Logo

hjelp til valg av LCD-tv 32-37" ca. 8000

Skriv et svar
07.12.2007 10.28.41 #1 av 23
Postet av: guzh
Beklager at jeg starter en nogelunde lik post som denne posten...

jeg ønsker å bruke TVen til rikstv (det "følger" med dekoder i tillegg, så det er ikke nødvendig med integrerte greier), den må kunne brukes bra til mac og pc (til filmavspilling/spill og som vanlig skjerm)..
og noe som er mindre viktig; dvd og andre spillkonsoller.. (ps2/ps3/nintendo)..

Har sett på Tatung, både 32" MCAK og 37". Har ikke prøvd den selv, men er ikke helt komfortabel med sortnivået (1000:1).. er også litt skeptisk fordi det er et litt ukjent merke i norge..
Jeg ønsker selvsagt 37", men det går jo selvsagt fint med en 32" om det er veldig stor forskjell på kvaliteten..


Prisen på TVen skal være ca. 8000-8500.. har dessverre ikke så god råd :/ og derfor tenker jeg å kjøpe tven i romjula da det mest sannsynlig er litt salg på ting og tang...


jeg er helt grønn på TV og bildekvalitet, så jeg håper på hjelp!
Takk på forhånd (:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.12.2007 11.55.27 #2 av 23
Jeg ville heller kjøpt en god 32" enn en middelmådig 37". Tatung er jo ett meget godt valg, ihvertfall til prisen. Hvis du vil legge til litt mer får du jo dekket noen av manglene Tatungen har.

Ta en titt på denne :
http://prisguide.hardware.no/product.ph ... ctId=72648

Dette er ikke samme modell som er nevnt i testen, denne har ikke 100hz. Ellers er de ganske like, også i bildekvalitet. Test:
http://teknofil.no/wip4/lcd-kongen_pana ... l?id=19303

Ellers ville jeg anbefalt å lese denne:
http://teknofil.no/wip4/teknofil_tester ... l?id=19274

Det finnes jo noen unntak i 37", men her er det mangler iforhold til litt dyrere tvér i 32" klassen. Blant annet denne som er på tilbud:
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=340681
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.12.2007 14.12.34 #3 av 23
Postet av: guzh
takk for svar!

Ja, jeg har sett litt på den Toshibaen (:
Men som sagt så venter jeg til romjula, pga romjulssalg og slike ting.. (:

Forresten.. hva er egentlig forskjell på 720p, 1080p og 1080i?
er det 1080 som er full-HD?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.12.2007 15.02.46 #4 av 23
720P har en oppløsning på 1366*768 pixler, P står for progressiv. Det vil si at bildet oppdateres med en progressiv opptegning av bildet da slipper man linjeflimringen som kan oppstå med linjefletting. Da tegnes nemlig bildets antall linjer opp i én sekvens, i stedet for to.

1080I har en oppløsning på 1920*1080 pixler, i står for intrelaced. Her avtegnes den første, tredje, femte osv linjen tegnes opp i en sekvens, deretter tegner den andre, fjerde osv. Altså istedet for og oppdatere hele bildet samtidig, så hopper den over annet hvert punkt nedover for å så gjøre dette i neste omgang. Grunnet denne linjeflettingen så bruker den like stor båndbredde som 720P.

1080P er det samme som 720P, bare med en oppløsning på 1920*1080.

Så; hvis du skal velge mellom 720P og 1080i:
Ved raske bevegelser som sport og Actionfilmer er 720P og foretrekke siden det gir mindre etterslep ig hakking i bilet. Ved rolige bilder er 1080i best grunnet det har en høyere opppløsning.

Best av alt er jo 1080P, men husk at det er viktigere ting enn oppløsning, kontrast, sortnivå og bildebehandling er vel så viktig. Spesielt i den skjermstørrelsen. Det er svært vanskelig å skildre Full-HD og vanlig HD-Ready med normal sitteavstand, selv på litt større skjermer. Og i din prisklasse får du mer for pengene ved å kjøpe en vanlig Hd-Ready Tv.

Til spill og PC drar du større nytte av oppløsning, men i din prisklasse og skjermstørrelse er det som sagt best og det som gir mest for pengene en HD-ready tv.

Og husk at det alltid kommer nye tilbud, etter romjulstilbudene kommer nyttarstilbudene og etter det kommer sommertilbudene osv. Så spørsmålet er hvor lengde du vil vente?

Håper du forstod dette, vennligst si ifra hvis det er noe du ikke skjønte.

Lykke til!
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.12.2007 15.25.48 #5 av 23
Postet av: guzh
hjertlig takk for flott svar! (:
jeg venter i allefall til romjula :P

så får jeg heller ta det som det kommer etter det (:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.12.2007 15.28.21 #6 av 23
Du får si hva valget ditt faller på og hva du syntes om den, når den tid kommer :wink:
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.12.2007 15.41.04 #7 av 23
Postet av: arntos
"Tommy(Actionchicken)" skrev:720P har en oppløsning på 1366*768 pixler



Liten korrigering, 720P har en oppløsning på 1280x720.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.12.2007 22.54.23 #8 av 23
Postet av: guzh
hei
har nå vært i tenkeboksen en liten stund, og har kommet fram til at jeg skal kjøpe Toshiba 37X3030DG..
har lest mye flott om den og også sett at den blir anbefalt her på forumet..

lurer på om dere har noen kjennskap til pixmania.. er det bra i forhold til service etc.?

tenker da på dette tilbudet:
http://www.pixmania.com/no/no/675769/ar ... i-kab.html

høres det bra ut?

skal uansett høre litt rundt om jeg får prutet ned litt på prisen. Både min bror og jeg tenker å kjøpe denne nemlig, og tenker derfor å spørre om vi kan få det noe billigere iogmed at vi kjøper to stykker.. Elkjøp pleier jo å være ganske snille med pruting. Jeg fikk avslag på 1000 på en vare til 6000 for en stund siden, der..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.12.2007 23.13.05 #9 av 23
Først og fremst så er det en meget god LCD tv, men hvis du skal bruke den til vanlig tv-titting og til film tror jeg denne her er bedre:
http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfov ... plid=86623

Plasma har ett bedre sort og kontrastnivå, sliter ikke med etterslep samt en større betrakningsvinkel. Har du mange vinduer å skal bruke den til PC derimot, er LCD å foretrekke.

Uansett så tror jeg ikke det er så mye å hente på å kjøpe på nett, ihvertfall ikke når prisene er såpass lave fra før av. Du kan jo prøve, men jeg tviler på at det går.

Lykke til!
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.12.2007 00.50.15 #10 av 23
Postet av: guzh
det er nettopp det.. jeg skal bruke den til PC og har en del vinduer

er etterslepet veldig synlig på toshibaen..?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.12.2007 00.57.55 #11 av 23
Grunnen til at LCD er bedre i lyse omgivelser er at Plasma bruker en glassplate forran skjermen, dette skaper refleksjoner og bildet vil virke blasst og kontrastfattigm. LCD bruker ett baklys som lyser opp pixlene og har derfor ikke dette problemet. Til PC er jeg ikke sikker på åssen det er på nyere plasmaèr, noen sier det går greit mens andre ikke.

Nei, det er ikke veldig tydelig etterslep på Toshibaèn, tror det skal være ganske så bra da bildebehandlingen i det siste har blitt en del bedre, men du vil nok legge merket til det ved raske bevegelser; i en viss grad. Sier bare at problemet er mindre på på plasma apparater.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.12.2007 01.11.28 #12 av 23
Postet av: guzh
ok!

takk for svar! (:

men har du noen erfaring med pixmania?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.12.2007 01.17.52 #13 av 23
Nei desverre, bestiller som oftest varer fra de mer kjente nettbutikkene. Det er mange som er i samme posisjon som deg, altså de lurer på hvorfor det er en såpass stor prisforskjell på de samme varene.

Dette kan du forøvrig lese mer om eller blåse litt liv igjen her:
http://forum.hjemmekino.no/viewtopic.php?t=9902
http://forum.hjemmekino.no/viewtopic.php?t=9876
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.12.2007 01.27.14 #14 av 23
Postet av: guzh
takk igjen for svar (:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.01.2008 11.52.54 #15 av 23
Postet av: guzh
hei..
bare lurte på om det er 1:1 pixelmapping på Toshiba 37X3030DG? Er ikke dette er fordel å ha iogmed at jeg skal bruke PC mye på denne, eller har den muligens en annen teknologi?

Diverse steder jeg har lest om den er de ganske uenige.. derfor jeg spør
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar