Logo

H/K watt og andre watt + masse om watt

Skriv et svar
25.03.2005 12.27.35 #46 av 50
Postet av: pnerbye
"Typhoon7" skrev:Separat forforsterker og effektforsterkere kan bli dyrt, det har heller ikke det jeg mente. :wink: :D

Mitt poeng var at en bør se på forforsterkerdelen i en hjemmekinoreciever også, og ikke kun fokusere på effektdelen. :D

Uansett synes jeg denne tråden er bra. :D
Den belyser et viktig tema.
Watt ikke er alt her i verden.


Dette er interessant. Kan ikke du fyre av litt om det du vet om forforsterkerdelen på receivere? Dette vet jeg ingenting om! :)
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.03.2005 13.58.47 #47 av 50
Postet av: Typhoon7
"pnerbye" skrev:
"Typhoon7" skrev:Separat forforsterker og effektforsterkere kan bli dyrt, det har heller ikke det jeg mente. :wink: :D

Mitt poeng var at en bør se på forforsterkerdelen i en hjemmekinoreciever også, og ikke kun fokusere på effektdelen. :D

Uansett synes jeg denne tråden er bra. :D
Den belyser et viktig tema.
Watt ikke er alt her i verden.


Dette er interessant. Kan ikke du fyre av litt om det du vet om forforsterkerdelen på receivere? Dette vet jeg ingenting om! :)


Vet og vet :D
Er nok ikke ferdig utlært selv :)

"Forforsterkerdelen" (Egentlig ikke et helt korrekt ord å bruke) i en hjemmekinoreciver er en prossessor.
Det mest riktige er vel å si surroundprossessor og effektforsterker som hoveddelene i en surroundreciver, i tillegg til tuneren.

Det står litt om dette i denne linken om hva den gjør:

http://www.hjemmekino.no/guide/seperat.asp

Hvilke DAC'er som brukes vil spille inn på lyden. (DAC = Digital to Analog Converter) Denne gjør om digital lyd til analog lyd.

DSP (Digital Sound Prosessor) kan være kjekke ting.
Denne legger til klang for å gjenskape ulike miljøer. Fotballstadion osv.

AD Converter gjør om analog lyd til digital lyd.

For mange er også videokonvertering viktig.

På alle disse delene har du ulike produsenter med ulik kvalitet på komponentene.

For de av oss som liker romkorreksjon, er jo det et viktig element.

Alt dette er er etter min mening med på å totalinntrykket av en surroundreciever.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.03.2005 14.47.17 #48 av 50
Postet av: pnerbye
Jeg er enig med deg i at en bør stille krav også til prosessoren. Dette må jeg helt klart lese litt mere om, men har jeg noen sjangs til å lese noe ut av spec'en til en receiver angående prosessorbiten?

En ting er sikkert. Ferdig utlært blir en aldri. Den som tror det er bare ferdig. :)

Er det noen som vet noe om hvorvidt en kan bruke høyttalerutgangene mot effektforsterker eller om en er avhengig av å bruke pre-outs? Jeg ser umiddelbart en utfordring ifht. volumkontrollen hvis en har flere effektforsterkere. :oops:
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.03.2005 14.56.38 #49 av 50
Postet av: Typhoon7
"pnerbye" skrev:Jeg er enig med deg i at en bør stille krav også til prosessoren. Dette må jeg helt klart lese litt mere om, men har jeg noen sjangs til å lese noe ut av spec'en til en receiver angående prosessorbiten?


Til dels vil jeg si, men jeg mener fortsatt at det viktigste er lytting.

Du må bruke preout ved bruk av separate effetforsterkere.

Skal ikke være store utfordringen for bruk av volumkontrollen ved bruk av flere effektforsterkere. Brukes som vanlig den :wink:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.03.2005 14.59.04 #50 av 50
Postet av: pnerbye
:oops: :oops: :oops:

Trodde ikke volumet påvirket pre-outs jeg!?!

I så fall er jo problemet løst! :)
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar