Logo

Hjemmekinoanlegg eller stereoanlegg?

Skriv et svar
15.10.2005 16.38.59 #1 av 26
Postet av: Fluggua
Vi skal kjøpe nytt anlegg i heimen.
Makspris 20.000,-, men helst nærmere 15.000,- (eksklusive TV/skjerm).
[u]Elkjøp og Expert er uaktuelle handlesteder.[/u]
Vi skal bruke det 80 % til musikk, resten til å se filmer på DVD eller på TV (om den sendes en vettug film i ny og ne).

Stort sett skal vi høre på musikk mens vi holder på med hobbyting og -tang i huset. Det vil si at anlegget skal ha rein og klar lyd, men bassen skal også være med på lav styrke - det er viktig!
Når vi har lyst til å bue panelen, skal anlegget sparke.

Vi hører nesten på all slags musikk - unntatt kategorien støy, dvs. Kizz, Arne Norheim og amok på gitar og slagverk-bandene. Vi hører aldri på jazz.
Det går nok mest i gammel Dire Straits, noe Pink Floyd, 60-tallsmusikk, gammel country, nyere countryroots, god og gammel blues, litt Josh Groban, trivelig visesang og litt hva radioen byr på innimellom.

Så er spørsmålet; skal vi velge hjemmekinoanlegg eller stereoanlegg?
Utgangspunktet vårt var at vi skulle ha nytt stereoanlegg, men etter en tur på Hi-Fi Klubben, er vi i tvil om det er det riktige valget.

Et hjemmekinoanlegg gir rom for flere høytalere (subwoofer, center...) og gir mer romlyd, mens stereoanlegget også kan ha subwoofer, men ikke center etc. Hvis vi har skjønt det riktig, gir hjemmekinoanlegg en surround-lyd, mer romlyd, mens et ordinært stereoanlegg er mer lydrettet. Er vi inne på det?

Vi har hørt på en kombinasjon av NAD743-714+Dali Concept 6-pakke og Denon 2602+1920+Dali Concept 6-pakke. Men det var så mye annen støy i butikken (mye kunder, flere anlegg som ble prøvd) at det var vanskelig å få noe ordentlig inntrykk.

Av de aktuelle merkene er vi ved NAD, Denon og kunne tenke oss å kike nærmere på Yamaha (hvor vi enn finner det).

PS: Anlegget skal "høre sammen" også utseendemessig, dvs. forsterker, reciever, dvd etc skal være av samme merke.

:) Vi ønsker forslag på oppsett - og hvorfor? For og i mot ditt og datt mottas med takk. Smekk på cirkapris på det du foreslår.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.10.2005 19.10.39 #2 av 26
Postet av: Even Sundgot
Eg har ikkje hørt om denan 2602 men eg kan anbefale deg å kjøpe
denon avr 2106 kr 5000
denon dvd 1720 kr1500
dali consept 6 kr3500
dali consept 1 kr1800
dali consept c kr1200
sum---------------kr13000
plus eventuelt receveren er 7,1 vist dere vill ha eit par høytalere til
dali consept 1-----og vist dere vill ha sub...so kan dere kjøpe dali consept 12 til kr 4498

har hørt lyden av det på butiken sjøl å eg kjøpte denon avr 2106 og skal ha consept 6 +1+c sjøl ...eit bra kjøp...

og resten kan dere bruke til film... :D
Mvh
Even Sundgot

Denon avr 2106 Denon Dvd 1940 Vincent sp-331 Vincent sp-996
yamaha ns-777 Yamaha ns-c444 Yamaha Ns-333 DIY Svs sb12
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.10.2005 19.20.57 #3 av 26
Postet av: Fluggua
Takkar.

Mulig jeg husker feil på Denon-nummeret...
Men dette er jo faktisk det anlegget vi hørte på i butikken, som du foreslår, med unntak av DVD'en, som vel er en klasse "lettere".

Dere som kjenner de forskjellige merkene, hva er forskjellen mellom NAD og Denon i lyd?
Og hva er det som skiller Dali fra B&W?
Enda et spørsmål, mer generelt om høytalere. Er det serier som er mer rettet mot f.eks. klassisk musikk vs pop, at det er høytalere som passer bedre for en type musikk en annen? Når vi aldri hører på "bråk" (ikke misforstå), er det noe spesielt vi skal legge vekt på i valg av høytalere?

Regner med at det er :D musikk- og filmdilla-folk her, som kanskje kan hjelpe oss med valget; hjemmekinoanlegg eller stereoanlegg? Hva er fordelen med hjemmekinoanlegg, som vi ikke får i et stereoanlegg og hva mister vi ved å velge hjemmekinoanlegg framfør stereoanlegg?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.10.2005 19.34.10 #4 av 26
Postet av: Even Sundgot
forskjelen mellom nad å denon er nad har meir kraft men denon har finere lyd å desein og kommer bra ut i tester...
det som skiller dali frå båw det er eg ikkje sikker på noen sier att dei synest lyden er bedre med dali en båw og noen sier det motvente men er ikkje sikker der men begge er eit bra valg..
¨ja som foreksempel cerwin vega er rå å brutal lyd og masse bass...dali er fin å rein lyd men masse av bass for dengongsyld...

i eit hjemmekino er det bedre fordelt lyd som det er meir sentret for att du skal sitte en plass å høyre lydene kommer svirmlene mot deg .og du har fordelen med att du kan bygge ut i flerkanals system ..stereo anleg er bare to høytalere med lik lyd... :D
Mvh
Even Sundgot

Denon avr 2106 Denon Dvd 1940 Vincent sp-331 Vincent sp-996
yamaha ns-777 Yamaha ns-c444 Yamaha Ns-333 DIY Svs sb12
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.10.2005 19.44.08 #5 av 26
Postet av: orso
En hjemmekinoforsterker er først og fremst skapt for film. En stereoforsterker spiller musikk langt bedre. Det spørs hvor kresen du er på lyd. For mange spiller et hjemmekinoanlegg i ditt prisleie godt nok på musikk. Men det er het klart stor forskjell. En surround forsterker til ca. 15000 kr spiller omtrent like godt musikk som en stereoforsterker til ca. 5000 kr. Og en DVD spille må du doble prisen kontra en cd-spiller for å få samme kvalitet i musikk.
Et alternativ kan være å kjøpe en stereoforsterker senere hvis du ikke er fornøyd med hvordan surround forsterkeren spiller musikk. Du kan også supplere med cd-spiller. Du må bare sørge for at surround forsterkeren har pre-out, noe de fleste har. Da vil du få i pose og sekk. :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.10.2005 19.46.55 #6 av 26
Postet av: Even Sundgot
eg bruker min denon avr 2106 kun til å spille musik på (midlertidig)å eg synest att musiken går veldig bra...vist eg skrur høgt opp so rister heile romme mitt....å det kunne eg ikkje med min gamle forsterker...
:D
Mvh
Even Sundgot

Denon avr 2106 Denon Dvd 1940 Vincent sp-331 Vincent sp-996
yamaha ns-777 Yamaha ns-c444 Yamaha Ns-333 DIY Svs sb12
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.10.2005 21.01.51 #7 av 26
Postet av: Fluggua
Takk, Bomholt, det begynner å klarne.
Som sagt var utgangspunktet til meg og gemalen et stereoanlegg, dvs. først og fremst musikk. Så begynte denne dobbeltanken, men jeg tror vi ramler ned igjen til good old days-systemet.
Så kan vi snarere tenke andre veien, kanskje. Kan vi ikke koble hovedhøytalerne på TV'en slik at vi får bedre lyd der, de gangene vi vil se film? Jeg mener når utgangspunktet for anlegget er musikk.

Hvis vi da snur om og tenker stereoanlegg. Pengesummen er de samme, hva foreslår du da av "pakke" (hater familiepakker...)?

Leste litt om Dali-høytalere nå. Er Helicon- eller Ikon-serien bedre valg for oss tru enn Concepta-serien, når vi er ute etter den reine lyden med bassfylden i bånn?

:roll: Ingen som har noen ord å si om Yamaha her...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.10.2005 21.10.33 #8 av 26
Postet av: Even Sundgot
"Fluggua" skrev:Takk, Bomholt, det begynner å klarne.
Som sagt var utgangspunktet til meg og gemalen et stereoanlegg, dvs. først og fremst musikk. Så begynte denne dobbeltanken, men jeg tror vi ramler ned igjen til good old days-systemet.
Så kan vi snarere tenke andre veien, kanskje. Kan vi ikke koble hovedhøytalerne på TV'en slik at vi får bedre lyd der, de gangene vi vil se film? Jeg mener når utgangspunktet for anlegget er musikk.

Hvis vi da snur om og tenker stereoanlegg. Pengesummen er de samme, hva foreslår du da av "pakke" (hater familiepakker...)?

Leste litt om Dali-høytalere nå. Er Helicon- eller Ikon-serien bedre valg for oss tru enn Concepta-serien, når vi er ute etter den reine lyden med bassfylden i bånn?

:roll: Ingen som har noen ord å si om Yamaha her...


du har jo denon pma-1500ae til kr 7000kr+dali blu serie 6006
http://www.hifiklubben.com/no/produkter ... htm?id=172
Mvh
Even Sundgot

Denon avr 2106 Denon Dvd 1940 Vincent sp-331 Vincent sp-996
yamaha ns-777 Yamaha ns-c444 Yamaha Ns-333 DIY Svs sb12
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.10.2005 23.18.37 #9 av 26
Postet av: Fluggua
Takk, den Denon-løsningen ser interessant ut. Det blir et butikkbesøk.

Noen som har erfaring med de Dali-høytalerne jeg nevner over - Helicon og Icon? Eller som kan si mer om Blue-høytalerne, som Even foreslår?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.10.2005 06.05.16 #10 av 26
Postet av: orso
"Fluggua" skrev:Takk, den Denon-løsningen ser interessant ut. Det blir et butikkbesøk.

Noen som har erfaring med de Dali-høytalerne jeg nevner over - Helicon og Icon? Eller som kan si mer om Blue-høytalerne, som Even foreslår?


Jeg er selv i kjøpemodus for tiden og har hørt på Dali Ikon 6 og 7. De er veldig bra. Dali Helicon er sikkert også kanon gode, men de er vel for dyre? B&W sin 700-serie er også vanvittig bra, men blir vel også for dyre.
Jeg tipper Ikon serien vil være det beste alterernativet, de spiller vanvittig oppløst til prisen. Dali blue kjenner jeg ikke til. Når det gjelder forsterker ville jeg ha hørt på Thule. Har selv hørt Thule IA100 mot Denon PMA-2000Ae (storebror til 1500AE). Selv om Denon PMA-2000AE kostet mer enn dobbelt så mye som Thule IA100, synes jeg Thule var like god og kanskje bedre.
Du kan selfølgelig bruke høyttalerne til TV og film også. Hvis du skal bruke anlegget 80% til musikk, er dette den beste løsningen. Dersom du bruker ca. 15000 kr på et et stereoanlegg, må du betale minst det dobbelte for et hjemmekinoanlegg som er like bra på musikk.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.10.2005 06.10.39 #11 av 26
Postet av: orso
Yamaha ja. Dersom du skal kjøpe en surround forsterker/receiver, har Yamaha gode alternativer. F.eks Yamaha RX-V657:
http://www.siba.no/index.aspx?Identifier=NO23687
Har selv Yamaha, RX-V650.
Yamaha har også brukbare stereoforsterkere, men tror Thule vil være langt bedre.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.10.2005 08.34.54 #12 av 26
Postet av: Audiophile-Arve
[quote="Fluggua"]Vi skal kjøpe nytt anlegg i heimen.
1. Makspris 20.000,-, men helst nærmere 15.000,- (eksklusive TV/skjerm).
[u]Elkjøp og Expert er uaktuelle handlesteder.[/u]
2. Vi skal bruke det 80 % til musikk, resten til å se filmer på DVD eller på TV (om den sendes en vettug film i ny og ne).

3. Stort sett skal vi høre på musikk mens vi holder på med hobbyting og -tang i huset. Det vil si at anlegget skal ha rein og klar lyd, men bassen skal også være med på lav styrke - det er viktig!
4. Når vi har lyst til å bue panelen, skal anlegget sparke.

5. Vi hører nesten på all slags musikk - unntatt kategorien støy, dvs. Kizz, Arne Norheim og amok på gitar og slagverk-bandene. Vi hører aldri på jazz.
Det går nok mest i gammel Dire Straits, noe Pink Floyd, 60-tallsmusikk, gammel country, nyere countryroots, god og gammel blues, litt Josh Groban, trivelig visesang og litt hva radioen byr på innimellom.

6. Så er spørsmålet; skal vi velge hjemmekinoanlegg eller stereoanlegg?
Utgangspunktet vårt var at vi skulle ha nytt stereoanlegg, men etter en tur på Hi-Fi Klubben, er vi i tvil om det er det riktige valget.

7. Et hjemmekinoanlegg gir rom for flere høytalere (subwoofer, center...) og gir mer romlyd, mens stereoanlegget også kan ha subwoofer, men ikke center etc. Hvis vi har skjønt det riktig, gir hjemmekinoanlegg en surround-lyd, mer romlyd, mens et ordinært stereoanlegg er mer lydrettet. Er vi inne på det?

8. Vi har hørt på en kombinasjon av NAD743-714+Dali Concept 6-pakke og Denon 2602+1920+Dali Concept 6-pakke. Men det var så mye annen støy i butikken (mye kunder, flere anlegg som ble prøvd) at det var vanskelig å få noe ordentlig inntrykk.

9. Av de aktuelle merkene er vi ved NAD, Denon og kunne tenke oss å kike nærmere på Yamaha (hvor vi enn finner det).

PS: Anlegget skal "høre sammen" også utseendemessig, dvs. forsterker, reciever, dvd etc skal være av samme merke.

:) Vi ønsker forslag på oppsett - og hvorfor? For og i mot ditt og datt mottas med takk. Smekk på cirkapris på det du foreslår.[/quote]

1.prisgrensa gjer svært funksjonelle ting som t.d. Bose uaktuelle. Men vi får gjere vårt beste...
2. Skal det drivast kritisk musikklytting, ville eg generelt tilrå eit anlegg med to kanalar når de har så stramt budsjett, Det bryt likevel litt med neste punkt...:
3. Er hobbyane av ein slik art at anlegget bør gje god lyd over ein stor del av rommet, eller kan du konsentrere "godlyden" til eit optimalisert område? I fyrste fall ville eg hatt surroundanlegg med sub og øvrige høgtalarar som spreier lyden godt. Men helst ville eg hatt to gode høgtalarar, som eg sette slik at hobbyen kunne drivast ein stad framfor, og midt mellom desse...(Hobbyen min er hifilytting, så det er så greitt... :) )
4. Skal de spele høgt og uforvrengt innan prisklassen, tek ting til å bli vanskelege...eg ville vel tilrå noko som fungerte greitt til det meste, og unngått tapetskrelle-lydnivå...
5. Då kan de sikkert gå klar 120 dB-anlegg også
6. Ut frå kronasje, og kva du får for pengane, er altså to kanalar mest rekningssvarande. Men då vert godlyden avgrensa. Fem kanalar gjev deg litt meir spelerom over heile stua, men dårlegare lyd generelt.
7. Eg kan støtte desse konklusjonane, dersom eg har forstått økonomisk prioritering og praktisk bruksområde rett.
8. Pakken er sikkert grei, den, men det finnest eit vell av ulike ting å velje mellom. Butikkdemonstrasjonar gjev normalt ein brukbar peikepinn, men aldri eit klart svar på korleis det vil vere heime. Be difor alltid om heimlån før du skriv under kjøpskontrakt.
9. Yamaha er musikalsk og behageleg å lytte til. Det same kan ein seie om Marantz. Denon er flott til heimekino, og NAD har ein del gode produkt til stereobruk (dette er sterkt forenkla, sjølvagt, men i prisklassa de nemner, kan det vere lurt å tenke slik)

Ta utgangspunkt i høgtalarane, og finn ut om desse passar inn i heimen, og om dei gjev den lydkvalitet og eigenskapar elles de kan trivast med. Finn så ein forsterkar med dei funksjonane de er på jakt etter. Høyr gjerne kva butikken tilrår, men sjekk også konkurrentane.
To tips for lytting over heile rommet:
- Mirage Nanosat (evt. Omnisat). Desse høgtalarane ser litt pussige ut, men spreier lyden uhyre godt. Dei kan også henge på veggen, og sjølv om dei ser litt pussige ut, er dei ganske gode. (sjekk importøren http://www.mono.no, og ta kontakt for å finne næraste forhandlar)
- Tannoy Arena - litt for dyrt, men her er det flotte eigenskapar. Sjekk http://www.stereofil.no
- Bose Lifestyle-systema. Finn du eit på tilbod (ikkje rette tida no, og det vert for dyrt elles) har du ein lett jobb med tanke på plassering. Fleire forhandlarar, menwww.hificenter.no har litt info på nettet.

Lykke til!
Helsing Arve
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.10.2005 09.19.23 #13 av 26
Postet av: aavdst
Jeg har nettopp kjøpt meg Bose Lifestyle 18. Den "rimeligste" versjonen i denne serien. Hvis design og ikke minst WAF (Wife-acceptance-factor) teller i tillegg til BRA lyd, så er dette noe å anbefale. Knøttsmå høytalere med meget bra lyd. Jeg kjøpte hvite høytalere pga hvit vegg, og de synes nesten ikke. Dessuten, vil du i disse dager få med Bose Roommate (verdi 4.500 kr) uten tillegg i prisen (i hvertfall på Oslo Hifi-Center). Dette gjør at du kan ha en ekstra høytaler (m/forsterker) og egen fjernkontroll f.eks på kjøkkenet. Så kan du spille dvd/film i stua mens noen hører radio på kjøkkenet - fra det samme anlegget. Og her kan man bygge videre ut til flere rom. Følger også med automatisk lydkalibrerings system som gjør at du vil få max lyd ut fra hva slags rom du befinner deg i.
Koster 22.000. Du kan få dyrere varianter med harddisk hvor du kan lagre opptil 300 CD'er slik at du slipper å bytte CD. Men hvis dette ikke er noe "must" er den rimeligste varianten helt OK. Nydelig SUB som kan plasseres bak sofaen eller andre steder ute av syne og likevel gi deg god bass.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.10.2005 22.36.49 #14 av 26
Postet av: TomH
Edit: Feil posting
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.11.2005 18.01.59 #15 av 26
Postet av: Fluggua
Takk for mange gode råd og tips, vi leter og lytter og er nå i ferd med å lande, :? trur vi.

:lol: Du dævven å mye av dere kan...

Vi har fått tilbud på følgende sammensatte pakke:
- Yamaha reciever RXV-457RDS
6 x 130 Watt Din/6x80 Watt RMS
RDS radio

- Yamaha DVD spiller DVD-S557
Etterfølger til testvinneren DVD-S550

- Energy senterhøytaler CC1 sort
2 stk 5.25” mellomtone
1 stk 1” diskant
Forsterker opptil 125 W RMS

- Energy suboofer S8.3
8” basselement
100Watt kontinuerlig, 400Watt peak
Aktiv subwoofer

- Energy C7
4-veis bassreflex system
Forsterker opp til 200 watt
3 stk 5.25” mellomtone/bass elementer
1 stk 1” diskant

-Energy C7 gulvhøytalere
4-veis bassreflex system
Forsterker opp til 200 watt
3 stk 5.25” mellomtone/bass elementer
1 stk 1” diskant

- Energy CR1
2-veis høytaler
Bi polar bakhøytaler
Forsterker opp til 100 watt
1 stk 5.25” mellotone/basselement
1 stk 1” diskantelement

:P Er det noen som har erfaringer med noe av dette eller i kombinasjon, som kan si oss om vi er i ferd med å gjøre et godt, brukbart eller topp valg?
Vi er innenfor vår økonomiske ramme.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar