Logo

HVA ER GALT MED SONY hjemmekinoforsterkere!!

Skriv et svar
04.03.2008 12.34.19 #16 av 21
Postet av: guran1942
"Vallente_82" skrev:
Når det gjelder effektforbruk så burde det vert ein god pekepin på om forsterkeren er ein-kraftig-jævel, eller riskoker fra asia :) men ja, om dei måler dette også på forskjellige måter er det selvsakt ikkje mulig å bruke infoen til noe som helst. men du meiner de måler effektforbruket på forskjellige måter også? det har eg ingen harde fakta om, så gjerne enlighten me :wink:

ellers så er vekt blandt det viktigeste du sjekker ja. husker da vi tok ein lignende diskusjon for lenge siden kom vi kom fra til tre überviktige ting som du måtte sjekke ved kjøp. Ein av tre er vekt.



Da dette er en tråd om Sony, så velger jeg kun å legge link til AVforum tråd som omhandler problematikken "Watt in =Watt ut?"
og det å sammenligne utifra spec. når det gjelder effekt.
Det ligger litt info der om strømforsyninger/forbruk.
http://avforum.no/forum/receivere-forsterkere/21767-hva-blir-h-k-watt-yamahask.html
Har funnet flere referanser til at oppgitt strømforbruk kan være så mangt, andre steder på nett.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.03.2008 14.32.26 #17 av 21
Postet av: Vallente_82
ja men nå snakka vi om vanlige tradisjonelle forsterkere(dvs med pris 2-3 tusen til +- 25-30tusen), lenge siden eg satt meg inn i det, men er ikkje kl.D i eit mye høyere prissjikt? dvs 50.000+ eller er det kl.A eg tenker på?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.03.2008 17.23.02 #18 av 21
Postet av: Rune
"Vallente_82" skrev:
Når det gjelder effektforbruk så burde det vert ein god pekepin på om forsterkeren er ein-kraftig-jævel, eller riskoker fra asia :) men ja, om dei måler dette også på forskjellige måter er det selvsakt ikkje mulig å bruke infoen til noe som helst. men du meiner de måler effektforbruket på forskjellige måter også? det har eg ingen harde fakta om, så gjerne enlighten me :wink:

Maks effektforbruk sier noe om hvor mye en forsterker yter. Det er ingen tvil om det. Det som er problemet er at det bare er en produsent som oppgir maks effektforbruk, mens de andre oppgir et slags standardfobrukt. Det "lurer" Harman/Kardon folk med når de skryter av sine kraftige strømforsyninger for de sier jo i reklamen at siden de trekker mer så må de jo være kraftigere.
Det blir litt som å si at Volvo 240 er en kraftigere bil en Ferrari siden Volvo 240 trekker 3 liter på mila hvis man setter den i førstegir og trykker gassen i bånn, siden Ferrari oppgir bare 1.5 liter på langkjøring.

I denne guiden har jeg noen eksempler på hvorfor det Harman/Kardon sier bare er tull og direkte villedning av kunder:
http://www.hjemmekino.no/guide/avamp_forsterker.aspx
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.03.2008 13.02.46 #19 av 21
Postet av: shammers
Jeg har en STR- DA5300ES og det er viktig å merke seg at det har kommet 2 firmware oppdateringer for denne.
Den første http://support.sony-europe.com/hotnews/hav/str.asp?l=en er nok på plass hos de fleste norske recievere.
Den siste er bare lansert i US og Asia http://esupport.sony.com/US/perl/news-i ... ews_id=252
Forventer at oppdateringen også kommer til Europa om ikke så lenge.
Selv sliter jeg med "grønngusje" når jeg kjører komponent fra Dreambox og videre på HDMI til TV.

Ellers må jeg si at jeg er kjempefornøyd og med 6 hdmi inn så kan jeg fortsette å kjøpe dingser for å koble på.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.03.2008 16.54.44 #20 av 21
Postet av: Zleepyme
Ser at topicen omhandler watt og hva leverandørene oppgir og at det ikke er noen standard.

Alle som har hatt en integrert stereoforsterker på et matchende par høyttalere, og som bytter til f.eks en surroundreciver, men beholder samme høyttalerne, vil høre en markant negativ forskjell Dette gjelder jo selvfølgelig høyttalere som er normalstørrelse på(gulvhøyttalere) og det gjelder også innenfor relativ lik prisklasse. Det er forskjeller på det selvfølgelig, men det virker som det er vedig få som i dag kjøper seg surroundanlegg som er klar over at det å kjøpe en noe dyrere surroundreciver, og bytte ut den relativt rimeligere stereoforsterkern, ikke vil låte det samme. Folk henger seg opp i anntal watt som står på reciveren(vil har en tendens til å la os forlede av neonlys og "bling")
Har gjort samme ærfaring selv, og fikk heller ikke noe godt svar da jeg nevnte min misnøye til forhandler. De visste ikke de heller. Det tok meg faktisk flere år før jeg prøvde en effektforsterker på mine daværende høytttalere, og fikk en stor "aha!" opplevelse! Da plutselig ble "Enter Sandman" fra metallica slik jeg husket den før. Det ble rett og slett morsomt å høre musikk virkelig høyt! Men den største forkjellen var faktisk på normalt volum. Var egentlig veldig skuffet over mine høyttalere en lang stund. Som regel er det de som får svi for at forsterkeren ikke klarer å levere.
I mitt tilfelle er det jo slik at jeg har hørt hva som bor i mine høyttalere, men har man aldri hatt seg anlegg, og drar innom en butikk, eller bestiller på nettet, så kan man mange ganger bli litt misfornøyd. Eller at man tror det skal være sånn. Surroundrecivernes inntog i de 1000 hjem, har nok bidratt til en generell dårligere lydkvalitet over hele linja. Det samme som MP3 vs CD plater.
Hvis naboen eller kompisen din har et 2.1 ferdig plastanlegg (ala kr 2000,-) som du syns låter bedre en dine store og dyrere høyttalerpakke(ala kr 7000,- løskomponent) Så har du for liten forsterker.
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.03.2008 20.41.19 #21 av 21
Postet av: Torja
Heisan, her er vi veldig enige, beklager trådstarter vis vi tar oss vel til rette her, ingen tvil om at en effekt forsterker gir mer futt eller en sterio forsterker, kansje helst med prosessorinngang slik at man kan bruke den sammen med en surond receiver. Da får man utnyttet de store front høytalerne skikkelig. Mer kraft og kontroll. :mrgreen:
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar