg har byttet ut min Optoma H77 med en Sony hs 50 i stedet for Optoma H79. (2-3 uker siden. Grunnen var at jeg begynte å se regnbuer. Merkelig, da jeg har hatt dlp i ca 2 år uten å se det før.(da måtte jeg provosere det fram) Er ikke så fornøyd med lcd, men det duger, hvis man prøver å se filmen og ikke etter feil. Det er vel også meningen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.09.2005 20.12.09 #8 av 16
Postet av: Bombadil
Å nyte filmen uten å finne feil ved utstyret burde nok flere av oss begynne å klare, men slik har det da blitt.

Hva syntes du om selve oppgraderingen av prosjektor? mye forskjell?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.09.2005 11.06.40 #9 av 16
Postet av: larax
Jeg kaller det heller en nedgradering. Optomaen var en mye bedre PJ. Skal se om det ikke blir en H79 alikevel. Uansett så røyk min gode gamle trofaste tv forrige helg. En 11 år gammel Philips PB 912B 33" Har vært en knalltv. Var i går på NSE på ryen i oslo og kjøpte meg en nye Philips tv. 37PF9830. Det er etter det lille jeg har testet den, en helt rå tv. Vanvittig skarpe og klare bilder og så er det vel den peneste på markedet??? Eller???? He, he. Knallbra med pc tilkoblinger og minnekortlesere. Sinnsykt kult med den motoriserte foten. Har ikke fått testet den med HD materiale enda, men kommer tilbake til det. Har Philips DVP 9000s dvd spiller og når jeg lar den oppkonvertere bildet til 1080i er det utrolig bra. Uansett, så blir nok den mest brukt til tv titting, da jeg har kinorommet i kjelleren til å se på film.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.11.2005 18.17.42 #10 av 16
Postet av: larax
Har nå gjort om veggen bak lerretet mitt som var svart før, til en mellomgrå farge, da dette skal gi "bedre bilde" Leste en guide på avforum som var skrevet av burre og der sto det mye fornuftig. Her er hva det stod om farge på den veggen: Vegger og tak er i riktige nyanser og materiale. Det kan være greit å skille mellom veggen bak lerretet og resten,
da denne veggen ikke vil påvirkes av gjenskinn. Den skiller seg også ut ved at den påvirker iris i større grad enn de andre,
utfra hvilken nyanse den har. Mange velger å gjøre alle vegger sorte, i mørke scener vil man da oppleve at iris åpner seg veldig,
og det som skulle vært sort ser mer grått ut. Etter SMPTE standarden anbefales området rundt lerret å være i 65 000K,
Det samme som fargen av dagslys. Denne fargetemperaturen regnes også som den gjennomsnittslige fargen for video.
Ved å bruke denne fargen, setter man iris nærmere midtposisjon,
og bildet vil påvirkes i mindre grad mot begge ytterpunkter- sort og hvitt.
Et eksempelbilde som viser denne nyansen finnes på Digital video essentials,
men du kan også se den ved å egendefinere en farge i Paint med koordinater 128,128,128.
Skulle vel vært noe lysere den nye filten også, men ikke lett å finne. Uansett så funker det her, veldig bra.(takk burre) Som dere også ser, så har jeg flyttet senterhøytaleren ut i rommet på linje med fronthøytalerene. Den har også kommet ca 20 cm høyere. Dette har gjort at det spiller mye bedre her, dialoger kommer mye bedre frem. Har også byttet tilbake til min gml projektor Optoma H77 mens jeg venter på H79(leveringsproblemer fra Optoma) ny_grå_bakvegg.JPG ny_grå_bakvegg.JPG ( 75,75390625 KB) Vist 2897 ganger
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.11.2005 18.34.15 #11 av 16
Postet av: Atle Torp
Dæven! Her renner det over av High-End :shock: . Meeeget godt bestykket kino!!! Synd med pj'en da, men ta en titt på H79, den er ganske så rå. Har hørt av flere som er oversensitive for regnbuer at de merket fint lite til det på den.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.11.2005 18.41.41 #12 av 16
Postet av: Typhoon7
Denne hjemmekinoen har gått meg hus forbi.


Flott hjemmekino med nye gromt utstyr. :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.11.2005 19.14.42 #13 av 16
Postet av: larax
Begynner å bli fornøyd her nå.
Det spiller faktisk riktig så bra i tokanalslyd
også. Problemet med bra utstyr er jo at man avlører
dårlige innspillinger med en gang og når man er av den gamle garden
(62 modell)Så er jo favorittmusikken fra 70 tallet.
Krydde ikke av gode innspillinger da. (Gml Genesis) men jeg er veldig glad i lett jazz/jazzrock og blues også, så det hjelper jo på.
Der er det jo endel som låter gromt.
Peter Gabriel har jo også gitt ut alle albumene sine i sacd,
så det er ikke helt håpløst. Håper det kommer mere sacd etterhvert,
da det er jævlig gromt.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.12.2005 20.00.26 #14 av 16
Postet av: Bianchi-Vassleitet
Hei!

Rå kino du har der!! Er du fornøyd med lerretet ditt? Er ikke hver dag jeg finner noen med SMS lerret..
Gøran
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.12.2005 20.12.37 #15 av 16
Postet av: larax
Er veldig godt fornøyd med lerretet, ja. Det er sant som du sier, at det ikke er ofte man ser sms lerretter. Er det for høy pris, eller, hva? Det er vel uten tvil noe av de kuleste lerretene, og prisene har jo blidt endel lavere det siste året.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar