Logo

HVA ER GALT MED SONY hjemmekinoforsterkere!!

Skriv et svar
29.02.2008 11.55.21 #1 av 21
Postet av: Lagarto
Hei!
Har lest en del på div. forum.. og ser nesten aldri at Sony receivere blir nevnt..
For eksempel STR-DA5300ES virker å ha "nesten" de samme egenskapene som for eksempel Denon avr-3808 og Pioneer LX60/70.
Prisen er ikke så langt fra de andre.. DA5300 ligger på 11,5k.. Mens Denon 3808 ligger på 13k, Pioneer ligger vel på 14K..
Jeg vet at denon(3soner)/pioneer(2soner) har nettverk og usb.. mens sony(3soner) har 6 hdmi.. så det er opp til hver enkel hva som er viktigst..

Men hva med kvalitet på lyd, oppskalering av bilde, analog til digital og liknende? Suger sony så mye? leverer den ikke i forhold til prisen? Hvorfor blir ikke Sony nevnt?

Noen med erfaringer??

Takk for deres tid!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.02.2008 13.14.21 #2 av 21
Postet av: Karl_Erik
Sony STR-DA5300ES er en veldig bra receiver, og vel verd prisen.

Lydmessig skiller den seg ikke særlig ut fra andre i prisklassen. God presisjon i lydbildet, og bra med effekt i en ellers ganske nøytral klangbalanse.

På det praktiske plan har den to veldig klare fortrinn som den er alene om:
- 6 stk. HDMI-innganger har du allerede nevnt. Dette er helt unikt, og faktisk ikke så overkill som man lett kan tenke i første omgang.
- Mulighet for å kaliblrere til 3 ulike sweetspot. Veldig nyttig hvis du vil optimere for ulike posisjoner. Dette vet jeg heller ikke om noen andre receivere som har.

Ellers:
- En praktfull GUI, på nivå med Denon sine modeller f.o.m. AVR3808.

Får ta med to ulemper i samme slengen.:
- Litt svak respons fra fjernkontrollen (begrensingen ligger i receiver, ikke i selve fjernkontrollen.)
- GUI kan ikke kombineres med videosignaler over HDMI.

Ellers er det ikke helt korrekt at den ikke har mulighet for nettverk, men det krever at man investerer i en adapter som tilleggsutstyr.

Det kommer en test av STR-DA5300 i http://www.audiophile.no i løpet av kort tid.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.02.2008 14.03.52 #3 av 21
Postet av: Lagarto
Hei, Tusen takk for mega svar!!
Jeg har hørt at Sony receivere ikke er så gode på å ha "ekstra funksjoner" i forhold til prisen. At du for mer for pengene hos andre merker, men jeg klarer ikke å se meg enig i det.
har også hørt at romkorreksjon ikke er helt i beste klasse. Men vet ikke om dette stemmer..

En siste ting.. med GUI, Mener du "graphical user interface"?? Er ikke helt med her...

Gleder med til å lese testen som du nevner..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.02.2008 14.24.41 #4 av 21
Postet av: Karl_Erik
Ja, GUI er Graphical User Interface.

Ellers syns jeg romkorreksjonen fungerte veldig bra. Denne skiller seg også fra alle andre, ved at det benyttes stereo målemikrofon - ikke mono som de andre benytter.

Under testen målte jeg i tre ulike posisjoner på min TV-stue.
- Sweetspot
- Min kone sin sweetspot :-)
- Trimsykkelen, hvor jeg daglig tilbringer en morgenstund.

Det gjorde veldig store utslagt når jeg skiftet til optimert romkorreksjon for hver enelt plass der jeg til en hver tid befant meg. Men dette går nok aller mest på delayinnstillinger og nivå for hver enkelt kanal, og kanskje mindre pløå den delen som har med egentlig romkorreksjon å gjøre.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.03.2008 13.31.37 #5 av 21
Postet av: Lagarto
Hei! Igjen, takk for mega svar.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.03.2008 14.58.37 #6 av 21
Postet av: Torja
Av en eller annen grunn har Sony sine receivere falt litt i bakgrunnen i forhold til mer populære receiver merker som Pioneer, Yamaha, Denon, Onkyo osv.. Er vel mye merke hysteri. Sony har tidligere ikke helt nådd topp plasering med sine receivere. Men nettopp som du poengterer selv så har de nyeste ES receiverene blitt mye bedre og står ikke tilbake i forhold til de mer poppulære merkene. Artig at noen ønsker å opprettholde mangfoldet og konkuransen.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.03.2008 17.36.26 #7 av 21
Postet av: Vallente_82
Eg må innrømme eg lenge har vore skeptisk til osnys recievere, men kan ikkje sei at eg har noen faglig bakrunn for dette..
Men dette ser kje bra ut.
http://www.hjemmekino.no/database/avamp ... &view=spec
liksom 7x100W, men strømforbruket er oppgitt til 350W! skal sei, de har tydligvis fått inn eit lite kraftverk også :lol: :mrgreen:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.03.2008 18.06.49 #8 av 21
Postet av: Zleepyme
Det virker som om Sony ikke satser på norden i det heletatt. Kun et fåtall butikker og nettlevernadører som har tilgang. Enten så bryr de seg ikke om dette markedet, eller så har de kuttet ned for å selge andre steder i verden. Dixons som b.l.a eier Elkjøp omsetter for svimlende beløp i året i hele Europa, og de har kuttet samarbeidet med Sony på grunn av for dårlige priser. Man kan si hva man vil om kjeder som Elkjøp, men omsetning og påvirkningskraft for salg av b.l.a recivere o.l er ikke noe negativt for en levernadør. Men desto bedre for Pioneer, Onkyo, Yamaha og mange flrere som virkelig har gruset Sony(ikke på grunn av kvalitet) men på grunn av tilgang og bedre markedsføring igjennom store kjeder.
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.03.2008 14.42.17 #9 av 21
Postet av: guran1942
"Vallente_82" skrev:Eg må innrømme eg lenge har vore skeptisk til osnys recievere, men kan ikkje sei at eg har noen faglig bakrunn for dette..
Men dette ser kje bra ut.
http://www.hjemmekino.no/database/avamp ... &view=spec
liksom 7x100W, men strømforbruket er oppgitt til 350W! skal sei, de har tydligvis fått inn eit lite kraftverk også :lol: :mrgreen:

Du kan neppe bruke det som argument mot Sony, spørsmålet er hvor mye belastning forsterkeren kjørte og i hvor mange kanaler, når det strømforbruket ble målt.
Pioneer er enda verre, 7x170watt og strømforbruk på 460w ,veier 17kghttp://www.hjemmekino.no/database/avampinfo.aspx?katalognr=174&view=spec.

Leste en plass at Yamaha belaster med ca 1/8 av maks i samtlige kanaler når de måler strøm forbruk (typisk ca 500w).
Poenget mitt er at oppgitt strømforbruk ikke sier stort om kvalitet på forsterker så lenge målingene blir gjort under helt forskjellige forutsettniger, som i de fleste tilfeller ikke engang blir opplyst.
De som faktisk sier endel om strømstyrke er forsterkerens/receiverens vekt.
Elektronikk veier ikke så mye, men strømforsyning som yter mye veier en god del, kjøling for å kjøle en kraftig forsterker veier også en del.
Etter min oppfatning er oppgitt strømforbruk enda mer ubrukelig for å samligne en forsterkers effekt, enn skryte watten som står oppgitt i reklamen. Akkurat den biten om effekt måling på forsterker står det mye om både i dette forumet og andre steder.

Et lite eksempel på hvor vanskelig det kan være å sammenligne receivere:
Harman-Kardon er f.eks.kjent for å oppgi lav effekt i forhold til "faktisk ytelse", AVR645 med 7x75watt høres pinglete ut men den veier nesten 20kilo og H/K bruker de noen av de strengeste målekravene for effekt måling.Oppgitt strømforbruk på denne ca 1150w.
Yamaha AVR3800 som er i samme prisklasse er oppgitt til 7x140w veier ca 17kg og har et oppgitt strømforbruk på 500w.
Det er en par ting her som ikke harmonerer når du skal sammenligne eller ?:shock:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.03.2008 19.32.38 #10 av 21
Postet av: Vallente_82
så du meiner det er greit å oppgi effekt i halv modus eller ka du nå enn meinte? det er jo iallefall tull! men nei, eg seie ikje at sony suge på bakgrunn av dette. eg har ikkje eigt ein sony reciever sjøl eller har noen eg kjenner som har, derfor eg påsa eg ikkje hadde egen erfaring med dei..

Det er jo akkurat det som er poenget mitt, mange "useriøse" aktører opplyser max effekt ved målinger av kvar kanal separat, istedet for alle drevet på samme tid, slik at de skal høres mye kraftigere ut. Driver du ein og ein kanal klarer jo såklart forsterkerne "meir". å opplyse til kunde ka tre kanaler yter ved halv belastning er jo bare tull.
Skal de opplyse effektforbruk skal dette selvsakt vere allekanaler drevet det "de kan"!
(dette vil jo avhenge av impedansen til høytaleren, men du veit ka eg meine).

godt eksempel er jo alle desse datahøytalerene som oppgis til ein effekt langt over 1000W og så har de sikkert eit strømforbruk på ein kvart ampere, ler meg i hel..

Men til det eksempelet ditt, nei du kan ikkje sammenligne de fordi den yamahaen som er oppgitt til 7x140 langtifra er reelt. om du kobler i de syv høytalerene, kan du kan spille til øyra fyker, men de vil aldri komme opp i 140W per kanal som de sier. Tviler ikkje på at den er ein knakande god forsterker og Yamaha veit eg lager bra produkter, men slik opplysning synest eg er hårreisende :(
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.03.2008 20.18.40 #11 av 21
Postet av: guran1942
"Vallente_82" skrev:så du meiner det er greit å oppgi effekt i halv modus eller ka du nå enn meinte? det er jo iallefall tull! men nei, eg seie ikje at sony suge på bakgrunn av dette. eg har ikkje eigt ein sony reciever sjøl eller har noen eg kjenner som har, derfor eg påsa eg ikkje hadde egen erfaring med dei..



Det jeg prøvde å påpeke er at det er omtrent umulig å sammenligne receivere på grunnlag av spec. som står i brosjyrer o.l.
så lenge produsentene ikke måler på samme grunnlag.
Og at oppgitt strømforbruk heller ikke sier veldig mye om receiveren.

Med tanke på effekt (både på høytalere og strømforbruk) er vel vekten noe som sier litt.
Uten å ha noe spesielt forhold til Sony ble jeg litt "provosert" :wink: av innlegget ditt, da den problemstillingen med spec. som ikke henger på greip er et problem som gjelder mange produsenter ikke bare Sony.
:?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.03.2008 21.08.30 #12 av 21
Postet av: guran1942
"Zleepyme" skrev:Det virker som om Sony ikke satser på norden i det heletatt. Kun et fåtall butikker og nettlevernadører som har tilgang. Enten så bryr de seg ikke om dette markedet, eller så har de kuttet ned for å selge andre steder i verden.


Stiller meg litt undrende til Sonys lansering av ny model STR-DA3300ES(som jeg vurderte å kjøpe), den har ifølge manualen nettverksfunksjonalitet med et adapter som heter TDM-NC1.
TDM-NC1 blir levert med musikk server programvare og gir trådløs tilgang til musikksamlingen på PC + webradio.
Høres fint ut helt til jeg søker etter denne duppeditten på Sonys norske websider og finner at den ikke lenger selges. :(
Jeg hadde blitt nokså grinete hvis jeg hadde kjøpt denne pga. ønske om nettverksfunksjonalitet, for deretter å finne ut at receiveren har muligheten, men at adapteren har utgått.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.03.2008 11.07.30 #13 av 21
Postet av: Vallente_82
"guran1942" skrev:
"Vallente_82" skrev:så du meiner det er greit å oppgi effekt i halv modus eller ka du nå enn meinte? det er jo iallefall tull! men nei, eg seie ikje at sony suge på bakgrunn av dette. eg har ikkje eigt ein sony reciever sjøl eller har noen eg kjenner som har, derfor eg påsa eg ikkje hadde egen erfaring med dei..



Det jeg prøvde å påpeke er at det er omtrent umulig å sammenligne receivere på grunnlag av spec. som står i brosjyrer o.l.
så lenge produsentene ikke måler på samme grunnlag.
Og at oppgitt strømforbruk heller ikke sier veldig mye om receiveren.

Med tanke på effekt (både på høytalere og strømforbruk) er vel vekten noe som sier litt.
Uten å ha noe spesielt forhold til Sony ble jeg litt "provosert" :wink: av innlegget ditt, da den problemstillingen med spec. som ikke henger på greip er et problem som gjelder mange produsenter ikke bare Sony.
:?


eg er enig med det du sier, specs kan vere veldig veiledende, men det burde ikkje vert sånn.. uheldigvis så er det vel ingen som har tatt tak i problemet tidligere, og laget eit "felles måle grunnlag".
Når det gjelder effektforbruk så burde det vert ein god pekepin på om forsterkeren er ein-kraftig-jævel, eller riskoker fra asia :) men ja, om dei måler dette også på forskjellige måter er det selvsakt ikkje mulig å bruke infoen til noe som helst. men du meiner de måler effektforbruket på forskjellige måter også? det har eg ingen harde fakta om, så gjerne enlighten me :wink:

ellers så er vekt blandt det viktigeste du sjekker ja. husker da vi tok ein lignende diskusjon for lenge siden kom vi kom fra til tre überviktige ting som du måtte sjekke ved kjøp. Ein av tre er vekt.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.03.2008 11.24.25 #14 av 21
Postet av: sungam
"guran1942" skrev:
"Zleepyme" skrev:Det virker som om Sony ikke satser på norden i det heletatt. Kun et fåtall butikker og nettlevernadører som har tilgang. Enten så bryr de seg ikke om dette markedet, eller så har de kuttet ned for å selge andre steder i verden.


Stiller meg litt undrende til Sonys lansering av ny model STR-DA3300ES(som jeg vurderte å kjøpe), den har ifølge manualen nettverksfunksjonalitet med et adapter som heter TDM-NC1.
TDM-NC1 blir levert med musikk server programvare og gir trådløs tilgang til musikksamlingen på PC + webradio.
Høres fint ut helt til jeg søker etter denne duppeditten på Sonys norske websider og finner at den ikke lenger selges. :(
Jeg hadde blitt nokså grinete hvis jeg hadde kjøpt denne pga. ønske om nettverksfunksjonalitet, for deretter å finne ut at receiveren har muligheten, men at adapteren har utgått.



Er det denne du mener:

http://cgi.ebay.com/TDM-NC1-SONY-DIGITA ... dZViewItem

eller her:
http://www.amazon.co.uk/Sony-TDMNC1-Opt ... B000OQ0RYE

er jo fortsatt mulig å få kjøpt...jeg har selv nettopp kjøpt sony str-da3300 og har bare gode ord å si om denne receiveren.....

Jeg bruker heller playstation 3 eller xbox 360 som media senter...funker like greit enn om jeg skulle brukt en tusing på den boksen tdm-nc1...
There is always one united!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.03.2008 12.15.26 #15 av 21
Postet av: orso
Vekt har veldig lite og si når man snakker om klasse D forsterkere og ICE. Toppmodellen til Pioneer bruker ICE moduler. Panasonic har receivere med digital forsterkeri som er små og veier lite, men yter mye krefter.

Jeg er i grunnen mer overrasket over at Panasonic sine ikke oftere blir nevnt. Fikk et lite sjokk da jeg hørte en Panasonic receiver hjemme hos en kamerat. Han hadde noen Tannoy høyttalere som jeg kjente godt, og da jeg så den tynne Panasonic receiveren tenkte jeg at han manglet mye krefter til å drive de skikkelig (visste ikke da at det var en digital forsterker). Vel, mine tanker ble fort slått til skamme da jeg fikk høre systemet. Det var stålkontroll og mye strammere bass enn en AB forsterker.
Har hørt rykter om at innmaten i Panasonic receiverne er meget lik det som sitter i TACT/Lyngdorf.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar