Logo

Kan man bruke HDMI som PC inngang?

Skriv et svar
02.04.2006 14.43.58 #1 av 9
Postet av: øivindo
Hei er det noen som vet om det går an å bruke HDMI inngang som pc inngang
tenker da får å få full utnyttelse av Windows Media Center samt spilling av kopibeskyttet materiale.Dette går vel ikke an på VGA inngang?[/b]
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.04.2006 16.25.17 #2 av 9
Postet av: Ken
Ja, du kan bruke DVI-HDMI fra PC inn i din TV uten problem og du kan se vanlig DVD pluss annet du har på din PC.

Ditt spørsmål er todelt og den siste biten med HDMI og de nye kopibeskyttelsene som kommer med Blu-ray og HD-DVD er så ville at du ikke vil tro det.

I teorien kan man vha den nye kopibeskyttelsen klare å stoppe signalet fra PC'en FØR den har forlatt grafikk-kortet, eller sagt på en annen måte - grafikk-kortet ditt må ha en godkjent kopibeskyttet inngang. Det ligner mer og mer på et mareritt, alt det nye de ønsker å påtvinge oss forbrukere bare for å kunne se en film.

Jeg tipper at mange kommer til å sitte igjen med et inntrykk av at hele DRM problematikken er så omfattende at man ikke ønsker å støtte en så råtten måte å drive butikk på. Jeg har selvsagt forståelse for å beskytte opphavsrett, men når det går så langt at man må bytte ut alt utstyr og i tillegg bli kneblet - dvs, du kan ikke spille av det du har kjøpt på annet utstyr: f.eks en musikklåt fra iTunes "kan" sperres til kun en iPod eller kun en wma musikkfil kan "kun" brennes en gang til en CD, da det følger med DRM som må på nettet for å sjekke om du har lov til å spille låte. Samme opplegg for video materiale.

Konklusjonen er at du nok må lete lenge før HDCP (High Definition Copy Protection) kan omgåes, det er så ille at om du har en PC, så må du nå kjøpe nye skjermer (ja, jeg bruker to) for å i det hele tatt kunne vise HDCP beskyttet innhold. Lykke til!!

For min egen del tror jeg rett og slett dette vil være med på rasere bransjens håp om at alle skal gå over til nye formater. Hva skal bransjen gjøre med alle dem som akkurat har gått til ansaffelse av DVD-recordere etc - jeg tror det kommer til å gå uendelig mange år før f.eks mine foreldre kunne tenke seg til å kjøpe "enda-et-nytt-format" til å ha i stua. De klarer seg lenge med DVD til en 28' 4:3 TV

Det er jo salgstallene som til slutt vil avgjøre hvilke formater som vil vinne, og de klarer jo ikke en gang å bli enige om enten Blu-ray eller HDDVD - det sier vel alt om hvor galt dette kommer til å gå, akkurat som VHS/BETA, DVD-R/DVD+R osv osv... det er bare med på å skape total forvirring hos forbrukerne. De klarer heller ikke å bli enige om HVA som er HD-TV, er det 720p/1080i eller 1080p?
mvh
Ken

| Sony KLV-V40A10E | Xbox 360 Premium | IBM ThinkCentre 3Ghz | ATI Radeon X800 512MB DVI-D HDMI | PS 2 | Logitech Z-5500 | Kommer: Denon 3806, SVS PB10, SVS SBS-01 Surround |
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.04.2006 21.13.45 #3 av 9
Postet av: meland1978
Hei Ken!

Du skriver at du har følgende skjermkort i signaturen din: ATI Radeon X800 512MB DVI-D HDMI

Er det virkelig HDMI utgang på kortet? Får du 1366x768 oppløsning på HDMI/DVI utgangen din på TV'en?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.04.2006 21.31.41 #4 av 9
Postet av: Ken
Nei, jeg bruker en DVI-HDMI overgang så det burde kanskje stå DVI-->HDMI

Men skjermkortet har støtte for HDTV oppløsninger, så det er en lett sak å få bildet i riktig oppløsning. Jeg må på min TV justere ned oppløsningen når jeg kjører DVI-HDMI, noe jeg trodde man ikke trengte på Samsung via DVI-HDMI, men nå viser det seg at folk som har påstått at det var "native" oppløsning, så var det kun på VGA inngangen til f.eks 61B.

Bildet er for øvrig helt konge og jeg er strålende fornøyd med å kjøre digitalt bilde. Tenker bare med gru på hva jeg må kjøpe for å eventuelt kunne spille av HD-film fra Blu-ray eller HD-DVD. Enn så lenge så vil DVD holde for meg. Kanskje når jeg begynner med en projektor, men til TV på 40'' så er DVD greit fra en HTPC. Mulig jeg går til innkjøp av en god HDMI DVD spiller, men vi får se :)
mvh
Ken

| Sony KLV-V40A10E | Xbox 360 Premium | IBM ThinkCentre 3Ghz | ATI Radeon X800 512MB DVI-D HDMI | PS 2 | Logitech Z-5500 | Kommer: Denon 3806, SVS PB10, SVS SBS-01 Surround |
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.04.2006 08.51.31 #5 av 9
Postet av: vallhall
Til dere som sier at vi kan bruke HDMI på TVn til pc, hvorfor står det da i bruksanvisningen til min Panasonic TH42-PV500 at denne kontakten ikke er ment til PC? :roll:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.04.2006 09.09.17 #6 av 9
Postet av: killaz
Nå bruker jeg vga kabel med DVI adapter fra pc DVI utgang til VGA inngang på min samsung LE-40R51B... har vel digitalt bilde? Se tidligere post om eventuellt kunne se HD signaler? på samme kort: X800SE 256 GDDR
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.04.2006 09.11.32 #7 av 9
Postet av: Rikky
killaz: Overføringen via VGA er analog, nærmere bestemt RGBHV. Nå er det heldigvis ikke slik at analogt er synomymt med dårlig, så du kan få et fint bilde med VGA, og ikke minst; du kan kjøre riktig oppløsning. :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.04.2006 09.45.49 #8 av 9
Postet av: killaz
TV-en har jo kun vga som inngang- når jeg ser HD filmer så hakker det, er det grunent VGA og at jeg da trenger DVI-HDMI som tidligere er spurt om her?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.04.2006 10.03.28 #9 av 9
Postet av: Kjell
Valhall. Det kan ha sammenheng med at TV via HDMI kjører overscan på den inngangen, slik at du ikke vil få hele desktoppen i Windows synlig, men at noen linjer blir kuttet. Via VGA vil ikke dette skje. Har erfart det samme på min Panasonic PV60, hvor den har cirka 3 % overscan på HDMI, mens VGA viser hele desktoppen. Ikke noe stort problem for meg, da jeg ike bruker TVen som PC skjerm, men det kunne jo vært greit til tider.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar