Logo

H/K watt og andre watt + masse om watt

Skriv et svar
18.03.2005 08.49.43 #31 av 50
Postet av: Schumacher
Går så langt som å hevde at H/K leverer de beste reciverne i sine prisklasser....Ingen bedre ennn AVR 330 pris 6000-8000 og ingen bedre enn AVR 630 pris 10000-12000.Det nermeste jeg kan tenke meg er Denon 3805 og Onkyo sine recivere i samme prisklassene....Kanskje Pioneer også...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.03.2005 09.07.55 #32 av 50
Postet av: Ronny
"Jan A M" skrev:
"Ronny" skrev:
En skikkelig strømforsyning med tilbehør koster faktisk masse penger.
Det sier seg selv da at du får ikke en forsterker til 3000 kr med masse power.
Har jobbet som produksjonselektronikker en del år å har laget en del strømmforsyninger å selv da er det ikke billig.
Men for min del legger jeg denne tråden død for denne gang...


Men nå er det neste gang... :wink:

Ja, såklart koster det masse penger for en skikkelig strømforsyning. Jeg har da ikke sagt noe annet. :roll: Men du får da Harman Kardon recivere helt nede i 4-5000kr klassen. Er de dårlige da eller? Du prater jo deg bort bare jo. :?

Jeg spurte om du samenligner Harman med andre produsenters billigmodeller, og hvorpå du svarer:
Det sier seg selv da at du får ikke en forsterker til 3000 kr med masse power.

Så klart får du ikke det. Ikke under normale forhold i alle fall. Hvis du bare har hørt konkurentene (til H/K) sine moddeller i 3000kronersklassen, ja da sier det jo seg nesten selv at du velger en dyrere H/K i steden. Men hva med å samenligne med recivere i samme prisklasse da? Som jeg spurte om tidligere her.

Men ikke missforstå nå da, jeg er ikke sur eller no, og jeg prøver ikke å påstå at harman kardon lager dårlige forsterkere, for det tror jeg ikke de gjør heller. :wink: Det jeg prøver å si, er at det finnes alternativer til H/K, i samme prisklasse, som kan være vell så bra og kanskje bedre også. Prøv å være litt mere åpen for andre merker også kanskje? Ikke at det på noen måte er feil at du foretrekker Harman, du må jo velge det merket som er mest rett for deg selv. Men å gå med en oppfatning om at harman er det eneste seriøse merket og det eneste som duger, bare p.g.a. strømforsyninga deres blir vell litt naivt eller hva? :wink:


Har prøvd marenz forsterker i samme prisklasse å var ikke noe serlig fornøud med den,med nad derimot har jeg sansen for.
Yamaha lager også gode forsterkere for all del,men de oppgir helt feil w styrke. var ikke meningen å prate meg vekk.Ble bare litt avsporet.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.03.2005 09.09.53 #33 av 50
Postet av: Ronny
"Ronny" skrev:
"Jan A M" skrev:
"Ronny" skrev:
En skikkelig strømforsyning med tilbehør koster faktisk masse penger.
Det sier seg selv da at du får ikke en forsterker til 3000 kr med masse power.
Har jobbet som produksjonselektronikker en del år å har laget en del strømmforsyninger å selv da er det ikke billig.
Men for min del legger jeg denne tråden død for denne gang...


Men nå er det neste gang... :wink:

Ja, såklart koster det masse penger for en skikkelig strømforsyning. Jeg har da ikke sagt noe annet. :roll: Men du får da Harman Kardon recivere helt nede i 4-5000kr klassen. Er de dårlige da eller? Du prater jo deg bort bare jo. :?

Jeg spurte om du samenligner Harman med andre produsenters billigmodeller, og hvorpå du svarer:
Det sier seg selv da at du får ikke en forsterker til 3000 kr med masse power.

Så klart får du ikke det. Ikke under normale forhold i alle fall. Hvis du bare har hørt konkurentene (til H/K) sine moddeller i 3000kronersklassen, ja da sier det jo seg nesten selv at du velger en dyrere H/K i steden. Men hva med å samenligne med recivere i samme prisklasse da? Som jeg spurte om tidligere her.

Men ikke missforstå nå da, jeg er ikke sur eller no, og jeg prøver ikke å påstå at harman kardon lager dårlige forsterkere, for det tror jeg ikke de gjør heller. :wink: Det jeg prøver å si, er at det finnes alternativer til H/K, i samme prisklasse, som kan være vell så bra og kanskje bedre også. Prøv å være litt mere åpen for andre merker også kanskje? Ikke at det på noen måte er feil at du foretrekker Harman, du må jo velge det merket som er mest rett for deg selv. Men å gå med en oppfatning om at harman er det eneste seriøse merket og det eneste som duger, bare p.g.a. strømforsyninga deres blir vell litt naivt eller hva? :wink:


Har prøvd marenz forsterker i samme prisklasse å var ikke noe serlig fornøud med den,med nad derimot har jeg sansen for.
Yamaha lager også gode forsterkere for all del,men de oppgir helt feil w styrke. var ikke meningen å prate meg vekk.Ble bare litt avsporet.

Glemte å si at jeg har en forsterker av H/K til 6000 stående som er oppgitt til 5:45 w å den trykker noe uhemmet,så hvorfor jeg kjøpte ny kjønner jeg egentelig ikke..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.03.2005 09.50.16 #34 av 50
Postet av: pnerbye
Hmmmmm..... Har det noe for seg å bytte ut en strømforsyning med noe kraftigere i en forsterker, eller vil dette bare føre til at noe ryker? :oops:

Regner i grunn med det siste, men en vet jo aldri. Noen som har prøvd?
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.03.2005 12.25.37 #35 av 50
Postet av: sanasol
Bruk heller pengene dine på en ny reciver, eller et bra effekttrinn. Størmforsyninger er dyre greier, men viktige slik at forsterkeren ikke mister pusten. har nå en H/K 630 som jeg er kjempefornøyd med etter å ha prøvd diverse merker opp gjennom årene, og synes at denne leverer varene bra når det gjelder hjemmekino. Har inntrykk av at det finnes mange Yamaha tilhengere her. Min erfaring er at Yamahaen er bedre enn H/K i det øvre spekteret av frekvensomådet, mens H/K er best der hvor i hjemmekinosammenheng etter min mening er viktigst med bra lyd. Trøkk i bånn, og klar gjengivelse i mellomtonen (for stemmer ol.) Uansett hva folk her inne mener. Det er en sammenheng mellom watt inn, og watt ut. En forsterker som trekker maks 500 watt fra strømnettet, vil med en virkningsgrad på 60%, gi maks 300 watt totalt ut til høyttalerene. Fordelt på 7 kanaler vil dette gi drøyt 42 watt til hver kanal.
Denon AVR-1905 for eksempel skal gi 7 x 80 watt, med et maks strømforbruk på under 300 watt ikke kunne gi hva den er oppgitt til å klare. Mulig man måler teoretisk effekt ut pr kanal, når de andre kanalene ikke er belastet. Ikke vet jeg :wink:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.03.2005 14.25.57 #36 av 50
Postet av: Jan A M
"sanasol" skrev:Bruk heller pengene dine på en ny reciver, eller et bra effekttrinn. Størmforsyninger er dyre greier, men viktige slik at forsterkeren ikke mister pusten. har nå en H/K 630 som jeg er kjempefornøyd med etter å ha prøvd diverse merker opp gjennom årene, og synes at denne leverer varene bra når det gjelder hjemmekino. Har inntrykk av at det finnes mange Yamaha tilhengere her. Min erfaring er at Yamahaen er bedre enn H/K i det øvre spekteret av frekvensomådet, mens H/K er best der hvor i hjemmekinosammenheng etter min mening er viktigst med bra lyd. Trøkk i bånn, og klar gjengivelse i mellomtonen (for stemmer ol.) Uansett hva folk her inne mener. Det er en sammenheng mellom watt inn, og watt ut. En forsterker som trekker maks 500 watt fra strømnettet, vil med en virkningsgrad på 60%, gi maks 300 watt totalt ut til høyttalerene. Fordelt på 7 kanaler vil dette gi drøyt 42 watt til hver kanal.
Denon AVR-1905 for eksempel skal gi 7 x 80 watt, med et maks strømforbruk på under 300 watt ikke kunne gi hva den er oppgitt til å klare. Mulig man måler teoretisk effekt ut pr kanal, når de andre kanalene ikke er belastet. Ikke vet jeg :wink:


Men den oppgitte effekten bak på recieveren er jo ikke maks "power consumption", men derimot nermere det den vil trekke under normale forhold. Strømforsyninga er dimensjonert for å klare å levere til maks belastning i ca.5min, etter det går det vel galt kan jeg tenke meg, eller ett eller annet "safety device" slår inn. Men hvem i all verden er det som kjører reciveren på maks hele tiden og bruker absolutt alle stakkars watt den kan levere til enhver tid da? Ingen. Man bruker kanskje 20-50% av det den kan levere maks, og det er hva poenget med slike kostnads effektive forsyninger er, de leverer varene til normalt bruk (som i de fleste tillfeller er nok til å spille rimelig høyt for de fleste) og klarer også maksbelastning for en kort periode. Men de er ikke ment å bli pressa så til de grader, men de tåler det en liten stund.

puh... ble langt det, men det er nå slik jeg har forstått det da. Så ikke bli for opphengt i hva som står bak på reciveren heller. Det er bortimot like "dumt" som å henge seg opp i hvor mange watt den er oppgitt til å levere, etter som det varierer så mye hva de ulike produsentene liker å oppgi. :roll:

:wink:
[url=http://min.hjemmekino.no/JanAM/][b][color=black][u]Min Hjemmekino[/u][/color][/b][/url]
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.03.2005 14.49.57 #37 av 50
Postet av: Knut
Nå må dere watt-nisser gi dere :-)
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.03.2005 15.02.13 #38 av 50
Postet av: Jan A M
"Knut" skrev:Nå må dere watt-nisser gi dere :-)


Å nei da! :mrgreen:
[url=http://min.hjemmekino.no/JanAM/][b][color=black][u]Min Hjemmekino[/u][/color][/b][/url]
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.03.2005 20.21.35 #39 av 50
Postet av: pnerbye
Jeg har lest ett eller annet sted det samme som Jan A M skriver. Det er bare så fryktelig vanskelig å finne ugjendrivelig bevis for dette noe sted. Synd ikke alle produsentene blir pålagt å bruke en og samme standard for å fortelle om effekt istedet for å finne opp hver sin.

Det blir jo omtrent som om Volkwagen skulle bruke HK mens Opel brukte "6-bente ponnykrefter" eller at akserellasjonen på enkelte biler ble målt på svingete skogsvei eller noe slikt! Blir litt oppgitt jeg da! :roll:

Håper og tror de fleste produsenter av noenlunde kjent utstyr har dimensjonert power etter hva de forventer at det skal brukes til. Hvis ikke hadde de vel fort mistet kunder?
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.03.2005 20.36.39 #40 av 50
Postet av: Jan A M
"pnerbye" skrev:

Håper og tror de fleste produsenter av noenlunde kjent utstyr har dimensjonert power etter hva de forventer at det skal brukes til. Hvis ikke hadde de vel fort mistet kunder?


Og det er akurat det de har gjort. De bruker en strømforsyning som er dimensjonert til hva man kan forvente at utstyret skal brukes til. Har man digre effektslukende høytalere bør man -etter min mening- bruke effektforsterkere uansett, ikke no vits i å betale for heftig strømforsyning i recieveren da. :wink:

Edit: Men kraftig strømforsyning kan jo noen ganger være kjekt å ha.
[url=http://min.hjemmekino.no/JanAM/][b][color=black][u]Min Hjemmekino[/u][/color][/b][/url]
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.03.2005 08.58.49 #41 av 50
Postet av: pnerbye
Ja GOD PÅSKE! Hehe..

:D
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.03.2005 20.29.07 #42 av 50
Postet av: pnerbye
Fin link om power: http://www.smr-home-theatre.org/Power/P ... -Much.html

Det kan være greit med litt å guffe på med i blant, men det begynner å koste om en virkelig ønsker å spille høyt uten å oppleve klipping.
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.03.2005 10.54.41 #43 av 50
Postet av: Typhoon7
Kanskje litt OT:

Er det ingen som ofrer en tanke til forforsterkerdelen? :)

Synes det ofte er veldig mye fokus på effektdelen og kun den, samtidig som noen kun fokuserer på den oppgitte Watt.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.03.2005 12.09.01 #44 av 50
Postet av: pnerbye
Ref den linken jeg la ved, så har jeg brått blitt mere opptatt av db og følsomhet enn watt og strømforsyning. Det er jo klart at alt dette henger sammen, men jeg begynner å forstå at en høyttaler med følsomhet på 90 db trenger fire ganger så stor forsterker i watt for å spille like høyt som en høyttaler med 96 db følsomhet.

For å få power nok til å unngå klipping ved normale lyttebehov forstår jeg også at powersupply bør være dimensjonert for jobben.

Jeg begynnte selv å tenke i baner rundt forforsterker og effektforsterkere, men blir ikke dette forholdsvis mye dyrere enn en receiver? Som nybegynner på dette emnet spør jeg muligens dumt, men kan en bruke en vilken som helst receiver med litt god prosessor som en forforsterker eller er forforsterkere laget på en noe annen måte? Jeg kunne i så fall begynnt med en svak forsterker med god prosessor og bygget på med effektforsterkere etterhvert.

Meningen med denne tråden var i grunn å lære mere om "vått og walt" og om hvordan ting virker! :D Ikke det minste OT så lenge det handler om watt i en eller annen form!
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.03.2005 12.16.16 #45 av 50
Postet av: Typhoon7
Separat forforsterker og effektforsterkere kan bli dyrt, det har heller ikke det jeg mente. :wink: :D

Mitt poeng var at en bør se på forforsterkerdelen i en hjemmekinoreciever også, og ikke kun fokusere på effektdelen. :D

Uansett synes jeg denne tråden er bra. :D
Den belyser et viktig tema.
Watt ikke er alt her i verden.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar