Endelig er hjemmekinoen komplett!
Den består av:
Bilde:
Panasonic TX-32PK25F 32" widescreen - 100 Hz
Paraboltuner:
Nokia 9203 (?) ett eller annet ... Treg og kjip (vil ha en Force med digital lyd ut)
DVD/Harddiskopptaker:
Sharp DVHR300 med 80 giga harddisk. Brukes som primær DVD-spiller samt harddiskopptaker.
Receiver:
Harman/Kardon AVR 630
Høyttalere:
Front: B&W 602 S3
Senter: B&W LCR 60 (LCR 600 ble alt for stor!)
Surround: B&W 600 S3
Subwoofer: B&W ASW 650
Alle i "sorrento"-finish - aldri vært tilhenger av svarte høyttalere.
Kabler:
IXOS XHD408 digital coaxial
Div. Monster og Tara Labs Scart-kabler, samt Tara Labs høyttalerkabler
Filmer: Sånn ca. 50 DVD-filmer, inkludert Star Wars trilogien, Band of Brothers, Matrix trilogien, Lord of the Rings trilogien, nesten alle 2. verdenskrig-baserte filmer som er verdt å ha, div The Simpsons sesonger osv ... Er glad i "effekt-filmer" med mye bra lyd og bra film-effekter. Mange ganger ser jeg film mer for lyden og bildets del enn for filmen i seg selv - er vell ikke alene der
Kommentar
Etter en drøy uke med ny forsterker, samt bakhøyttalere og senter, må jeg si meg veldig fornøyd så langt. Har fått stilt inn alle kanalene tålelig bra, og surround-opplevelsen er gøyal! H/K AVR 630 er et habil forsterker med mye krutt, langt mer enn oppsettet mitt trenger, så jeg er ikke bekymret for at høyttalerene ikke får det kruttet de trenger
Veldig greit å koble forsterkeren til TVen og bruke on screen menyen, dette har lettet arbeidet med å stille inn kanalene i de forskjellige surround-modusene. Ezset-funksjonen fungerte ikke særlig bra for meg. Prøvde mange ganger, og det ble aldri som det skulle. Endte opp med å stille inn manuelt - dette er veldig enkelt når man kjører testtonen og bruker On screen menyen. Skulle gjerne hatt en db-måler, men det er litt dyrt har jeg sett... stoler på ørene mine så lenge. Så lenge jeg får en god surround-opplevelse slik kanalene er stilt inn nå er jeg fornøyd!
Subwooferen, ASW 650, er muligens litt i drøyeste laget sammenlignet med resten av høyttalerene, og det merkes noen ganger at det rumler og drønner på et høyere nivå enn resten av oppsettet gir lyd fra seg. Ser at suben ikke ble omtalt som noe særlig bra musikk-sub i siste Lyd & Bilde, men at den er "fet til film" - heldigvis det jeg bruker den mest til. Har uansett stilt frontene til "Large", de er akkurat "store" nok til det. Hadde de en stund som "Small", men da jeg byttet over synes jeg lyden ble mer dynamisk og fyldig og at lydbildet ble større - og subben supplerer nå bare med de deilige dypeste frekvensene (jeg er litt glad i bass...)
DVD-opptaker er genialt, og er fornøyd med Sharpen. Vurderte en Pioneer 520, som er ganske lik - men denne kostet 2000 kr mer, uten at jeg kunne se hva mer jeg fikk for de pengene i forhold til Sharpen.
Senteren, LCR60, merker jeg er litt i det minste laget i forhold til frontene (602 S3)(selv om LCR60 er anbefalt til de mindre høyttalerene i S3-serien), men det sto både på størrelse og pris - faktisk mest på størrelsen. Madammen i huset brukte veto-retten sin da hun så størrelsen på LCR600, og er vell enig at den kunne blitt litt for dominerende oppå TVen. Hadde den fått plass under TVen, ville det nok blitt en LCR600. Men dessverre merker jeg at lyden er bittelitt spinkel med LCR60 når det er mye som skjer i senter. Mulig denne kan komme til nytte som senterhøyttaler bak en vakker dag? Også mulig at 602 S3ene i front vil bli benyttet som surround en dag, og at noen litt mer hissige gulvstående blir satt i front. Hvis jeg skal fortsette med B&W S3-serien kunne jeg godt tenkt meg flaggskipet 604 S3.
Neste oppdatering blir muligens en bedre og kjappere paraboltuner, men blir litt usikker når HDTV står for dørene - slik jeg har skjønt det må jeg da ha en HDTV-tuner. Hvis jeg kjøper en skikkelig paraboltuner til Canal Digital kan det bli en kortvarig glede hvis HDTV tar over innen relativt kort tid ... nå har jeg ikke HD-ready plasma/lcd/projektor da...
Bildene finner du på: http://min.hjemmekino.no/Knut/
Knut